Mazda op Salon van Brussel 2018

  • Een Belgische Salonpremière voor de Mazda CX-5
  • Volledige gamma op de Mazda-stand : 1400 m² en 14 wagens
  • Mazda MX-5 RF bovendien tentoongesteld in de Premium Hall

 

Willebroek, 03 december 2017.

Mazda stelt zijn volledige gamma voor op het Salon van Brussel 2018 – Paleis 6, met een Belgische Première voor de deze zomer gelanceerde gloednieuwe Mazda CX-5.

 

  • Niet minder dan 14 wagens stelt Mazda tentoon op een nooit geziene standoppervlakte van 1400 m², in Paleis 6. Mazda2, Mazda3 Hatchback and Sedan, CX-3, MX-5 RF, Roadster en 160 Edition, Mazda6 Sedan en Wagon en de gloednieuwe CX-5 (het persdossier vindt u in bijlage).
  • Daarnaast zijn wij ook aanwezig met een MX-5 RF in de Premium Hall
    (Paleis 1).

 

De in 2012 gelanceerde Mazda CX-5 was het eerste nieuwe model van de constructeur dat mocht uitpakken met zowel de KODO – Soul of Motion-designtaal als SKYACTIV-technologie.

 

De CX-5 bewees hoe effectief Mazda’s ethiek Jinba Ittai (‘de auto als een verlengstuk van de bestuurder’) en zijn mensgericht design en ingenieursfilosofie waren. Hij werd niet alleen veelvuldig geprezen om zijn dynamische design en zijn reactieve, opwindende rijervaring, maar is ook een sleutelmodel geworden dat goed is voor ongeveer 25 % van de jaarlijkse verkoopcijfers van het merk. Tot vandaag zijn in 120 landen over de hele wereld meer dan 1,5 miljoen exemplaren verkocht.

 

De volledig nieuwe Mazda CX-5 bouwt verder op dit succesverhaal met verfijningen aan elk aspect van Mazda’s unieke designaanpak en zijn gesofisticeerde SKYACTIV-technologieën, met als resultaat een stijlvol, pittig en intelligent voertuig dat SUV-klanten een nieuwe dimensie van rijplezier brengt.

 

 

EXTERIEURDESIGN

 

De volledig nieuwe Mazda CX-5 is ontwikkeld volgens het concept van ‘Geraffineerde Stevigheid’ en brengt de unieke KODO – Soul of Motion-designfilosofie qua verfijning naar nieuwe hoogten. Dat geeft de nieuwe Mazda een unieke en dynamische persoonlijkheid die is ontwikkeld om de interesses van de mature SUV-klant aan te spreken.

 

Naast een meer driedimensionele evolutie van het frontdesign van het merk was het doel van de stijl van de volledig nieuwe CX-5 een eenvoudige maar gewaagde, volwassen en elegante vorm te creëren waarin het aantal karakterlijnaccenten is geminimaliseerd en de overgang tussen de koetswerkvlakken wordt benadrukt om de manier te laten variëren waarop licht door het koetswerk wordt weerkaatst. Om dit effect te maximaliseren, heeft Mazda de nieuwe lakkleur Soul Red Crystal ontwikkeld.

 

 

 

 

Dit nieuwe Soul Red Crystal is een evolutie van de bijzonder populaire lakkleur Soul Red Premium Metallic van de constructeur en is nog ongeveer 20 procent helderder en geeft 50 procent meer diepte. Deze lakafwerking bereikt een nog meer verbluffende transparantie om de schoonheid en de kwaliteit van de dynamische vormen van het KODO-design nog meer in de verf te zetten.

 

 

INTERIEURDESIGN EN FUNCTIONALITEIT

 

Het mensgerichte interieurontwerp van de volledig nieuwe Mazda CX-5 is bedacht met veel aandacht voor een foutloze cockpitergonomie binnen een elegante, duurzame en ruime interieurlay-out en met extreem veel aandacht voor details in de materiaalkeuze en de assemblage van alle onderdelen.

 

Zowel de voorstoelen als de achterbank zijn grondig herwerkt om hun inzittenden meer steun te bieden ter hoogte van het midden van het lichaam, minder vermoeidheid te veroorzaken en meer comfort te bieden.

 

Voor het eerst in een Mazda verschijnt een gemotoriseerde kofferklep*. Die wordt bediend door open-/sluitknoppen op zowel de kofferklep zelf als op het instrumentenbord. Via het Mazda Advanced Keyless Entry* kan de openingshoogte worden ingesteld.

 

Het nieuwe, 7 duim grote centrale scherm* is het eerste in een Mazda met optische hechting om het lcd-scherm te verbinden met het aanraakpaneel. Daardoor worden weerspiegelingen vermeden en is het beeld scherper.

 

Een nieuwe generatie stuurwielontwerp biedt een meer comfortabele grip en een verwarmde velg*. De voorruit heeft voortaan een ruitenwisserontdooiing*. De automatisch inklapbare buitenspiegels* plooien naar het koetswerk toe wanneer de deuren worden vergrendeld met het Mazda Advanced Keyless Entry*.

 

Er zijn drie interieurkleurthema’s* beschikbaar – Zwarte stof en Zwart of Pure White leer. Een nieuw ontwikkeld decoratiepaneel op het dashboard straalt zowel de warmte van hout uit als de sterkte van metaal*.

 

 

RIJDYNAMIEK

Nergens komt de mensgerichte ontwikkeling van Mazda’s Jinba Ittai (‘de auto als een verlengstuk van de bestuurder’)-design en -ontwikkelingsfilosofie meer naar voren dan in de rijdynamiek van de volledig nieuwe CX-5.

 

Er werd bijzonder veel aandacht besteed aan de minimalisering van NVH in het interieur. De grote reductie van lagefrequentiegeluiden van het wegdek en hoge frequenties van wind- en rolgeluiden maken het interieur van de volledig nieuwe CX-5 zo stil dat passagiers onderweg zonder inspanning met elkaar kunnen praten.

 

Door de reactiviteit en de beheersbaarheid verder te verfijnen via de doorontwikkeling van de technologieën SKYACTIV-BODY, SKYACTIV-CHASSIS en SKYACTIV VEHICLE DYNAMICS van de volledig nieuwe CX-5 krijg je een gevoel van totale controle over het voertuig, waarbij al zijn bewegingen zo precies mogelijk gehoorzamen aan de bevelen van de bestuurder via het gaspedaal, het stuur en de remmen.

 

Het SKYACTIV-BODY van de volledig nieuwe CX-5 heeft een 15 procent grotere torsiestijfheid dan het vorige model, waardoor de vertraging van de reacties van het koetswerk op stuurcommando’s wordt verminderd.

 

De stuurinrichting, de ophanging en het remsysteem van het SKYACTIV-CHASSIS van de volledig nieuwe CX-5 zijn allemaal verfijnd om de dynamische stabiliteit en het comfort waar de CX-5 al voor werd geprezen nog te vergroten, zodat het plezier van de Jinba Ittai-rijervaring nog verder wordt vergroot.

 

De volledig nieuwe CX-5 is comfortabeler, meer verfijnd en reactiever dan ooit tevoren dankzij het G-Vectoring Control (GVC), het eerste van Mazda’s SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS-technologieën.

 

 

 

 

MOTOREN EN TRANSMISSIES

 

De volledig nieuwe Mazda CX-5 is verkrijgbaar met drie motoren: een SKYACTIV-D 2.2-turbodiesel en de rechtstreeks ingespoten SKYACTIV-G 2.0- en 2.5-benzinemotoren.

 

Deze krachtbronnen voldoen alledrie aan de Euro 6-normen. Ze worden gekoppeld aan verbeterde SKYACTIV-MT manuele versnellingsbakken of SKYACTIV DRIVE-automaten en zijn verkrijgbaar met ofwel voorwielaandrijving ofwel de jongste generatie van Mazda’s i-ACTIV AWD-vierwielaandrijving.

 

De SKYACTIV-G1+ 2.5-benzinemotor is enkel verkrijgbaar met de automatische versnellingsbak en vierwielaandrijving en kreeg nieuwe technologie om de rijervaring te verbeteren en het verbruik te verminderen, met onder meer een cilinderuitschakeling die onder lichte belasting, zoals bij het kruisen aan een constante snelheid, twee van de vier cilinders uitschakelt.

 

De SKYACTIV-D-turbodieselmotor geniet drie uitmuntende SKYACTIVE-D-technologieën: High-Precision DE Boost Control, Natural Sound Smoother en Natural Sound Frequency Control. Die verscherpen de reacties van de motor, vergroten de stilte en verbeteren de rijeigenschappen.

 

 

 

VEILIGHEID

 

De volledig nieuwe CX-5 is ontwikkeld als een onderdeel van Mazda’s Proactive Safety-filosofie en is uitgerust met een verbeterd en uitgebreid gamma van de vooruitstrevende en innovatieve i-ACTIVSENSE-rijhulpsystemen van de constructeur, die de beste actieve veiligheid in hun segment bieden.

 

Door een naar voren gerichte camera te combineren met de millimetergolfradar van het systeem van de vorige generatie zijn de capaciteiten van Mazda’s i-ACTIVSENSE-technologie* uitgebreid.

 

Het Mazda Radar Cruise Control (MRCC) met Stop and Go-functie** en de Adaptive LED Headlights* (ALH) met 12 led-blokken per koplamp kregen allebei een uitgebreide functionaliteit, terwijl het Advanced Smart City Brake Support** (Advanced SCBS) en Traffic Sign Recognition* (TSR) voor het eerst verkrijgbaar zijn op het CX-5-modelaanbod.

 

Tags from the story
, ,
Written By
More from Alain Mervilde

ADAC Opel Rallye Cup 2017: jong talent klaar voor de start

Vijfde seizoen van zwaarste Europese rallycup begint op 7-8 april Groot deelnemersveld...
Read More