Lancering van de nieuwe Abarth 124 GT

  • Nieuwe 124GT : authentieke rijsensaties van een roadster met een technisch robuuste en lichte kap, de enige op de markt die uitsluitend uit koolstofvezel is gemaakt.

De nieuwe Abarth 124 GT, die voorgesteld werd op het Autosalon van Genève afgelopen maart, heeft twee persoonlijkheden: hij is zowel een coupé als een roadster, gekleed in een exclusieve Alpi Orientali Grey-livrei. De Abarth 124 GT maakt hiervoor gebruik van een lichte en tegelijk eenvoudige oplossing. Het gemak van een gebruiksvriendelijke, manuele softtop wordt gecombineerd met de voordelen van een veilige, lichte hardtop. Interessant is dat het de enige op de markt is die volledig uit koolstofvezel wordt gemaakt. Naast de eigenschappen die de 124 Spider zo succesvol maakten, is hij ook voorzien van een ruime, exclusieve uitrusting, zoals 17″ OZ Ultra-Light lichtmetalen velgen. Die zijn ongeveer drie kilogram lichter dan standaardvelgen en zorgen voor een beter weggedrag, samen met een frisser, sportiever ontwerp.

Ook zijn de zijspiegelkapjes voorzien van een speciale gun metal-kleur die bij de voorspoiler past. Een matzwarte motorkap is op aanvraag verkrijgbaar. Deze afwerking verwijst onmiskenbaar naar de klassieke Abarth 124 Rally, waarbij voor deze oplossing werd gekozen om te vermijden dat de bestuurder verblind zou worden door de zon. De achterspoiler en hardtop uit koolstofvezel zijn ook verkrijgbaar op aanvraag. De zijspiegelkapjes kunnen uit koolstofvezel of rood zijn.

De hardtop uit koolstofvezel, met binnenvoering, is voorzien van een grote achterruit en efficiënte ontdooiing die de ruit ontdooit in minder dan drie minuten. Met zijn gewicht van amper 16 kg helpt de hardtop de compactheid en algemene torsiestijfheid van de auto te verbeteren. Ook zorgt hij voor thermische en akoestische isolatie, terwijl er voldoende zicht naar achteren blijft. Belangrijk is dat hij gemakkelijk kan worden verwijderd en geplaatst. Zo kan men in luttele minuten wisselen tussen de coupéversie en de gedurfde grand-tourerversie; dat is altijd al een belangrijk aspect van het DNA van het Abarth-merk geweest. Deze twee persoonlijkheden, die elk hun unieke eigenschappen hebben, zijn de perfecte belichaming van de kernwaarden van het merk: prestaties, vakmanschap en technische uitmuntendheid.

De Abarth 124 werd ontwikkeld als nieuwe referentie in het segment van de sportieve roadsters. Dat doet hij door middel van hoogtechnologische oplossingen, bv. door het gewicht te concentreren binnen de wielbasis, door de motor achter de vooras te plaatsen, door een gesofistikeerde mechaniek en door speciale materialen te gebruiken die voor een ongeëvenaarde verhouding gewicht/pk zorgt. Bovendien garandeert de perfecte gewichtsverdeling van 50/50 een uitstekende feedback en wendbaarheid. De ophanging, bestaande uit onafhankelijke dubbele draagarmen vooraan en een vijfarmige multi-link achteraan, is speciaal afgesteld om het bochtengedrag en de remstabiliteit te verbeteren.

Tot slot is de Abarth 124 GT uitgerust met een krachtige, betrouwbare viercilinder MultiAir-turbomotor van 1,4 liter. Die levert 170 pk (ongeveer 124 pk per liter) en een koppel van 250 Nm. Hij is goed voor een topsnelheid van 232 km/u en accelereert van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden. Hij is verkrijgbaar met een Sports Sequential Esseesse-automaat of een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Deze laatste schakelt snel en precies, dankzij de korte versnellingspook. En aangezien het motorgeluid een fundamenteel kenmerk is van alle Abarths, is hij standaard uitgerust met een Record Monza-uitlaat met dubbele werking: het pad van de uitlaatgassen kan worden aangepast aan het toerental, om voor een diepe grom te zorgen.

De nieuwe Abarth 124 GT is vanaf heden beschikbaar bij de officiële distributeurs Abarth vanaf €41.450 BTWi met manuele transmissie met zes versnellingen (€40.080 BTWi in Luxemburg) en €43.450 met zestrapsautomaat (€42.014 BTWi in  Luxemburg).

Tags from the story
, , ,
Written By
More from Alain Mervilde

Guillaume de Mevius nipt Junior-kampioen

Heeft Guillaume de Mevius zijn Junior-titel gered… met een crash? Het is...
Read More