De nieuwe BMW M5.

De nieuwe BMW M5 brengt BMW M GmbH op nieuw terrein, met voor het eerst M xDrive vierwielaandrijving in de highperformance-berline. Met deze nieuwe aanpak verkent de M5 nieuwe dynamische dimensies en biedt hij in alle rijomstandigheden nog meer dagelijkse functionaliteit

De nieuwe BMW M5 (gecombineerd brandstofverbruik: 10,5 l/100 km*; gecombineerde CO2-uitstoot: 241 g/km*) brengt BMW M GmbH op nieuw terrein, met voor het eerst M xDrive vierwielaandrijving in de highperformance-berline. Met deze nieuwe aanpak verkent de M5 nieuwe dynamische dimensies en biedt hij in alle rijomstandigheden nog meer dagelijkse functionaliteit. De nieuwe wagen is een voortzetting van de traditie van een concept – de luxueuze vierdeurs businessberline met een voorliefde voor de racepiste – voor het eerst onthuld in 1984 met de originele BMW M5.

 

De nieuwe M xDrive die door BMW M GmbH werd ontwikkeld, is de meest imponerende vierwielaandrijving die ooit in het highperformance-segment werd aangeboden. Ze werkt met een centrale transferbak met meervoudige plaatkoppeling en verdeelt de aandrijfkracht naar behoefte volledig variabel tussen de voor- en achterwielen. Een ander onderdeel in de superieure tractie van de wagen in alle weg- en weersomstandigheden is het Actieve M Differentieel op de achteras, dat eveneens volledig variabel werkt en een grendeleffect tussen 0 en 100 procent heeft.

 

Het karakter van M xDrive kan naar wens worden ingesteld. De bestuurder heeft de keuze uit vijf verschillende configuraties op basis van de combinaties van de DSC-modi (DSC aan, MDM, DSC uit) en M xDrive-modi (4WD, 4WD Sport, 2WD). In de basisinstelling met DSC (Dynamic Stability Control) ingeschakeld en 4WD laat het systeem bij het versnellen uit bochten een lichte slip van de achterwielen toe – en draagt zo bij tot de sportieve wendbaarheid van de nieuwe BMW M5. In de M Dynamic mode (MDM, 4WD Sport) laat M xDrive ook gemakkelijk te controleren drifts toe. De drie M xDrive-modi met DSC uit werden ontworpen om enthousiaste chauffeurs op hun wenken te bedienen en zijn voornamelijk bedoeld voor gebruik op het circuit. Hier heeft de bestuurder de keuze uit drie configuraties tot en met pure achterwielaandrijving (2WD). In deze modus kan de bestuurder zijn eigen drifthoek kiezen en worden kenners verwend met rijdynamiek in haar puurste vorm.

Een V8 bi-turbomotor van 4,4 liter met M TwinPower Turbo-technologie biedt ruim voldoende vermogen voor de nieuwe BMW M5. De M ingenieurs hebben aanzienlijke vernieuwingen aan de krachtbron van het uitgaande model aangebracht. Zo zorgen bijvoorbeeld de nieuw ontwikkelde turbocompressoren, uiterst efficiënte laadluchtkoeling en een verhoogde brandstofinjectiedruk samen voor meer vermogen en vooral meer koppel. De motor levert een vermogen van 441 kW/600 pk bij 5.600 – 6.700 t/min, terwijl een monumentaal koppel van 750 Nm beschikbaar is van een lage 1.800 t/min, helemaal tot 5.600 t/min. Een kenveldgestuurde, volledig variabele oliepomp zorgt ervoor dat de nieuwe BMW M5 olie krijgt als en wanneer hij die nodig heeft, zelfs op de racepiste. De indrukwekkende prestatiecijfers van de wagen spreken voor zich: 0 tot 100 km/u in slechts 3,4 seconden, 0 tot 200 km/u in 11,1 seconden. De topsnelheid blijft echter elektronisch beperkt tot 250 km/u, maar het als optie verkrijgbare M Driver’s Package voert de pret op tot 305 km/u.

 

De nieuwe BMW M5 kanaliseert al die kracht door een speciaal afgestelde 8-traps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic. In de D-modus biedt hij alle comfort en gerieflijkheid van een volledige automatische versnellingsbak, maar kan hij ook op sequentieel manueel schakelen worden omgeschakeld. De bestuurder kan dit met ofwel de compacte keuzehendel op de middenconsole ofwel met de schakelpaddles aan het stuur. Met Drivelogic kan de bestuurder de karakteristieken van de transmissie op zijn eigen voorkeur afstemmen. Op de racepiste schakelt de 8-traps M versnellingsbak Steptronic bliksemsnel, wat de nieuwe BMW M5 zijn uitzonderlijke soepelheid en dynamische flair verleent. De ophanging van de nieuwe BMW M5 is al evenzeer ontworpen voor zowel maximale tractie in het dagelijks verkeer als extreme dynamische prestaties op het circuit. Net als de motor, de transmissie en het M xDrive-systeem werd ze door specialisten en racepiloten afgesteld op circuits waaronder het meest veeleisende testterrein ter wereld – het Nordschleife-circuit van de Nürburgring. Geavanceerde verstevigingselementen in de voor- en achterstructuren maken de koetswerkstructuur extreem stijf, waardoor de wagen ogenblikkelijk feedback geeft, vooral wanneer de bestuurder het gaspedaal diep indrukt op de weg of het circuit.

De bestuurder kan ook kiezen tussen de modi Comfort, Sport en Sport Plus voor de Variable Damper Control (VDC) – met specifieke M afstelling – en de M Servotronic stuurinrichting. En de karakteristieken van de motor kunnen ook naar wens van de bestuurder worden geconfigureerd via de modi Efficient, Sport en Sport Plus. Met de twee toetsen M1 en M2 op het lederen M stuur kunnen twee instellingen worden opgeslagen, met de gecombineerde voorkeur van de bestuurder voor motor, transmissie, ophanging en de M xDrive-modi, de DSC-modus en de instellingen van het Head-Up-Display. De bestuurder kan de instelling van zijn voorkeur dan inschakelen door op de overeenkomstige toets te drukken.

 

Ook het koetswerk van de BMW M5 werd herzien ten opzichte van de gewone BMW 5 Reeks om zijn uitdagende dynamische ambities waar te maken. De M ingenieurs hebben de bredere zijpanelen aan de voorkant en de bekleding van de voorbumper aangepast met grotere openingen voor de luchttoevoer naar de koelsystemen en de remmen. Ook nieuw is de achterdiffusor. De vier uitlaatpijpen van het uitlaatsysteem zijn een zichtbare verwijzing naar de kracht die de BMW M5 opwekt, en leveren ook een passend geluidsdecor, met dank aan de klepsturing. De bestuurder kan het motorgeluid met een toets naar wens aanpassen.

De motorkap, eveneens met een specifieke M vormgeving, is van aluminium gemaakt en getooid met opvallende sculptuurlijnen. Die lopen door tot in het uiterst lichte dak van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) – standaarduitrusting voor de nieuwe M5. De gewichtsbesparing door het dak van CFRP en andere componenten zoals het uitlaatsysteem dragen ertoe bij dat de nieuwe BMW M5 met M xDrive vierwielaandrijving lichter is dan zijn voorganger.

 

De nieuwe BMW M5 is standaard uitgerust met M compound-remmen, die lichter zijn dan de gebruikelijke remmen van grijs gietijzer en dus eveneens het gewicht van de wagen terugdringen. Met blauwgelakte vaste remklauwen met zes zuigers vooraan en zwevende remklauwen met enkele zuiger achteraan, plus geperforeerde, geventileerde remschijven rondom beschikken de M compound-remmen over een afremmend vermogen dat bij het dynamische potentieel van de wagen past. De als optie verkrijgbare carbon-keramische remmen, die herkenbaar zijn aan de goudgelakte remklauwen en nog eens 23 kilogram van het gewicht van de M5 afnemen, zijn tegen nog meer rijplezier bestand.

 

De nieuwe BMW M5 wordt standaard geleverd met gepolijste lichtmetalen velgen van 19″ (vooraan: 9,5 x 19, achteraan: 10,5 x 19) in Orbit Grey en specifieke M banden (vooraan: 275/40 R 19, achteraan: 285/40 R 19). Velgen van 20″ zijn als optie verkrijgbaar (vooraan: 275/35 R 20 banden op velgen van 9,5 x 20, achteraan: 285/35 R 20 banden op velgen van 10,5 x 20). Tot de standaarduitrusting van de nieuwe BMW M5 behoren ook leder Merino en elektrisch verstelbare M zetels. De optielijst omvat nieuw ontwikkelde multifunctionele M zetels, die uitmunten door hun kuipzetelconstructie en nog betere zijsteun.

De nieuwe BMW M5 kan vanaf september 2017 worden besteld met levering vanaf de lente van 2018. De basisprijs voor de Belux markt wordt later bekend gemaakt. De marktintroductie van de BMW M5 First Edition is gepland op dezelfde datum als voor de verkoopstart van de standaard M5. Deze speciale uitvoering – beperkt tot een productie van 400 exemplaren wereldwijd – heeft een koetswerkkleur in BMW Individual Frozen Dark Red metallic en een exclusieve uitrusting en kost €16.446,28 excl BTW (€19.950 incl BTW) meer dan het standaardmodel.