De nieuwe Audi A8: de toekomst van de luxeklasse

  • Werelddebuut voor het topmodel op de Audi Summit in Barcelona
  • Een nieuwe designtaal en een baanbrekend aanraakbedieningsconcept
  • Functies voor autonoom rijden vanaf 2018 uitgerold in productiemodellen van de Audi A8
De toekomst van de luxeklasse start vandaag: de nieuwe Audi A8 maakt zijn werelddebuut op de Audi Summit in Barcelona. In zijn vierde generatie zet het topmodel opnieuw de maatstaf voor Vorsprung durch Technik – met een nieuwe designtaal, een innovatief aanraakschermbedieningsconcept en een systematisch geëlektrificeerde aandrijving. De Audi A8 is tevens de eerste productieauto ter wereld die voor hoog autonoom rijden is ontwikkeld. Vanaf 2018 zal Audi geleidelijk aan functies voor autonoom rijden zoals de Parking Pilot, Garage Pilot en Traffic Jam Pilot in productie nemen.

Static photo
Colour: Volcano Red

Stijlgoeroe: het koetswerkdesign

De Audi A8 is stilistisch bepalend – hij luidt een nieuw designtijdperk in voor het hele merk. De voorzijde met haar brede, verticale Singleframe-rooster en gestroomlijnde, gespierde koetswerk symboliseren een sportieve elegantie, verfijning en progressieve status. De nieuwe Audi A8 komt de belofte van het studiemodel Audi prologue na. De luxeberline heeft een krachtige uitstraling – zowel in de 5,17 meter lange standaardversie als in de A8 L, die een 13 centimeter langere wielbasis heeft.

Het merk Audi is wereldwijd bekend om zijn sportieve look, lichtgewichtconstructie en permanente vierwielaandrijving quattro – waarden die allemaal terug te vinden zijn in het design van de nieuwe A8. De evenwichtige verhoudingen beklemtonen alle vier wielen in gelijke mate. De gespierde vormen boven de wielbogen bieden een visualisatie van de quattro-vierwielaandrijving. Van opzij gezien zorgen de loodrechte voorzijde en de zacht hellende achterzijde voor een visuele spanning. Het topmodel toont zowel overdag als ‘s nachts duidelijk zijn identiteit aan door middel van zijn opvallende HD Matrix-ledkoplampen met Audi-laserverlichting en de ledlichtstrip in combinatie met de OLED-achterlichten. Deze laatsten produceren unieke lichtanimaties wanneer de bestuurder de auto nadert of verlaat.

Luxelounge: het interieur

Vrijheid – met een nieuw luxe-accent – is hét onderscheidend designelement van het model. Dat verklaart de gelijkenis van de A8 met een royale luxelounge. In vergelijking met het vorige model is zijn lengte aanzienlijk toegenomen in beide koetswerkvarianten.

Het aanbod van uitrustingen en materialen is erg uitgebreid en ieder detail – van de perforaties in de zetelbekleding tot de elektrisch bedienbare kleppen van de ventilatieopeningen – straalt maatkwaliteit van de bovenste plank uit.

De meest stijlvolle zetel in het nieuwe topmodel van Audi bevindt zich achteraan rechts – de optionele relaxzetel in de A8 L die met vier verschillende instelopties en een voetsteun wordt geleverd. In deze zetel kan de passagier zijn voetzolen opwarmen en masseren via een regeleenheid ingebouwd in de achterkant van de voorste passagierszetel. De nieuwe comforthoofdsteunen vervolledigen de ervaring. Via een aparte bedieningseenheid kunnen de passagiers achteraan ook een aantal functies zoals de sfeerverlichting, de nieuwe HD Matrix-leeslampen en zitmassage bedienen en privé-telefoongesprekken voeren. De afstandsbediening voor de achterzetel met zijn OLED-scherm zo groot als een smartphone is een demonteerbare eenheid in de centrale armsteun.

Aanraakrespons: de bedieningselementen

Het interieur van de luxeberline heeft bewust een minimalistisch design; de interieurarchitectuur is duidelijk en heeft een strikt horizontale oriëntatie. Audi draagt zijn hoge kwaliteitsnormen over naar het digitale tijdperk met een radicaal nieuw bedieningsconcept. Hij maakt komaf met de vertrouwde draaiknop en touchpad van het vorige model. Het instrumentenpaneel werd grotendeels vrijgehouden van knoppen en schakelaars. In het midden bevindt zich een aanraakscherm van 10,1 duim dat, indien uitgeschakeld, dankzij zijn zwarte panelen bijna volledig opgaat in zijn hoogglanzend zwarte rand.

De gebruikersinterface verschijnt zodra de auto wordt geopend. De bestuurder regelt het infotainmentsysteem aan de hand van de aanraakbediening op het grote display. Hij kan een tweede aanraakscherm op de console van het middentunnel gebruiken om toegang te krijgen tot de klimaatregeling en de comfortfuncties of om tekst in te voeren. Als de bestuurder een functie in het bovenste of onderste scherm activeert, hoort en voelt hij een klik ter bevestiging. De glasachtige bedieningsknoppen reageren op dezelfde manier. De combinatie van akoestische en tactiele feedback met het gebruik van gewone aanraakgebaren (zoals swipen) maken de nieuwe MMI touch response bijzonder veilig, intuïtief en snel in gebruik.

De A8 kan ook een intelligent gesprek voeren. De bestuurder kan een reeks functies in de auto activeren met behulp van een nieuwe vorm van spraakbediening. Informatie over bestemmingen en media is ofwel aan boord beschikbaar of wordt aan LTE-snelheid via de cloud geleverd. Het uitgebreide Audi Connect-assortiment omvat ook verkeersbordenherkenning en gevareninformatie – innovatieve car-to-X-diensten die zich op de zwermintelligentie van de Audi-vloot baseren.

Een ander nieuw element is de uitgebreid geoptimaliseerde navigatie: die is zelflerend en baseert zich op de net afgelegde route. Dit voorziet de bestuurder van intelligente zoeksuggesties. De kaart bevat ook zeer gedetailleerde 3D-modellen van grote Europese steden.

Dynamic photo
Colour: Volcano Red

Wereldpremière: de autonoom rijdende Audi A8

De nieuwe A8 is de eerste productieauto die specifiek voor hoog autonoom rijden is ontwikkeld. De Audi AI Traffic Jam Pilot neemt de taak van het rijden over in traag verkeer tot 60 km/u op hoofd- en snelwegen met een fysieke afscheiding tussen de twee rijbanen. Het systeem wordt met de AI-knop op de middenconsole geactiveerd.

De Traffic Jam Pilot reguleert het starten, accelereren, sturen en remmen. De bestuurder hoeft de auto niet langer voortdurend te controleren. Hij kan zijn handen permanent van het stuur halen en zich afhankelijk van de nationale wetten op een andere activiteit richten die door de auto wordt ondersteund, zoals naar de boord-tv kijken bijvoorbeeld. Zodra het systeem zijn limiet bereikt, verzoekt het de bestuurder om de taak van het rijden terug over te nemen.

Vanuit een technisch perspectief is de Traffic Jam Pilot revolutionair. Tijdens het autonoom rijden berekent een centraal rijbijstandssysteem (zFAS) nu permanent een beeld van de omgeving door de sensorgegevens samen te voegen. Audi is de eerste autoconstructeur die naast de radarsensoren, een camera vooraan en de ultrasoonsensoren ook een laserscanner gebruikt. De introductie van de Audi AI Traffic Jam Pilot betekent dat het wettelijk kader in iedere individuele markt moet worden verduidelijkt samen met de landspecifieke definitie van de toepassing en dat het systeem moet worden uitgetest. De hoge kwaliteitsnormen van het merk zijn even toepasselijk binnen het domein van autonoom rijden. Daarnaast zullen een reeks goedkeuringsprocedures en hun bijbehorende tijdschalen wereldwijd moeten worden nageleefd. Daarom zal Audi een stap-voor-stap-aanpak benaderen bij de introductie van de Traffic Jam Pilot in de productiemodellen.

 

De Audi AI Remote Parking Pilot en Garage Pilot sturen de A8 autonoom in en uit een parkeerplaats of garage terwijl de bestuurder het manoeuvre monitort. De bestuurder moet niet noodzakelijk in de auto zitten. Hij kan het systeem starten via de nieuwe myAudi-app op zijn smartphone. Om het parkeermanoeuvre te volgen, dient hij de Audi AI-knop ingedrukt te houden om een liveweergave van de 360 graden-camera’s van de auto op zijn toestel te bekijken.

Nieuwe dimensie: de ophanging

Met een volledig pakket aan innovaties verlegt de ophanging de grenzen van het fysiek mogelijke. Eén van deze innovaties is de dynamische vierwielsturing die een directe sportieve besturing combineert met een onwrikbare stabiliteit. De overbrengingsverhouding van de voorwielen is afhankelijk van de snelheid. De achterwielen worden afhankelijk van het snelheidsbereik in of tegen de stuurinrichting in gedraaid. Met het sportdifferentieel wordt de besturing van de auto zelfs nóg dynamischer en nauwkeuriger. Dit verdeelt actief het aandrijfkoppel tussen de achterwielen en vult de permanente vierwielaandrijving quattro aan die nu standaard in de nieuwe A8 aanwezig is.

De tweede nieuwe technologie, de Audi AI active suspension, is een volledig actief ophangingssysteem. Afhankelijk van de wensen van de bestuurder en de rijsituatie is het in staat om elk wiel afzonderlijk met elektrische aandrijvingen te verhogen of te verlagen. Deze flexibiliteit biedt de rijeigenschappen erg veel speelruimte – gaande van het soepele rijcomfort van een klassieke luxeberline tot de dynamiek van een sportwagen. In combinatie met pre sense 360° wordt de auto bij een dreigende zijdelingse botsing vliegensvlug verhoogd, waardoor de potentiële gevolgen van het ongeval voor alle inzittenden worden gereduceerd.

Dit uiterst innovatieve ophangingssysteem haalt zijn benodigde energie uit een elektrisch systeem van 48 volt. Nu past Audi het voor de eerste keer toe als het primaire elektrisch systeem in alle modelversies van de A8. In combinatie met de geavanceerde luchtvering voor de A8, levert het innovatieve ophangconcept een volledig nieuwe rijervaring.

Static photo
Colour: Volcano Red

Mild-hybride en e-tron: de aandrijvingen

De nieuwe A8 betreedt de Belgische markt met twee uitgebreid vernieuwde V6-turbomotoren: een 3.0 TDI en een 3.0 TFSI. De diesel heeft een vermogen van 210 kW (286 pk) en de benzineversie 250 kW (340 pk). Twee achtcilinderversies – een 4.0 TDI met 320 kW (435 pk) en een 4.0 TFSI met 338 kW (460 pk) – zullen wat later beschikbaar zijn. De exclusieve topmotorversie is de W12 met een cilinderinhoud van 6,0 liter. (Deze voertuigen zijn nog niet te koop. Ze hebben nog geen typegoedkeuring en zijn derhalve niet onderworpen aan Richtlijn 1999/94/EC.)

 

Alle vijf motoren werken in combinatie met een alternator-starter (BAS) die het zenuwcentrum van het 48V-boordnet vormt. Deze mild-hybride technologie (MHEV, mild hybrid electric vehicle) stelt de auto in staat om met een uitgeschakelde motor te vrijlopen en vlot herop te starten. Het heeft ook een uitgebreide stop-startfunctie en een energierecuperatiefunctie van maximaal 12 kW. Het gecombineerde effect van deze maatregelen is om het brandstofverbruik van de reeds efficiënte motoren nog verder te verlagen met maximaal 0,7 liter per 100 kilometer in echte rijomstandigheden.

De A8 L e-tron quattro met zijn krachtige plug-in hybride aandrijving volgt later (dit voertuig is nog niet te koop, heeft nog geen typegoedkeuring en is derhalve niet onderworpen aan Richtlijn 1999/94/EC.): Zijn 3.0 TFSI en de krachtige elektrische motor bereiken een systeemvermogen van 330 kW (449 pk) en 700 Nm systeemkoppel. De lithium-ionbatterij slaat genoeg energie op om ongeveer 50 kilometer lang elektrisch te rijden en kan optioneel via Audi Wireless Charging worden opgeladen. Een plaat in de garagevloer brengt de energie inductief over naar een ontvangerspoel in de auto met een vermogen van 3,6 kW.

De nieuwe Audi A8 en A8 L worden op de Neckarsulm-site vervaardigd en komen in de late herfst van 2017 op de Belgische markt. De startprijs van de A8 bedraagt € 87.500 en die van de A8 L € 90.500.

Static photo
Colour: Volcano Red