Schatten in de schuur, de ‘Collection Baillon’ Vincent Arpons

 

Zopas is het nieuws binnengelopen en vernemen we dat de ex Alain Delon-Ferrari 250 GT Spyder California uit de voormalige collectie Baillon voor 16,3 miljoen Euro is afgeklopt op de Artcurial-veiling tijdens Rétromobile 2015.
Even slikken toch bij deze hoop kleingeld…
Roger Baillon (1914-1996) was een self made man die na de oorlog her en der op het Franse platteland de achtergelaten legervrachtwagens ging ophalen en terug in rijdende toestand bracht. Daarnaast richtte hij ook een transportbedrijf op dat aardig geld in de lade bracht. Gaandeweg wijdde hij zich aan zijn hobby en interesse in Franse klassewagens uit de jaren twintig en dertig van vorige eeuw en bouwde zo met kennis van zaken een ruime verzameling op .
Eind de jaren zeventig keerde het lot zich echter en er kwam in 1979 een eerste gedwongen verkoop van een deel wagens gevolgd door een tweede in 1985. Baillon hield echter nog een hele resem oldtimers achter de hand waarvan zelfs de familie de omvang niet volledig kende. Na de dood van zoon Jacques in 2013 stelden de erfgenamen vast dat daar toch nog een en ander in de dépendances van een afgelegen kasteel stond en werden veilingsmensen uitgenodigd om de zaak te bekijken.
Meteen was dit de barnfind van het jaar en zelfs de niet bepaald als auto-minded bekende VRT bracht het nieuws van het ‘sprookjesverhaal’…
Ook nu weer doet de familie Baillon niet alles van de hand maar een boeiende collectie weliswaar roestige afstammelingen van de merken Talbot, Delahaye, Panhard, Berliet, Ariès, Voisin enz. komen toch onder de hamer.
Aangekleed in vele gevallen door bekende carrossiers als Saoutchik, Gallé, Grümmer of Million-Guièt zijn deze vertegenwoordigers van de Franse automobiele highlife een appetijtelijke hap voor de shoppende veilingsbezoekers. We gingen een kijkje nemen in de Hall 2 aan de Porte de Versailles en kwamen diep onder de indruk…
In de bewust donker gehouden zaal doken een na een de roestige contouren op van die sjieke Franse modellen en samen met de respectvol stille atmosfeer (alle bezoekers waren blijkbaar met verstomming geslagen) gaf dat een haast sacraal karakter aan het gebeuren. Het was net alsof je ergens afdaalde in de catacomben en ondergedompeld werd in een mysterieuze sfeer. Of de schrale belichting misschien ook bedoeld was om de wrakken iets minder ‘hopeloos’ te doen overkomen? Wie weet?
We maakten een selectie uit onze opnames en laten je mee genieten… en vooral niet schrikken!
Tekst: Vincent Arpons.
Foto’s: Stephen Sarre en Annelies Van Belleghem (Collage d’images).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait