Michel Decremer en Yannick Albert Winnen de Rallye Monte Carlo Historique

Met 11 seconden, of 110 punten voorsprong, heeft onze landgenoot Decremer met zijn Opel Ascona 2000, de 20ste editie van de Rallye Monte Carlo Historique achter zijn naam geschreven. Vorig jaar had Decremer met een vierde plaats net naast het podium gegrepen . De Italiaanse duo’s Aghem/Cumino (Lancia Fulvia) en Fontanella/Scrivani (Fiat 128 Rally) vervolledigden het podium. Andere Belgische deelnemers die voor de zege kunnen meestrijden zoals  Lareppe/David, Maes/Deplancke  en  Van Rompuy/Vanoverschelde, kregen af te rekenen met pech of ander “malchance” zoals bij Maes/Deplancke. Ruim 340 deelnemers stonden aan de start van deze wedstrijd die traditioneel in verschillende steden vertrok , zoals Reims en Hamburg om daarnee te concentreren rond Monte Carlo.

Na zijn vierde plaats jaar eerder heeft Michel Decremer nu zijn eerste zege binnen in de Rallye Monte Carlo Historique. Decremer reed in een Opel Ascona in de kleuren van de Franse legendarische spektakelman Jean-Louis Clarr. Michel De Cremer was vroeger onderweg met Eric Van Bourgognie, twee legendarische co piloten samen die destijds in de jaren ’70 & ’80 hun ervaring opdeden naast mensen zoals Etienne Hoflijk, Jos Boon, enz. Van Bourgognie is nog steeds zijn rechterhand en is betrokken bij de organisatie. De laatste jaren is hij onderweg met Yannick Albert, waarmee hij een vierde en een zege pakte in de Monte Carlo.

25-Rallye-Monte-Carlo-Historique-2017-JL-8 Fotos: AC Monte Carlo historique

Michel Decremer: “Het was mijn vijfde deelname en ik ben zeer tevreden met het behaalde resultaat, samen met mijn co Yannick Albert, het voltallige team en Patrick Snijers als ouvreur. We reden een goede wedstrijd en kwamen aan de leiding na de 8ste KP, terwijl we na winst in de 9de KP onze voorsprong konden behouden tot het einde of omgerekend zeven ritten op rij. Desondanks kregen we het nog warm toen de motor op de laatste KP afsloeg en ik deze niet meer aan de gang kreeg door de zware verlichting op de wagen die ik vergat af te zetten. Ik liet me dan maar naar beneden bollen en kreeg zo de wagen aan de praat. Aghem, die aan een lager gemiddelde reed zat me op de hielen, maar we haalden het uiteindelijk na een spannende eindstrijd. Voor mij was de wedstrijd sportiever dan voorheen. Minder sneeuw, maar wel met verraderlijke ijsplekken”.

 

Maes en Van Rompuy grootste pechvogels tijdens Rallye Monte Carlo Historique

 

Ondanks de knappe zege van Michel Decremer was er voor andere landgenoten minder reden tot feesten. Regularity is een zeer moeilijke autosportdiscipline en de kleinste foutjes worden zwaar afgestraft. Onze landgenoten bewezen in het verleden dat ze tot de top behoren van deze discipline en behoren steeds tot de potentiële winnaars. De inbreng van de copiloot is minstens zo belangrijk als deze van de piloot. De broers Vanoverschelde, Deplancke, Lambert zijn maar enkele namen die forure maken in binnen- en buitenland naast hun gerespecteerde piloten Maes, Van Rompuy, Lareppe, Holvoet, enz. Maar soms hebben ze niet alles in de hand en komt Dame Fortune op de proppen. Zo ook afgelopen rallye Monte Carlo Historique voor enkele Belgische potentiële podiumrijders.

 

21-Rallye-Monte-Carlo-Historique-2017-JL-6-1024x683 Fotos: AC Monte Carlo historique

Dirk Van Rompuy & Jens Vanoverschelde, net als Decremer in de vertrouwde Opel Ascona werden 17de algemeen op 1090 punten of 109 seconden van hun winnende landgenoot. Het duo werd geflitst in een bebouwde kom en werd door de organisatie bedacht met 500 strafpunten. Een niet te overbruggen sanctie. Een plaats rond de top zes had er ingezeten voor het ervaren duo. Maar ze lukten een knappe inhaalrace van de 63ste naar de 17de plaats.

Lareppe-David – Opel Ascona 2000

Drievoudig winnaar José Lareppe, ook al in een Opel Ascona 2000 en bijgestaan door Lieven David kreeg 300 strafpunten aan zijn broek nadat hij zich drie minuten te laat meldde aan KP2 en eindigde anoniem 24ste.

Maes-Deplancke – Porsche 914/6

Ruben Maes en Filip Deplancke waren de grootste pechvogels en reden zich naar een 59ste plaats na een blunder van de organisatie. Ze werden door twee mensen van de organisatie de verkeerde baan opgestuurd, verloren naar eigen zeggen ongeveer 2000 punten en meteen ook alle kansen op een goede klassering. Het West-Vlaamse duo tekende terug paraat met de Porsche 914/6 waarmee ze twee jaar geleden nog tot de laatste KP meestreden voor de zege.

Maes/Deplancke maakten van de nood een deugd, realiseerden een schitterende inhaalbeweging en schoven nog op van de 184ste naar de 58ste plaats.

 

Tags from the story
, ,
Written By
More from Alain Mervilde

CONCORSO D’ELEGANZA VILLA D’ESTE 2017: OVERVIEW OF ALL THE WINNERS

Alfa Romeo Giulietta SS Prototipo from the year 1957 awarded as “Best...
Read More

Geef een reactie