Fiat 124 spider : eerbetoon aan het nieuwe « Dolce Vita »

  • De nieuwe Fiat 124 Spider, die één jaar geleden werd voorgesteld hernieuwt het « Dolce Vita » concept.
  • De Fiat 124 Spider in Monaco : het nieuwe « Dolce Vita »
  • Italiaanse roadster met een uniek en authentiek design en moderne technologie
  • 1.4 MultiAir-motor met 140 pk en achterwielaandrijving

De nieuwe Fiat 124 Spider kan er ten volle zijn volledig verleidingspotentieel weten uit te spelen. Een uitgesproken modern concept, uitgerust met een performante motor ideaal om in  « grand tourisme » rijstijl te cruisen, verenigt dit model als geen ander om de elegantie van zijn tijdloze stijl te koppelen aan hedendaagse spitstechnologie op alle vlakken. Kortom, een ideale metgezel voor een aangename ballade met vertrek in Monaco, langsheen de kustlijn, haren in de wind, genieten van aangename wegen van het hinterland, in de sporen van de trajecten van de rally van Monte Carlo, een internationale wedstrijd waar het origineel model van de Fiat 124 Spider nog heeft meegereden…

Uniek design

Een laag, tijdloos silhouet en perfecte zijdelingse proporties zoals de welving ter hoogte van de achtervleugels geven hem tegelijk spierkracht en persoonlijkheid. Vooraan verwijzen bepaalde details zoals het radiatorrooster, de plaatsing van de agressief gelijnde koplampen en de dubbele vouw in de motorkap ook terug naar de originele spider.

Het nieuwe model valt op door zijn bijzondere lichtblokken, die met hun vorm van uitgerekte gloeilampen van mijlenver herkenbaar zijn. Een bijzonder esthetisch detail dat zijn gelijke niet kent in de autowereld. De onderkant van de voorbumper biedt nog plaats aan bijkomende lichten en mistlichten die terugverwijzen naar de koplampen. Samen geven ze de nieuwe Fiat 124 spider een bijzonder scherpe blik.

Perfecte proporties

De 4,05 meter lange, 1,74 meter brede en 1,23 meter hoge nieuwe Fiat 124 spider weet iedereen te charmeren vanaf de eerste aanblik. Zijn gestrekte neus en evenwichtige lijnen nodigen uit tot reizen. De uitstulpingen in de motorkap laten geen twijfel bestaan over de plaatsing en het vermogen van de motor terwijl details zoals de bijkomende richtingaanwijzers in de vleugels en de ideaal geplaatste buitenspiegels op de deuren de uitgesproken persoonlijkheid van de wagen bevestigen. Zijn 17″ lichtmetalen spaakvelgen vullen de wielkasten op elegante wijze op en zetten zijn dynamische karakter nog extra in de verf. De zilverkleurige afwerking van de velgen verwijst terug naar die van het voorruitframe terwijl de handgrepen en buitenspiegelkappen in koetswerkkleur zijn uitgevoerd.

In gesloten toestand sluit de kap perfect aan bij het tijdloze silhouet van de nieuwe Fiat 124 spider. De kwaliteit en soliditeit van het geheel maken de kap tot een waar pareltje. Ze laat zich manueel ontgrendelen en wordt snel en eenvoudig bediend dankzij een systeem van veren die de beweging vergemakkelijken. Drie seconden volstaan om ze weg te klappen en met de haren in de wind te rijden. Ook in geopende toestand behoudt deze spider zijn pure lijnenspel en legt hij de nadruk op zijn functionele troeven. De kap wordt vergrendeld in een specifieke opbergruimte zodat ze het koffervolume niet aantast. En om ze terug te sluiten, volstaat een eenvoudige beweging vanaf een van beide plaatsen zonder dat men zich in allerlei bochten hoeft te wringen. De kap van de Fiat 124 spider behoort tot de gemakkelijkst te bedienen kappen op de markt.

Vloeiende lijnen

De stilistische kennismaking gaat voort met de welving ter hoogte van de achtervleugels, die zowel het karakter als het dynamisme van het model benadrukt, daarbij geholpen door een karakterlijn die over de hele lengte van het koetswerk loopt. De lijnen van de nieuwe Fiat 124 spider, die werden gevormd in de windtunnel, sluiten zich naadloos aan bij de traditie van elegantie en dynamisme die het oorspronkelijke model vijftig jaar geleden in het leven riep.

Achteraan nemen de lichten het stijlthema over dat halfweg 2015 werd ingewijd door de jongste generatie van de Fiat 500, nog zo’n emblematisch model van het merk. Ze hebben een opening in het midden, die is afgewerkt in koetswerkkleur. Die inzetstukken dragen bij tot een nog krachtigere lichtsignatuur en geven het geheel een exclusieve toets. Zo geven de achterlichten een uiterst moderne indruk. Daaronder verwijzen de twee uitlaatpijpen, een aan elke kant van de bumper, naar de notie van kracht en sportiviteit.

Een laatste knipoog naar het verleden is de nummerplaat, die post vat tussen de twee achterlichten, nog een verleidelijk designelement dat alle spiders van Fiat gemeen hebben.

Rijplezier op elk moment

De 124 spider biedt een tastbaar rijplezier. Dankzij de gerichte afstelling van zijn onderstel, uitgevoerd door de teams van Fiat, kan het schermen met hoogstaande dynamische kwaliteiten die niet ten koste gaan van het comfort.

Wie plaatsneemt aan het stuur van de nieuwe Fiat 124 spider is zeker van een moment van puur rijplezier en ontspanning. De rijhouding is regelbaar over verscheidene assen, zodat alle bestuurders ongeacht hun lichaamsbouw een ideale positie vinden. Met een druk op de Start-knop – alle 124 spiders zijn standaard uitgerust met een handenvrij startsysteem – start de piloot de 1.4 MultiAir-turbobenzinemotor.

Hij werd op punt gesteld door de Fiat-groep en ontwikkelt dankzij zijn turbo 140 pk bij 5.000 t/min, voor een gemiddeld verbruik van nauwelijks 6,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 148 g/km. Hoewel het om een krachtig motorblok gaat, genereert de lichte krukas weinig trillingen en staat het MultiAir-systeem borg voor uitmuntende prestaties bij alle toerentallen. Zijn turbo wordt bijgestaan door een inlaatsysteem met intercooler, zodat de aangezogen lucht gekoeld wordt. De prestaties worden dus niet alleen geoptimaliseerd dankzij de hogere druk van de inlaatlucht maar ook dankzij de lagere temperatuur van de lucht die in de cilinders komt.

De 1.4 MultiAir beschikt dan ook over een aanzienlijk koppel bij lage toernetallen (240 Nm vanaf 2.250 t/min) en komt explosief voor de dag, zodat de 124 spider erg mooie acceleraties neerzet: 7,5 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/u en een topsnelheid van 217 km/u op circuit. De 1.4 MultiAir past perfect bij de filosofie van het model en toont zich erg polyvalent terwijl de gebruikskosten en het brandstofverbruik heel redelijk blijven. Of u nu houdt van ontspannen cruisen op de snelweg of eerder een sportieve rijstijl verkiest, de Fiat 124 spider weet elke bestuurder te verleiden.

Achterwielaandrijving

De Fiat 124 spider is een achterwielaandrijver en staat op een platform dat op maat werd ontwikkeld om hoogstaande sensaties af te leveren. Zijn koetswerk bestaat uit aluminium en staalsoorten met een hoge weerstand, wat ook zijn gewicht beperkt en het zwaartepunt verlaagt. Bovendien kan hij schermen met een perfecte gewichtsverdeling: 50 procent vooraan en 50 procent achteraan. Dat vertaalt zich in een uitstekend evenwicht op de weg, mede dankzij zijn erg lage totaalgewicht van nauwelijks 1.050 kilogram. Dankzij de 2,31 meter lange wielbasis komt de nieuwe Fiat 124 spider in alle omstandigheden wendbaar en efficiënt voor de dag en garandeert hij het comfort van de inzittenden.

Behalve het sportieve temperament dat eigen is aan achterwielaandrijvers werd hij ook uitgekiend om een authentiek rijplezier te bieden. Om dat te realiseren heeft Fiat ervoor geopteerd om vooraan een hoge vierpuntsophanging te gebruiken, die tegelijk stijf en licht is om een maximale stabiliteit te verzekeren in de bochten maar ook tijdens de meest forse rempartijen. Bovendien hebben de geometrische eigenschappen het mogelijk gemaakt om de draaicirkel te verkleinen (nauwelijks 9,4 meter) waardoor de 124 spider erg wendbaar blijkt. Achteraan werd zijn meerarmige achteras uitgerust met een buisvormige dwarsbalk die de stijfheid verhoogt en tegelijk het gewicht beperkt. Op de weg krijgt de 124 spider daardoor een veel speelser en wendbaarder rijgedrag dat echter steeds soepel en comfortabel blijft.

Handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak

De handgeschakelde zesversnellingsbak is nog een bron van rijplezier voor enthousiaste bestuurders. De compacte en lichte transmissie gebruikt een carter in onder druk gegoten aluminium. Ze staat in verbinding met een kleine en hypernauwkeurige versnellingspook met erg korte schakelovergangen en levert sportieve sensaties die beslist in de smaak zullen vallen bij de liefhebbers van een dubbele koppeling, tiphielen of een dynamische rijstijl in het algemeen. Deze kleine versnellingspook plaatst schakelen weer centraal in het rijplezier en bestuurders zullen er zich al snel op betrappen dat ze gewoon ‘voor het plezier’ terugschakelen of met de pook spelen. Het stuur, waarvan de velgdiameter werd bestudeerd om de bestuurder een maximum aan sensaties door te geven, is een technisch hoogstandje, overtrokken met leder en verfraaid met zilverkleurige accenten. Het erg verticaal opgestelde stuurwiel omvat diverse bedieningselementen om onder meer de radio, de boordcomputer of een Bluetooth-telefoon te bedienen.

Bij een ontspannen rijstijl kan men in alle rust genieten van het dashboard met zijn imposante centrale toerenteller, geflankeerd door een snelheidsmeter aan de rechterkant en een digitaal scherm aan de linkerkant terwijl een schakelindicator aan de rechterkant bijdraagt tot een ecologische rijstijl. Naarmate de bestuurder het tempo opdrijft, maakt de auto indruk met zijn globale gebruiksgemak, zijn krachtige remmen (schijfremmen rondom, vooraan geventileerd en met een diameter van 280 mm), zijn nauwkeurige rijstijl en zijn elektronische rijhulpsystemen (het ESP kan worden uitgeschakeld), die een bijkomend gevoel van veiligheid geven. Ook belangrijk om weten is dat Fiat de nodige wijzigingen heeft aangebracht aan de structuur van de 124 spider om in geval van schokken dezelfde energieabsorptiekwaliteiten te bieden als een berline. De leuke, krachtige, comfortabele, betaalbare en veilige nieuwe Fiat 124 spider biedt vandaag de dag de allerbeste synthese van rijplezier.

De nieuwe Fiat 124 Spider is eveneens beschikbaar met een automatische transmissie met zes versnellingen, ideaal voor hen die willen genieten van het rijden in alle souplesse en comfort.

Het nieuwe « Dolce Vita »

Met de nieuwe Fiat 124 spider krijgt het begrip ‘la dolce vita’ zijn volle betekenis: deze wagen werd tot in de puntjes ontworpen om zijn inzittenden het allerhoogste rijplezier te geven. Bouwkwaliteit en gebruiksgemak zijn twee troeven waarmee hij zich kan onderscheiden.

De gebruikerservaring begint al bij het gemak waarmee je de auto ontgrendelt en vergrendelt met de sleutel in je zak of tas.

Ook in het interieur kan men niet anders dan vaststellen dat de afwerkingskwaliteit op het allerhoogste niveau staat. Het bovenste deel van het dashboard voelt bijzonder zacht aan, alle materialen werden met de grootste zorg gekozen en de verschillende onderdelen werd uiterst nauwkeurig geassembleerd. Het grote 7″-aanraakscherm bovenaan het dashboard en de gelakte onderdelen geven het geheel een exclusieve toets. Het onderste deel van het dashboard neemt de kleur van de lederen bekleding over. De zilverkleurige draaitoetsen staan borg voor een aangename bediening en geven rechtstreeks toegang tot de automatische airconditioning.

Het plaatsaanbod is goed en ook aan opbergvakken is er geen gebrek. Een groot, vergrendelbaar handschoenkastje tussen de twee zetels maakt het mogelijk om meerdere voorwerpen in alle veiligheid op te bergen zodat u de auto met een gerust hart kunt achterlaten, zelfs met de kap open. Een wegneembare bekerhouder behoort eveneens tot de mogelijkheden, net als een opbergvakje in het verlengde van de middenconsole. Voor de versnellingsbak bevindt zich nog een relatief diep opbergvak met USB- en SD-aansluitingen. Ook werd er speciaal voor de passagier een handig bergvakje voor een smartphone uitgesneden in de rechterwand van de middenconsole,.

De twee voorzetels hebben een omhullend design zonder echter te overdrijven. Zo combineren ze een uitstekende ondersteuning in de bochten en een onberispelijk comfortpeil voor lange, ontspannen ritten. Ze zijn veelvuldig verstelbaar (waaronder een hoogteregeling voor het voorste deel van de zitting) zodat elke bestuurder en elke passagier de ideale rijhouding vindt.

Met de kap dicht geniet men een gewijde stilte dankzij de vakkundige confectie van de kap, die geluiden van buitenaf (zelfs regen!) perfect filtert. Dat uitzonderlijke geluids- en trillingscomfort werd mogelijk gemaakt door de toevoeging van een geluidswerende voorruit en isolatie tussen de motor en het interieur. De stroomlijngeluiden worden geëlimineerd door de achterste kofferrand en de veiligheidsgordels werden speciaal ontworpen om windgeluiden te minimaliseren wanneer men met de kap open rijdt.

Rijden met de haren in de wind

De Fiat 124 spider nodigt u uit om te genieten van de open hemel: zijn kap laat zich eenvoudig bedienen en vergt slechts een minimale fysieke inspanning. Drie seconden volstaan om ze te openen. De werking van het kapmechanisme werd bestudeerd op basis van bepaalde handbewegingen door de bestuurder of die van zijn passagier en een bekrachtigingsveer die de bediening nog vergemakkelijkt. Bovendien gaan de zijruiten automatisch 1,4 centimeter omlaag voor een maximale soepelheid.

Zelfs de vorm van de zetels werd aangepast voor een maximaal gebruiksgemak. Ze werden namelijk ontworpen om de dijen, heupen, billen en de borstkas optimaal te ondersteunen en bieden minder uitgesproken verstevigingen ter hoogte van de schouders om het bovenlichaam meer bewegingsvrijheid te gunnen. Dankzij al die maatregelen is een elektrische bediening overbodig, wat opnieuw plaats, gewicht en kosten bespaart.

Eenmaal onderweg merkt men op dat de luchtstromen bijzonder goed gekanaliseerd worden, met name dankzij de opstelling en hellingsgraad van de voorruit, die de luchtstroom in het interieur minimaliseert, daarbij geholpen door een discreet windnet tussen de zetels, ter hoogte van de schouders.

Zo kunnen de inzittenden ook maximaal genieten van het ingenieuze Bose-geluidssysteem (optie) met negen luidsprekers, waarvan vier in de hoofdsteunen. De kristalheldere en bijzonder aangename klank is nooit storend, maar juist mooi verdeeld in de ruimte. Het Bluetooth-telefoonsysteem gebruikt trouwens hetzelfde verspreidingskanaal, waardoor men bellers steeds goed verstaat, zelfs met de kap open.

Hoogwaardige uitrusting

De Fiat 124 spider voor de eenentwintigste eeuw legt uiteraard de nadruk op veiligheid, comfort en connectiviteit dankzij een rijkelijke standaarduitrusting voor een beperkte prijs. Het aanraakscherm kan talloze functies in alle veiligheid bedienen maar kan ook een parkeercamera, een handenvrije Bluetooth-verbinding en een 3D-navigatiesysteem omvatten. Dit complete infotainmentsysteem biedt ook een spraakbediening zodat de bestuurder zijn mobiele telefoon kan gebruiken, muziek kan beluisteren of het navigatiesysteem kan gebruiken zonder zijn handen van het stuur te halen. Bestuurders met een compatibele mobiele telefoon kunnen ook tekstberichten beantwoorden met voorgeprogrammeerde standaardberichten.

Uiteraard heeft de Fiat 124 spider ook recht op alle eigentijdse veiligheidssystemen zoals een ABS, ESP, noodremhulp, bandenspanningscontrolesysteem en een snelheidsregelaar. Zo garandeert hij de gemoedsrust, het comfort en het welzijn van de inzittenden in alle omstandigheden, en dat ongeacht de duur van de rit.

 

Tags from the story
, , ,
Written By
More from Alain Mervilde

Romain Dumas secures class win with the 911 GT3 RS at Monte Carlo Rally

Stuttgart. Romain Dumas is not only in his element on tarmac but...
Read More

Geef een reactie