Lancia Beta Montecarlo of X1/20.

Wat er bijzonder is aan een Lancia Beta Montecarlo is moeilijk te zeggen. Iedereen die een Montecarlo bezit of er een gehad heeft, zal hierop geen erg eensluidend of duidelijk antwoord kunnen geven. Meningen moeten ook verschillen, dat maakt het nog zo interessant.
Ontwikkeld door FIAT als X1/20 en voorgesteld op het salon van Genève in 1975 als… Lancia Beta Montecarlo.
Twee deur, tweezits met twee liter dwarsgeplaatste middenmotor. Sportief onderstel met schijfremmen rondom, als coupé of als spider model. Dat de autopers er toen tamelijk wat aandacht aan schonk is evident, zie maar eens wat Alfa Romeo met de 4C veertig jaar later voor mekaar kreeg, en terecht.
De Lancia Beta Montecarlo, alias X1/20 werd getekend bij Pininfarina en bedoeld als de grotere broer van de populaire FIAT X1/9.
En toch werd het geen succes zoals gehoopt. Waar van de X1/9 vele tienduizenden geproduceerd zijn, viel het doek bij de X1/20 al na een magere, net geen 7600 exemplaren. Er werd wel moeite gedaan, getuige een eerste serie genoemd “Lancia Beta Montecarlo” van ’75 tot ’78, daarbij werd zelfs een poging gedaan om de Amerikaanse markt te veroveren vanaf ’76.
Daarvoor diende Lancia afstand te doen van de naam Montecarlo omdat Chevrolet al een model met die naam lopen had. Daarom werd de USA X1/2O omgedoopt tot Lancia Beta Scorpion.
De strenge normen aldaar toen, dwongen een iets ander uiterlijk, zoals andere bumpers en koplampen plus een kleinere 1,8 liter motor met emissie controle. Met net iets meer dan 1800 Lancia Beta Scorpions, eindigde spijtig genoeg deze American Dream al in 1977 voor Lancia.
Na een productiestop van bijna twee jaar, werd in 1980 de Lancia Montecarlo voorgesteld, de 2de serie dus. Ondanks een paar uiterlijke details en verbeteringen betreffende de remmen en motor, werd voor een 2de maal en nu ook definitief de productie gestopt in september 1981. De povere verkoop liep nog een paar jaar verder.
Maakt dit alles de X1/20 zó bijzonder, wel…niet helemaal. Vast staat wel dat hij zeker “interessant” mag genoemd worden. En wel onder andere om volgende feiten.
-> De roots van de X1/20 zijn terug te vinden in de Abarth Pininfarina SE30. Een prototype met een FIAT 130 V6 3,4 liter motor. Daarmee haalde Giorgio Pianta samen met de Belgische Christine Beckers een podiumplaats in de “Giro d’ Italia” van 1974. http://www.lanciamontecarlo.net/abarth030.html
-> De naam Montecarlo werd gekozen vanwege de talrijke overwinningen in de Montecarlo Rally met de Lancia Fulvia en vooral de Lancia Stratos.
-> Dat volgens bronnen de X1/20 bedoeld was om oorspronkelijk met de Dino V6 motor uitgerust te zijn, maar de oliecrisis daar anders deed over beslissen. De naam “Baby Ferrari” zou dan zeker van toepassing geweest zijn.
-> Zelfs ‘zonder’ deze V6 motor kostte de Beta Montecarlo in 1976 al 430.000 Belgische frank, wat ruim het dubbele was van wat je toen voor een degelijke en betrouwbare Volkswagen Golf diende neer te tellen.
-> Hij ook soms Lancia’s “leukste FIAT” werd genoemd. En misschien wel terecht…Detail hiervan is, waar alle andere uit de Beta serie de typeaanduiding 828….hebben, dat bij de X1/20 de FIAT aanduiding gehandhaafd blijft. Namelijk 137AS/…. voor het chassis en 134…. voor de motor-aanduiding.
-> Interessant is ook dat de aandrijflijn compleet van de andere Beta’s voorin naar de X1/20 achterin werd gezet. De degelijkheid en populariteit van de door Aurelio Lampredi ontworpen “twin cam” motor begon in 1972 en liep, doorontwikkeld zelfs tot eind jaren negentig. Deze motor zal nu nog mits de juiste en regelmatige zorg zonder twijfel het rijplezier garanderen.
-> Op competitie gericht mogen we ook niet vergeten welke successen de Lancia Montecarlo Turbo Group5 boekte eind jaren zeventig, begin tachtig. Met verschillende titels op zijn palmares.
-> Alhoewel de meest uitgesproken, X1/20 gebaseerde competitie-uitvoering de Lancia 037 Rally blijft. Op historische rally’s nog steeds een graag geziene en geduchte deelnemer. Denk aan de aparte sound vanwege de Volumex supercharger. En vergeet niet zijn talrijke rally overwinningen. Laatste wereldtitel met een 2-wiel aangedreven wagen ging in1983 namelijk naar de 037.
Wat de Montecarlo ook interessant maakt, is dat er sinds de introductie, ook in België een behoorlijk aantal beland zijn. Hoeveel er nog van rondrijden of in rijdende staat zijn is moeilijk precies te zeggen. Doch geschat op zeker een plus 20-tal die startklaar zijn en de weg op kunnen.
En dat is toch de bedoeling, ermee rijden en ze te gebruiken waarvoor ze ondertussen meer dan 40 jaar terug ontworpen zijn. Gewoon toeren of iets sportiever, op weg naar een evenement of eraan deelnemen.
Over het uiterlijk van een Montecarlo kunnen we het eens zijn denk ik, na 40 jaar heeft hij nog steeds “the looks”. Met de nodige aandacht voor de technische kant zal daarbij het sportieve rijgedrag zeker niet teleurstellen.
Dus lag het in feite voor de hand om te proberen nu en dan een aantal Montecarlo’s bijeen te krijgen. Gewoon een “get together” op kerkplein of marktplein. Eens toeren, met of zonder bestemming, met ruimte voor een goed gesprek en aandacht voor de streek en natuurlijk “de streekgerechten”.
X1/20 “Heksentoer” 3 nov.2013
Misschien laat op het jaar, maar toch een ideaal venster in de weersvoorspellingen gezocht en weg waren we.
Met vier X1/20’s, waarvan 3 Montecarlo’s en 1 Beta Scorpion. ’s Morgens samengekomen bij De Valk in Drongen voor een lekker ontbijt en babbel.
Voor de eerste 60 kilometer vertrekken we richting zuiden. Via Nazareth over Kruishoutem langs Anzegem en Tiegem, een rondje door Ronse om te landen in Amougies. Een warme chocomelk in de kantine van het kleine vliegveld van Amougies en de mogelijkheid om eens de benen strekken. Ondertussen al over de taalgrens gekomen zetten we onze tocht verder. Genietend van het mooier wordende en open landschap langs Cordes, het kasteel van Anvaing waar we een korte fotostop deden en zo verder door Frasnes-les Anvaing. Aansluitend een lus door Bois d’Antoing bleek zeker de moeite waard te zijn waarna we de Lancia’s verder stuurden langs Lahamide en Lessines en dan Deux-Acren. Het 2de, 50 kilometer lange deel zat erop en hier hielden we halt voor de lunch, in restaurant ‘Les Jardins du Couvent’. http://www.jardinsducouvent.be/
Prachtige locatie, vriendelijke ontvangst en bediening en vooral niet te vergeten lekker eten. Voldaan verlieten we Deux-Acren voor het derde deel om via de binnenwegen uit te komen in Geraardsbergen. De regen was ondertussen ook van de partij als we verder gingen via Brakel en over Horebeke naar Oudenaarde. Op de Markt van Oudenaarde gekomen hadden we ook het eindpunt van de “Heksentoer” bereikt, net voor het donker en nog eens 40 kilometer meer op de teller. Bij een pint op de markt konden we al eens terugblikken en oordelen over het verloop van de dag. Ook hoe en wanneer we de wagens een wasbeurt gingen geven, want dat was blijkbaar wel nodig. We hadden het er graag voor over, want wie in november buiten speelt moet daarna in bad.
X1/20 “Giro Laura de Córdoba” 19 okt.2014 (naamdag van Laura….)
Wat leuk is smaakt ook naar meer of naar herhaling. Nu terug vier X1/20’s, waarvan één nieuwkomer de Beta Montecarlo, twee Montecarlo’s en terug de Beta Scorpion. Ook een prachtige Delta Integrale als graag geziene en welkome gastrijder. Het weer zat deze keer echt mee en we gingen voor een namiddag Lancia-fun. Met drie etappes, goed voor samen 130 kilometer. Als hulp is de route uitgezet op kaart 1/50.000 met volledig ingetekende lijn. Dus gemakkelijk te volgen en te rijden.
Samenkomst te 13:30u op het kerkplein te Merendree. Na een korte begroeting en kennismaking is iedereen er klaar voor. Om de aandacht op de kaart proberen scherp te houden is er een opdracht; hoeveel kastelen zullen we passeren op minder dan 500 meter afstand.
13:45 en we zijn weg voor een afwisseling van binnenwegen en iets meer ruimere verbindingen waar we de hogere versnellingen ook kunnen gebruiken. Dit echter steeds met respect voor de verkeersregels, maximum toegelaten snelheden en andere weggebruikers. Iedereen wil op een mooie zondagnamiddag genieten van ons landschap en wegen.
Zo gaan we via Hansbeke over grondgebied Zomergem naar Bellem, ten noorden van Lotenhulle om uit komen in Aalter. Verder door Maria-Aalter langs Doomkerke, Kruiskerke en via Sterrewijk. De N37 over en binnendoor naar Poeke en Lotenhulle, de mooie N409 tot Vinkt, waar we eraf gaan richting Aarsele. Weinig verder wordt de eerste stopplaats ‘De Naelde’ in Kanegem bereikt. http://www.denaelde.be/ Hier komen we na 56 kilometer bollen mooi op tijd aan. Het vochtverlies wordt bijgewerkt en na de bijhorende gedachtewissel gaan we terug de baan op.
Over Ruislede binnendoor terug langs Doomkerke, dan St-Pietersveld, Bulskampveld en Herstberge. Dan een boog onder Beernem en St-Joris (hier werden tot 1980 snelheidswedstrijden op de weg voor motoren gehouden – met internationale vedetten aan de start http://racingmemo.free.fr/M%20COURSES%20INTER/MOTO%20SINTJORIS.htm ). We verlaten de N368 en gaan binnendoor terug tot Maria-Aalter. Dan richting Knesselare, waarna nog een laatste stukje ons doet halt houden nabij het Drongengoedbos, meer bepaald bij de Vliegclub Ursel. Hier ook motorengeronk en de toch prachtige machines die het luchtruim kiezen. Duidelijk zijn ook deze met liefde en de nodige precisie onderhouden en geven ze aan de piloten de voldoening om van de vrijheid te genieten. Hier staat ons ook nog eens een prachtige fotoshoot te wachten, bij ondergaande zon. Staat garant voor onvergetelijke beelden. ( dank aan Rick Desmet)
Ondertussen is het rond 18:00u en vertrekken we voor nog het laatste en tevens kortste stuk van de dag. Door het bos richting Maldegem en binnendoor, genieten van het vergezicht, tot Oostwinkel en zo naar Ronsele. Dan nog over Stoktevijver naar Waarschoot.
We houden halt bij ‘Il Sogno’ waar we hartelijk ontvangen worden. De tafel wordt gedekt en we genieten van de heerlijke Italiaanse keuken en de gastvrijheid. http://www.ilsogno.be/site/
Een mooie Lancia dag zit erop en de X1/20 is weer even in het straatbeeld verschenen.
Hij bracht mensen bij elkaar en laat de jeugd ook proeven van dat waar wij 40 jaar terug van droomden…
Ondertussen worden de ingrediënten voor de volgende X1/20 rit bijeengezocht.
Tags from the story
, ,
Written By
More from Alain Mervilde

Vijftien topstukken motormusea Europa op InterClassics Brussels

‘The Big Five, Presenting The European National Motor Museums’ is het hoofdthema...
Read More

Geef een reactie