Opnieuw ontwikkelde, verfijnde Mazda6: Mazda’s weg naar het premiumsegment

Cosmo. Luce. Millenia. CX-9 Signature. Mazda6.

 

Het zijn maar enkele van de modellen die de voorbije vijftig jaar de ‘Mazda Premium’-filosofie hebben uitgedragen, een reeks van basisprincipes die de mensgerichte designs en technologieën van het merk aanvullen. Mazda gebruikt deze principes om auto’s en cross-overs te bouwen die in een hogere klasse spelen maar toch betaalbaar blijven en die met hun eigenaar interageren op een manier die bij elk raakpunt voldoening geeft. Met auto’s zoals deze wil Mazda het leven van mensen verrijken door van rijden een feest te maken en wil het merk een sterke emotionele band opbouwen met zijn klanten.

De opnieuw ontwikkelde Mazda6 voldoet zonder twijfel aan al die criteria en geeft zijn traditionele concurrenten het nakijken met een ongeëvenaard niveau van vakmanschap, design en technologie om de bestuurder te laten genieten van elke seconde aan het stuur. En toch blijft de Mazda6 een serene auto, die onderhuids grondig werd herwerkt om een geraffineerde rijervaring te bieden die niet zou misstaan in een veel duurdere auto.

 

Signature wijst de weg

 

De Mazda CX-9 2016, een cross-over met drie zetelrijen, was een opmerkelijke stap voor Mazda. Ook hij tilde Mazda naar een hoger niveau en bewees dat Mazda klanten kon lokken door een SUV met superieure rijeigenschappen, bovengemiddeld raffinement, een overvloed aan uitrusting, technologieën en een sterke motor te bouwen. Nu de Mazda CX-9 cross-over al meer dan een jaar op de markt is, stellen we vast dat maar liefst 55 procent van alle in de VS verkochte exemplaren van het hogere uitrustingsniveau Grand Touring of de topuitvoering Signature zijn. Een ongewoon hoog aantal.

De Signature-versie ligt erg goed in de markt en weet twee keer zoveel klanten te overtuigen als verwacht. Bovendien snoept hij zelfs klanten van klassieke luxemerken af.

Het was dan ook geen verrassing dat Mazda’s topberline dezelfde weg zou inslaan. Sinds hij op de markt is, onderging de Mazda6 elk jaar een aantal verbeteringen. Zo kreeg hij voor het vorige modeljaar meer geluidsisolatie in zijn interieur en kon hij worden aangekleed met Nappaleder. Ook werd de Mazda6 standaard uitgerust met G-Vectoring Control, een intern ontwikkelde technologie die het stuur directer en lineairder laat reageren door het motorkoppel bij het insturen een kleine beetje te verlagen, waardoor er extra gewicht op de voorbanden terechtkomt.

Maar simpelweg Nappaleder en nieuwe technologieën toevoegen, volstaat niet om een Signature-model te creëren.

Daarom werd het chassis van de Mazda6 grondig herwerkt om een soepeler rijgedrag, een toegenomen wendbaarheid en ingrijpend verbeterde NVH-waarden te verzekeren. Het Signature-interieur van de Mazda6 maakt gebruikt van authentieke materialen: bruin Nappaleder met een kleur geïnspireerd op het hout van oude Japanse tempels, UltraSuede® NU, getooid met een subtiele goudtint en vervaardigd met een techniek die dicht aanleunt bij die om kimono’s te versieren, evenals accenten in Sen-hout, dat vaak wordt gebruikt om taiko-drums en Japanse meubelen te maken.

Maar de grootste upgrade van de Mazda6 Signature is ongetwijfeld zijn aandrijfgeheel. De meermaals bekroonde turbobenzinemotor 2.5T SKYACTIV-G keert terug in een gloednieuwe vorm. De 2.5T SKYACTIV-G-motor staat bekend om zijn nagenoeg ogenblikkelijke koppel. Dat is te danken aan zijn Dynamic Pressure Turbo, die de uitlaatgassen sneller door een minuscule inlaat stuwt om zijn turbo snel te activeren bij lage toerentallen, alvorens een tweede, grotere inlaat te openen die over het hele werkingsbereik van de motor wordt gebruikt. Qua koppel hoeft deze krachtbron niet onder te doen voor een 4.0 V8-motor. De Mazda6 stond al erg hoog aangeschreven bij veeleisende bestuurders, maar deze nieuwe upgrades zullen hem boven het segment van de mainstreamberlines uit tillen om de opvattingen over betaalbare middenklasseberlines voor eens en altijd te veranderen.

 

Uitgerijpte elegantie: een designvisie

 

De opvallende concept-car VISION COUPE, die Mazda voor het eerst voorstelde op het autosalon van Tokio 2017, introduceerde een hernieuwde focus op elegantie. De Mazda6 kreeg een vergelijkbaar designthema, ‘Mature Elegance’, dat een extra dimensie van verfijning toevoegt aan Mazda’s designtaal ‘KODO – Soul of Motion’ en zo zijn ambities in de verf zet.

Vooraan accentueert het nieuwe radiatorrooster van de Mazda6 zijn indringende look, met een uitgesproken kader, een laag zwaartepunt en een brede uitstraling. Zijn standaard led-koplampen omvatten mistlampen en een heldere, brede lichtsignatuur. De gelakte oppervlakken strekken zich dieper uit en de nieuwe 17”- en 19”-velgen vullen de opgewaardeerde look aan. Tot slot maakt de lakkleur Soul Red Crystal haar opwachting op de nieuwe Mazda-berline, als aanvulling op de metaalkleur Machine Gray en de andere beschikbare tinten.

Het interieur is volledig nieuw: enkel het stuurwiel en enkele kleine sierelementen werden overgenomen van zijn voorganger. De meest opvallende nieuwigheid is het horizontaal gerekte dashboard dat de breedte van de Mazda6 accentueert en contrasteert met zijn uitstraling van subtiele verfijning. Op de Mazda 6 Signature-modellen sieren Sen-hout, Nappaleder en UltraSuede® NU de deuren, de zetels en het dashboard om een sfeer te creëren die zowel op chique lanen als bochtige bergwegen tot zijn recht komt.

 

Technologie à volonté

 

Voor u denkt dat de Mazda6 niet over de technologie beschikt om de ambities van zijn hoogwaardige interieur waar te maken: er is nog meer.

De voorzetels van de Mazda6 werden volledig hertekend. Er werd meer gebruik gemaakt van urethaanschuim met hoge dichtheid om trillingen te dempen door een stevig en goed steunend zitoppervlak te creëren. Toch zijn ze soepel genoeg om het comfort van de bestuurder en passagiers te verzekeren tijdens lange ritten. De zetels van de Mazda6 maken gebruik van een nieuwe generatie van zetelmaterialen en -concepten die Mazda voor het eerst heeft voorgesteld op het Frankfurt Technology Forum 2017 en die werden ontwikkeld om de natuurlijke S-vorm van de menselijke ruggengraat te volgen.

De optionele geventileerde voorzetels van de Mazda6 zijn een primeur voor het merk en leiden warme lucht van de rug van de bestuurder en voorpassagier af om ze de nodige koeling te geven. De achterzetels werden eveneens hertekend en zijn gevuld met urethaanschuim voor meer comfort.

Behalve de zetels zijn er nog drie andere nieuwe technologieën:

  • De omgevingscamera 360⁰ View Monitor
  • Het configureerbare 7,0” grote tft-instrumentenbord in de hogere modellen
  • Het nieuwe, configureerbare MAZDA CONNECT-infotainmentsysteem met 8,0”-scherm met een scherper contrast
  • De optionele variabele snelheidsregelaar met Stop & Go-functie
  • De ijsbestrijder voor de ruitenwissers
  • Het head-up display ‘Active Driving Display’ met projectie op de voorruit

 

 

Motoren op maat van elke klant

 

De Mazda6 biedt twee mogelijke krachtbronnen in de VS, te beginnen met de koppelrijke en erg zuinige atmosferische 2.5 SKYACTIV-G-motor. Deze 2,5-liter viercilindermotor van de Mazda6 onderging diverse upgrades om de interne wrijving te reduceren en de efficiëntie bij alle toerentallen te verhogen. Bovendien voegt hij een hoger rendement toe. Een nieuwe technologie, die uniek is voor Mazda in Noord-Amerika, is de cilinderuitschakeling van de viercilindermotor. Wanneer de auto een constante snelheid aanhoudt tussen 40 en 80 km/u, kunnen de buitenste twee cilinders worden uitgeschakeld, maar wanneer nodig worden ze onmiddellijk weer ingeschakeld om maximale prestaties te leveren. De koppelomvormer van de SKYACTIV-Drive-automaat met zes verhoudingen gebruikt bovendien een CPA-systeem (Centrifugal Pendulum Absorber) om trillingen te neutraliseren die zich anders zouden kunnen manifesteren wanneer de motor op twee cilinders draait. Daardoor verloopt de overgang tussen de twee- en viercilindermodi nagenoeg onmerkbaar terwijl er toch aanzienlijke voordelen aan verbonden zijn.

De hogere uitvoeringen zijn ook verkrijgbaar met de bekroonde 2.5T SKYACTIV-G-turbomotor van Mazda (NIET VOOR EUROPA).  De 2.5T SKYACTIV-G-motor, die voor het eerst werd aangeboden in Mazda’s middelgrote cross-over, de huidige CX-9, is een pareltje van toptechnologie. Hij levert een koppel van 420 Nm bij 2.000 t/min en een vermogen van 250 pk op benzine van 93 octaan (227 pk bij benzine van 87 octaan).

De Dynamic Pressure Turbo, een wereldprimeur van Mazda, bouwt zijn boost nagenoeg onmiddellijk op door de lucht via een kleine inlaatpoort in de turbolader te persen, net zoals de snelheid van water toeneemt wanneer men de waterslang deels afdekt. Daarna kan er een secundaire klep worden geopend bij een hoger toerental om de luchtstroom te vergroten en het vermogen te maximaliseren. Een 4-3-1-spruitstuk voorkomt tegendruk van de uitlaat en laat de motor vrij ademen.

De gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) wordt gebruikt om de verbrandingstemperatuur te drukken, pingelen tegen te gaan en zo te voorkomen dat het mengsel moet worden verrijkt (waarbij extra brandstof in de cilinders wordt gepompt om de motor af te koelen). Wanneer turbomotoren de vereiste zuinigheidsnormen in het echte verkeer niet halen, komt dat heel vaak omdat de laboratoriumtests geen hogere belasting uitlokken die een rijker mengsel vereisen.

In veel gevallen worden turbomotoren gekoppeld aan een continu variabele automaat (CVT) met een beperkt efficiënt toerentalgebied, dat ten koste gaat van de verbondenheid tussen auto en bestuurder, een belangrijk kenmerk van alle Mazda-voertuigen, aangeduid met de term ‘Jinba Ittai’. Mazda’s SKYACTIV-Drive-automaat met zes verhoudingen, die standaard is gekoppeld aan de 2.5T SKYACTIV-G-motor, houdt zijn koppelomvormer nagenoeg de hele tijd vergrendeld, wat zich vertaalt in een meer geconnecteerd gevoel van controleerbaarheid dan bij veel andere automatische transmissies.

Beide motoren vullen de Mazda6 perfect aan: de atmosferische versie fungeert als een zuinige en alerte allrounder terwijl de turbomotor de rijprestaties levert waarvoor Mazda’s bekend staan.

Tot slot blijft Mazda, als kampioen van de handgeschakelde versnellingsbak, ook de SKYACTIV-MT-versnellingsbak aanbieden op de 2.5 SKYACTIV-G-motor.

 

 

 

 

Maar wat is een motor zonder chassis?

 

In de laatste reeks van doorgedreven verbeteringen hebben de ingenieurs elk aspect van het chassis van de Mazda6 opnieuw bestudeerd om een soepeler, en meer lineair rijgedrag en een verfijnder NVH-gedrag te verzekeren op het niveau van de ultrastille CX-9. Zijn stuurinrichting is vooraan stijf gemonteerd op het chassis, met een meer uitgesproken stuurrespons en feedback als resultaat, terwijl het SKYACTIV-CHASSIS stijver werd gemaakt als aanvulling op de herwerkte ophanging om een soepeler rijgedrag en meer dynamische prestaties af te leveren.

Om dat comfortabelere rijgedrag mogelijk te maken zonder het dynamisme van de Mazda6 in gevaar te brengen, werd de ophangingsgeometrie herzien en werd de rolneiging beperkt om een neutraler rijgedrag te verzekeren. Ook is de stuurinrichting voortaan stijf gemonteerd op het chassis, met een directere stuurrespons als resultaat.

Koetswerkverstevigingen, dikker metaal in de achterste wielkasten, sterkere chassisbeugels en zelfs dikkere bevestigingspunten voor de langsdraagarmen van de ophanging helpen de geluidskwaliteit van gesprekken in het interieur te verbeteren en plaatsen de Mazda6 op eenzame hoogten wat bedrijfsstilte, raffinement en capaciteiten betreft.

 

Op jacht in het premiumsegment

 

Om zich met premiummodellen te kunnen meten, is een motor alleen niet genoeg. Een chassis ook niet. Een elegant interieur en wereldbefaamd design al evenmin. Ook raffinement en technologie volstaan niet.

Maar allemaal samen dragen ze bij tot de volgende stap in Mazda’s plannen om het merk boven het mainstreamsegment uit te tillen en een ‘Premium’-ervaring aan te bieden die klanten beslist op prijs zullen stellen. Net als zijn voorganger zal de nieuwe Mazda6 een plaats veroveren bij ‘s werelds beste auto’s voor klanten die echt van rijden houden. Hij zal echter hoger mikken om Mazda in een hoger segment te positioneren, want Mazda blijft zichzelf uitdagen.

De opnieuw ontwikkelde, verfijnde Mazda6 wordt in de lente van 2018 in de showrooms verwacht.