Lietaer en Vanwijnsberghe winnen bij de Historics!

Paul Lietaer bouwde in de tweede rallydag zijn voorsprong gestaag uit en bij de start van de allerlaatste klassementsproef in Zillebeke was deze al aangedikt tot meer dan vijf minuten. Maar na amper een tweetal van de meer dan 14 af te leggen kilometers, begaf er een cardan rechts vooraan. “We kwamen echt niet meer vooruit en we wisten niet waar de oorzaak lag” aldus de man uit Heestert, die deze week zijn 60e verjaardag viert. “Cardan? differentieel? koppeling?,  we hadden er echt het raden naar. Het kostte ons nog flink wat angstzweet maar uiteindelijk lukte het en mogen we stellen eind goed al goed. We hielden uiteindelijk nog een voorsprong van een goeie drie minuten over.”

Was de strijd om de eerste plaats misschien iets minder spannend om volgen gedurende de dag, de strijd om de dichtste ereplaats was des te boeiender. Met nog drie proeven te rijden stonden Erik Comas (Lancia Stratos), Tom Van Rompuy en Danny Kerckhof, beiden met BMW M3, en Edwin Degeyter (Ford Escort) op nog geen minuut van elkaar. De grote hamvraag was dan ook wie het podium zou halen en wie er net naast zou vallen. De Franse ex-Formule I piloot Erik Comas moest de rol lossen gezien de versnellingsbak van zijn mooiogende Lancia Stratos in 2de versnelling bleef hangen. Uiteindelijk namen de BMW-mannen de overige schavotjes in, met Van Rompuy op twee en Kerckhof op drie. Plaatsen 4 & 5 gingen naar Degeyter en de Fin Silvasti (Porsche).

 

 

Bij de ‘nationalers’ in de Classic Ypres Rally was het  de hele zaterdag door een secondenspel. Didier Vanwijnsberghe had zaterdagmiddag de beste startpapieren, maar zijn BMW-collega’s wilden hem niet zomaar de overwinning op een schaaltje presenteren. Christophe Merlevede nam enkele scratchtijden voor zijn rekening, maar verloor dan weer 20 seconden door een schuiver. Vanwijnsberghe kon eventjes weer orde op zaken stellen in Watou, maar ze bleven ongeveer binnen de halve minuut hangen. In de laatste ronde van drie proeven moest Merlevede in Mesen echter nog naar de kant door technische problemen. Het verschil tussen Vanwijnsberghe en Maes voor de start van Zillebeke bedroeg nog 11.7 seconde. Didier toonde dat hij een waardig winnaar is door nog eens een scratch te lukken, 0.20 seconde sneller dan Maes.

“We hebben de hele dag echt alles moeten geven, maar de “oude” heeft nog eens bewezen zijn woordje te kunnen meepraten tegen de jonge garde” aldus Vanwijnsberghe. “Ik heb echt genoten van deze strijd. Natuurlijk win je graag, maar had ik na dergelijk gevecht mij moeten tevreden stellen met de tweede plaats, dan had ik daar ook geen problemen mee gehad. Maar na heel wat pech te hebben gekend eerder dit seizoen moet ik stellen dat de champagne letterlijk en figuurlijk zoet smaakt.”

Robin Maes kwam als tweede dan weer over het eindpodium met wat gemengde gevoelens. “Enerzijds zijn we tevreden met onze tweede plaats, gezien we een enorm goede zaak doen voor het kampioenschap, waar we aan de leiding komen na de opgave van Stefaan Prinzie in de laatste snelheidsrit (kapotte ontsteking). Maar natuurlijk hadden we veel liever zelf op het hoogste podium plaats genomen. Al is verliezen van een Didier Vanwijnsberghe helemaal geen schande.”

De derde plaats ging uiteindelijk nog naar Gunther Monnens, bijgestaan door Claudine Deruytter, met de Ford Escort. De Franse Porschisten Laurent Bayard en Fréderic Chambon vervolledigen de top-vijf.

In onze galerie door Wilfried Geerts de eerste 10 van zowel Classics als FIA. in willekeurige volgorde.