Ypres Rally 2017 Het duo Abbring -Tsjoen aan de winst. Alain Mervilde

Onder een stralende zon vertrokken de teams vrijdag op het Ieperse Marktplein voor de 53ste Rally van Ieper. Zoals ieder jaar stond de er weer geen maat op de competitie en in alle geledingen en klassen werd op het scherp ven de snee gereden en gestreden. Verrassingen bleven niet uit en het was aan de eindmeet, de misschien iets minder verwachtte Peugeot 208 t16, van Nederlander Kevin Abbring en Belg Pieter Tsjoen die als primus over het Podium reden.

Even nostalgisch doen en terug naar 1977.  In dat jaar, 40 jaar geleden waren we zelf al volop actief in het rallywereldje en kan ik met terechte trots zeggen dat de 2 de plaats van “Dolf” Moortgat -Andy ook voor een heel klein stukje ons werk was. Gezien wij zorgden voor excellent gekuist ramen en verse benzine in de bolides van Autostal Duindistel.  Darniche-Mahé met hun Lancia Stratos waren dat jaar de primus. Daarover meer in onze Historic Bijdrage.

Das ondertussen 40 jaar , jawel, geleden en in feite is in de vorm niet zoveel veranderd. De Ieperse Markt en de Lakenhalle zien er nog altijd even aantrekkelijk en imposant uit. De publieke belangstelling is nog groter. De caravans van de teams zijn wel vervangen door grote “venue’s “ maar de bedoelingen zijn  dezelfde: “als eerste over het podium rijden op zaterdagavond.

Als je de “bookmakers” mocht geloven dan kon de overwinning niet ontsnappen aan de Hyunday i20 van Neuville-Gilsoul. Nu weten we allemaal dat pronostieken op een rallyuitslag zoiets is als het geslacht der engelen voorspellen. Dus trokken wij met deze vraag naar een  paar kenners. Persverantwoordelijke “Hugo” was vrij concreet.  “Ondanks de verschillende buitenlandse piloten die hier present zijn voor de verschillende kampioenschappen, waar de Ypres rally dit jaar deel van uit maakt, verwacht ik toch een “Belg” op het podium. Natuurlijk “Thierry”  onze  fabriekspiloot bij Hyundai in het WRC, en zonder twijfel van het hoogste niveau. Maar ook vooral de piloten die voor de Belgische kroon rijden niet onderschatten.  Denk aan Princen, Abbring en Verschueren. Een Casier of een  Geusens kunnen voor de verrassingen zorgen. Maar het kan natuurlijk ook een Bouffier of Basso worden als ze zich snel kunnen aanpassen aan het typische  Ieper parkoers” .

Gaby Goudezeune en zijn co Phillip De Pelsemaecker  zijn overtuigd van het kunnen van hun piloot en co-pilote. “ Nu draaiden ze gisteren op de “shake down” een vierde tijd met onze Skoda.  Dat zou al mooi zijn, mochten we dat aan het eind van de rally ook zijn.  Je verwacht natuurlijk dat Neuville de eerste word, maar als het van ons afhangt mogen Vincent en Vero dat natuurlijk zeker zijn”.  Het siert de mens en we gunnen het hen van harte,  dat het toch een podiumplaats werd voor het Godrive team.   Bewijs dat een “amateur”team tot grootse dingen in staat is.

Bij “D Mack” het  Engels team dat een viertal  top wagens service verleent leren we dat het voor hun piloten niet evident is om op ons “asphalt” te rijden in vergelijk met wat ze in de UK  onder “asphalt “verstaan.  Maar de piloten die in het Prestone kampioenschap rijden zijn niet van plan om zo maar op te geven.

De leider in het TER kampioenschap is op dit moment  Giandominico Basso die met een top Hyundai aan de start staat. “ Ik weet het niet,  ik ben hier al eens komen winnen maar dat is lang geleden. Het parkoers is hier zeer “speciale” en je moet in topvorm zijn.”

Even naar het nieuwe TER kampioenschap.  Ieper is de tweede manche van een   aantal wedstrijden met speciaal karakter. Verder op het jaar volgen nog “Vinho Madeira” , de Liezen,  de Valais en de “Tuscan Rewind”.  Top evenementen die naast het sportieve ook een zeer hoogstaand toeristisch en culinair niveau halen. Daarom bijzonder aantrekkelijk om voor deze competitie  met “meerwaarde” veel aandacht te hebben.  Bovendien willen ze volgend jaar hun formule uitbreiden met een “Historic rally luik” waar en 8-tal wedstrijden deel van zouden maken. Www.terseries.com.

 

Bij iedere wedstrijd zorgen de initiatiefnemers voor enkele nevenactiviteiten. Zo startten wij onze dag met een bezoek aan het “Hemelryck” waar enkele “TER” piloten zich de kunst van het praline maken probeerden eigen te maken.  Zo simpel is dat natuurlijk niet maar sympathiek was het wel. Ook de Koreaanse Hyundai piloot Chewong Lim was erbij. “Ik ken daar niks van maar t’is wel lekker die Belgian chocolade “.  De “chocolade maken wedstrijd “  was een kolfje naar de hand van Basso, die nipt twee co-pilotes achter zich liet. ?

 

Na de handtekeningsessie en de trekking van de startnummers was het voor ons tijd om naar Boezinge  af te reizen waar de “historics” zich stilaan aan het voorbereiden waren.

Zoals gezegd hadden “Neuville-Gilsoul” met de “smiley Hyundai “ een rollover maar niet deze die ze gewenst hadden en kwamen de meeste  “buitenlanders” er niet echt aan te pas. Maar was het wel een “Hollander” die op het hoogste trapje mocht plaatsnemen. Al kunnen we de ervaring, inbreng van zijn co Pieter Tsjoen  niet genoeg benadrukken.  Abbring rijdt trouwens het volledig BRC.

Samengevat was Ypres Rally 2017 een Grand Cru van een Beter Jaar. Veel strijd , prachtige piloten, co-piloten  en bolides. Een goede beslissing van de organisatie om o.a de TER en den Engelsen aan boord te halen en alvast afspraak voor de editie 2018 die onder naam “Renties Ypres Rally” zal doorgaan.

 

Alain Mervilde.