Legend Boucles in Bastenaken 2018 Sterke globale prestatie van BMA !

Voor de traditionele en grandioze openingswedstrijd van het seizoen, de Legend Boucles in Bastenaken, mocht BMA, het team van Bernard Munster, maar liefst 8 wagens verwelkomen in zijn tent, verdeeld over de drie categorieën “Legend”, “Challenger” en “Classic”. Na deze winterse klassieker, verreden in moeilijke, soms zelfs extreme omstandigheden, is de balans van het team uit Thimister-Clermont duidelijk positief… ondanks alles!

Bernard Munster, genavigeerd door Jérôme Humblet, de vaste navigator van Cédric De Cecco in het BRC, begon aan de wedstrijd met de overwinning als ambitie. De snelle BMA Porsche reed zondagmiddag uiteindelijk als 4de over het finishpodium op de Place McAuliffe. “Na een goede openingsetappe op zaterdag, met een felle strijd met François Duval voor de leidersplaats in de rally, verliep het zondag wat moeilijker,” vertelt Bernard Munster. “Een sanctie wegens een snelheidsovertreding op een verbinding, zorgde ervoor dat we een kruis mochten maken over onze winstkansen. Daardoor verloor ik de motivatie een beetje. Een foutje op de eerste RT van de dag, had een impact op de set-up van de auto, waardoor het moeilijker was. Verder was de motor iets scherper dan gewoonlijk, wat meer gericht was op de asfaltproeven, en bleek de bandenkeuze niet ideaal, gelet op de terugkeer van sneeuw van zaterdag op zondag, nadat de Michelins Crossclimate ronduit perfect waren op zaterdag. Al die zaken samen verklaren waarom we nipt naast het podium grepen. Maar, dat is rally, zeker wanneer de omstandigheden zo onvoorspelbaar zijn…”

Grégoire de Mevius, die al een paar jaar niet meer met nota’s had gereden, werd genavigeerd door de jonge Louis Louka. Hij had zaterdag moeite om het juiste ritme te vinden. Hij verloor vooral veel tijd op de allerlaatste rit zaterdagavond, toen zijn ruitenwissers het lieten afweten terwijl het fel sneeuwde! Zondag was de piloot van de Porsche 911 wel in topvorm op een parcours dat voor hem vertrouwd is, als regelmatige deelnemer aan historische uithoudingsrally’’. Dat werd vertaald in uitstekende chrono’s en een 6de plaats in de einduitslag.

French Connection

De Fransman Alain Deveza is ondertussen echt een liefhebber van België. Zijn beschikbaarheid voor de fans is ronduit uitzonderlijk. Deze keer werd hij bijgestaan door Grégoire Munster, de zoon van Bernard. De trouwe klant van BMA wilde zich enkel amuseren. Hij reed zowel zaterdag als zondag mooie tijden, terwijl hij de typische Belgische baantjes ontdekte. Enkele sancties voor administratieve missers hielden het duo Deveza-Munster van een mooi resultaat, maar de piloot en copiloot hebben zich het ganse weekend geweldig geamuseerd…

De Fransman Paul Chieusse en Andrée Hansen reden ook in « Legend » met een Renault 5 Turbo die het publiek blijft aanspreken. De Franse bolide was een toonbeeld van betrouwbaarheid en de regelmaat van de rijder deed de rest. Net als in Transsylvanië eerder dit jaar, reed Chieusse op zeker, wat resulteerde in een plaats in de top 20…

Meer dan ooit toonden Alain Deveza en Paul Chieusse dat ze zich amuseerden bij team BMA en daar mag elk lid van het team trots op zijn…

De Lausbergs hadden kunnen winnen in « Challenger »

Het beste resultaat van team BMA in Bastenaken werd uiteindelijk behaald door André en Guillaume Lausberg in categorie ‘Challenger’ (80 km/h). Vader en zoon eindigden op een knappe 2de plaats. Ze waren dicht bij de overwinning. Op de lange RT tussen Herbeaumont en Bertrix werd zondag de wedstrijd beslist, maar André Lausberg genoot van deze wedstrijd tussen kameraden in ‘Challenger’, een categorie die ongetwijfeld populair zal worden in de toekomst…

Met zijn Ford Escort MK2, eveneens in ‘Challenger’, verbaasde Vincent Prégardien, genavigeerd door Grégory Durand, vriend en vijand. Een plaats in de top 5 zou verdiend geweest zijn… “Omdat dit team zich heel laat inschreef in deze categorie, kregen ze een heel hoog startnummer, te ver van het nummer van Lausberg,” vervolgt Bernard Munster. “Dat maakte het erg ingewikkeld voor de service. Met als jammerlijk gevolg dat de Escort op een bepaald moment zonder reservewiel stond na een tweede lekke band op zondag. Een team met acht wagens runnen, dat is niet zo eenvoudig. In dat opzicht hadden we een bijkomende servicecamionette wel kunnen gebruiken. Het bewijst ook dat je altijd kunt verbeteren op het vlak van organisatie. Het doet echter geen afbreuk aan de prachtige prestatie van het team, dat uiteindelijk nipt buiten de top 10 in de categorie eindigde…”

Dujardyn-Deplancke lang aan de leiding in ‘Classic’

Een overwinning behoorde ook tot de mogelijkheden in ‘Classic’ (60 km/h), want Kurt Dujardyn en Filip Deplancke reden lang aan de leiding met hun Porsche 911, tot ze heel wat tijd verloren door een probleem met de versnellingsbak. En daarna verloren ze nog meer terrein door een verloren schrief van het… gaspedaal.  “Een stuk van 30 cent,” zucht Bernard Munster. “Resultaat: Het team moest systeem D gebruiken om de proef af te werken, wat in Regularity aan 60 km/h afgestraft wordt. Jammer, maar Kurt en Filip hebben al bevestigd dat ze in 2019 terugkeren naar Bastenaken om de klus te klaren.”

Joseph en Mireille Charlier beleefden veel plezier op het parcours met de Porsche 911 in de kleuren van Martini. Ze waren echter nog niet zo vertrouwd met de finesses van een regelmatigheidswedstrijd. Ook zij keren terug naar het hartje van de provincie Luxemburg.

« Wat ik wil onthouden van deze moeilijke editie van de Legend Boucles in Bastenaken, is het feit dat zaterdagavond een wagen van BMA nog mee deed voor de overwinning in elk van de drie categorieën,” analyseert Bernard Munster. ”De omstandigheden hebben er uiteindelijk anders over beslist, maar eens te meer heeft het team alles gegeven om iedereen tevreden te stellen. Dit was, hoe dan ook, een schitterende ervaring.”

BMA richt zich nu op het Belgian Rally Championship 2018, dat binnen twee weken van start zal gaan met de Rally van Haspengouw in Landen. BMA zal van de partij zijn met twee Skoda Fabia’s R5 voor Kris Princen en Steve Matterne, terwijl Patrick Snijers opnieuw aan de start komt met de Porsche 997 GT3. Actie!

(Einde)