Schloss Dyck Classic Days 2015

 

Op 31 juli, 1 en 2 augustus was het weer zover en kon je van het grote oldtimergebeuren genieten op Schloss Dyck nabij Mönchengladbach en Düsseldorf.
Het leuke voor de bezoeker van de ‘Classic Days’ is dat hij niet één evenement aangeboden krijgt maar verschillende interessante activiteiten.
Zo is er het circuit waar sport- en racewagens van allerlei slag en jaartal rondscheuren (Racing Legends). Verder is er het grasperk rond het kasteel waar het ‘hoogwaardige’ materiaal getoond wordt zoals Bugatti, Maserati, Rolls Royce of Hispano-Suiza. Dan zijn er de verschillende ‘Wiesen’ (=weiden:de Pflaumen- en Apfelwiese) met verkoopstalletjes of –tenten en de Drivers’ Clubs van bekende merken. Net buiten de kasteelwal houden de oldtimerbezitters traditioneel een losse pick-nick ‘old style’ terwijl bij de Orangerie een soort ‘Museum Insel’ opgesteld staat. Hier kon je voor het eerst het paviljoen van Autostadt VW Wolfsburg bezoeken met als highlight de Bugatti Royale. Naar ons gevoel paste dit niet zo goed in het prachtige kader dicht bij het Schloss maar de wensen van de grote sponsoren kan je natuurlijk niet zomaar van tafel vegen. Verrassend ook dat ditmaal geen Concours d’élégance plaats vond, dat was door de jaren een vast item geworden en hoort eigenlijk als essentieel onderdeel op ieder dergelijk topevenement. In de kasteeltuinen kwamen de Amerikanen bijeen op de ‘Stars and Stripes’ show en daar hoorde je de klassieke hits van tijdens en net na WO II gebracht door een groepje vrouwelijke GI’s terwijl even verder geswinged, gerocked of geslowed werd op de dansvloer. In diezelfde tuinen vond je ook de afdeling ‘Made in Germany’ en werd er zoals altijd in stijl gekampeerd met oldtimer caravans. Het meest imponerende onderdeel is echter het Dycker Feld waar je in de gangen van het maïsveld talloze clubstanden kan zien. Bij warme dagen hamert de zon hier ongenadig op je hoofd en is het een leuke maar beproevende rondgang! Deze keer was dat niet anders en wij hielden het dan ook op een vluchtige blik.
Onder de –voor ons- opvallende vierwielers noteren we: een zeldzame VW Cabrio van Hebmüller, een ongerestaureerde Citroën Gazogène, een gave Ford 17m ‘Badewanne’ in Cabrio-versie van Deutsch, twee mooie Maserati Sebring (1ste en 2de serie), een prachtige Mercedes-Benz 0319 bus, de unieke Lancia Loraymo van Raymond Loewy, een camioncino-versie van de Lancia Ardea, een Edsel 1959 en last but not least een zeldzame Impéria 5/25HP uit 1929 met schuivenmotor! Deze lijst is uiteraard verre van volledig…
De absolute topper was echter de verzameling van een twintigtal Bristol’s bij de kasteelvijver met ondermeer een toffe Arnolt-Bristol en een indrukwekkende ‘Fighter’. Ook de fameuze Bristol 410 was erbij, enkel Inspector Lynley ontbrak nog…
Tekst en foto’s: Vincent Arpons.

Geef een reactie