Ford in Genève: wereldpremière Ford Fiesta ST

Ford reserveert Genève voor het werelddebuut van de volgende generatie van de Ford Fiesta ST (met gloednieuwe, 200 pk sterke 1.5 EcoBoost-driecilindermotor) en richt de spots op het Ford Performance-gamma.
• De Ford GT-supersportwagen is voor het eerst in Europa te zien in de Ford GT ’66 Heritage Edition-uitvoering. Na de historische overwinning in 2016 zal de Ford GT in 2017 opnieuw aan de start komen van de 24 Uur van Le Mans.
• De verkoop van de performance-wagens van Ford, waaronder de Ford Mustang, de Focus RS, de Focus ST en de Fiesta ST, steeg in 2016 met 60 procent. De nieuwe Mustang Black Shadow Edition en Blue Edition zijn nu te koop.
• Ford brengt in Genève hulde aan de band tussen de autosport en zijn palmares van toegankelijke prestaties met iconische wagens als de Ford GT40 die in 1966 won in Le Mans.

– Ford staat met zijn opwindendste en uitgebreidste gamma Ford Performance-modellen ooit op het Autosalon van Genève 2017 en liet er vandaag meteen ook de volgende generatie van de Ford Fiesta ST zijn wereldwijde publieke debuut maken.

De volgende generatie van de Fiesta ST introduceert een gloednieuwe en 200 pk sterke 1.5 EcoBoost-benzinemotor met drie cilinders, die op een nooit eerder geziene manier vermogen zal combineren met brandstofefficiëntie. Het model werd ontwikkeld met dezelfde focus op innovatie die geleid heeft tot de Ford GT, de supersportwagen van Ford die op het Autosalon van Genève voor het eerst in Europa te zien is in de Ford GT ’66 Heritage Editionuitvoering.

Het gamma performance-wagens van Ford voor Europa omvat ook nog de Focus ST met benzine- of dieselmotor, de alom geprezen Focus RS en de iconische Ford Mustang. De verkoop van de performance-wagens van Ford steeg in januari met nog eens 14 procent t.o.v. een jaar eerder, na een groei van 60 procent in 2016, die voortbouwde op het elan van de groei van 62 procent in 2015.

“Toegankelijke performance-wagens maken is de kern van wat we bij Ford doen”, aldus Jim Farley, chairman en CEO van Ford of Europe. “Van de actieve aerodynamica van de Ford GT tot de rijmodi van de volgende generatie van de Fiesta ST: de modellen van Ford Performance brengen dankzij innovatie de sensationele rijbeleving van onze racewagens naar de gewone weg.”

Ford Performance fungeert als innovatie- en testlaboratorium om unieke wagens, onderdelen, accessoires en ervaringen te creëren voor klanten. Zij helpen ook mee aan de ontwikkeling van innoverende systemen en technologie in de domeinen aerodynamica, lichtgewicht constructie, elektronica, aandrijflijnen en brandstofefficiëntie voor ruimere toepassing in het productgamma van Ford.

Nieuwe generatie van de Fiesta ST
De derde generatie van de Fiesta ST wordt het eerste Ford Performance-model ooit met driecilindermotor en de eerste Fiesta ST met instelbare rijmodi.
De gloednieuwe 1.5 EcoBoost-benzinemotor van Ford zal goed zijn voor 200 pk en een koppel van 290 Nm, en de Fiesta ST van 0 naar 100 km/u laten accelereren in naar verwachting 6,7 seconden. Met innovaties als een nieuwe combinatie van indirecte injectie per cilinder en
directe injectie, een gesofistikeerde turbovoeding, en innoverende nieuwe cilinderuitschakelingstechnologie koppelt hij een hoog vermogen en alerte reacties aan een lagere CO2-uitstoot.*
Voor een rijervaring met optimaal plezier zijn er de nieuwe instelbare rijmodi Normal, Sport enTrack, die de afstelling van motor, stuur en stabiliteitssystemen aanpassen. Ze regelen ook de Electronic Sound Enhancement-technologie en actieve uitlaatsoundklep van het model, die de rijervaring verder verbeteren door de van nature sportieve sound van de driecilindermotor te versterken.
“De nieuwe generatie van de Fiesta ST blijft trouw aan onze filosofie om elk facet van het alerte Ford Performance-chassis en  aandrijfgeheel verder te versterken met ultrageavanceerde technologie,” aldus Joe Bakaj, vice president, Product Development van Ford of Europe. “Met zijn instelbare rijmodi en een gloednieuwe EcoBoost-motor die op een nooit eerder geziene manier sterke prestaties combineert met brandstofefficiëntie, wordt het nieuwe model de Fiesta ST met de meest veelzijdige, prettige en meeslepende rijervaring ooit.”
De nieuwe generatie van de Fiesta ST krijgt ook het ruimste gamma interieurbekledingen en personaliseringsmogelijkheden ooit en zal vanaf de lancering begin 2018 verkrijgbaar zijn als driedeurs en als vijfdeurs.
Weg- en raceversie van de Ford GT
De Ford GT is in Genève te zien in de limited edition-uitvoering Ford GT ’66 Heritage Edition. Het model brengt hulde aan de overwinning van Ford in Le Mans in 1966, met een koetswerk in glanzend of mat Shadow Black, zilverkleurige strepen, elementen in ongelakt koolstofvezel, het nummer “2” op een Frozen White achtergrond op de motorkap en de deuren, en eendelige gesmede 20″-velgen afgewerkt met een goudkleurige blanke lak met satijnglans en zwarte wielmoeren.

Elke Ford GT wordt voorzien van een ultrageavanceerd 10″ groot digitaal instrumentenpaneel.
Het personaliseerbare scherm maakt gebruik van boodschappen en door de racerij geïnspireerde graphics die de bestuurder minder afleiden, en herconfigureert zichzelf automatisch op basis van vijf unieke rijmodi: Normal, Wet, Sport, Track en V-Max.
De 3.5 V6 EcoBoost-motor van de Ford GT heeft in zijn specificatie voor de VS een vermogen (SAE) van 647 pk en een koppel van 550 lb.-ft. Met een topsnelheid van 347 km/u is de Ford
GT de snelste productiewagen van Ford op het circuit ooit. De Ford GT voor de weg, met
architectuur van koolstofvezel en een actieve aerodynamica, krijgt dezelfde sterke prestaties als de Ford GT-racewagen waarmee het Ford Chip Ganassi Racing-team in 2016 de 24 Uur van Le Mans won, en die ook te zien is in Genève.
Ford maakte vorig jaar een historische comeback in Le Mans door met de Ford GT als winnaar over de eindstreep te rijden in de LM GTE Pro-klasse, exact 50 jaar na de overweldigende overwinning in 1966 toen het de drie podiumplaatsen bezette. Eerder dit jaar maakte Ford
bekend dat vier Ford GT’s aan de start zullen komen van de 24 Uur van Le Mans 2017, die gereden wordt op 17 en 18 juni.
Ford en The LEGO® Group hebben de handen in elkaar geslagen en nemen de Ford GTracewagen uit 2016 en de Ford GT40-racewagen uit 1966 op in de exclusieve LEGO® Speed Champions-reeks, een gamma met iconische sport- en racewagens.
Opwindend performance-gamma
Ford verkocht vorig jaar in Europa 43.800 performance-wagens, waaronder de Ford Mustang, de Focus RS, de Focus ST in benzine- en dieseluitvoering, en de huidige Fiesta ST. Ford toont in Genève twee nieuwe Special Editions van de Ford Mustang met een unieke styling en een luxueuze uitrusting, die vanaf nu in Europa te koop zijn.
De Ford Mustang Black Shadow Edition is verkrijgbaar met de 421 pk sterke 5.0 V8 van Ford gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of een zestrapsautomaat, en een van vier koetswerkkleuren: Platinum White, Triple Yellow, Race Red en Grabber Blue. Hij krijgt eenunieke koetswerkstyling met een zwart Pony-embleem op het GT-radiatorrooster; exclusieve zwarte 19″ lichtmetalen velgen met Y-spaken; zwarte strepen met vervaageffect langs de prominente richels op de motorkap en over de flanken onderaan tussen de wielkasten; en zwarte “5.0”-badges op de voorvleugels.

De Ford Mustang Blue Edition grijpt terug naar de spirit van klassiekers uit de Ford Mustanggeschiedenis die gelakt werden in opvallende “Grabber”-kleuren. Hij krijgt de opvallende koetswerkkleur Grabber Blue, fraaie zwarte strepen met vervaageffect centraal op de motorkap
en het dak, en zwarte 19″ lichtmetalen meerspakige velgen. Hij kan worden besteld met de 421 pk sterke 5.0 V8 of 2.3 EcoBoost-motor van 317 pk van Ford gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of een zestrapsautomaat.
“De Ford Mustang is zonder meer een opvallende verschijning op de Europese wegen, en met de nieuwe Ford Mustang Black Shadow Edition en Blue Edition zullen Mustang-rijders nog meer mensen doen omkijken,” aldus Roelant de Waard, vice president, Marketing, Sales & Service van Ford of Europe. “Special Editions van de Ford Mustang hebben al meer dan 50 jaar een belangrijk aandeel in het verhaal van de Mustang. Nu kunnen klanten in Europa hun eigen rol spelen in de rijke Special Edition-geschiedenis van deze iconische wagen.”
Beide modellen worden voorzien van het SYNC 3-connectiviteitssysteem van Ford met 8″- aanraakscherm, waarmee bestuurders zich naar een café, tankstation of parking kunnen laten leiden, en treinstations, luchthavens en hotels kunnen vinden door gewoon op een knop te
drukken en “Ik wil een koffie”, “Ik wil benzine”, of “Ik wil parkeren” te zeggen.
De alom geprezen Ford Focus RS, een vijfdeurs hatchback, is voorzien van een 350 pk sterke 2.3 EcoBoost-benzinemotor, de Ford Performance-vierwielaandrijving en instelbare rijmodi,waaronder als sectorprimeur een Drift-modus, die drifts met gecontroleerd overstuur mogelijk
maakt.
De Ford Focus ST is verkrijgbaar met EcoBoost-benzinemotor van 250 pk of TDCi-dieselmotor van 185 pk, en dat in de koetswerkvarianten vijfdeurs hatchback en Clipper.

Het autosporterfgoed van Ford
Zeer sportieve wagens en racen zijn diep verankerd in het DNA van Ford, met een geschiedenis die 116 jaar teruggaat naar de overwinning van Henry Ford in de Sweepstakes Race met zijn racewagen “999” tegen Alexander Winton, op dat moment de beste racepiloot
van Amerika.
Ford richt in Genève de spots op meer dan vijf decennia racerij en sportwagens met exemplaren uit de Ford Heritage Collection, waaronder:
• Een replica van de Ford GT40 Mk2-racewagen uit 1966 (met 7,0 liter grote V8-motor) waarmee Bruce McLaren en Chris Amon in 1966 de overwinning behaalden in de 24 Uur van Le Mans.
• Een replica van de Ford Escort Mk1 die in 1970 de Wereldbekerrally Londen-Mexico won, met een 1.8 Ford Cosworth BDA-motor goed voor ongeveer 200 pk, die in 1995met het oorspronkelijke winnende team, Hannu Mikkola en bijrijder Gunnar Palm, opnieuw de overwinning binnenhaalde in een reprise van de iconische rally uit 1970.
• Een Ford Escort RS Cosworth uit 1992, een voor de gewone weg gehomologeerde  versie van de Ford Escort WRC Groep A-rallywagen, met 230 pk sterke 2.0 turbobenzinemotor en vierwielaandrijving.
Ford viert dit jaar ook de 50ste verjaardag van de Ford Cosworth DFV (“double-four-valve”) V8- racemotor die in 15 jaar van racen goed was voor 155 overwinningen en 12 pilotentitels in de Formule 1, en twee overwinningen in de 24 Uur van Le Mans. De motor zorgde ook voor succes in de eveneens in Genève te bekijken Mirage GR8-racewagen uit 1975.

De lichte, compacte en krachtige, volledig van aluminium gemaakte 3,0 litermotor werd ontwikkeld om als onderdeel van een racewagenchassis te werken en was voorzien van vier kleppen per cilinder en twee nokkenassen per cilinderrij.
De spirit van innovatie die geleid heeft tot de Ford Cosworth DFV-motor, wordt 50 jaar later weerspiegeld in de EcoBoost-motoren van Ford, van de gloednieuwe 1.5 EcoBoostdriecilindermotor tot de 3.5 V6 EcoBoost met dubbele turbo die de Ford GT de overwinning
bezorgde in de 24 Uur van Le Mans 2016.
“De autosport is bij Ford altijd al een stuwende kracht geweest achter innovatie”, aldus Dave Pericak, global director van Ford Performance. “Vandaag staat het wereldwijde team van Ford Performance in voor de ontwikkeling van wagens van de Ford GT-racewagen tot de volgende generatie van de Fiesta ST. Door als één gezamenlijk team te werken, kunnen we beter de intrinsieke, op rijplezier gerichte ervaring van onze modellen realiseren en geavanceerde prestatie verbeterende systemen betaalbaar maken voor elke klant.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait