Nieuw performance pack voor Ford Focus RS biedt nog meer rijplezier

Nieuw optiepakket voor Ford Focus RS tilt rijervaring naar nog hoger niveau met mechanisch sperdifferentieel

• Exclusief nieuw pakket introduceert schitterende stijl, inclusief mat zwart dak en buitenspiegels voor koetswerk in Nitrous Blue, alsook tweekleurige Recaro kuipzetels

• Optiepakket voor Focus RS ontwikkeld door meermaals bekroond Ford Performance-team, nu in Europa geleid door Leo Roeks in de nieuw gecreëerde functie van Ford Performance Director

Sint-Agatha-Berchem, 31 mei 2017 – Ford onthulde vandaag een exclusief nieuw optiepakket dat enthousiaste bestuurders van de meermaals bekroonde Focus RS nog meer tractie en rijplezier geeft dankzij een mechanisch sperdifferentieel (LSD). Dit optiepakket voor de Focus RS omvat ook een unieke styling, met onder meer de unieke RSkoetswerkkleur Nitrous Blue met opvallende zwarte koetswerkdetails en een tweekleurige uitvoering voor de zetels.

Het optiepakket voor de Focus RS is de jongste nieuwigheid van Ford Performance, dat onlangs zijn recentste gamma tentoonstelde op het Autosalon van Genève 2017. Om het Europese engagement van Ford Performance kracht bij te zetten, heeft Ford Leo Roeks aangesteld voor de nieuw gecreëerde functie van Ford Performance Director Europe. “Ons nieuwe optiepakket voor de Focus RS geeft klanten het neusje van de zalm in termen van prestaties,” zo verklaarde Roeks. “Het was geen sinecure om het toonaangevende rijgedrag van de Focus RS nog te verbeteren, maar onze Ford Performance-ingenieurs leverden een onderstel af dat het vermogen van de 350 pk sterke EcoBoost-motor tot het uiterste weet te benutten. Sterke greep op prestaties Het optiepakket voor de Focus RS werd ontwikkeld door de Ford Performance-ingenieurs en getest op locaties overal ter wereld.

Het tilt de toonaangevende tractie en alertheid van de ultraperformante hatchback naar een nog hoger niveau met een sperdifferentieel van Quaife op de vooras. Het mechanische sperdifferentieel beperkt het motorkoppel naar een wiel dat weinig grip heeft op het wegdek en stuurt het naar het wiel met meer grip om wielspin tegen te gaan en de acceleraties en stabiliteit te bevorderen.

Door het koppel naar elk voorwiel te regelen, stelt het Quaife-differentieel Focus RSbestuurders in staat om het vermogen van de 350 pk sterke 2.3 EcoBoost-motor maximaal te benutten in sportieve rijsituaties. Het werkt bovendien naadloos samen met alle standaard gemonteerde rijtechnologieën van de Focus RS:

• De Ford Performance-vierwielaandrijving, die de koppelverdeling laat variëren naargelang de rijomstandigheden van het moment, controleert de input van de autosensoren honderd keer per seconde en stuurt tot 70 procent van het aandrijfkoppel naar de achterwielen.

• Dynamic Torque Vectoring, dat een elektronisch gestuurde koppeling op de achteras gebruikt om tot 100 procent van het beschikbare koppel naar een van de achterwielen te sturen, kan de aandrijving in nauwelijks 0,06 seconden van kant laten veranderen.

• Torque Vectoring Control (TVC), dat automatisch kleine reminterventies uitvoert om spinnende voorwielen af te remmen.

“Voor de meest enthousiaste bestuurders maakt de extra grip van het mechanische Quaifedifferentieel het nog eenvoudiger om de snelheid aan te houden in de bochten van een circuit en de acceleratiesnelheid bij het uitkomen van de bocht te maximaliseren. De nieuwe afstelling biedt ook meer mechanische stabiliteit en controle bij forse remmanoeuvres en helpt bestuurders om de auto te optimaliseren voor powerslides dankzij de Drift-modus,” aldus Roeks. “

Het optiepakket voor de Focus RS tilt onze ‘fun to drive’-filosofie naar ongekende hoogten voor een dagelijkse wagen.” Het pakket omvat ook diverse rijmodi, waaronder de allereerste Drift-modus voor gecontroleerd overstuur in circuitomstandigheden en Launch Control voor de ultieme prestaties vanuit stilstand: 4,7 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/u.

Uniek design De gedurfde en dynamische stijl van het optiepakket voor de Focus RS omvat unieke details voor de specifieke koetswerkkleur Nitrous Blue, waaronder een dak en buitenspiegelkappen in mat zwart. De zwarte dakspoiler achteraan kreeg eveneens een mattere zwarte afwerking met blauwe RS-logo’s op de zijvleugels van de spoiler. Eveneens standaard zijn de:

• Satijnglanzende, zwarte 19” lichtmetalen gesmede velgen met RS-middendoppen, die de kracht en impactbestendigheid ten goede komen

• Eendelige Brembo-remzadels met vier zuigers, afgewerkt in het opvallende RS-blauw met Brembo-logo

• Recaro-kuipzetels met exclusieve accenten in Nitrous Blue-leder Ford Performance

Het nieuwe optiepakket voor de Focus RS werd ontwikkeld door het meermaals bekroonde Ford Performance-team, dat in Europa wordt geleid door Leo Roeks. “Het is een hele eer om het befaamde Ford Performance-team in Europa te mogen leiden,” aldus Roeks. “Het prestatiegerichte gamma van Ford was nooit eerder zo sterk en dat uit zich ook in de vraag naar onze modellen: vorig jaar verkochten we in Europa 60 procent meer Ford Performance-modellen dan in 2015

3 Het Europese Ford Performance-gamma omvat de volledig nieuwe Fiesta ST, de Focus ST, de Focus RS en de ultraperformante supersportwagen Ford GT.

Tags from the story
, , ,
Written By
More from Alain Mervilde

SRX Cup: een geslaagd debuut onder een stralende Nederlandse zon

De eerste race van het tweede seizoen van de SRX CUP vond...
Read More

Geef een reactie