Lietaer neemt de leiding in het kampioenschap

De Legacy RS oppermachtig

Na twee overwinningen met zijn Opel Manta 400, heeft Paul Lietaer een derde zege op rij behaald in de Sezoensrally. Deze keer niet met de achterwielaangedreven Manta, maar met zijn vertrouwde Subaru Legacy RS. Met de vierwielaandrijver nam Lietaer afstand van de BMW M3’s van Guino Kenis en Tom Van Rompuy, die beiden een sterke wedstrijd reden.

Het was echter niet Paul Lietaer die de beste start nam. Met een kanonstart stond Guino Kenis de eerste vier proeven aan de kop van het klassement. De BMW-rijder amuseerde zich op het onverhard, maar hij maakte zich geen illusies: “Het is niet normaal dat we voor de Subaru van Paul Lietaer staan. Hij heeft 100 pk meer en beschikt over 4×4. Op de kiezel zal hij vanaf de tweede ronde, met wat meer parcourskennis, zeker afstand nemen,” aldus Guino Kenis.

Dat gebeurde ook. De winnaar van de edities 1992 en 1993 van de Sezoensrally nam steeds meer afstand om uiteindelijk met 2’41” voorsprong te winnen, als 10de in het algemeen klassement.
“Het duurde toch een paar proeven voor ik het ritme te pakken had,” vertelde Paul. “Het was al een tijd geleden dat ik nog op kiezel gereden had. Mijn laatste deelname hier dateert toch al van 2009. Het onverhard lag er op sommige plaatsen heel zwaar bij, zeker na de tweede ronde. Maar, de punten zijn binnen en we trekken als leider naar Ieper!”

Guino Kenis werd sterk tweede: “Onze nieuwe motor is fantastisch en ik geniet altijd als ik op onverhard kan rijden. Ik ben trots op het feit dat ik Lietaer toch van een paar snelste tijden kon houden. Afspraak in Ieper!”

Tom Van Rompuy kende in het begin van de wedstrijd wat motorstoringen, maar die hielden hem niet van het podium. Dirk Deveux strandde op de vierde plaats en daar was de Alkenaar niet tevreden mee: “Nee, ik had het gevoel dat we goed reden, maar de tijden volgden niet. De motor gaf duidelijk niet het vermogen dat we mogen verwachten. Het is uitkijken naar de Sierra die hopelijk tegen de Omloop van Vlaanderen klaar is.”

De vijfde plaats ging naar een tevreden Frank Baert, voor Dirk Van Rompuy en Jens Maes, die heel wat minuten verloor door een sortie. Bij de opgevers noteerden we Stefaan Prinzie, Bert Truyens, twee kleppers die meespeelden voor een podiumplaats, en vooral Patrick Mylleville, de leider in het Historic BRC. De Porschist brak de motor na een schakelfout: “We reden met een nieuwe Hollinger versnellingsbak en daarmee zijn onze tijden een pak verbeterd. Het schakelen gaat veel sneller. Maar, dan mag je niet verkeerd schakelen…”