Ford Fiesta ST

Nieuwe Ford Fiesta ST – sperdifferentieel en gepatenteerde technologie voor het ultieme rijgedrag
 Een mechanisch sperdifferentieel optimaliseert voor het eerst de bochttractie van de volledig nieuwe Ford Fiesta ST.
 Gepatenteerde veren met krachtregeling garanderen scherper instuurgedrag en meer responsiviteit voor actiever en meeslepender rijgedrag. ‘Launch Control’ garandeert consequent snelle acceleraties vanuit stilstand op een circuit.
 200 pk sterke 1.5 EcoBoost-motor biedt opwindende driecilindersound en beschikt over cilinderuitschakeling om het brandstofverbruik met 11 procent te drukken.
 Inschakelbare rijmodi wijzigen het karakter van de volledig nieuwe Fiesta ST van een veelzijdige hatchback voor dagelijks gebruik tot een circuitgerichte sportwagen, die beginnende piloten flatteert en doorgewinterde experts beloont.
Sint-Agatha-Berchem, 15 maart 2018 – Ford gaf vandaag meer details vrij over de geavanceerde sporttechnologieën die bijdragen tot de meest responsieve, meeslepende en leuk rijdende Fiesta ST ooit:
 Een optioneel mechanisch sperdifferentieel (LSD) om de grip in de bochten te optimaliseren.
 De door Ford gepatenteerde veren met krachtregeling voor een scherper instuurgedrag, een betere responsiviteit en een meer geconnecteerd gevoel – een primeur voor dit segment.
 De optionele ‘Launch Control’-functie voor consequent snelle acceleraties vanuit stilstand op het circuit, in combinatie met een specifieke grafische weergave in het instrumentenbord.
Ford stelde vorig jaar de volledig nieuwe Fiesta ST voor, aangedreven door een eveneens  volledig nieuwe 1.5 EcoBoost-driecilindermotor met 200 pk en voor het eerst ook uitgerust met het ‘Drive Mode’-systeem met inschakelbare rijmodi. Die rijmodi passen de afstelling van de motor, de stuurinrichting en de stabiliteitsregeling aan om zijn karakter met een druk op de knop te wijzigen van een veelzijdige hatchback voor dagelijks gebruik tot een circuitgerichte sportwagen.
De volledig nieuwe Fiesta ST beschikt ook over:
 ‘s Werelds eerste cilinderuitschakeling voor een driecilindermotor om het brandstofverbruik terug te dringen*.
 Een actieve uitlaatklep om de sensationele en van nature sportieve driecilinderklank te versterken

Optionele voorzieningen zijn de SYNC 3-connectiviteit, het hoogwaardige audiosysteem van B&O Play en de geavanceerde rijhulpsystemen zoals de Lane Keeping Aid en Traffic Sign Recognition.
“Liefhebbers van sportieve hatchbacks verwachten grootse dingen van deze kleine auto. De inzichten die we met recente Ford Performance-modellen, zoals de Focus RS en Ford GT hebben verworven, werden gebruikt om een volledig nieuwe Fiesta ST te ontwikkelen die nieuwe normen voor rijplezier vestigt in dit segment. Zijn gutturale driecilindersound spreekt de taal van autoliefhebbers overal ter wereld,” aldus Leo Roeks, Ford Performance director voor Europa.
De befaamde ‘hot hatch’ werd door Ford Performance ontwikkeld om dagelijks gebruiksgemak en zuinigheid te combineren met een uitzonderlijke rijervaring die onervaren bestuurders flatteert en doorgewinterde piloten beloont. Hij wordt deze lente in de showrooms verwacht.
Grip
De derde generatie van de Fiesta ST is als eerste verkrijgbaar met een optioneel sperdifferentieel van Quaife. Dat sperdifferentieel verhoogt de grip van de voorwielen om de bochtcapaciteiten te verbeteren en optimaliseert vooral de tractie bij het uitkomen van bochten.
Dit mechanische systeem vermindert het aandrijfkoppel naar wielen die hun grip verliezen – zoals het binnenste wiel in een bocht. Zo gaat het wielspin tegen en stuurt het meer koppel naar de wielen met grip, om de motorprestaties optimaal te benutten.
Het optionele nieuwe sperdifferentieel werkt samen met Fords verbeterde Torque Vectoring Control-systeem, dat de wegligging bevordert en onderstuur tegengaat door het binnenste voorwiel in een bocht af te remmen.
De balans tussen beide voorzieningen werd door de Ford Performance-ingenieurs verfijnd om een optimale grip op droog wegdek te combineren met meer soepelheid op nat wegdek.
“Bestuurders van prestatiegerichte auto’s zullen ongetwijfeld vertrouwd zijn met het ‘one-wheel peel’-effect dat het snel wegaccelereren uit een bocht verhindert, doordat het binnenste wiel te veel koppel te verwerken krijgt. “Wij hebben het mechanische sperdifferentieel van de volledig nieuwe Fiesta ST zodanig afgesteld dat het naadloos samenwerkt met het verbeterde Torque Vectoring Control-systeem om zo de best mogelijke natuurlijke tractie te bieden zonder overmatig koppel te elimineren met reminterventies.”
Veren in actie
De door Ford-ingenieurs gepatenteerde veren met krachtregeling verhogen de stabiliteit, de wendbaarheid en de alertheid van de achterwielophanging met torsieas van de volledig nieuwe Fiesta ST. Dat vertaalt zich in een meer geconnecteerd rijgevoel en draagt bij tot het uitzonderlijke rijplezier.
De volledig nieuwe Fiesta ST is de eerste compacte sportieveling die kan worden uitgerust met niet-uniforme, niet verwisselbare, directioneel gewonden veren. Die regelen de kracht van de achterwielophanging zodat bochtkrachten rechtstreeks in de veren worden verplaatst, waardoor de laterale stijfheid toeneemt.

Die unieke ophanging biedt onder meer de volgende voordelen:
 een scherper instuurgedrag en snedigere respons op input en richtingsveranderingen
 zeen besparing van 10 kilogram in vergelijking met een ophanging van het type Watt’sverbinding, zoals die vaak wordt gebruikt om de stijfheid te verbeteren
 compatibiliteit met traditionele schokdempers
 geen compromissen op het vlak van comfort, rijeigenschappen of raffinement
De veren met krachtregeling worden bij lage temperaturen gevormd voor meer duurzaamheid en kracht, terwijl hun variabele intensiteit en diametereigenschappen speciaal werden afgestemd op de volledig nieuwe Fiesta ST.
Bovendien beschikt de geavanceerde ophanging over Tenneco-schokdempers met dubbele buis vooraan en enkele buis achteraan. Deze schokdempers gebruiken de RC1-technologie om een frequentieafhankelijke demping te verzekeren en koetswerkbewegingen beter onder te controle te houden, zonder daarbij te raken aan het raffinement bij hoge snelheden. De torsieas achteraan heeft een rolstijfheid van 1.400 Nm/graad en is daarmee de stijfste van alle Ford Performance-assen.
“We hebben drie keer zoveel ophangingsconfiguraties getest als normaal om de ideale afstelling te vinden. Die verenigt de rijsensaties die klanten van een ST-model verwachten met het nodige comfort en raffinement voor dagelijks gebruik,” legt Roeks uit. “De geavanceerde schokdempers passen zich voortdurend aan om oneffenheden met een hoge frequentie weg te filteren wanneer de vraag naar demping beperkt is (zoals op snelwegen). Anderzijds
optimaliseert ze de wegligging wanneer de bestuurder het tempo opdrijft.
Ultieme acceleraties vanuit stilstand
De optionele ‘Launch Control’-functie, die enkel voor circuitgebruik werd ontwikkeld, zal bestuurders van de volledig nieuwe Fiesta ST maximaal belonen met consequent snelle acceleraties vanuit stilstand.
Launch Control, dat is ontwikkeld met het oog op een maximaal gebruiksgemak, kan worden ingeschakeld met toetsen op het stuur en activeert een specifieke grafische weergave op het 4,2”-instrumentenbord. Door het gaspedaal volledig in te trappen geeft de bestuurder het systeem de opdracht om het toerental op te bouwen en tegen de limiet aan te houden. Op het scherm wordt dan een meter gevuld die aangeeft wanneer de auto klaar is om uit de
startblokken te schieten.
Door de koppeling volledig los te laten optimaliseert het systeem acceleraties vanuit stilstand waarbij de elektronische stabiliteitsregeling (ESC), de tractiecontrole, Torque Vectoring Control en Torque Steer Compensation de vermogens- en koppelontplooiing beheren.
De inschakelbare rijmodi maken de volledig nieuwe Fiesta ST nog veelzijdiger en stellen bestuurders in staat om de rijervaring te optimaliseren voor alle scenario’s, van de schoolrit tot het racecircuit:
 In de modus ‘Normal’ worden de motorsturing, tractiecontrole, ESC, actieve uitlaatklep en elektronische stuurbekrachtiging (EPAS) geconfigureerd om natuurlijke responsen te combineren met duidelijke feedback voor de bestuurder.
 In de modus ‘Sport’ worden de motorsturing en de gasrespons aangescherpt en worden de EPAS-instellingen bijgesteld om meer feedback en een nauwkeurigere controle af te leveren voor een snelle rijstijl. De actieve regelklep in de uitlaat wordt geopend om de sportieve uitlaatklank te versterken.
 In de modus ‘Track’ worden alle dynamische systemen van de auto afgestemd op de snelst mogelijke rondetijden, wordt de tractiecontrole uitgeschakeld en laat het ESCsysteem meer slip toe voor intensieve circuitritten.
Het ESC-systeem met drie modi laat bestuurders kiezen tussen drie interventieniveaus: een doorgedreven interventie, veel slip met beperkte interventie en volledige uitschakeling van het systeem.
Het sportieve karakter van dit Ford Performance-model wordt nog versterkt met een speciaal ontworpen stuurgewricht, een unieke EPAS-afstelling met een stuurverhouding van 12:1. Dat is de snelste verhouding van alle Ford Performance-modellen en 14 procent sneller dan bij de Fiesta ST200 van de vorige generatie. Ook beschikt de wagen over geventileerde schijfremmen van 278 millimeter vooraan en volle schijven van 253 millimeter achteraan.
Bestuurders kunnen de technologieën van de volledig nieuwe Fiesta ST ten volle benutten vanaf de bestuurdersplaats, die Ford Performance minutieus heeft uitgekiend om de controle en balans te optimaliseren. De bestuurderszetel biedt een voor dit segment unieke combinatie van kantelbare rugleuning en kantelbare zitting.
Meer vermogen, meer opties Fords volledig nieuwe 1.5 EcoBoost-motor gebruikt een turbocompressor, een hogedrukinjectie, een dubbele onafhankelijke variabele nokkentiming en een driecilinderarchitectuur. Dat
resulteert in een vermogen van 200 pk bij 6.000 t/min en een koppel van 290 Nm tussen 1.600 en 4.000 t/min, genoeg om in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 232 km/u te halen.
De nieuwe combinatie van poortinjectie en directe injectie werkt samen met Fords innovatieve cilinderuitschakeling om het brandstofverbruik en de CO2-emissies met 11 procent te verlagen (volgens Ford-gegevens) in vergelijking met de vorige generatie van de Fiesta ST200.*
De volledig nieuwe Fiesta ST wordt vanaf de lancering verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs en onderscheidt zich door een sportieve ST-stijl. Hij staat standaard op 17” lichtmetalen velgen maar kan als optie worden uitgerust met 18″ velgen. Klanten krijgen ook de keuze tussen de uitrustingsniveaus ST-1, ST-2 en ST-3 en de koetswerkkleuren Frozen White, Magnetic, Moondust, Performance Blue, Race Red, Shadow Black, Silver en Silver Fox. Het interieur beschikt standaard over goed steunende Recaro-sportzetels, een ST-versnellingspookknop en een afgeplat stuurwiel met stiknaden die ook terugkomen op de lederen handremgreep en de balg van de versnellingspook.
Fords communicatie- en entertainmentsysteem SYNC 3 met 6,5”- of optioneel 8,0”-scherm stelt Fiesta-bestuurders in staat om het audiosysteem, het navigatiesysteem en aangesloten smartphones te bedienen met eenvoudige gesproken commando’s. Het hoogwaardige soundsysteem B&O PLAY staat garant voor een uitzonderlijke klankervaring.
Standaard is de auto uitgerust met Lane Keeping Aid, Lane Keeping Alert en cruisecontrol met regelbare snelheidsbegrenzer, terwijl klanten ook voor ruitenwissers met regensensor, automatische koplampen, automatische grootlichten en een Traffic Sign Recognition kunnen opteren.
“Een rit met de volledig nieuwe Fiesta ST volstaat om bestuurders duidelijk te maken wat Ford precies bedoelt wanneer we uitleggen dat ‘ST’ voor ‘Sports Technologies’ staat,” besloot Roeks.
“Elk prestatie-element van deze auto werd geoptimaliseerd met innovaties.”

Tags from the story
, ,
Written By
More from Alain Mervilde

Nico Verdonck: “Een schitterende ervaring!”

Tijdens de 24 Uur van de Nürburgring was Nico Verdonck voor de...
Read More