Nieuwe CAPTUR, nog meer karakter, nog meer geconnecteerd

Captur was in 2016 met 215 670 exemplaren de best verkochte cross-over voor de stad in Europa. Hij vindt zichzelf opnieuw uit met een nog karakteristieker design en nieuwe technologie aan boord, maar behoudt zijn praktische karakter. Hij is voor het eerst verkrijgbaar als Initiale Paris.

Een verder versterkt, extra expressief design

 Nog meer personaliseringsmogelijkheden Captur behoudt alle fundamenten die hem zo succesvol hebben gemaakt, zoals de lakafwerking in twee kleuren. Hij breidt het aantal personaliseringsmogelijkheden uit met drie nieuwe koetswerkkleuren (Atacama-oranje, Oceaanblauw en Amethistzwart (voor de versie Initiale Paris)) en een nieuwe dakkleur (Platinagrijs). Dat levert meer dan 30 verschillende combinaties op om iedereen de mogelijkheid te geven zijn of haar persoonlijke Captur samen te stellen. Captur gaat nog verder in de differentiatie met 5 personaliseringspacks voor het interieur in diverse kleuren (Ivoor, Oceaanblauw, Karamel, Rood en Gesatineerd chroom) en 4 packs voor het exterieur (Ivoor, Oceaanblauw, Rood en Atacama-oranje (voor de naafdoppen en de sierstrips op de zijdelingse deurpanelen)).

 De karakteristieke lichtsignatuur van het merk Net als de recentste modellen van het merk wordt Nieuwe Captur, afhankelijk van de versie, uitgerust met ‘Pure Vision’ LED-koplampen. Ze zien er niet alleen goed uit maar verhogen ook de veiligheid en verblinden minder. In het onderste deel van de bumper zijn C-vormige LED-dagrijlichten ondergebracht, waarmee ook Captur de lichtsignatuur van het merk krijgt. Die lichtsignatuur is er ook achteraan, waar ze zowel overdag als ’s nachts zichtbaar is.

 Een nog meer uitgesproken cross-overdesign Captur versterkt zijn familieband met grote broer Kadjar. Het radiatorrooster sluit sterker aan bij dat van de andere Renault-cross-overs, met meer bepaald een verchroomde sierstrip. Zowel de voor- als de achterbumper krijgt een nieuwe ski, die de avontuurlijke kant van Captur in de verf zet.

 Vast panoramisch glazen dak Vanaf het derde uitrustingsniveau kan gekozen worden voor een vast panoramisch glazen dak. De nieuwigheid is enkel beschikbaar in combinatie met de lakafwerking in twee kleuren en brengt extra licht in het interieur.

 Een verfijnd interieur, altijd gebruiksvriendelijke uitrustingselementen Het interieur krijgt extra verfijning, dankzij kunststoffen van hoge kwaliteit, kwaliteitsvol chroom, en sobere en elegante kleuren. Voor het stuur zijn nog hoogwaardigere materialen beschikbaar. In de hoogste uitrustingsniveaus wordt het bekleed met volnerfleder. De versnellingspook krijgt een nog modernere vormgeving. De deurpanelen hebben een nieuw design met harmonieus geïntegreerde bedieningselementen. De plafondlamp maakt gebruik van LED-verlichting en is voorzien van afzonderlijke leesspots. Op de hoogste uitrustingsniveaus is de nieuwe vormgeving van de zetels meer omhullend om extra zijdelingse steun te bieden en het comfort verder te verhogen. Nieuwe Captur behoudt de uitrusting die hem zo praktisch maakt, zoals de Easy Life-opberglade en de zetels met afneembare bekleding

3 vragen aan Mario Polla, projectmanager design Captur. ‐

Wat wilde u met het design van Nieuwe Captur bereiken? Captur was de eerste binnen het nieuwe SUV-gamma van Renault. Het was belangrijk om aan de buitenkant de link te maken met de rest van het gamma: Kadjar en Koleos. De kwaliteitsuitstraling van het interieur werd verder versterkt door beklede materialen te gebruiken in plaats van gespuitgiete kunststoffen. De kleuren en materialen werden ook verfijnder. ‐

Welke verbeteringen krijgt Captur? Algemeen is er meer aandacht voor elk detail en zijn alle versies ook robuuster. Daardoor positioneert Captur zich een stuk hoger. ‐

Waarom komt er een INITIALE PARIS-versie? Captur is een SUV voor de stad en daarom leek een Initiale Paris-versie ons logisch en zinvol. De versie is de kroon op de hogere positionering van het model. Veel klanten die een Captur kiezen, komen uit hogere segmenten en willen wat ze gewoon zijn uit die segmenten, combineren met de handigheid van een SUV voor de stad. We hadden dus een versie van Captur nodig die aan die verwachtingen kan voldoen, en die hebben we met de INITIALE PARIS.

 

Een volledig scala aan technologie, in dienst van de bestuurder

 Hoogwaardig audiosysteem van Bose® De unieke geluidservaring van het hoogwaardige Bose®-audiosysteem vormt het interieur om tot een echte concertstudio, met een authentieke en heldere klank waarvan de natuurgetrouwheid dicht in de buurt komt van een live concert. Die geluidsbeleving is mogelijk dankzij een geluidsinstallatie met zes Bose-kwaliteitsluidsprekers en een subwoofer in de koffer.

 Drie multimediasystemen: R&Go®, Media Nav en R-LINK Dankzij de nieuwe versie van R&Go® is Nieuwe Captur vanaf zijn eerste uitrustingsniveau geconnecteerd. Het eenvoudige en handige systeem vormt de smartphone van de gebruiker om tot een geconnecteerde tablet. De smartphone wordt in een universele houder geplaatst. De gebruiker krijgt zo op een ergonomische en intuïtieve manier toegang tot de in de auto handige functies “Navigatie”, Telefoon”, “Multimedia” en “Voertuig”. Het middelste systeem van Nieuwe Captur is Media Nav, een compleet multimediasysteem met de beste prijs/prestaties-verhouding op de markt gezien het uitgebreide aantal functies: navigatie met verkeersinformatie, Bluetooth voor handenvrij bellen en audiostreaming via de smartphone, en weergave van de beelden van de achteruitrijcamera en de Driving Eco2-functie om rijstijl en brandstofverbruik te optimaliseren. R-LINK is met zijn geconnecteerde diensten het compleetste multimediasysteem van Nieuwe Captur. Het is nog meer personaliseerbaar en is voorzien van een capacitief scherm van 7″. R-LINK biedt een navigatiesysteem met verkeersinformatie in real time, 3G en Bluetooth, een mediaspeler (foto’s, filmpjes), en een zeer ruim scala aan apps die gedownload kunnen worden uit de Renault R-LINK Store. Het is ook de interface om de rijhulpsystemen (afhankelijk van de versie) in te stellen.

 R-LINK voor het eerst compatibel met Android Auto™ 1 Met Nieuwe Captur wordt R-LINK compatibel met Android Auto. Android Auto is standaard beschikbaar en maakt het mogelijk apps op de smartphone die specifiek zijn aangepast voor gebruik tijdens het rijden, rechtstreeks en eenvoudig te bedienen via het 7″ grote capacitieve scherm van R-LINK. Het gaat om de apps Telefoon, Navigatie, Muziek en Berichten. Nieuwe Captur is de eerste wagen van Renault uit het A- en het B-segment die deze technologie krijgt. In de hogere segmenten zullen de wagens die uitgerust zijn met R-LINK 2, zoals Nieuwe Scénic, compatibel zijn met Android Auto en Apple CarPlay.

Nieuwe technologie om rijden te vereenvoudigen Captur is voor het eerst, en vanaf het derde uitrustingsniveau, beschikbaar met dodehoekwaarschuwing. Vier sensoren detecteren voertuigen, inclusief tweewielers, in de dode hoek van de buitenspiegels. Als langer dan een seconde een voertuig wordt gedetecteerd in de dode hoek van de bestuurder, gaat onmiddellijk een lampje branden in de buitenspiegel. Het systeem is actief tussen 30 en 140 km/u en maakt rijden veiliger voor iedereen. Nieuwe Captur biedt niet alleen een achteruitrijradar maar, afhankelijk van de versie, ook parkeerhulp vooraan en een achteruitrijcamera, om gemakkelijker te manoeuvreren en de kleine blutsen en krassen van het dagelijkse stadsverkeer te vermijden. Nog een andere nieuwigheid is het handenvrije parkeersysteem Easy Park Assist, dat beschikbaar is op de hoogste uitrustingsniveaus en parkeren zeer eenvoudig maakt. De bestuurder geeft eerst het gewenste parkeermanoeuvre aan: parallel met de weg, dwars of schuin. Wanneer de wagen trager rijdt dan 30 km/u, bepaalt het systeem of een parkeerplaats geschikt is. Als dat het geval is, berekent het systeem het vereiste traject en stuurt het de wagen in de parkeerplaats. De bestuurder moet enkel nog gas geven en remmen.

Nu ook een INITIALE PARIS versie

Het INITIALE PARIS-label staat voor het allerbeste van de knowhow van Renault. Vooraan onderscheidt de INITIALE PARIS-versie zich door een specifiek verchroomd radiatorrooster. De ski’s vooren achteraan krijgen een specifieke behandeling, met een verder uitgewerkt en gemetalliseerd grijs. Hetzelfde effect is terug te vinden op de ruitomlijsting, die gecombineerd wordt met glanzend zwarte ruitstijlen. Ten slotte worden de verchroomde sierstrips op de flanken, net als het radiatorrooster, voorzien van het INITIALE PARIS-logo. Voor de INITIALE PARIS-versie is een specifiek gamma koetswerkkleuren beschikbaar, met onder meer de nieuwe lanceringskleur Amethistzwart, naast specifieke INITIALE PARIS -velgen van 17″. Captur INITIALE PARIS wordt ook uitgerust met lopende LED-richtingaanwijzers. Het INITIALE PARIS-logo wordt aangebracht op de zijdelingse deurbeschermingen onderaan, de deurdrempellijsten en het radiatorrooster. Voor het interieur van Nieuwe Captur INITIALE PARIS zijn er exclusieve interieursferen, met verwarmde zetels in leder, een stuurwiel in leder, tal van chroomaccenten, een met leder bekleed dashboard, en aluminium pedalen en deurdrempellijsten. Captur INITIALE PARIS heeft ten slotte standaard alle boordtechnologie die als optie verkrijgbaar is op Nieuwe Captur, zoals dodehoekwaarschuwing, Easy Park Assist en de Renault handenvrije instap- en startkaart. Daarbovenop komen nog een hoogwaardig audiosysteem van Bose® en de nieuwste versie van het multimediasysteem R-LINK, dat met een eenvoudige handbeweging toegang geeft tot alle multimediacontent.

 

Een ruime keuze aan motoren

Met zes diesel- en benzinemotorisaties biedt Nieuwe Captur een gamma waarin iedereen zijn of haar gading vindt. Captur is verkrijgbaar met de dieselmotoren Energy dCi 90 (in combinatie met handgeschakelde of automatische versnellingsbak) en Energy dCi 110, die gekoppeld wordt aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Die laatste is uitgerust met het Stop & Start-systeem en een systeem dat energie recupereert tijdens het remmen en vertragen, en levert een vermogen van 110 pk bij 4 000 t/min en een koppel van 260 Nm bij 1 750 t/min. Hij maakt gebruik van zijn turboarchitectuur met beperkte inertie, die zorgt voor zeer korte responstijden in de lage toeren. De benzineversies zijn de Energy TCe 90 met handgeschalkelde versnellingsbak en de Energy TCe 120 met handgeschakelde of automatische versnellingsbak. Als aanvulling op de automatische EDC-transmissie met dubbele koppeling richt deze handgeschakelde versnellingsbak zich tot prijsbewuste klanten die een volledige controle wensen over hun wagen. Deze motor met directe injectie, turbo en Stop & Startsysteem levert een koppel van 205 Nm vanaf 2.000 t/min.

Tags from the story
, , ,
Written By
More from Alain Mervilde

Maserati betrekt nieuw Benelux-kantoor in Zellik

Maserati verhuist van Mechelen naar Automotive Media Centre nabij Brussel Herstructurering Maserati...
Read More

Geef een reactie