Puristische telg verrijkt 911-familie

Less is more – de nieuwe Porsche 911 Carrera T

Maandag 23 oktober 2017 — Met de 911 Carrera T blaast Porsche het puristische concept van de 911 T uit 1968 nieuw leven in: minder gewicht, korter gespreide handbak en achterwielaandrijving met mechanische zelfsper voor meer prestaties en intenser rijgenot. Het nieuwe model met een eigen look is gebaseerd op de 911 Carrera en heeft 272 kW (370 pk) in huis. De 911 Carrera T – bij Porsche staat ‘T’ voor Touring – beschikt bovendien over uitrustingselementen die niet beschikbaar zijn voor de 911 Carrera. Zo krijgt deze nieuwkomer standaard het PASM-sportonderstel mee dat het koetswerk 20 mm dichter bij de weg brengt, het gewichtgeoptimaliseerde Sport Chrono pack, de kortere schakelpook met rood gekleurd schakelschema en de middenpanden op de stoelen in Sport-Texstof. Ook de optionele achterwielsturing, die niet op de 911 Carrera wordt aangeboden, blijft voorbehouden voor de 911 Carrera T.

De volledige uitrusting van de 911 Carrera T mikt overigens op sportiviteit en een laag gewicht: de achterruit en de voorste zijruiten zijn van lichtgewichtglas vervaardigd en de deurpanelen krijgen een treklint voor het openen en sluiten. Ook de geluiddemping werd sterk afgebouwd. Van een achterbank is geen sprake meer en wie wil kan ook het Porsche Communication Management (PCM) laten varen. Het resultaat: De tweezitter is met een leeggewicht van 1.425 kilogram 20 kilogram lichter dan een 911 Carrera met vergelijkbare uitrusting.

 

Sportief design en unieke look

Het design van de 911 Carrera T benadrukt het emotionele karakter en de sportieve inborst van de achterwielaangedreven coupé. Met zijn unieke look en wielen onderscheidt hij zich duidelijk van andere 911-modellen. Vooraan heeft de 911 Carrera T immers recht op een aerodynamisch aangepaste spoilerrand terwijl zijn Sport Design-buitenspiegels in Agate Grey Metallic zijn gelakt. Verder valt het nieuwe model te herkennen aan zijn titaniumgrijze Carrea S-velgen van 20 duim. Aanvullend prijken op de flanken uiteraard ‘911 Carrera T’-logo’s. Het achteraanzicht wordt gekenmerkt door de lamellen voor het radiatorrooster, het Porsche-opschrift, de Agate Grey gelakte typebenaming ‘911 Carrera T’ en de standaard voorziene sportuitlaat met zwart gelakte en centraal gemonteerde dubbele uitlaatpijp. Voor het koetswerk is er keuze uit de kleuren Black, Lava Orange, Guards Red, Racing Yellow, White en Miami Blue. De beschikbare metaalkleuren zijn Carrara White, Jet Black en GT Silver.

 

Puristische cockpitconcept en nieuw interieurpack

Ook de binnenruimte komt uitgesproken sportief en puristisch voor de dag. De bestuurder neemt plaats in een zwarte sportstoel (4-wegs elektrische verstelling) met middenpanden in Sport-Tex. In de hoofdsteunen is een zwart 911-logo geborduurd. Optioneel kan het nieuwe Carrera T-model voor het eerst ook besteld worden met kuipzetels uit één stuk. De stuurinputs worden gegeven via het GT Sportstuur met lederen stuurvelg. Via de op het stuur gemonteerde schakelaar voor de rijmodi (standaard) kan het gewenste rijprogramma worden gekozen. De kortere schakelpook met rood schakelschema is exclusief voorbehouden voor de 911 Carrera T. De sierstrips in het dashboard en in de deuren zijn zwart, net als de treklinten van de deuren. Helemaal nieuw is het interieurpack T. Met zijn contrasterende accenten kleurelementen in Racing Yellow, Guards Red of GT Silver geeft dit de cockpit een nog sportievere uitstraling. Diezelfde kleuren kunnen ook gekozen worden om de veiligheidsgordels, het 911-logo op de hoofdsteunen, de treklinten of de middenpanden van de Sport-Texstoelen een eigen kleuraccent mee te geven.

 

Nog minder gewicht, nog meer prestaties

De zescilinderboxermotor met een cilinderinhoud van drie liter en biturbo ontwikkelt een vermogen van 272 kW (370 pk) en een maximumkoppel van 450 Nm, beschikbaar tussen 1.750 en 5.000 t/min. Het specifiek vermogen komt daarmee op 3,85 kg/pk te liggen, een indicatie dat de prestaties erop vooruitgaan en de rijdynamiek nog een trapje hoger komt te staan. Dankzij zijn versnellingsbak met kortere verhouding en zijn mechanische zelfsper sprint de 911 Carrera T in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Daarmee is hij 0,1 seconde sneller dan de 911 Carrera Coupé. De grens van 200 km/u bereikt hij al na 15,1 seconden. Optioneel kan de Carrera T besteld worden met de Porsche-versnellingsbak met dubbele koppeling (PDK). Daarmee sprint hij in 4,2 seconden naar de 100 km/u en tikt hij al na 14,5 seconden de 200 km/u aan. De topsnelheid ligt voor beide overbrengingen op ruim 290 km/u.

 

De 911 Carrera T is leverbaar vanaf januari 2018 en kan nu al besteld worden. De prijs voor ons land werd bepaald op 111.053,80 euro, btw inbegrepen voor de manuele versie en 115.361,40 euro, btw inbegrepen voor de PDK versie.

Tags from the story
, , , ,
Written By
More from Alain Mervilde

Renties in de TAC Rally

Polle Geusens : “Kilometers maken…” Enkele weken geleden werd Claudie Tanghe mooi...
Read More