Het “KLEINE” Salon. Alain Mervilde

Laat ons duidelijk zijn,  onze fotoreportages ondersteunen  deze opinie, het “kleine” salon is voor autoliefhebbers een “Must See”! . Niks “klein” salon maar een zeer mooi en aangenaam kijkspektakel die je niet mag overslaan. Dat zal het laatste weekend nog meer in de verf worden gezet met het “Dreamcar”  evenement.

 

Febiac slaagt er ieder keer weer in, een organisatie op poten te zetten die af is. Durf ik, te stellen dat de organisatie van een veel grotere “Mondial” misschien eens op stage zou kunnen komen. Het “kleine” Salon van Brussel heeft een prima onthaal en alles is organisatorisch af. Bovendien slagen de automerken erin om meer dan aantrekkelijke nieuwigheden, conceptmodellen  en andere primeurs naar Brussel te halen. Niet minder dan 7 wereldprimeurs, 15 en meer europrimeurs en tientallen Belgische primeurs.
Wij begonnen onze verkenning in paleis 6 waar we eerst bij Ford afstapten. Ford zit een beetje gewrongen met de lancering van de Mondeo. Die Genk en België verliet voor Valencia en daardoor later dan voorzien op de markt komt. Het blijft wat ons betreft een zeer aantrekkelijke automobiel. De Concept Vignale is een nog luxere uitvoering die op premium service kan rekenen bij geselecteerde dealers. Ook de Ford Mustang is natuurlijk voor het eerst in Europa en kan nu besteld worden. Aandacht ook voor de nieuwe Focus en de S Max die nog net een plaatsje vond op de stand.
Bij Volvo veel aandacht dan weer voor de 50 jaar Volvo in Gent. Een trio in Belgische kleuren zet dat in de verf. De XC90 is dan weer niet direct te zien. Je moet na afspraak een ommetje maken naar de gebouwen van de importeur.
Niets dan tevreden gezichten bij Hyundai. Het merk gaat goed en pakt ook uit met een imposante stand. i20 en i30 zijn zeer aantrekkelijke aanbiedingen in hun segment. De Genesis zal in het luxe segment niet direct de verkooptabel aanvoeren, daar zijn de Duitser te sterk. Maar zal zeker de liefhebber kunnen verleiden met zijn full options aanbod.
Bij Jaguar staan er de zeer aantrekkelijke XE berline en de bloedmooie F- type coupé en cabrio versies ook eentje in AWD. De Defender, staat hier in zijn allerlaatste versie en de Discovery Sport is de allernieuwste in het gamma .Hij moet de Freelander opvolgen. Het “UK vestje” van de Evoque vond ik wel iets hebben.
Op de stand van Mazda nog maar een klein beetje MX5, daar alle aandacht gaat naar de nieuwe Mazda 2. Hij sluit perfect aan op zijn grotere broers 3 en 6 met alle SkyActiv items incluis. Mazda kan met hun “rode brigade” een mooi gamma voorstellen.
Bij Ssangyong is de X100 air concept een voorproefje van komende generaties Suv’s.
Paleis 5 is zowat voor de helft door Mercedes gereserveerd. De nieuwe Smart en de Smart ForFour krijgen hun eigen plekje .Daarnaast natuurlijk het hele gamma Mercedes. Primeur voor de CLA Shooting Brake en andere AMG versies met als topper de AMG GT. Sportieve versies lijken de overhand te hebben. In de bedrijfswagen lijst viel mij de “brandweer” Vito op.
Bij Fiat en familie geen Lancia’s maar wel heel veel “Yammie” . De Abarth”tjes” de X500 en natuurlijk de nieuwe Jeep Renegade’s. Bij Alfa de 4C, nog niet in Spider jas zoals in Detroit maar daar liggen we niet wakker van . Ook de facelift Doblo is van de partij.
Audi is bijzonder fier op de nieuwe A1 die hier zijn wereldprimeur beleeft. Belangrijk voor België, want productie van deze is nog altijd Vorst. We mogen ook de nieuwe Q7 verwelkomen.
In Paleis vier maken we eerst kennis met een “nieuw” merk: DS. Want jawel, moederhuis Citroen besliste onlangs om van hun DS modellen een apart premium merk te maken. Dat zetten hier in de kijker met een concept “Divine DS” die al in Parijs te bewonderen viel. Maar ook een prachtexemplaar van de 60 jarige DS viel op de stand te bewonderen.

Bij Citroen zelf vooral een speciale plaats voor de diverse Cactus varianten met ook hier een bijzondere concept, de C4 Cactus Adventure. De WTCC Citroen c4 Berline, is natuurlijk ook voor ons een punt van interesse.
De Toyota stand word gedomineerd door een bijzondere concept de CH-R Concept Car , daarnaast natuurlijk aandacht voor de Toyota hybrides, de nieuwe Aygo die bijzonder kan aangekleed worden en het brede gamma van 4×4.
Infinity is ook present zij het op bescheiden wijze, met de nieuwe Q70 en zal ook de Formule I bolide wel wat aandacht krijgen.
Dacia, was wellicht een van de meest succesvolle merken op de Belgische markt in 2014 . Veel aandacht voor de Duster, hun top SUV, op de stand en voor nieuwe Stepway versies van de Lodgy en Dokker.
“Job on Wheels” is een initiatief waar we zeker nog op terug komen.
KIA was al in Parijs een van de toppers en kan hier in Brussel ook uitpakken met een mooi stand met de zeer aantrekkelijke nieuwe Sorrento en facelift’s van Venga en Rio. KIA is een van die merken die aan een steile opgang bezig zijn.
In Paleis 8, is één van de blikvangers ongetwijfeld de Honda Civic Type R concept en hun Civic Tourer .
Mitsubishi is bescheiden en kan niet op tegen de “saloon” van overbuur Suzuki. Die er weer al eens in slaagt met heel wat aandacht te gaan lopen en niet alleen met de nieuwe Vitara….
Bij Peugeot ook weer veel schoons met natuurlijk “Miss België”, de Exalt Concept en de nieuwe aantrekkelijke 308GT.
De Patio is helemaal VW land net als een deel van Paleis 9 . Veel aandacht voor Passat en Golf GTE maar ster vonden wij toch de Tristar Concept.
Skoda kleurt groen met de Vision C en vraagt aandacht voor de nieuwe Fabia’s van de 3de generatie.
Seat is een en al, Leon ST, Cupra en X –perience. Bij Isuzu zat de schone madam op het dak.
Zonder meer vol bewondering waren we voor de stand van Opel. De Nieuwe Corsa’s natuurlijk in de picture maar ook voor het hele gamma was er veel plaats , veel plaats !
Paleis 7 , met natuurlijk BMW , mijn topper de DTM racerversie maar natuurlijk zijn er de prachtige i8, de nieuwe cabrio2 en de face-lifts van de X5 en X6 M. Bij Mini worden ze “maxi” met de vijfdeurs versie en nog sportie-er met de John Cooper Works .
Subaru kan altijd op ons rekenen , vooral de Outback, voor het eerst in Europa en de coupé kregen onze aandacht. Terwijl de Canadese jongedame, die met haar team en de Subaru van Londen naar Tibet en terug reden, haar verhaal deed.
Bij Lexus, NX en RC F worden aan het publiek getoond en daarmee is Lexus aan jaar 25 toe in België.
Bij Nissan is er vooral aandacht voor de Juke Nismo RS. Nismo staat natuurlijk voor sportief bij Nissan.
Daarmee zit onze wandeling erop wat de automobielen betreft. Natuurlijk kun je ook even bij de motoren binnenlopen in paleis 3 en 1 waar je ook de piste van de 4X4 en de “ecomobielen” kan vinden.
Voor de “dreamcars” was het nog even wachten, maar daar later meer over.
Alain Mervilde
Written By
More from Alain Mervilde

Geslaagde testsessie voor Sébastien Bedoret

Voor de jongeren van het Junior Belgian Rally Championship bood de afwezigheid...
Read More

Geef een reactie