Rétromoteur Ciney 2015

 

Jaarlijks trekt de Rétromoteur-beurs talloze bezoekers tijdens het Pinksterweekend en meestal is ook het goede weer van de partij.
Dat was voor de editie 2015 niet anders en op zaterdagavond, toen wij er waren, stonden alle parkings vol en was er volop ‘ambiance’!
Toch hadden we, net als vorig jaar, een dubbel gevoel. Aan de ene kant is het leuke van Rétromoteur dat ze groots uitpakken met een ruime keuze aan onderdelen, boeken, schaalmodellen en dat dit alles gebeurt in een vriendschappelijke en vooral gemoedelijke sfeer. Minder leuk is dat de prijzen voor snacks en dranken ondertussen ongekende hoogtes hebben bereikt, vier Euro voor een weliswaar lekker schuimende Ciney kan je moeilijk als ‘democratisch’ betitelen. Het kleffe broodje met een niet doorbakken saucisse voor dezelfde prijs kon er nauwelijks door en riep toch wat vragen op omtrent elementaire hygiëne. Om nog even door te gaan met onze kritiek: de mooie bovenzaal met clubstanden verliest ieder jaar aan glans, het aantal stands gaat in dalende lijn en de sfeer wordt steeds minder.
Maar er zijn ook de pluspunten en dat betekent voor ons vooral dat we elke keer een aantal minder bekende oldtimers te zien krijgen.
Aan het begin van onze rondgang botsten we op een in België toch zeldzame ‘three wheel’ Berkeley uit 1960. Even verderop zagen we een mooie, lichtblauwe Ford Galaxy 500 XL Convertible, jaargang 1964, waarvan auteur G.H. Dammann in zijn boek ’90 years of Ford’ schrijft dat dit ‘one of the best looking Fords ever’ is. Met een oplage van 15169 stuks vind je ze niet op iedere straathoek. Great! Binnen in de veehallen stond een andere, meer populaire Ford: de Anglia 105 E –bekend van Harry Potter- maar hier wel in de zeldzame Sportsman-versie. Deze uitvoering, herkenbaar aan het achter verticaal tegen de koffer gemonteerde reservewiel, was er enkel voor België en Luxemburg en was verkrijgbaar van 1960 tot 1967. Een populaire variant van de (Amerikaanse) ‘continental kit’…
Een andere eye-catcher was de Renault Primaquatre Coupé 2/3 places uit 1937 met weliswaar veel werk voor de toekomstige eigenaar maar met het vooruitzicht op een sierlijke, exceptionele oldtimer!
We blijven even in de Franse sfeer met de Simca Aronde Châtelaine uit 1955. Niet in topconditie maar een leuke flashback naar het Douce France van zestig jaar geleden. Elders op de parking stonden drie 2 pk’s broederlijk naast elkaar, waaronder een van voor 1954! In een totaal ander categorie speelden de Chevrolet Bel Air 210 uit 1954 en de Ford Fairlane Four Door Sedan jaargang 1956, getuigen van de meest succesvolle Amerikaanse berlines van die tijd. Bij eerstgenoemde kon je het GM Continental Antwerpen-plaatje onder de motorkap lezen terwijl de Fairlane fier het opschrift droeg van de bekende Brusselse verdeler ‘Plasman’. Pure nostalgie van toen de beter verdienende burger nog terecht Amerikaans kocht! Van onze Britse buren zagen we een Riley 1½ Litre uit 1947 en een populairdere Austin A50 Cambridge uit (geschat) 1956. In de grote zaal ging onze interesse naar een flinke Dodge Coronet D500 uit 1956 en een door gangreen verteerde Alfa Romeo Giulietta. Spoedig beterschap gewenst! Op de traditioneel verzorgde Ford Club-stand troffen we een duo van gebochelde Ford Taunus anno 1952, de een gerestaureerd en de ander (dans son jus) tijdens een ‘open motorkap’-operatie…
We sluiten af met de interessante Simca-stand waar een replica stond van de Ariane van de Franse cascadeur Jean Sunny (1930-2007). Deze befaamde stuntman werd ondermeer door Simca betaald en realiseerde met vier ploegen tot 300 voorstellingen per jaar. Hij fungeerde als stand-in voor Jean Marais in de ‘Fantomas’ films en was bekend voor het rijden op twee wielen. De truc bestond erin om het differentieel te blokkeren en met sterk verhoogde bandendruk via een lanceerhelling een eind op twee wielen te bollen. In 1959 reed hij zo de Champs Elysées af in Parijs.
Zo dat was vanuit Ciney, over naar de redactie in Sijsele.
Tekst: Vincent Arpons.
Foto’s: Stephen Sarre en Annelies Van Belleghem (www.collagedimages.be)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait