PEUGEOT @ BRUSSELS MOTORSHOW 2018

Van 12 tot 22 januari 2018 opent Brussels Expo zijn deuren voor de 96ste editie van Brussels Motorshow. Op zijn zowat 2.000 m² grote stand in Paleis 4, zet Peugeot zijn regelrecht SUV-offensief verder met de 2008, 3008 en 5008.
Met de spectaculaire Instinct concept car toont Peugeot daarnaast, voor de allereerste keer in België, zijn kijk op de
zelfrijdende auto van de toekomst!

Peugeot Instinct Concept
Een autonome wagen ontwerpen is een boeiende uitdaging. Je moet contradicties, actief rijgedrag en een autonome
modus verzoenen met een doelstelling: steeds een bron van rijplezier zijn en emoties losmaken. De Peugeot Instinct
Concept is de eerste autonome concept-car die het rijplezier niet opzijschuift.
Gilles Vidal, Stijldirecteur bij Peugeot
– De Peugeot Instinct Concept werd ontworpen rond één kernwoord: vrijheid. De vrijheid om de aandrijfmodus
te kiezen, maar ook bewegingsvrijheid, vrijheid door connectiviteit…
– Autonoom rijden is de volgende revolutie in de autowereld. Alle constructeurs zullen deze technologie
implementeren, maar de manier waarop ze dat doen, zal van merk tot merk verschillen.
– Een wereldprimeur is het uiterst functionele Internet of Things (I.o.T.) aan boord. Het gaat om het Samsung
ARTIK Cloud-platform, dat de auto integreert in de cloud van zijn gebruiker.
– Peugeot Instinct Concept biedt de keuze uit vier modi: twee om zelf te rijden (Drive Boost en Drive Relax) en
twee autonome modi (Autonomous Sharp en Autonomous Soft).
– De Peugeot Responsive i-Cockpit herdefinieert het interieur om het af te stemmen op het gebruik in de
autonome modus. De interfaces worden – voor, tijdens en na het gebruik ervan – geconfigureerd op basis
van de geselecteerde rijmodus en het profiel van de gebruiker.
– De bestuurder behoudt in alle omstandigheden de controle over de Peugeot Instinct Concept. In de autonome modus kan hij een bediening of handeling uitvoeren via het i-Device op de middenconsole.
– De Peugeot Instinct Concept is een shooting brake met een tijdloze stijl. Actieve aerodynamische elementen
geven dit silhouet een opmerkelijke zuiverheid.

Internet of Things
De Peugeot Instinct Concept kiest resoluut de kaart van de connectiviteit. Hij steunt daarvoor op het principe van
‘deep learning’ om het profiel van zijn gebruiker samen te stellen. Daartoe maakt het I.o.T.-platform Samsung ARTIK
Cloud verbinding met de voorwerpen uit zijn dagelijkse leven om gegevens te verzamelen. Die gegevens zijn
afkomstig van geconnecteerde horloges, smartphones en sociale netwerken. Ook de woning van de bestuurder
draagt ertoe bij via het domoticasysteem: geconnecteerde televisie, audiostreaming, Home Assistant, computer, enz.
De auto is zelf ook een onvergelijkbare bron van informatie. Hij begeleidt ons in ons dagelijkse leven: frequente
trajecten, favoriete plaatsen, rijgewoonten, … Samen met Sentiance, een onderneming gespecialiseerd in Data
Science, verwerkt Peugeot gegevens om er patronen uit te halen en het profiel van elke gebruiker samen te stellen.
Deze analyse is dynamisch en wordt permanent verrijkt. Ze helpt de Peugeot Instinct Concept om zich te
preconfigureren of zijn architectuur aan te passen om zo optimaal in te spelen op de behoeften en wensen van zijn
gebruiker.

Maandag, 7u45
U vertrekt een kwartier vroeger dan gewoonlijk naar uw vergadering die om 8u30 begint. Rekening houdend met het
verkeer en het weer werden het navigatiesysteem en uw agenda geraadpleegd. Ze hebben voorgesteld om een
kwartier vroeger te vertrekken zodat u zeker op tijd bent. Wanneer u plaatsneemt in de wagen herneemt het
hifisysteem van FOCAL de track die u in uw woonkamer afspeelde toen u vertrok. En zodra u de motor start, worden
de deuren van uw woning vergrendeld.
Dinsdag, 21u00
U bent moe na een intensieve sportsessie. De Peugeot Instinct Concept weet dat op basis van informatie van uw
horloge en stelt zelf de modus Autonomous Soft in. Zo kunt u uitrusten tijdens de terugrit. Wanneer u uw woning
nadert, gaat de buitenverlichting aan om uw parkeerplaats te verlichten.
Donderdag, 8u00
Vermits u de dag ervoor onvoldoende hebt bewogen, stelt uw wagen voor om een eindje te wandelen, door zich op
tien minuten stappen van uw kantoor te parkeren.
Vrijdag, 14u00
Het traject naar uw volgende afspraak gaat over een autosnelweg en een bochtige regionale weg. Het eerste deel
van het traject wordt afgelegd in de modus Autonomous Sharp. Aangezien uw wagen weet dat u houdt van een
dynamische rijstijl, schakelt hij vervolgens zelf over naar de modus Drive Boost bij het begin van de regionale weg.

Voor de gebruiker gebeurt dit alles met een nooit geziene vloeiendheid. Zijn omgeving staat hem overal bij om zijn
verplaatsingen te vereenvoudigen. De wagen stelt hem alle uitrusting ter beschikking: rijmodus, regeling van de
interfaces en zetels, lichtsfeer, hifisysteem, enz. Toch neemt de bestuurder alle beslissingen en kiest hij zelf wanneer
hij wil rijden of zich wil laten rijden.
De vier modi staan garant voor een bijzonder verfijnde sturing. Zo staat Drive Boost in het teken van een dynamisch
rijgedrag. Drive Relax doet een beroep op geavanceerde rijhulpsystemen (Advanced Driving Assistance Systems,
ADAS) om de bestuurder bij te staan. Dat geldt onder meer voor de automatische activering van de grootlichten of de
actieve snelheidsregelaar.
In de autonome modus geeft Autonomous Soft voorrang aan comfort. Dat betekent dat de ritten iets langer kunnen
duren, zodat u de tijd hebt om een film te bekijken, een boek te lezen of te rusten. De modus Autonomous Sharp
optimaliseert van zijn kant de rijtijd en getuigt van een nauwkeurig en doeltreffend rijgedrag.

Peugeot Responsive i-Cockpit
De concept cars die in het verleden werden voorgesteld, hebben een vrij elitair beeld gecreëerd van de autonome
wagen. Het zou enkel gaan om topmodellen, die uitsluitend gericht zijn op de bestuurder. Peugeot heeft echter een
radicaal andere visie. Zelfrijdende auto’s moeten voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk zijn. Dat vertaalt
zich ook in een adaptieve en innovatieve interieurarchitectuur, de Responsive i-Cockpit.

De bestuurdersomgeving geeft blijk van een luchtige kinematica bij de overgang tussen de Drive- en Autonomousmodi.
Het compacte stuur en de lamel met de tuimelschakelaars verdwijnen dan in het dashboard. Tegelijk wordt het
gaspedaal verborgen in het schutbord.
Maar welke modus er ook actief is, de bestuurder behoudt steeds de controle over de auto. Dat spreekt uiteraard
voor zich in de Drive-modus, maar roept wel vragen op in de autonome modus van Peugeot. Het i-Device, dat naast
het 9,7”-scherm in de middenconsole staat, maakt het mogelijk om commando’s te geven. Zo volstaat een enkel
gebaar om een voorligger in te halen of over te schakelen tussen de modi Soft en Sharp.
In de Drive-modus geeft het holografische scherm informatie over het rijden: rijsnelheid, verdeling tussen de twee
energiebronnen van de PHEV-aandrijving, laadtoestand van de batterij, … De digitale achteruitkijkspiegels
waarschuwen de bestuurder voor voertuigen in de dode hoek.
In de Autonomous-modus verschijnen andere gegevens, aangezien op dat ogenblik enkel de notie tijd belangrijk is.
Zo kunnen alle passagiers het uur, de resterende rijtijd tot de bestemming en de voortgang van het traject
raadplegen.
Elke modus en elke rijstijl is gekoppeld aan een specifieke interieursfeer. Naast de geleverde gegevens omvat deze
ook de positie van de zetels, de instelling van de verlichting en de geluidsdemping.

De Responsive i-Cockpit plaatst elke passagier in een bevoorrechte, individuele ruimte, zelfs in een compacte wagen.
Om de ruimte te behouden die aan elke passagier is toegekend, zijn de zetels geïnspireerd op de luchtvaart. Ze
koppelen de structuren los van de contactzones met het lichaam (zitting, rugleuning, hoofdsteun). De eerste zijn
voortaan vast en worden opgewaardeerd door een hoogstaande aluminiumafwerking. De tweede blijven mobiel,
zodat de inzittenden kunnen draaien rond de transversale Y-as. De inzittenden kiezen de beste afstelling voor hun
activiteit: een gestrekte positie om te rusten, rechtop om te rijden of tussenin om een film te bekijken of te werken.
De passagiers kunnen ook allemaal met de wagen communiceren via een chatbot, een persoonlijke spraakassistent
die hen toegang geeft tot een eindeloze waaier aan diensten. De natuurlijk uitgesproken commando’s maken het
bijvoorbeeld mogelijk om een plaats in de bioscoop te reserveren of online aankopen te doen.
De materialen nodigen de inzittenden uit om de vrijgekomen tijd optimaal te benutten. De zijdezacht aanvoelende
fijne betonlaag op de vloer zet hen aan om hun schoenen uit te trekken om te ontspannen. Een 3D-weefsel sluit zich
rond het lichaam en ondersteunt het. Het wordt gebruikt op de zijpanelen van de middenconsole en de deurpanelen,
alsook op de zitting en de rugleuning van de zetels. Om het nekcomfort te verzekeren, is de hoofdsteun bekleed met
leder en een soepel 3D-weefsel.

Shooting brake, een tijdloos silhouet

De proporties van de Peugeot Instinct Concept putten inspiratie uit de traditie van de meester-koetswerkbouwers. De
gebeitelde lijnen sluiten naadloos aan op de techniek en de inzittenden. De lange motorkap herbergt de 300 pk
sterke oplaadbare hybrideaandrijving en de ruim bemeten wielkasten laten geen twijfel bestaan over het weggedrag
en het vermogen van deze vierwielaandrijver.
De voorkant kijkt naar de wereld met een intens expressieve blik. De cameralens in het midden van elke ledkoplamp
lijkt wel de pupil van een oog. Deze lichten analyseren de omgeving van de wagen om de rijhulpsystemen van
informatie te voorzien. Het radiatorrooster heeft een veranderlijke dichtheid naargelang de plaatsing. Deze halfholle
structuur is getooid met een Leeuw, waarvan de basis wit oplicht zodra de Autonomous-modus wordt ingeschakeld.
Aan beide zijden van de koplampen strekt de lichtsignatuur zich uit over de volledige hoogte van de koplampranden.
Bovendien ontplooit ze zich vanaf 90 km/u met een dubbele doelstelling. Enerzijds zijn de twee lichtrails onderaan
verbonden door een lamel, die een bijkomende steun op de voortrein suggereert. Anderzijds onthult deze beweging
een opening die de druk op het koetswerk verlaagt tijdens het rijden. De lucht wordt dan afgevoerd ter hoogte van de
neus en over het oppervlak van de wielen uitgestoten. Die virtuele luchtgeleider zorgt er samen met de velgen met
vijf spaken voor dat aerodynamische interferenties met het onderstel worden vermeden. Dankzij een uitvoering in
aluminium en een afwerking met fijne kloven draagt dit bij tot hun lage gewicht. Deze aerodynamische functie komt
ook achteraan terug. De luchtstroom wordt afgevoerd via een opening ter hoogte van de gordellijn in de voordeur. Ze
wordt dan naar de diffuser geleid, onder de 3D-lichten die met elkaar worden verbonden door een lichtband.
Bovenaan wordt het glazen dak verlaagd tot net boven de passagiers dankzij het gewelfde profiel. Dat design wordt
ondersteund door de diepblauwe kleur en de drielagige vernis van het volledige koetswerk.

In de nabije toekomst zullen de auto’s van Peugeot twee vormen van rijplezier verzoenen. Het dynamisme van het
rijden wordt immers aangevuld met herwonnen tijd. Tijd voor zichzelf, tijd voor ontspanning, tijd voor plezier. Getuige daarvan: de Peugeot Instinct Concept.

Peugeot Partner Tepee Electric: nieuwe dimensie voor elektrische voertuigen
De nieuwe Peugeot Partner Tepee Electric, die op het Salon van Genève 2017 zijn wereldpremière beleefde, verenigt
de voordelen en het rijplezier van elektrische wagens met alle troeven van de Partner Tepee, die hem al sinds de
lancering van het model tot een succes maken. Zijn royale en moduleerbare interieur biedt comfortabel plaats aan
vijf personen. De Partner Tepee Electric richt zich tot de groeiende groep van klanten die elektrische mobiliteit willen
verenigen met uiteenlopende dagelijkse activiteiten, of het nu om vrijetijdsactiviteiten gaat of om een combinatie van
beroeps- en vrijetijdsactiviteiten.

Zijn gehomologeerde rijbereik van 170 km voldoet voor de meeste Europese automobilisten, die gemiddeld minder
dan 60 km per dag afleggen. De Partner Tepee Electric opent daarmee nieuwe toepassingen voor elektrische
voertuigen: carpoolen met vijf of vrijetijdsactiviteiten met het hele gezin zijn voortaan perfect verenigbaar met een
elektrische aandrijving.

SUV-offensief
Sinds de Belgische lancering van de Peugeot 5008, vorig jaar op Brussels Motorshow, zet Peugeot zijn SUV-offensief
onverminderd verder. Met de 2008, 3008 en 5008 bestrijkt het SUV-gamma van Peugeot de volledige markt. Van
heel compact tot XL, van 5 tot 7 plaatsen, van 82 tot 180 pk, van handig en compact voor in de stad tot ultieme GTluxe
op de snelweg: voor elke klant zit in het Peugeot SUV-gamma een ideale versie. Op de stand in Brussel tonen
niet minder dan negen verschillende modellen het ruime aanbod van het Franse merk in het populairste segment van
de markt.
Saloncondities & Private lease
Alle details over de Peugeot-saloncondities voor 2018, en het volledige aanbod van Peugeot Private Lease voor
januari 2018, worden vanaf 2 januari 2018 gepubliceerd op de specifieke website http://promoties.peugeot.be.

 

Tags from the story
, ,
Written By
More from Alain Mervilde

Opel Grandland X: opvallend design onderscheidt nieuwe SUV van rivalen

  Robuust maar sportief: nieuwe Opel Grandland X met dynamische lijnen en...
Read More