Vijf sterren van Euro NCAP bevestigen sterk veiligheidsconcept nieuwe Opel Insignia

 

  • Topprestatie in de crashtest: Euro NCAP kent nieuwe Insignia vijf sterren toe
  • Nieuwe actieve motorkap: zorgt voor afstand tot de harde structuren in het motorcompartiment
  • Automatische noodrem: detecteert zowel voetgangers als voertuigen

 

 

Euro NCAP bekrachtigt de doeltreffendheid van het integrale veiligheidsconcept van de nieuwe Opel Insignia. In de recentste veiligheidsbeoordelingen die Euro NCAP vandaag publiceert, krijgen de Insignia Grand Sport en de Insignia Sports Tourer de maximumscore van vijf sterren. Het gloednieuwe vlaggenschip van Opel behaalde hoge scores in elke beoordeelde categorie: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van meereizende kinderen, voetgangersbescherming en veiligheidssystemen.

In hun toelichting van de crashtestresultaten van de nieuwe Insignia besteedde Euro NCAP bijzondere aandacht aan twee specifieke innovatieve veiligheidssystemen van de auto. De gloednieuwe actieve motorkap, die bij een aanrijding in een fractie van een seconde omhoog komt, waardoor de afstand tot de motor vergroot en de voetgangers beter beschermd worden, “leverde degelijk werk voor heel wat verschillende voetgangers­gestalten en in een groot snelheidsbereik”. Het verfijnde automatische noodremsysteem (Automatic Emergency Braking), dat zowel voetgangers als andere voertuigen herkent, “zette goede resultaten neer … (en) … presteerde ook adequaat op de snelweg, waardoor ongevallen vermeden werden of de gevolgen gematigd.”

 

“Deze topscores van Euro NCAP tonen aan dat de individuele veiligheidscomponenten van de nieuwe Insignia een totaalsysteem vormen”, zei Managing Director Sales and Aftersales, Peter Küspert. “Maar bij Opel geldt ‘veilighied boven alles’ niet enkel voor ons vlaggenschip. Ook de meest recente modellen van ons productengamma, de Crossland X en de Grandland X, bieden een waarschuwing tegen een frontale aanrijding in combinatie met een automatische noodrem aan. We willen namelijk al onze klanten toegang geven tot de nieuwste veiligheidstechnologieën. Want, zoals ons nieuwe credo stelt: de toekomst is van iedereen.”

 

Naast de actieve motorkap en de automatische noodrem maakt de nieuwe Insignia indruk met nog veel meer hypermoderne rijhulpsystemen. Geen enkele ander wagen in dit segment biedt een dermate uitgebreid gamma aan intelligente technologieën als de nieuwe generatie van Opels vlaggenschip:

 

  • IntelliLux LED Matrix verlichting: de 16 ledsegmenten die de grootlichtfunctie activeren, zijn geïntegreerd in de bijzonder slanke koplampen van de Insignia. Zij zorgen ervoor dat de verschillende lichtpatronen zich uiterst nauwkeurig aanpassen aan de heersende verkeersomstandigheden. De overgangen tussen de verschillende lichtpatronen verlopen sneller en meer vloeiend.
  • Voorruitprojectie (Head-Up-Display): informatie over snelheid, verkeersborden, navigatierichting en de ingestelde snelheid van de snelheidsbegrenzer of van de adaptieve snelheidsbegrenzer wordt op de voorruit geprojecteerd, recht in het gezichtsveld van de bestuurder, zodat de ogen op de weg gericht blijven.
  • Adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise Control – ACC) met automatische noodrem: meet met behulp van een camera en radarsensoren de afstand tot de voorligger en past de snelheid daaraan aan. Als de afstand plots afneemt wanneer de voorligger plots remt, gaan rode leds in de voorruit/voorruitprojectie branden en klinkt een hoorbaar alarm. Tegelijkertijd stelt ACC de automatische noodrem in werking –sneller dan een persoon normaal kan reageren.
  • Rijstrookassistentie (Lane Keep Assist) met automatische stuurcorrectie: een auto besturen vergt onverdeelde aandacht. Wanneer het systeem vaststelt dat de auto bij snelheden tussen 60 en 180 km/uur onopzettelijk van zijn rijstrook afwijkt, draait het zachtjes aan het stuur om dit tegen te gaan en toont dit op het display.

 

Dit wordt aangevuld met rijhulpsystemen die de bestuurder van de Insignia een uitstekende zichtbaarheid rondom de auto bezorgen, wat zeker van nut is bij stadsritten:

 

  • Voor het eerst bij Opel, de 360°-camera: deze bestaat uit vier individuele camera’s, één aan elke zijde van de auto. Deze combinatie maakt een vogelperspectief mogelijk van 360 graden en vergemakkelijkt zo het parkeren en maneuvers bij lage snelheid. Via het IntelliLink-display op de middenconsole houdt de bestuurder alles in de gaten – een weldaad voor de hals.
  • Achteruitkijkcamera: toont de zone achter de wagen op het IntelliLink-aanraakscherm zodra de bestuurder in achteruit schakelt. Dynamische richtlijnen op basis van de stuurhoek verschijnen op het scherm en maken het gemakkelijker achteruit te parkeren.
  • Waarschuwing voor achteraan passerend verkeer (Rear Cross Traffic Alert): het systeem gebruikt radarsensoren in de achterbumper om voorwerpen te detecteren die op maximaal 20 meter in een hoek van 90 graden links of rechts achter de wagen komen en waarschuwt via visuele en geluidssignalen . Bijzonder nuttig bij het achteruit uit een parkeerplaats rijden met beperkte zichtbaarheid.
  • Geavanceerde parkeerassistent (Advanced Park Assist): Ultrasone sensoren op de voor- en achterbumpers van de Insignia identificeren geschikte parkeerplaatsen en detecteren eventuele obstakels. Zodra de parkeerplaats is gedetecteerd, parkeert het systeem de wagen automatisch zonder dat de bestuurder het stuurwiel moet aanraken. De bestuurder bedient alleen de pedalen en de versnellingspook..

 

Een hele rij radar- en cameragebaseerde automatische rijhulpsystemen vervolledigen het aanbod en maken het nog veiliger om in de nieuwe Insignia te rijden. Dit zijn:

 

  • Waarschuwing verlaten van de rijstrook (Lane Change Alert) in combinatie met Zijdelingse dodehoekassistent (Side Blind Spot Alert): de naar achteren gerichte radarsensoren bestrijken een bereik van tot 70 meter achter de linker- en rechterbuitenspiegel en waarschuwen de bestuurder voor weggebruikers in de aanpalende rijstroken. Zo voorkomt het systeem aanrijdingen wanneer een bestuurder van rijstrook zou proberen te veranderen bij naderend verkeer.
  • Volgafstandindicator (Following Distance Indication) op het centrale informatie­scherm: maakt gebruik van de camera of radar vooraan om bewegende voertuigen te detecteren en berekent de afstand ermee in seconden. Dat is handiger voor de inschatting van bestuurders dan een aanduiding in meter. Een gestyleerde groene auto symboliseert de voorligger. Indien de afstand onvoldoende is, wordt het afstandsalarm automatisch geactiveerd en wordt het symbool oranje.
  • Waarschuwing tegen een frontale aanrijding (Forward Collision Alert): helpt bestuurders de impact van een vooraanrijding te vermijden of te beperken met noodreminstellingen die zich aanpassen aan de situatie. Indien de Insignia de voorligger te snel nadert, waarschuwt het systeem de bestuurder met een luid hoorbaar alarm, een visuele waarschuwing op het instrumentenpaneel en vanaf nu ook een led-projectie op de voorruit. De bestuurder kan een korte, middelmatige of lange volgafstand instellen.

Verkeersbordassistent (Traffic Sign Assist): TSA van de jongste generatie kan ronde verkeersborden, zoals snelheidsbeperkingen en de opheffing ervan, detecteren en weergeven, naast heel wat rechthoekige borden. Het systeem verwerkt de gegevens van de camera vooraan, naast kaartgegevens van het optionele navigatiesysteem. Snelheidsbeperkingen zijn ook zichtbaar in de eventuele voorruitprojectie