Wereldpremière van de krachtigste atmosferische 911 in serieproductie

Ontwikkeld voor de racerij: de nieuwe Porsche 911 GT3 RS

Woensdag 21 februari 2018 — Tijdens het autosalon van Genève zal de Porsche Motorsport-afdeling de nieuwste telg uit Weissach voorstellen: de 911 GT3 RS met race-ophanging en een 383 kW (520 pk) sterke atmosferische, hoogtoerige vierliter. De nieuwe en erg prestatiegerichte sportwagen is gebaseerd op de 911 GT3 die nog verder werd verfijnd om de qua prestaties doorontwikkelde motor te combineren met een aandrijfset-up die een hertekende achterwielsturing omvat voor maximale rijdynamiek en -precisie. De 911 GT3 RS sprint in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 312 km/u. Na de lancering van de 911 GT3 en 911 GT2 RS vormt dit nieuwste model de derde straatlegale GT van Porsche op één jaar tijd.

 

Aerodynamica en interieur geïnspireerd op de racerij

De aerodynamica heeft het design bepaald van het brede, gewichtgeoptimaliseerde koetswerk met zijn klassieke, vaste achtervleugel. In het interieur wordt de racewagensfeer verdergezet met de integrale kuipstoelen in koolstofvezel. Die bieden, tegen het licht van de hoogstaande rijdynamiek, de nodige zijdelingse steun. Lichtgewicht deurpanelen met opbergnetten en treklussen, minder geluidsisolatie en een nieuwe lichtgewicht achterklep benadrukken hoe ver Porsche zijn materiaalkeuzes doordreef.

 

De krachtigste atmosferische motor, goed voor 520 pk

De atmosferische vierliter zescilindermotor die Porsche voor de nieuwe 911 GT3 RS voorziet, verlegt de grenzen voor deze sportwagen: de boxermotor haalt 15 kW (20 pk) meer dan de motor in de vorige generatie en in de 911 GT3. In combinatie met een toerentalbereik dat tot 9.000 t/min gaat, vormt hij de uitgelezen keuze als rasechte racemotor. Gekoppeld aan de speciaal afgestelde PDK-zevenversnellingsbak staat deze prestatiegerichte krachtbron garant voor een buitengewone rijervaring.

 

Onderstel op de racerij geënt en Clubsport-pack

Dankzij technologie die men rechtstreeks in de racerij ging lenen kan het onderstel uitpakken met een uitzonderlijke rijdynamiek. Kogelgewrichten op alle ophangingsarmen staan borg voor nog meer precisie dan de conventionele elastokinematische lagers. De lichtgewicht 20-duimsvelgen met nieuw ontwikkelde 265/35-sportbanden op de vooras zorgen voor nog meer lichtvoetigheid en een nog beter stuurgedrag. De 21 duim grote velgen met 325/30-banden op de achteras zorgen dan weer voor meer grip.

 

Net als alle huidige GT-modellen kan de 911 GT3 RS zonder meerprijs worden uitgerust met het Clubsport-pack. Dit pack omvat een rolkooi, een manuele brandblusser, de voorbereiding voor een batterijschakelaar en een zespuntsharnas dat de sportieve rijervaring nog een trapje hoger tilt.

 

Weissach-pack en magnesium wielen voor nog minder gewicht

Voor de buitengewoon prestatiegerichte chauffeurs ontwikkelde de raceafdeling van Porsche een optioneel Weissach-pack dat het gewicht nog verder drukt. Dit pack omvat bijkomende onderdelen in koolstofvezel voor het onderstel, het interieur en het koetswerk, en kan optioneel nog worden uitgebreid met magnesiumwielen. In zijn allerlichtste configuratie herleidt dit pack het gewicht van de 911 GT3 RS tot 1.430 kilogram.

 

Prijzen

De nieuwe 911 GT3 RS 200.109,80 euro, inclusief btw.

Tags from the story
, ,
Written By
More from Alain Mervilde

Nieuwe Toyota C-HR behaalt maximale score in Euro NCAP

Nieuwe Toyota C-HR behaalt maximale score van vijf sterren Hoge score voor...
Read More