Porsche-SUV met E-Performance en nieuwe comfortopties

Nieuwe Cayenne nu ook als plug-inhybride

Woensdag 2 mei 2018 — Porsche breidt zijn hybrideaanbod verder uit: de nieuwe Cayenne E-Hybrid rijmt de beste rijdynamiek in zijn segment met de grootste efficiëntie. Een drieliter V6-motor (250 kW/340 pk) en een elektromotor (100 kW/136 pk) ontwikkelen samen een systeemvermogen van 340 kW (462 pk). Het maximumkoppel van 700 Nm is al net boven het stationaire toerental voorhanden; de Boost-strategie komt van de supersportwagen 918 Spyder. De plug-inhybride aandrijflijn laat de Cayenne accelereren van 0 naar 100 km/u in 5,0 seconden en geeft hem een topsnelheid van 253 km/u. Zuiver elektrisch geraakt de nieuwe Cayenne E-Hybrid tot 44 kilometer ver en haalt hij een topsnelheid van 135 km/u. Het gemiddelde verbruik op de New European Driving Cycle (NEDC) ligt afhankelijk van de bandenkeuze tussen 3,4 en 3,2 l/100 km benzine en 20,9 tot 20,6 kWh/100 km elektriciteit.

 

462 pk systeemvermogen met Boost-concept uit de 918 Spyder

Porsches volgende stap op de weg naar elektromobiliteit heet Cayenne E-Hybrid. Terwijl het vermogen van de verbrandingsmotor in vergelijking met zijn voorganger met een bescheiden 5 kilowatt (7 pk) is toegenomen tot 250 kW (340 pk), ontwikkelt de elektromotor met zijn 100 kW (136 pk) nu meer dan 43 procent extra vermogen. Samen mondt dat uit in een systeemvermogen van 340 kW (462 pk). Nieuw is de van de supersportwagen 918 Spyder afgeleide Boost-strategie. Die zorgt ervoor dat de elektromotor in alle rijmodi van het standaard Sport Chrono Pakket kan worden ingezet voor een extra vermogensboost. Op die manier staat het maximale koppel ter beschikking van zodra het gaspedaal wordt ingedrukt. Afhankelijk van de rijsituatie en de vermogensvraag van de bestuurder kan het Boost-moment over het volledige toerenbereik worden opgeroepen. Dat mondt uit in een levendigere en soevereinere rijervaring. De concrete invulling van de Boost-ondersteuning en van het weer opladen van de batterij tijdens het rijden hangt van de gekozen rijmodus af. In de prestatiegerichte Sport- en Sport Plus-modi kan zo goed als de volledige energievoorraad van de batterij worden gebruikt voor de Boost. In Sport wordt de batterij net genoeg opgeladen als nodig is voor een nieuwe Boost. In Sport Plus wordt de batterij zo snel mogelijk opgeladen. In de overige programma’s wordt zo efficiënt mogelijk rijden ondersteund.

 

Laden met Porsche Connect App en Porsche Charging Service

De batterijcapaciteit en dus ook het elektrische rijbereik en de Boost-reserves zijn er duidelijk op vooruitgegaan in de Cayenne E-Hybrid: in vergelijking met zijn voorganger is de opslagcapaciteit toegenomen van 10,8 naar 14,1 kWh. Dat betekent een verbetering van ongeveer 30 procent. De vloeistofgekoelde batterij, die onder de koffervloer van de auto is ingebouwd, bestaat uit 8 celmodules met elk 13 prismavormige lithium-ioncellen. Op 7,8 uur kan de hoogspanningsbatterij volledig worden opgeladen aan een 230 V-stekker met 10 ampère-zekering. Als alternatief voor de standaard interne lader van 3,6 kW is er de optionele interne 7,2 kW-lader, die in combinatie met een 230 V-aansluiting met 32 ampère de batterij al na 2,3 uur ‘voltankt’.

Het laden kan via het Porsche Communication Management (PCM) en vanop afstand via de Porsche Connect App worden bediend of opgevolgd. Via smartphone kan de standaard standklimaatregeling (het verwarmen of koelen van de auto met uitgeschakeld contact) individueel worden geregeld. Via Porsche Connect kunnen bovendien laadpalen worden opgezocht, gerangschikt en rechtstreeks als navigatiebestemming worden ingevoerd. De nieuwe Porsche Charging Service maakt het bovendien mogelijk om toegang te krijgen buiten de aanbieder om; dus zonder dat men zich apart bij de aanbieder moet gaan aanmelden. De afrekening volgt rechtstreeks via de Porsche ID-account.

 

Nieuwe hybridemodule en snel schakelende Tiptronic S

Porsche heeft de aandrijflijn van de Cayenne E-Hybrid nieuw ontwikkeld. De hybridemodule bestaat uit een sterk geïntegreerde combinatie van een elektromotor en een koppeling. In tegenstelling tot het tot op heden gebruikte elektrohydraulische systeem met spindelactuator wordt de koppeling nu elektromechanisch bediend, wat voor nog snellere reactietijden zorgt. De overbrenging gebeurt via de nieuwe en voor het hele Cayenne-gamma ontwikkelde Tiptronic S met acht versnellingen. De automatische versnellingsbak staat niet alleen in voor nog comfortabeler en schokvrij vertrekken, maar ook voor duidelijk kortere schakeltijden. Daardoor kon de trekkrachtonderbreking tijdens schakelmanoeuvers nog verder worden beperkt.

 

Actieve Hang-on-vierwielaandrijving en 3,5 ton sleepvermogen

De Cayenne E-Hybrid beschikt met het Porsche Traction Management (PTM) over een actieve Hang-on-vierwielaandrijving met elektronisch geregelde, diagramgestuurde lamellenkoppeling. Het systeem biedt door zijn brede spreiding van de koppelverdeling duidelijke voordelen voor de rijdynamiek, de levendigheid, de trekkrachtregeling en de terreincapaciteiten. De Cayenne E-Hybrid heeft dankzij het volledig nieuw ontwikkelde onderstel hetzelfde sportieve rijgedrag als alle modellen van de nieuwe Cayenne-generatie. Het Porsche Active Suspension Management (PASM) is standaard. Als optie zijn er nog de elektrische rolstabilisatie Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) en een trekhaak voor lasten tot 3,5 ton.

 

Marktintroductie en prijzen

De nieuwe Cayenne E-Hybrid kan onmiddellijk worden besteld en kost in België inclusief btw en specifieke nationale uitrusting 93.024,80 euro. De Europese marktintroductie volgt eind juni 2018.

Tags from the story
, ,
Written By
More from Alain Mervilde

De “Shakedown Ypres Historics Be 2016 Alain Mervilde

De “Shakedown”  editie 2016   “T is altijd even stressen om er...
Read More