Nieuwe 911 GT2 RS met 700 pk,

achterwielaandrijving, race-chassis en sturende achteras

Porsche onthult de krachtigste 911 aller tijden

Vrijdag 30 juni 2017 — De snelste en krachtigste straatversie van de 911 is er klaar voor: de nieuwe Porsche 911 GT2 RS krijgt zijn wereldpremière tijdens het Britse Goodwood Festival of Speed (30 juni tot 2 juli). Het hart van deze high-performance sportwagen is een 515 kW (700 pk) sterke boxermotor. Met een gewicht van 1.470 kg. (met volle tank) accelereert de lichtgewicht tweezitter in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u. De achterwielaangedreven Coupé laat een topsnelheid van 340 km/u noteren. Met zijn uit de autosport ontleende technologie overtroeft de nieuwe 911 GT2 RS zijn 3.6 liter voorganger met 59 kW (80 pk) en beschikt hij over 750 Newton-meter koppel (een verhoging van 50 Nm).

 

De motor is gebaseerd op de 3.8-liter uit de 911 Turbo S van 427 kW (580 pk). Om de prestaties te verhogen stuwen brede turboladers een hoger luchtvolume in de verbrandingskamers. Een nieuw bijkomend koelsysteem levert zelfs bij de hoogste belasting optimale koeling, en bij heel hoge temperaturen wordt de inlaatluchtkoeler zelfs met water besprenkeld. Zo daalt de gastemperatuur bij de overdruk wordt een optimale vermogensoutput gegarandeerd, zelfs bij extreme omstandigheden. De op maat gemaakt GT-transmissie, met dubbele koppeling en zeven verhoudingen (PDK), in de nieuwe GT2 RS zorgt er voor dat het vermogen met een ononderbroken tractie wordt overgebracht. Verder is het speciaal voor de wagen gemaakte uitlaatsysteem vervaardigd uit heel licht titanium, waardoor het systeem zeven kilogram minder weegt dan dat in de 911 Turbo. Het levert bovendien een nooit eerder gehoord emotierijk geluid op.

 

Voor de eerste keer ooit zet Porsche Design de lancering van een nieuwe high performance sportwagen in de verf door een speciaal voor de gelegenheid ontworpen horloge. Het 911 GT2 RS horloge, met duidelijke verwijzingen naar de autosportwereld, is enkel beschikbaar voor de eigenaars van de nieuwe auto, en kan vanaf 30 juni 2017 samen met de nieuwe GT in een Porsche Centre worden besteld.

 

Race-chassis voor uitmuntende dynamische stuureigenschappen

In de sport wordt discipline bereikt door het onder controle houden van elk detail. In de wereld van de supercars is de bochtensnelheid van een hoger niveau. De 911 GT2 RS behaalt deze snelheden dankzij een feilloos race-chassis, dat beschikt over een sturende achteras en Ultra High Performance (UHP) banden. Net zoals alle andere GT-sportwagens beschikt dit nieuwe topmodel over een speciaal afgestelde PSM, voorzien van een op maat gemaakte Sport-modus die voor optimale rij-eigenschappen zorgt. Krachtige luchtin- en uitlaten en de overweldigende achtervleugel benadrukken dat de aërodynamische eigenschappen van de bolide zowel qua vorm als design indrukwekkend zijn. De brede wielen (265/35 ZR 20 vooraan en 325/30 ZR 21 achteraan) zorgen voor uitstekende remeigenschappen en impressionante rijkwaliteiten in de bochten. De 911 GT2 RS beschikt standaard over Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB). De voorvleugels, de ventilatieopeningen in de wielkasten, de omhulsels van de Sport Design buitenspiegels, de luchtinlaten achteraan en een deel van de achtersteven zijn vervaardigd uit met koolstofvezel verstevigd plastic (CFR), net zoals heel wat onderdelen binnenin. De voorklep werd eveneens uit koolstofvezel gemaakt, om de wagen zo licht mogelijk te houden, terwijl het standaard dak uit magnesium is gemaakt. Beide onderdelen hebben brede laterale krachtlijnen.

 

Optioneel Weissach pack zorgt voor 30 kg gewichtsbesparing

 

Prestaties kunnen altijd beter – zelfs op de 911 GT2 RS. Daarom hebben de Porsche-ingenieurs het optionele Weissach pack ontwikkeld, dat voor 30 kg. gewichtsbesparing zorgt. Dit pack zorgt voor extra uit met koolstofvezel versterkt plastic en uit titanium vervaardigde elementen. Zo zijn het dak en de antirolstangen uit koolstofvezel gemaakt, net zoals de drijfstangen op beide assen. Magnesiumwielen verminderen zowel het bruto als het onafgeveerde gewicht, waardoor de kwaliteiten van het chassis nog indrukwekkender worden. Het deksel van de bagageruimte en het met koolstofvezelpatroon afgewerkte dak worden voorzien van een centrale band in dezelfde kleur als de wagen, om zo een duidelijke visuele look te creëren.

 

Een waarlijk sportief interieur

 

Het interieur van de 911 GT2 RS wordt gedomineerd door rood Alcantara, zwart leder en onderdelen met koolstofvezelpatroon als deel van de standaarduitvoering. Het GT2 RS sportstuurwiel met schakellepels zorgt voor snel en sportief schakelen. Bestuurders en passagiers genieten van de rijkwaliteiten van de high performance sportwagen in de kuipzetels, afgewerkt met koolstofvezelpatroon. Net zoals in elke 911 dient het Porsche Communication Management (PCM) als centrale eenheid voor audio, navigatie en communicatie. De Connect Plus module en Porsche Track Precision app zijn eveneens standaard, waardoor de rijgegevens gedetailleerd op een smartphone kunnen worden opgenomen, weergegeven en geanalyseerd.

 

Het optionele Chrono pack breidt de PCM-functies nog verder uit met een performance display, die rondetijden kan tonen, opslaan en evalueren. Dit pack bestaat verder uit een chronometer die zowel analoog als digitaal kan worden weergegeven. Bovendien beschikt het Chrono pack op de 911 GT2 RS ook over een rondesensor. Bij gebruik van de Porsche Track Precision app in samenwerking met externe bakens aan de start/finishlijn zorgt deze sensor er voor dat rondetijden uiterst precies kunnen worden geregistreerd.

 

Porsche Design 911 GT2 RS Chronograph: exclusieve horloge die bij de wagen hoort

 

In samenwerking met Porsche Motorsport heeft Porsche Design de 911 GT2 RS Chronograph ontwikkeld, bestemd voor de klanten van de nieuwe supercar. Het horloge is exclusief voorbehouden voor de eigenaars van een 911 GT2 RS. Binnenin tikt het eerste door Porsche Design horlogemechanisme, het resultaat van drie jaar ontwikkeling. Het 01.200 caliber beschikt over een flyback-functie, een geoptimaliseerde mechanismebrug en een officieel COSC echtheidscertificaat. De behuizing is gemaakt uit lichtgewicht titanium.

 

De flyback-functie werd geïnspireerd door de autosport en is een bijzonder kenmerk van het Porsche-horloge. Op een traditionele chronograaf moeten de knoppen drie keer worden ingedrukt om opeenvolgende tijdsintervallen te meten. De eerste stopt de chronograaf, de tweede zorgt voor een reset en de derde herbegint het meetproces. Op een chronograaf met flyback-functie gebeuren deze processen automatisch en in snelle opeenvolging. De stopfunctie en de continue tijdsweergave worden duidelijk van elkaar afgescheiden door gele markeringen. Heel wat van de details van het horloge zijn gebaseerd op de high performance sportwagen. De wolfraam opwindrotor is gebaseerd op de velgen van de 911 GT2 RS. De wijzerplaat is vervaardigd uit koolstofvezel, terwijl het ontwerp van de display past bij het instrumentarium en de snelheidsmeter. De 911 GT2 RS en het bijpassende horloge zijn wereldwijd enkel in Porsche Centres te verkrijgen. Zowel de wagen als het horloge worden individueel en volgens de wensen van de klanten geproduceerd en samen afgeleverd.

Prijzen

De 911 GT2 RS is in België beschikbaar vanaf 291.706,80 euro, BTW inclusief. De Porsche Design 911 GT2 RS Chronograph heeft een prijskaartje van EUR 9600,00 (incl. BTW)

 

Verbruik/Gemiddeld : 11,8 l/100 km

Emissie : 269 g/km CO2