De “Shakedown Ypres Historics Be 2016 Alain Mervilde

De “Shakedown”  editie 2016

 

“T is altijd even stressen om er te geraken op woensdag in de vooravond. Brugge – Ieper, lijkt wel mijlenver en zowat iedere kilometer, “vooral” op de snelweg, liggen er weeral obstakels, in de vorm van wegwerkzaamheden en andere toestanden.  Valt mij op, dat er op zo belangrijke en cruciale verkeersassen,  vooral veel “wegwerk” is en weinig “werkbezig” is.  Moet er toch een keer iemand berekenen, of continu, snelle  en efficiente wegenwerken  niet veel goedkoper zou zijn. Het moet de maatschappij nu ontzettend veel kosten in tijdsverlies en oponthoud.

 

Na deze overpeinzing terug naar onze “klassiekers” . Zelf hebben we nog geen enkele editie gemist en dus begin je automatisch te vergelijken. Eerste vaststelling er is zo als altijd veel volk, véél volk en toch zie je hier en daar gaatjes. Het “Belgenvoetbal”  zit daar voor iets tussen, zo word gefluisterd, maar ook de weersomstandigheden zijn nogal wispelturig: “zompig” warm en vochtig met ook bliksem en donder, die zullen passeren. Voor de piloten niet gemakkelijk, zo word de “Eigen Kweek”  GTe,  na een onzachte kennismaking met het parkoers als “voor de kenners”  CITY terug naar het Wagenpark gebracht. Niet leuk en veel werk voor de koetswerkherstellers.

 

De auto’s dan, Nog niet alle bolides zijn op de afspraak. Maar onze filosofie indachtig, wij kijken wij vooral naar het  schone, kunnen we toch ons hartje ophalen bij het geboden spektakel.

In de categorie “kanshebbers op winst” is het moeilijk kiezen. Bij de YHR kijken we vooral naar de 201, de 911RSR  van Stouf-Erard. De M3 van VAn Wijnsberghe_Snoeck is prachtig ook in “deco”. De Legacy van de “Polle” is een buitenbeentje, waar we zowiezo een zwak voor hebben en we kijken ook uit naar Maeyaert- Vandewalle en hun Escort MKII. ” Vicky”  mikt op een plaats in de top vijf: “De auto had, begin van het seizoen wat nukken en zou nu moeten op punt zijn. Niks is simpel en de tegenstand is ruim, dus lijkt me een top vijf haalbaar, alles wat er bij komt is leuk meegenomen”.

 

In de categorie topmateriaal kunnen wie niet naast de Escort RS1600 kijken van vader en zoon Calcoen. Wat een “machientje”.    Arnel: “T’is goed of niet he!! Een prima voorbereiding, de auto is top en wij hebben ons goed geprepareerd. Hier doen we de sponsors een plezierke en we nemen er enkele mee op het parkoers”. Straks is’t vo de marbels”.

Later komen we zeker nog terug op andere schonen. In de lijst zien we nog M3’s, maar ook Escorts van top klasse Porsche 91’s en oa.een 131 Abarth.

 

In de GEKO Classic, kunnen gezien de iets ruimere reglementering, enkele exoten aangetroffen worden maar ook top rallyauto’s zonder meer. Ongetwijfeld een aantal super “snelle” Porsches (zie hiernaast)  deze van Mylleville -Beernaert. Of de “Prestige” van Wim Decock. Maar je hebt hier bijvoorbeeld ook de Corvette voor Langenakens- Delvaux. De Kadett City van  “Tuur en Quickie”  of de Ascona van Dirk van Rompuy. Van wie zoon Tom in de moderne aan de slag is met een DS3 R5 dit jaar.

Verder in de startorde ook nog een Mercedes 190 R, de Alfa GTV of de Truimph TR7V8 en een Riley 1.5 om betoog te ondersteunen.

 

Kortom een mooi en boeiend kijkstuk waar we weer van genoten hebben.

 

Alain Mervilde

 

Geef een reactie