Acht decennia grote auto’s van Opel:

vlaggenschipparade op Techno Classica

 

  • Vlaggenschepen op Opel-stand: van Admiral uit 1937 tot nieuwe Insignia
  • Hoogtepunt in de wereld van oldtimers: Techno Classica in Essen van 5 tot 11 april
  • Gezamenlijke inspanning: Opel Classic en Alt Opel IG delen beursstand

 

 

De zwaargewichten van Opel zetten koers naar de 29ste Techno Classica in Essen, waar Opel Classic en de enthousiaste leden van Alt Opel IG (club van vintage Opel-eigenaars) de grote auto’s van vroeger en nu uit Rüsselsheim zullen tentoonstellen. Het moto dit jaar luidt: ‘De vlaggenschepen van Opel’. De stand in Hal 2 zal een totale oppervlakte van 400 vierkante meter beslaan. De legendarische vooroorlogse Admiral die in 1937 in première ging, voert de Opel-vloot aan. Wanneer men voor de tijdloze wagen staat, is het moeilijk te geloven dat zijn prachtige chassis in art-decostijl al 80 jaar oud is. De reis door de tijd gaat verder met de twee miljoenste Opel die ooit werd geproduceerd, een Kapitän uit 1956. Typische vertegenwoordigers van de Opel KAD-modellen (Kapitän, Admiral, Diplomat) zijn eveneens aanwezig met een Diplomat A uit 1968 en een Admiral uit 1970 – twee rasechte kilometervreters. De Senator A uit 1978 heeft het typische design van de eerder nuchtere jaren 1970, terwijl de Insignia Grand Sport – het nieuwe vlaggenschip van Opel – de huidige designfilosofie van Opel demonstreert die een sculpturale vormgeving combineert met Duitse precisie.

 

Van 1937 tot 2017: van Opel Admiral tot nieuwe Opel Insignia Grand Sport

 

De grote auto’s van Opel kunnen zich al verheugen op de schijnwerpers van de Techno Classica in Essen, net zoals 80 jaar geleden in Rüsselsheim. Ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van Adam Opel AG op 17 februari 1937 stelde het bedrijf twee visionaire nieuwkomers voor: de Admiral en de Super 6. Beide auto’s waren uitgerust met moderne motortechnologie, namelijk zescilinder lijnmotoren met respectievelijk een cilinderinhoud van 3,6 en 2,5 liter en een vermogen van 75 pk en 55 pk. De Admiral was de eerste in een reeks luxemodellen die veertig jaar lang op de markt zouden blijven. De Super 6 effende de weg voor de populaire Kapitän uit 1938.

 

Tien jaar later rolde de eerste naoorlogse Kapitän van de band en dankzij het economische wonder kende het model een bliksemcarrière. De Kapitän was een van de bestverkochte zescilinders in Duitsland en werd ook internationaal een bestseller, want 60 procent van alle Kapitäns was voor de export bedoeld. Een belangrijke rol in het succesverhaal speelt de Kapitän van 9 november 1956, die eveneens in Essen te zien zal zijn. Omdat het de twee miljoenste Opel ooit was, werd zijn dak goud gelakt en kreeg hij 24-karaats vergulde decoratieve elementen. Opel was de eerste autofabrikant in Duitsland én Europa die de mijlpaal van twee miljoen exemplaren overschreed.

 

In 1964 werd de topklasse van Opel volledig herwerkt. De Kapitän, Admiral en Diplomat werden de ‘Grote Drie’ genoemd en voor het eerst in zijn geschiedenis bood Opel V8‑motoren aan. De rangorde in de premiumklasse werd bepaald door de uitrusting en de motor. De Kapitän en Admiral hadden oorspronkelijk Opels beproefde 100 pk sterke 2,6‑liter zescilindermotor, terwijl de motor van de Diplomat rechtstreeks uit de Verenigde Staten kwam. Het vlaggenschip van de KAD-reeks was uitgerust met een 4,6-liter V8 met 190 pk. Vanaf de lente van 1965 waren de Kapitän en de Admiral ook verkrijgbaar met de 4,6-liter V8-motor en de automatische versnellingsbak van de Diplomat. Tot op vandaag genieten de Kapitän en de Admiral V8 een speciale status: van de Kapitän werden maar 113 exemplaren gebouwd en van de Admiral slechts 622 stuks.

 

In 1969 kwam er een grondig herziene versie van de tweede KAD-reeks, waarbij de modellen in alle opzichten groeiden. De Kapitän was opnieuw het instapmodel, met een zescilinder lijnmotor van 2,8 liter en een vermogen van 132 pk. Daarboven positioneerde zich de comfortabele Admiral die 145 pk leverde in de variant 2800 S en 165 pk als Admiral 2800 E. De topmotor was de 5,4-liter V8 met 230 pk, die standaard was in de Diplomat.

 

Veertig jaar na het debuut van de Admiral bracht het bedrijf een nieuwe grote Opel op de markt. Vanaf 1977 was de Senator het speerpunt van het modelaanbod. De Senator en zijn broer Monza coupé waren de eerste Opels met een onafhankelijke achterophanging en ruimtebesparende miniblok-schroefveren.

 

Nog vier decennia later, tachtig jaar na de Admiral, is het tijd voor alweer een groot debuut: de nieuwe Opel Insignia Grand Sport maakt zijn debuut op de thuismarkt tijdens Techno Classica.

 

De gloednieuwe Opel Insignia bevindt zich in bijzonder goede vorm. De nieuwkomer heeft de sportieve elegantie van een grote coupé, is ronduit ruim en uiterst aangenaam om mee te rijden dankzij de nieuwe voertuigarchitectuur, en biedt toonaangevende veiligheids- en comfortopties zoals het een vlaggenschip betaamt. De Insignia van de tweede generatie imponeert niet alleen met zijn dynamische lijnen vanbuiten en rustgevende wellnesssfeer vanbinnen, maar biedt ook een grote waaier aan intelligente technologieën, van de trendsettende Opel IntelliLux LED® Matrix koplampen en bijzonder geavanceerde vierwielaandrijving met koppelvectoring, tot ultramoderne rijhulpsystemen en verfijnde voorruitprojectie. Bovendien is de Insignia uitgerust met de kenmerkende eersteklas­connectiviteit van Opel op basis van smartphone-integratie. Die biedt nu een nieuwe Opel OnStar-functie, namelijk de ‘Personal Assistant’, waarmee passagiers vanuit de Insignia hotelkamers kunnen boeken[1] of een parkeerplaats zoeken[2] via een adviseur van OnStar. De nieuwe Insignia verbaast met hoge wendbaarheid en rijprecisie, meer ruimte en een uitmuntende prijs-kwaliteitverhouding die de wagen meer dan ooit tot een waardige tegenstander maken, ook voor modellen van premiummerken.

[1] Via booking.com. E-mailadres en kredietkaart vereist.

[2] Via Parkopedia.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait