Elfde generatie: Opel boekt sinds 1936 succes na succes in compacte klasse


Ruim 24 miljoen verkochte Opel Kadetts en Opel Astra’s: het is een indrukwekkend cijfer en een opmerkelijke prestatie. Als we alle compacte Opels die tot nu toe gefabriceerd werden achter elkaar zouden zetten, zouden we een rij van maar liefst 100.000 kilometer lang krijgen, of tweeënhalf keer de omtrek van de evenaar. Samengevat kunnen we stellen dat de compacte auto’s van Opel telkens weer nieuwe sociale klassen mobiel gemaakt hebben. Toen individuele mobiliteit voor iedereen vanzelfsprekend was, zorgden de nieuwe generaties compacte auto’s ervoor dat technologieën en innovatie uit hogere segmenten toegankelijk werden.
Nu begint Opel aan een nieuw hoofdstuk in het verhaal van deze bestseller en bouwt daarbij verder op het idee dat innovaties uit hogere klassen voor iedereen beschikbaar moeten zijn, in een expressieve en dynamische vormgeving. De Astra van de nieuwe generatie is gebaseerd op een fonkelnieuwe, vederlichte voertuigbouw. Hij wordt uitsluitend aangedreven door de nieuwste generatie motoren en biedt uitrustingen die voorheen alleen in de hogere segmenten te vinden waren. Het gestroomlijnde design geeft de Astra zijn meest atletische look ooit. Kortom, de nieuwe Astra combineert efficiëntie met elegantie en legt met zijn topinnovaties nieuwe normen op in het compacte segment. De Opel Astra viert dit najaar zijn wereldpremière op het internationale autosalon van Frankfurt (IAA; 17-27 september 2015).
Van vieren gesproken: een van de voorgangers van de nieuwe Astra, de Opel Kadett B, wordt dit jaar 50. Van de Kadett werden meer dan 2,6 miljoen exemplaren gemaakt en in de jaren 1960 werd hij aan de man gebracht als ‘Das Auto’. Hij haalde een grote voorsprong op zijn concurrenten dankzij zijn pittige spirit, gulle ruimte, grote koffer en uitstekende veiligheid. Kortom: “Als je weet wat je wil, rijd je met een Kadett”.
In de 79 jaar dat Opel al actief is in de compacte klasse was de Astra F van 1991 tot 1997 tot nog toe de absolute bestseller. Het nieuwe model werd voor het eerst in heel Europa verkocht onder de naam Astra, die al in gebruik was in het VK. Er zouden in totaal ruim 4,1 miljoen exemplaren van de band rollen. Ook de Kadett E en de Astra G haalden ei zo na de vier miljoen exemplaren met respectievelijk 3,8 en 3,95 miljoen. Er zijn dus heel wat goede redenen om terug te blikken op de meer dan 24 miljoen verkochte compacte Opels.
Kadett 1 tot Astra K – Een succesverhaal van elf generaties
1936-1940: Opel Kadett 1 – De auto van het volk
De eerste Opel Kadett was een kleine sensatie, zowel technisch als wat de prijs betreft. Van deze vierzitter werden tussen 1936 en 1940 ruim 100.000 exemplaren gemaakt in Rüsselsheim, dat toen al een van de meest geavanceerde Europese autofabrieken was. De eerste Kadett met zijn revolutionaire carrosserie uit een stuk was beschikbaar als berline of cabriolet voor maar 2.100 mark. De vinnige vierzitter haalde bijna 100 km/u en wist algauw een plekje te veroveren in de harten van het grote publiek. Ook de pers was opgetogen: “De eerste testritten bevestigen dat de Kadett zeker geen gewoon voertuig is in deze prijsklasse,” schreef de Duitse krant Braunschweiger Tageszeitung op 5 december 1936. Het chassis met onafhankelijke Dubonnet-voorophanging en achteras met bladveren was afkomstig van de Opel Olympia en de zijklepmotor met vier cilinders uit grijs gietijzer werd overgenomen van de Opel P 4. Hij leverde 23 pk met een cilinderinhoud van 1.073 cm3. De voordelen van dit modulaire systeem speelden ook een belangrijke rol in de lage prijs van de auto.
1962-1965: Opel Kadett A – Voor het economische mirakel
Een grote koffer en heel wat ruimte voor vier personen, plus een nieuwe pittige motor en lage onderhoudskosten waren het succesrecept van de Kadett A. Opel bouwde er zowat 650.000 exemplaren van tussen 1962 en 1965. Het tweedeurs notchbackmodel had zakelijke en moderne contouren. De taillelijn zat laag, de panoramische ramen zorgden voor een goede zichtbaarheid en een sierstrip langs de zijkant benadrukte de langwerpige vorm. Vooraan liepen de spatborden spits over in de koplampen terwijl ze achteraan vinnen vormden. De passagiersruimte maakte een diepe indruk op gebruikers van gewone kleine auto’s. De koffer was een echte bagageruimte en de dop van de brandstoftank zat aan de buitenkant! “Opel Kadett, afgekort als O.K.,” schreef het reclameteam van Opel, dat het niet kon laten een steek onder water te geven aan hun concurrenten uit Wolfsburg. “De koffer ruikt nooit naar benzine,” voegde het er met een knipoog aan toe. Ook met zijn moderne, watergekoelde motor vooraan was de Kadett de Kever een stap voor wat design betreft. De viercilindermotor van 993 cm3 leverde 40 pk en dreef vanaf maart 1963 ook de nieuwe Kadett Caravan aan.
1965-1973: Opel Kadett B – Das Auto
Wie A zegt, moet B zeggen en in 1965 verving een nieuwe reeks het eerste model. De nieuwe versie was meer dan vier meter lang en dus een stuk groter dan zijn voorganger. Voor het moderne figuur haalden de designers de mosterd bij hun collega’s aan de andere kant van de oceaan. De vlakke, schuin aflopende achterkant was een knipoog naar de populaire Amerikaanse fastbacks. In 1966 schreef Automobil Illustrierte: “Je ziet bijna de kracht en de snelheid, nog voor je de motor hoort.” De auto was inderdaad niet alleen langer, maar ook krachtiger. De ingenieurs van Opel hadden de boring van de viercilindermotor met 3 mm verbreed. De basismotor van 1.078 cm3 ontwikkelde 45 pk. Ook een 1.1. S-motor met een hogere compressie en 55 pk was leverbaar.
De Kadett veroverde de markt bliksemsnel, met ruim 2,6 miljoen geproduceerde exemplaren tussen september 1965 en juli 1973. En het succes bleef niet beperkt tot zijn geboorteland. In 1966 bedroeg de export 50 procent en kozen klanten uit 120 verschillende landen voor de Kadett.
1973-1979: Opel Kadett C – De atleet
 
De Kadett C had verschillende gezichten: modieuze gezinswagen, chique tweede auto met praktische achterklep of competitieve sportcoupé in vol ornaat. In totaal werden er 1,7 miljoen exemplaren van gemaakt tussen 1973 en 1979. De Kadett C met achterwielaandrijving maakte zijn debuut in augustus 1973. De carrosserie had heldere lijnen en de nieuwe vooras kreeg dubbele draagarmen. Enkele van de meest kenmerkende designelementen waren de vlakke radiatorgrille, de motorkap met de typische vouw van Opel en een voorpartij in spoilervorm. “De Kadett rijdt niet alleen bijzonder goed, maar werd ook nauwgezet ontworpen en perfect uitgevoerd. Hij vereist weinig onderhoud, is gemakkelijk te repareren en zuinig om mee te rijden,” schreven de testdeskundigen van auto motor und sport vol lof in het nummer 20/73. De krachtige GT/E ging in première op het IAA van 1975. Zijn 1,9-liter motor met Bosch L-Jetronic inspuiting leverde 105 pk en dreef de amper 900 kilogram zware Kadett tot een topsnelheid van 184 km/u.
1979-1984: Opel Kadett D – De auto met voorwielaandrijving
 
De vierde generatie van de naoorlogse Kadett luidde een nieuw tijdperk in voor Opel in de compacte klasse. Op het IAA van 1979 maakte Opels eerste model met voorwielaandrijving zijn debuut als de modern ogende Kadett D. De buitenkant was alvast overtuigend. Hoewel de nieuwkomer met 3.998 mm 126 mm korter was dan zijn voorganger, had hij een langere passagiersruimte en bood hij aanzienlijk meer plaats dan vele rivalen. Maar niet alleen de motorindeling en het chassis met een torsieas achteraan braken met de traditie: de Kadett kreeg een nieuwe 1,3-liter OHC-motor van 60 of 75 pk. De revolutie werd doorgezet in de carrosserievarianten. Buiten de ruime break met een laadvolume van 1.425 liter bood Opel enkel fastbackversies. In januari 1983 volgde de sportieve Kadett GTE, met een topsnelheid van 187 km/u en een 1,8-liter viercilindermotor van 115 pk. Nog andere technische wijzigingen waren een strakker en lager chassis, nieuwe stuurdempers en intern geventileerde schijfremmen vooraan. In totaal werden er 2,1 miljoen Kadett D’s gemaakt tussen 1979 en 1984.
1984-1991: Opel Kadett E – Wereldkampioen aerodynamica
De tweede Kadett met voorwielaandrijving werd geproduceerd van 1984 tot 1991. Hij sleepte meteen de titel van ‘Auto van het Jaar 1984’ in de wacht en was een geboren winnaar. Met een totaal van 3.779.289 exemplaren was het de best verkochte Opel tot dan toe en een echte wereldkampioen in aerodynamica. De ingenieurs van Opel scoorden in 1984 een ware voltreffer. Gebaseerd op de engineering van zijn voorganger, maar met een volledig nieuw hatchbackdesign, had de Kadett E van meet af aan sterallures. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,39 was de Kadett D reeds de beste in zijn klasse, maar dat cijfer verbleekte in vergelijking met zijn opvolger. Na 1.200 uur afstelwerk in de windtunnel haalde het E-model uiteindelijk een sensationele coëfficiënt van 0,32. De sportieve GSi was met 0,30 Cx en een SCx van 0,57 de meest aerodynamische hatchback ter wereld. Reeds na enkele maanden zwichtten de klanten voor de nieuwe vorm en startte alweer een succesverhaal met 625.000 nieuwe registraties voor de Kadett E in heel Europa, alleen al in 1987. Tegen die tijd had de break reeds de top van zijn klasse bereikt. Vanaf de herfst van 1985 was er weer een notchbackvariant verkrijgbaar, de eerste sinds de Kadett C. Verder was de sportieve GSi-variant een icoon in spe. Toen de legendarische motor met 16 kleppen zijn intrede deed in 1987, verloren de concurrenten definitief de strijd.
1991-1997: Opel Astra F – De bestseller
Tussen 1991 en 1997 werden er zo’n 4,13 miljoen Astra F’s gemaakt. Het is daarmee het best verkochte Opel-model ooit. De ontwikkelaars focusten op een modern design met meer ruimte binnenin, meer comfort en meer aandacht voor milieubescherming.
De opvolger van de Kadett nam de naam van het Britse zustermodel over (de vierde generatie van de Kadett werd sinds 1980 verkocht als de Vauxhall Astra in het VK.) Opel lanceerde een veiligheidsoffensief met zijn nieuwe ster. Alle Astra’s boden een actief gordelsysteem met spanners aan de voorzetels, in de hoogte verstelbare gordels en zetelhellingen, evenals zijdelingse bescherming met dubbele, stalen buisverstevigingen in alle deuren. Voor het eerst hadden alle motoren een katalysator.
1998-2004: Opel Astra G – De veelzijdige auto
In de lente van 1998 werd de Astra met coupé-achtig design van meet af aan aangeboden als een drie- en vijfdeurs hatchback en als een break. Later kwamen daar een berline, coupé en cabriolet bij. Het progressieve, onafhankelijke design, het dynamische chassis en de motortechnologie, evenals de bijna tweemaal zo grote torsiebestendigheid en buigvastheid waren maar enkele van de kenmerken van de gloednieuwe Opel Astra van de tweede generatie. De volledig gegalvaniseerde carrosserie van het nieuwe model speelde een doorslaggevende rol in zijn uitstekende waardebehoud. De actieve veiligheid werd opgedreven met 30 procent meer verlichting dankzij de transparante H7 halogeenkoplampen en het volledig herwerkte Dynamic Safety (DSA) chassis. Dat combineerde comfort met soepel en veilig rijgedrag, zelfs wanneer de auto volgeladen was. De wielbasis was zo’n tien centimeter langer, zodat de passagiers meer plaats hadden en vooral meer knieruimte achteraan, terwijl de koffer toch een inhoud had van 370 liter.
 
2004-2009: Opel Astra H – De machtige auto
Met twaalf motoren van 90 tot 240 pk en zeven carrosserievarianten bood de Astra H buitengewoon veel keuze. Er werden dan ook meer dan 2,7 miljoen exemplaren van verkocht. Toen hij werd gelanceerd in maart 2004 pronkte de Opel Astra van de derde generatie met een vooruitstrevend design, een geweldige rijdynamiek en heel wat technische innovaties. Hij won meteen talrijke vergelijkende testen in gespecialiseerde tijdschriften. Enkele technische hoogtepunten van de Astra waren het adaptieve IDSPlus-chassissysteem met elektronische Continuous Damping Control (CDC), die verder enkel in de luxeklasse en in exclusieve sportauto’s voorkwam, evenals het adaptieve koplampsysteem AFL met dynamische bochtverlichting. De Astra was ook erg veilig. De organisatie voor consumentenbescherming Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) gaf de Astra de hoogste score van vijf sterren voor de bescherming van volwassen passagiers. Met een totaal van 34 punten werd de bestseller beschouwd als een van de veiligste berlines in de compacte klasse.
2009 – 2015: Opel Astra J – Het designerstuk
Sculpturale kunstzinnigheid met Duitse precisie – de Opel Astra J belichaamt niet alleen de nieuwe designfilosofie van het merk, maar staat ook de bestuurders bij met een reeks technologieën die reeds een belangrijke bijdrage leverden aan het succes van de goed verkopende middenklasser Insignia. De Opel Eye herkent verkeersborden en informeert de bestuurder over snelheidsbeperkingen en inhaalverboden. Het systeem waarschuwt de bestuurder ook wanneer hij zijn rijstrook dreigt te verlaten. Met het koplampsysteem AFL+ kan de Astra om de hoek kijken en indien nodig zelfs automatisch de lichten dimmen of overschakelen op groot licht. Met het nieuwe chassis, dat kan worden uitgerust met de adaptieve FlexRide-technologie, komen de dynamische talenten van de jongste Astra volledig tot ontplooiing. Een nieuwe achterasconstructie garandeert rijplezier, een beter rijgedrag en maximaal comfort, met een Watt-link voor betere wielcontrole. Bestuurders van een Astra profiteren ook van een nieuwe generatie voorzetels, die werden ontwikkeld op basis van de laatste bevindingen op het vlak van veiligheidsergonomie. Zij kregen het kwaliteitslabel van de onafhankelijke medische rugdeskundigen van de organisatie AGR (‘actie voor gezonde ruggen’).
Vanaf 2015: Opel Astra K – De enorme stap voorwaarts
Tot 200 kg lichter, ruimer aan de binnenkant ondanks de kortere buitenkant en efficiënter dankzij het exclusieve gebruik van motoren van de nieuwe generatie: de nieuwe Opel Astra is een enorme stap voorwaarts in de ontwikkeling en gaat in september 2015 in wereldpremière op het autosalon van Frankfurt (IAA). 53 jaar na de eerste Kadett met een 1,0-liter motor, krijgt een compact model van Opel weer een dergelijke motor. Hij is nu echter tweemaal zo krachtig, heeft drie cilinders en een vermogen van 77 kW/105 pk, dankzij de directe inspuiting en turbotechnologie. Met deze motor is de nieuwe Astra het schoonste en zuinigste benzinemodel in de compacte klasse is. In de lijn van de traditie sinds de Astra G, onderscheidt de nieuwe Astra K zich ook met zijn verlichtingstechnologie. Het is de eerste compacte auto met de adaptieve, integrale led-matrixtechnologie IntelliLux LED®, die tot nog toe was voorbehouden voor luxemodellen uit hogere klassen. Verder zijn er rijhulpsystemen van de nieuwe generatie, zoals de verkeersbordassistent (Traffic Sign Assistant), de rijstrookassistent (Lane Keep Assist met Lane Departure Warning), de volgafstandindicator (Following Distance Indication) en vooraanrijdingsassistent (Forward Collision Alert) met remfunctie bij nakende botsing (Collision Imminent Braking). Bovendien levert de nieuwe Astra K opnieuw alle comfort, met nieuw ontworpen ergonomische voorzetels, goedgekeurd door de organisatie AGR. Deze nieuwe voorzetels kunnen zelfs worden uitgerust met ventilatie en een massagefunctie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait