Mercedes B Electric

Een volledig elektrische wagen? Velen fronsten de wenkbrauwen danig als ik ergens arriveerde met de elektrische B klasse. De wagen straalde dan ook in de speciale kleuren van de “Electric Art” editie en was nagenoeg geruisloos. Enkel de blauwe letters “Electric Drive” op de achterste portieren verklapten het “grote” geheim van deze wagen.
Mix van fascinatie en angst
Je kon als het ware een mix van fascinatie en angst lezen in hun ogen. De volgende vragen werden het vaakst gesteld: “wat als je plat valt?” en “hoever kan je met die wagen rijden?”. De gekende “range anxiety “, het fenomeen waar je te maken krijgt met een onvoldoende actieradius in verhouding met de af te leggen afstand tot en laadstation of huishoudelijk stopcontact. Wagens zoals deze B brengen je mits een volle accu 170-190km ver. Na een week en 800km verder mag ik toch wel stellen dat dit een zeer bruikbare wagen is. 170-190km is niet het actieradius maar eerder een praktische indicatie daar je het niet kan maken op de laatste km voor je deur te stranden. Door middel van een aanzienlijk accu-pakket en een mooi recuperatiesysteem kon Mercedes Benz voor haar B e.d. een actieradius van 200-230km opgeven. Best wel een realistische weergave. Al kan je echter het enkel waarmaken indien je niet boven de 110km/u uitspringt, in de E+ stand rijdt en alle elektrische verbruikers zoals verwarming en AC uitsluit.
Facelift
 
Mercedes Benz vond dat de B-klasse gerust wat sportiever en jonger voor de dag mocht komen en besloot deze onder handen te nemen. Als resultaat krijgen we een aantrekkelijke wagen die zich qua koetswerk gerust kan meten met de andere modellen van Mercedes. Voor de B e.d. werd er zelfs nog wat extra aan het koetswerk gesleuteld om deze nog wat gestroomlijnder te maken. Kleine details verklappen dat dit geen gewone B is. Zo merk je dadelijk dat deze B wat hoger op zijn poten staat en de uitlaat onder de achterbumper ontbreekt. Dat komt voornamelijk omdat de lithium-ion cellen geheel geplaatst werden in wat Mercedes zo mooi de “Energy Space” noemt. Deze bevindt zich in de vloerplaat waardoor de wagen meer bodemvrijheid vereist. Hierdoor moet de wagen geen liter aan afstaan van zijn passagiersruimte of kofferruimte. Zeer mooi geklaard. Compromisloos elektrisch rijden hoor ik sommigen al zeggen. Daarnaast werd de B e.d. geheel voorzien van led koplampen. Ter hoogte van de wielkasten treffen we een verbreding van het koetswerk aan die moet bijdragen tot een beter luchtgeleiding. Ook op de achterruit lopen aan beide zijden vanaf de spoiler zwarte fenders naar beneden om de auto aerodynamischer te maken. We kregen de Electric Art editie ter beschikking. Deze toefde in witte lak met blauwe accenten. Met deze wagen spring je in het oog een onderstreep je duidelijk dat je bewust voor een EV gekozen hebt.
Sober en stijlvol
Ook in het interieur vinden we sporen terug van “Electric Art”. Zo werden de lederen zetels voorzien van een blauwe gestikte naad. Verder ziet de B eruit zoals je het van Mercedes mag verwachten. Sober en stijlvol! De lcd-display die voor het infotainment mag instaan konden we helaas niet met de vingertoppen bedienen waardoor de bediening van het systeem wel wat langdradig werd. Verder viel het ons op dat de B binnenin redelijk dik aangekleed is waardoor je wel wat aan ruimte moet inboeten maar toch in comfortabele zetels mag rusten. Achter het stuurwiel vonden we de nodige meters die ons meer info gaven inzake de actieradius en de capaciteit van de lithium-ion cellen. Naar mijn mening is had men de accu-capaciteitsmeter wat groter mogen integreren tussen de andere meters. Ik ben van mening dat deze belangrijker is dan een geschatte actieradius of de meter die het actuele verbruik aangeeft. De navigatie werkte zeker naar behoren al was het jammer dat deze geen laadpalen aangaf. Daar je toch wat moet vooruit plannen wanneer je je met een elektrische wagen op de baan begeeft lijkt een navigatie die de laadpalen aangeeft ons een absolute must.
Laadproces
De wagen wordt geleverd met 2 laadkabels. Eentje die voorzien is van een normale stekker om in te pluggen in een stopcontact in je garage. Dit wel met de nadruk op “in” je garage want de laadkabel is wel erg kort en men geeft mee dat je om veiligheidsredenen geen verlengkabel mag gebruiken. Als je de wagen thuis gaat opladen dien je er rekening mee te houden om de rubberen drukknop op de lader te activeren waardoor de wagen “sneller” gaat laden wat resulteert in een laadtijd van meer dan 9 uren. Niet weinig dus! De andere kabel is er eentje die wat langer is. Met deze kan je de wagen te laden aan een publieke laadpaal zoals die van Blue Corner. Blue Corner bezit een groot netwerk van laadpalen en zit tevens in de EVA-alliantie met o.m. Telenet, Eandis, Federauto,4iS, VUB en Universiteit Gent. Daarnaast stelt Blue Corner je in de mogelijkheid de infrastructuur te huren of te kopen om een elektrische wagen in 3uur volledig op te laden. De oplossing dus om ’s morgens zeker met een volle accu te vertrekken. Blue-Corner deelt haar netwerk met twee andere providers waardoor ze een zeer uitgestrekt netwerk aanbiedt. De Blue Corner laadkaart is dus een echte must voor de gebruiker van een EV zoals de elektrische B. Ook aan een publieke Blue Corner laadpaal met Mennekes-fitting kan men “modus 3-laden”en is de Mercedes B e.d. in 3 uur opgeladen.
Een elektrische acceleratie
 
Deze B komt optisch dan al wat sportiever voor de dag dan zijn varianten met verbrandingsmotor. Door zijn mooie grote velgen en minder geringe bodemvrijheid oogt de B e.d. toch sportiever. Een traploze spurt brengt de wagen in iets minder dan acht seconden naar honderd. Dat is nou net niet wat je deze wagen zou geven. Eenmaal achter het stuur merk je dat de 132kW/180pk en de 340Nm strak aantrekken. Dat de B dit alles in huis heeft wil daarom niet zeggen dat hij ten allen tijde veel energie slikt. Met een elektrische motor zit het zo dat je enkel verbruikt wat je vraagt. Als je gezapig rijdt zal je merken dat hij echt geen grote verbruiker is, doe je enkele 0-100’s slinkt het energiepercentage al sneller weg. Bij nat wegdek voel je de wagen al snel zoeken naar grip. Naar mijn mening iets te lang want de voorwielen slippen makkelijk een kwart seconde door. Ook bij een ferme acceleratie zoekt het stuur zich heen en weer een weg naar vooruit wat je een gevoel van lane-tracking geeft. Niet zo prettig, maar misschien vergeten we dat snel optrekken niet de bedoeling is van deze EV die streeft naar een energie-efficiënte aanpak. In het menu selecteren we dan ook graag de E+ rij-modus die ons beloont met het grootste actieradius. Eens je de sleutel in het contact draait staat de wagen sowieso in de E. Selecteer je de E+ merk je dat het acceleratiepedaal wat zwaarder en indirecter wordt, zonder een kickdown geraakt de wagen niet boven de snelheid van 110km/u. Bij de S stand voel je duidelijk dat de ophanging en sturing weinig weg weten met de kracht die de elektromotor naar de voorwielen stuurt. Laat ons zeggen dat de B e.d. op zijn best is in E of E+ en daar duidelijk het aangenaamst stuurt.
Radar-ondersteund remsysteem met energierecuperatie
 
Om de wagen zo energie-efficiënt mogelijk te maken koppelde men de gegevens die het “collision prevention assist plus-systeem” binnenkrijgt aan de motorrem. De radar meet de gegevens van de verkeerssituatie voor de wagen en stelt de kracht van de motorrem bij. Zo kan de wagen uitbollen waar nodig en harder remmen wanneer dit vereist is. Naast het feit dat dit bevorderlijk is voor de actieradius van de wagen draagt dit zeker bij tot een ontspannen sfeer in de cockpit. De wagen bewaart immers automatisch een correcte afstand met de wagen voor je. Ook beschikt de B e.d. over paddles ter hoogte van het stuurwiel waarmee je de energierecuperatie kan gaan bijsturen. De rem wat zwaarder inschakelen tijdens het bergaf rijden doe je simpelweg door met het panel van “D auto” naar “D-“ te toetsen. Wanneer je effen wat langer wilt uitbollen tik je aan de andere zijde en verschijnt er een “D+” op de display. Om de “D auto” weer in te schakelen druk je gewoon een seconde lang op een van de paddles. Je hoeft dus niet alles uit handen te geven op dit vlak al werkt het systeem zo goed dat je slechts in sommige gevallen je remenergie efficiënter zou recupereren door hier zelf te gaan ingrijpen
 
Mercedes Connect Me
 
Het automerk met de ster breidde haar Connect Me-service nog wat uit voor deze elektrische telg. Door een gepersonaliseerde code in te geven kan de gebruiker van de B e.d. inloggen via internet op een digitaal platform. Bij een ongeval verbindt de wagen de passagiers met het urgentiecentrum van Mercedes-Benz die op haar beurt de nodige gegevens en coördinaten doorspeelt aan de hulp- en sleepdiensten. Daarnaast kan het systeem ook defecten en nodige onderhoudswerken detecteren en de verdeler hierover contacteren. Deze neemt dan contact op met de klant om een afspraak te plannen in de werkplaats.
Compromisloos?
Natuurlijk mogen we niet vergeten dat de B klasse aanvankelijk ontworpen werd om enkel met een ontploffingsmotor rond te toeren. De elektrische variant weegt 1725kg wat nu niet bepaald weinig is voor een wagen van zijn klasse. Een drempel of een oneffen wegdek geeft al snel de indruk dat er een te zwaar geladen aanhanger achter de wagen danst. Schokken en bokken lijkt het wel. Weinig aangenaam, al treedt dit enkel op wanneer het parcours wat grimmig wordt. Je kan het Mercedes eigenlijk niet kwalijk nemen want de elektrische piste van de B is een zeer dappere evenwichtsoefening. Het is dan ook heel moeilijk een diesel/benzine wagen in die mate om te vormen tot een elektrische variant zonder ergens op te moeten inbinden. Jarenlange samenwerking met Tesla (de pionier in elektromobiliteit) droeg bij tot een succesvol resultaat dat zich uit in een toegewijde en efficiënte E-wagen. Dat merken we o.m. aan het energierecuperatiesysteem.
Pittig prijskaartje vs ECO
 
Dat deze B niet bepaald goedkoop is hoeven we niet onder stoelen of banken te steken. Toch scoort hij met zijn aankoopprijs goed tussen de concurrenten.Vergeet vooral ook niet dat elektrische wagens voor bedrijven fiscaal zeer interessant zijn. Bovendien moeten we onder ogen durven zien dat de verkoopcijfers van elektrische wagens voorlopig nog wat aan de lage kant zijn. Toch is de productie van deze lokaal emissie loze voertuigen nodig om ze naar de toekomst toe nog groener te maken. Ik denk dan aan de deels terechte critici die me vertellen dat de accu’s nog steeds niet van hernieuwbare materialen voorzien zijn waardoor deze wagens nog steeds een grote impact blijven hebben onze natuur. Iedere innovatie komt natuurlijk tegen een (ecologische) prijs. Alleen door deze wagens te produceren kan de stap naar vernieuwende en meer ecologische accu’s gezet worden. Een hele vooruitgang zien we al wanneer we de motorkap openen en enkel koelwater en geen motoroliedop aantreffen. Deze B behoeft dan ook weinig tot geen onderhoud. Zoals we allen weten moeten we op naar verandering en die blijkt voorlopig vooral bij vol-elektrische en hybride-wagens te liggen.
Technische gegevens
 
Vermogen: 132 kW/180 pk
Koppel 340 Nm
Gecombineerd verbruik 16 kW/100 km
CO2 Emissieklasse A+
Acceleratie 0-100 km/u 7,9 sec
Topsnelheid 160 km/u
Transmissie
Versnellingsbak: 1 versnelling
Onderstel
Vooras: McPherson-ophanging met veerpoten en overdwarse armen, schroefveren , gasschokdempers, stabilisatorstang.
Achteras: Vierarmige achterwielophanging, schroefveren, gasschokdempers, stabilisatorstang.
Remsysteem: geventileerde schijfremmen vooraan, volle schijven achteraan, handrem, elektrische parkeerrem. Antiblokkeersysteem (ABS), noodremhulp, ESP
Stuurinrichting: Elektromechanische bekrachtiging, tandheugelstuurinrichting
Velgen: 6,5 J x16
Banden: 205/60 R16 92V
Afmetingen en gewichten
Wielbasis 2699mm
Sporen voor/achter 1544/1551mm
Totale lengte 4358mm
Totale breedte 1812mm zonder spiegels
Totale hoogte 1599mm
Draaicirkel 11m
Maximum volume Bagageruimte 501L
Rijklaar gewicht 1725kg
Laadvermogen 445kg
MTM 2170kg
Prestaties en verbruik
Sprint 0-100 km/u 7,9 sec
Topsnelheid 160km/u
Verbruik gemende cyclus vanaf 16,6 kWh/100 km
CO2-emissies 0 gr/km
Tekst: Stephen Sarre www.collagedimages.be
Foto’s: Sarre S & Van Belleghem A – © Collage d’Images
Tags from the story
, ,
Written By
More from Alain Mervilde

2 dames aan de start in Luik -Rome- Luik 2018

L’organisation de l’épreuve se profile pour les filles… nous sommes à 10...
Read More

Geef een reactie