Aarova RallySprint Oudenaarde – Kruishoutem 2015

Van Woensel wint allereerste Aarova Rallysprint in Oudenaarde
Zondag 20 september ’15 , autoloze zondag in Oudenaarde maar belangrijker was de start van de langverwachte Rallysprint van Oudenaarde. Met een sterk deelnemersveld,veel volk langs het parcours en de weergoden die hun nog eens van hun beste kant lieten zien kon de dag niet meer stuk. Al was een rallysprint die al bijna afgelopen was nog voor hij gestart was voor Pieter Tsjoen.
Nog voor de start mocht Pieter Tsjoen al een kruis maken over zijn winstkansen. “De motor van de Focus WRC05 draait op drie cilinders door een probleem met de bobijn, maar we hebben dat onderdeel niet in reserve. We hebben contact genomen met diverse andere teams, maar niemand had het onderdeel in voorraad. 
Zaterdagavond stelde Bernd Casier zijn Ford Fiesta R5 ter beschikking. De mecaniciens van Tim Van Parijs hebben ’s nachts nog de versnellingsbak en koppeling gemonteerd, want de Fiesta stond nog niet helemaal klaar. De Fiesta werd zelfs nog beletterd. We waren maar 5 minuten voor de start klaar, maar zonder ooit met de Fiesta gereden te hebben, zal ik niet mee kunnen strijden voor de zege.”
Tsjoen zou op de vijfde plaats finishen: “Ik moest zoeken naar de rempunten en zeker tijdens de eerste passage moest ik wennen aan de Ford Fiesta R5. De wegligging beviel me wel.”
Voor de overwinning werd een duel uitgevochten tussen Chris Van Woensel, die zijn Mitsubishi Lancer WRC05 kwam testen na een grondige revisie, en Vincent Verschueren, die zijn thuisrally absoluut wilde winnen met de DS 3 R5 van GoDrive. De beslissing viel, achteraf bekeken, al op de eerste proef. Chris Van Woensel opende met de snelste tijd, terwijl Vincent Verschueren een foutje maakte en 13″ verspeelde. Van Woensel zou zijn leidersplaats niet meer uit handen geven. Na een reeks van tegenslagen dit seizoen, deed de overwinning zichtbaar deugd bij de Yokohama-piloot.
“Wij reden deze rallysprint puur als testsessie voor de East Belgian Rally, want de Lancer is van de eerste tot de laatste schroef uit elkaar geweest deze zomer en de motor was gereviseerd. Na de eerste proef was het al bijna afgelopen, want een olieleiding was losgekomen. Gelukkig hebben we dit kunnen oplossen in de service. Voor de laatste proef was ik nog niet zeker van de zege, want Verschueren bleef pushen. Deze zege doet deugd en geeft vertrouwen voor de East Belgian Rally,” vertelde Van Woensel.
Vincent Verschueren deed al het mogelijke om zijn thuisrally te winnen, maar hij strandde op 7″16 van de winnaar. “Op de eerste proef verloor ik een 20-tal seconden. Bij het snijden in de haarspeld raakte ik een verkeersbord en verloren we de bumper. Met drie snelste tijden bewees ik dat het mogelijk was om hier te winnen, maar dat foutje in de eerste ronde heeft me genekt,” vertelde Vincent, die veruit de snelste R5-piloot was.
De derde plaats ging, na een ultieme eindsprint, naar Davy Vanneste met zijn Ford Fiesta R5, voorzien van de “R5+ kit”. “Met meer koppel en pk’s, voelt de Fiësta een stuk krachtiger aan. We hebben ons goed geamuseerd op het prachtige parcours, maar in een rallysprint zijn de pauzes lang.”
Tim Van Parijs strandde met zijn Porsche 997 GT3 op 2″ van het podium. De kasseien bleken een hindernis voor de Porsche-piloot uit Oudenaarde, die zijn stadsgenoten Tsjoen en Miclotte het nakijken gaf: “Op zich waren de kasseien niet het probleem, maar wel de haakse bocht voor het opgaan van de kasseistrook. Die bocht lag nat en glad, waardoor we er telkens naar tractie moesten zoeken. Dat heeft ons de das omgedaan, maar ik heb een prachtig weekend beleefd!”
Pieter Tsjoen werd vijfde, 2″3 voor Melissa Debackere, die een prima comeback maakte met de Subaru Impreza WRC S12. Yves Bruneel, die voor de eerste keer een DS 3 R5 bestuurde, werd 7de voor Steve Becaert, de winnaar in Gr.N en Claudie Tanghe, die met 9″7 voorsprong op Steven Dolfen de strijd bij de voortrekkers won.
Bij de Historics was de grote favoriet natuurlijk Paul Lietaer die nog eens met de Escort startte. Die verwachtingen lostte hij natuurlijk in met een mooie voorsprong na twee proeven op Stefaan Prinzie. Maar in de derde ronde liet de motor het afweten en zo kwam Prinzie met de Ascona aan de leiding. Tijdens de laatste ronde werd het wel nog spannend voor Prinzie nadat Mylleville zijn rug nog eens rechtte en de scratch reed met zijn Porsche 911. Prinzie had uiteindelijk nog 0,8 seconden over en won zo de uiteindelijk toch nog spannende strijd. Mylleville werd dus tweede op 0,8 seconden . Danny Kerckhof reed de Euroshop-BMW naar een mooie derde plaats op een kleine 10 seconden van de winnaar.
Uitslagen op www.arsrally.com
Tags from the story
, , ,
Written By
More from Alain Mervilde

Volvo S90 en V90 behalen de hoogste Euro NCAP-veiligheidsscores voor AEB-voetgangertechnologie

Met de nieuwe S90-berline en V90-break verstevigt premiumautobouwer Volvo Cars zijn positie...
Read More

Geef een reactie