Eerste editie van BMW ARTVILLE in Knokke-Heist stelt Jan Fabre, Alexander Calder en Andy Warhol tentoon

De gemeente Knokke-Heist en BMW creëren vanaf deze zomer een nieuwe exclusieve locatie op het strand, pal voor het casino: BMW ARTVILLE. Deze eerste editie opent met JAN FABRE CURATED BY BOZAR, een kunstbeleving bestaande uit verschillende creaties van beeldend kunstenaar, theaterkunstenaar en auteur Jan Fabre. Daarnaast zullen de bezoekers de exclusieve BMW ART CARS van Andy Warhol en Alexander Calder kunnen bewonderen.

Zomerse totaalbeleving biedt boeiende mix van kunst, technologie en lifestyle

 

De gemeente Knokke-Heist en BMW creëren vanaf deze zomer een nieuwe exclusieve locatie op het strand, pal voor het casino: BMW ARTVILLE. Dit ambitieuze meerjarenproject biedt een unieke mix van kunst, technologie en lifestyle. Deze eerste editie opent met JAN FABRE CURATED BY BOZAR, een kunstbeleving bestaande uit verschillende creaties van beeldend kunstenaar, theaterkunstenaar en auteur Jan Fabre. Daarnaast zullen de bezoekers de exclusieve BMW ART CARS van Andy Warhol en Alexander Calder kunnen bewonderen. En al dat moois is voor de eerste keer te zien in België. BMW ARTVILLE ( www.bmwartville.be ) is een concept van live communicatiebureau The Oval Office en is elke dag open van 13 juli tot en met 26 augustus.

A CUTTING-EDGE EXPERIENCE

Knokke-Heist, BOZAR en BMW geloven sterk in het belang van schoonheid, de kracht van technologie en de impact van kunst. Samen hadden ze de wens om een plek te creëren waar dit alles samenkomt. Op een uitzonderlijke locatie en in een bijzondere setting nodigen ze elk jaar duizenden mensen uit om zich te laten inspireren door het werk van een gerenommeerde kunstenaar, uniek en veelbesproken. Het is de ambitie om jaarlijks een intrigerende editie te creëren die de bezoeker warm betovert maar ook stevig verrast en uitgroeit tot een referentie en vaste afspraak in uw zomerse agenda. In deze unieke en exclusieve setting kunnen de bezoekers naast kunst ook genieten van heerlijke tapas en een lekker glas wijn of frisdrank.

 

Deze eerste editie neemt BOZAR haar curatorschap op door in BMW ARTVILLE niemand minder dan Jan Fabre centraal te stellen, de meest veelzijdige en verrassende levende kunstenaar van België. BMW ARTVILLE maakt daarmee al meteen haar centrale belofte waar: ‘a cutting-edge experience’.

 

EEN DUURZAME LOCATIE

 

Knokke-Heist gaat bewust voor het ongewone. Daar waar grenzen verlegd kunnen worden om haar inwoners en bezoekers te verrassen met nieuwe, waardevolle initiatieven speelt de kuststad met overgave een voortrekkersrol. Zo ook met BMW ARTVILLE. Met de steun van het volledige College van Burgemeester en Schepenen wordt dit nieuwe initiatief vanuit alle diensten volop ondersteund voor de komende jaren.

 

“Met JAN FABRE CURATED BY BOZAR bevestigen we de centrale plaats die kunst in Knokke-Heist inneemt. Naast natuur, gastronomie, shoppen en sport, is cultuur en kunst een belangrijke troef van onze gemeente. Het aantal kunstgaleries is de afgelopen acht jaar gestegen van 56 naar 80 en op het publiek domein in Knokke-Heist zijn tal van kunstwerken te bewonderen.” zegt Anthony Wittesaele, Schepen van Toerisme“Onze inwoners, tweedeverblijvers en bezoekers waarderen al jaren de vele artistieke initiatieven. We zijn dan ook heel erg blij dat we samen met BMW en BOZAR de volgende jaren een nieuwe kunstbeleving kunnen aanbieden.”

 

BMW ARTVILLE is een voorbeeld van duurzame aanpak. De pop-up kunstlocatie bestaat uit twee houten paviljoenen verbonden door een terras en werd ontworpen door het Belgische architectenbureau G2architecten. De paviljoenen zijn zo ontworpen dat ze jaar na jaar kunnen worden gemonteerd en gedemonteerd zonder een enkel spoor na te laten op het strand. Er werd eveneens voor enkel die materialen gekozen die 100% recycleerbaar zijn: hout, aluminium en glas. Daarnaast kiest deze architectuur bewust voor een vormgeving die helemaal opgaat in haar natuurlijke omgeving van zand, wind en water.

JAN FABRE. EXTASE, ORAKELS EN HET UUR BLAUW

 

“In de nieuwe performancefilm van Jan Fabre ‘Schande übers ganze Erdenreich!’ (2018) wordt de aarde tot inkeer geroepen. Performer en priesteres Stella Höttler verschijnt vijfmaal met in elke hand een kleine schildpad. Ze draagt de draagster van de wereld, de oermoeder en kan zelf herkend worden als Moeder Natuur in haar vijf gewaden met de kleuren van mist en dauw (groen), wind (zwart), vuur en rook (blauw), stoom (rood), regen (wit). Vijf keer wekt ze via haar ademhaling en beweging extase op. Telkens gaat ze gedurende twintig minuten volledig op in haar lichaam en levert ze zich over aan het natuurelement waaraan ze op dat moment onderhevig is. Ze danst in de ochtendmist of dauw, ze wiegt in de stoten van de wind, ze wordt opgehitst door het laaiende vuur en de dampen van de rook en ze verdraagt de verstuiving van de stoom en de beneveling van de regen tot ze een pure – witte – engel van de extase wordt. Eerst stamelt ze ‘Otototo toi, popoi, da!’ Het lijkt de verzonnen taal van een bezeten vrouw, maar die klanken zinspelen op de weeklacht ‘O Apollo, O Apollo, you who destroyed me’. Apollo, die voor eeuwig een vloek over haar – Cassandra – uitsprak toen ze zijn verleiding onbeantwoord liet. Ze is degene die de toekomst ziet, maar niemand gelooft ooit haar voorspelling. Ze roept tegen de apollinische orde en vraagt erkenning voor de duizeling van het dionysische. Zelf is ze het voorbeeld van die uitzinnige zuiverheid. Ondanks haar extatische toestand heeft ze zichzelf heel goed in de hand. Standvastig en ongenaakbaar is haar zin: ‘Schande übers ganze Erdenreich!’ Schande over heel de aarde! Na het uitspreken ervan kust en likt ze de kleine levende orakelstenen. Met het geweten van haar mond en de taal van haar tong zegent ze haar metgezellen en laaft ze zich aan hun wijsheid over het bestaan.

 

S childpadden zijn sinds de jaren zeventig vaste bewoners van het universum van Jan Fabre. Hun bouw en aard dagen uit tot onderzoek en ontdekking. Mede door hun archaïsche uiterlijk en het feit dat ze continenten en natuurelementen verbinden, wordt geloofd dat schildpadden ware kennis bezitten en daardoor aanspraak maken op het orakel. Jan Fabre noemt ze zijn ‘orakelstenen’ omdat hun schild het gewicht en het geheugen van eeuwen overdraagt. Voornamelijk het schild is een object van fascinatie dat droombeelden leven inblaast. In de taal van die vlakken en vlekken worden de orakels gelezen. Het schild werd al als hulpmiddel bij het Orakel van Delphi gebruikt.

 

Jan Fabre is gegrepen door de relatie tussen mens-dier en dier-mens en door de analogie van hun nomadische natuur. Als kunstenaar wil hij een taal geven aan het ondoorgrondelijke raadsel van de cyclus van leven, dood en wedergeboorte. Hierbij laat hij zijn innerlijk kompas, oftewel de samenwerking van instinct, intelligentie en intuïtie, spreken. Constant is hij op zoek naar het veranderlijke gezicht van het bestaan. Ook met de reeks van veertien nieuwe in blauwe Bic-inkt gehulde glazen Skulls (2018) houdt hij een spiegel voor. Merkwaardig klemt elke schedel het skelet van een dier in zijn mond. Duidt dit op de sterfelijkheid gevangen in volle vlucht en in het nachtelijk blauw? De kunstenaar refereert ongetwijfeld aan zijn op Jean-Henri Fabre geïnspireerde ‘Het Uur Blauw’ of de schemerzone waarin de dag geleidelijk door de nacht breekt. Net in die breekbare zone ligt de openbaring van de menselijke en dierlijke natuur. In ‘Het Uur Blauw’ schuilt de sluimerende ontluiking en het radicale openbarsten van leven in voortdurende metamorfose.

 

De schildpadden en de performer geven de weeën van de aarde een stem. De menselijke schedels met dierlijke skeletten geven de dood of de kwetsbare natuur een levendig gezicht. Bij Jan Fabre – alchemist pur sang – staat het medium altijd ten dienste van de boodschap die hij wil overbrengen. Elk kunstwerk draagt zijn uitgehouden pleidooi voor het verdedigen van de schoonheid en de kwetsbaarheid van het natuurlijk bestaan verder. In ‘Schande übers ganze Erdenreich!’ bezweert de performer een weeklacht naar de goden, opdat ze de mensen overtuigen op een andere manier met de erfenis en gave van de wereld om te gaan.” – Joanna De Vos, kunsthistorica en curator   

 

‘BMW Artville – Jan Fabre curated by BOZAR’ kondigt twee toekomstige projecten van de kunstenaar in BOZAR aan. ‘Schande übers Ganze Erdenreich!’ vindt plaats in het kader van de Theodoor van Loon-tentoonstelling (december 2018 – januari 2019). De werken uit de cyclus van ‘Het Uur Blauw’ vormen een voorbode van Fabres solotentoonstelling ‘The Years of the Hour Blue’ (mei – september 2021).

 

BMW ART CAR COLLECTION

 

“De link tussen BMW, Knokke-Heist en hedendaagse kunst is al langer een realiteit”, zegt Lies Eeckmanmarketing director BMW Belux. “Naast de organisatie gedurende meerdere jaren, op de huidige locatie van BMW ARTVILLE, van de BMW Beach Lounge is BMW Belux al jaren partner van verschillende evenementen in de badstad. Verder is BMW ook partner van Art Basel en ondersteunt het talrijke culturele initiatieven over de hele wereld.”

Op BMW ARTVILLE presenteert BMW Belux twee wagens uit de BMW ART CAR collectie. “Deze zomer zal het publiek niet alleen de kans krijgen om originele werken van Jan Fabre te bewonderen maar ook de BMW Art Cars van Alexander Calder en Andy Warhol. Daarnaast zal je er de nieuwste prestigemodellen die BMW de komende maanden zal lanceren in avant-première voor België kunnen  ontdekken”, aldus nog Lies Eeckman,

 

In 1975 werd, onder initiatief van de Franse autocoureur, kunstliefhebber en veilingmeester Hervé Poulain, de eerste BMW Art Car onthuld. De unieke collectie BMW Art Cars bestaat vandaag uit 19 wagens ontworpen door de volgende kunstenaars: Alexander Calder (1975), Roy Lichtenstein (1976), Frank Stella (1977), Andy Warhol (1979), Ernst Fuchs (1982), Robert Rauschenberg (1986), Ken Done (1989), Michael Jagamara Nelson (1989), Matazo Kayama (1990), César Manrique (1990), A.R. Penck (1991), Esther Mahlangu (1991), Sandro Chia (1992), David Hockney (1995), Jenny Holzer (1999), Olafur Eliasson (2007), Jeff Koons (2010), John Baldessari (2016) en Cao Fei (2017)..

 

BMW 3.0 CSL ontworpen door Alexander Calder (1975)

 

De eerste keer dat een BMW werd omgebouwd tot een kunstwerk was in 1975. Zoals in het geval van zijn sculpturen en wereldbekende mobiles, gebruikte de Amerikaanse beeldhouwer Alexander Calder intensieve primaire kleuren die hij verdeelde over de vleugels, motorkap en dak van de BMW 3.0 CSL. Het gebruik van verschillende kleuren binnen de afzonderlijke elementen van de structuur van de auto draagt bij tot de illusie van beweging binnen het beeld als geheel.

 

Destijds was het feit dat een auto werd gepresenteerd als een kunstwerk een sensatie op zichzelf. Nog sensationeler was dat de wagen datzelfde jaar deelnam aan de 24 uur van Le Mans. ’s Werelds eerste BMW Art Car was een van de laatste werken van Alexander Calder die in november 1976 stierf.

 

Alexander Calder, geboren in 1898 in Philadelphia, begon zijn carrière als ingenieur, om vervolgens als beeldhouwer in de voetstappen van zijn vader en grootvader te treden. Omdat hij zich aangetrokken voelde tot zowel kunst als technologie, ontwikkelde hij zijn eigen, volledig unieke vorm van beeldhouwkunst. Zijn constructies waren enorm maar toch licht en zwevend van uiterlijk. Hij werd beroemd vanwege zijn abstracte mobielen die door critici werden geprezen als de meest innovatieve Amerikaanse sculpturen van de 20e eeuw. Hij stierf in 1976 op 78-jarige leeftijd in New York.

 

The Alexander Calder BMW Art Car at a news conference in New York where BMW announced it’s return to the Le Mans 24 hour race on Tuesday, April 6, 2010. The next BMW Art Car artist Jeff Koons design concept for the 17th BMW Art Car in background. (Jim Sulley/newscast) (04/2010)

BMW 3.0 CSL

·         zescilinder lijnmotor

·         4 kleppen per cilinder

·         dubbele bovenliggende nokkenassen

·         cilinderinhoud: 3210 cm³

·         vermogen: 480 pk

·         topsnelheid: 291 km / h

 

 

 

 

BMW M1 GROUP 4 ontworpen door Andy Warhol (1979)

Saturday, July 19, 2008 German Grand Prix, Hockenheim, Germany. BMW M1 Procar Andy Warhol. This image is copyright free for editorial use © BMW AG

In 1979 is het de Amerikaanse Pop Art-kunstenaar Andy Warhol die – in een halfuur tijd – een BMW M1 model persoonlijk komt beschilderen in het hoofdkantoor van de Duitse autoconstructeur in München.  Hij verklaarde toen: “Ik heb geprobeerd een gevoel van snelheid weer te geven. Wanneer een auto echt snel rijdt, worden alle lijnen en kleuren wazig. ”

 

Enorme snelheden werden ook behaald door de wagen tijdens de 24 uren Le Mans in 1979. De BMW behaalde de tweede plaats in haar klasse.

 

Andy Warhol werd geboren in 1928 in Pittsburgh (USA) en studeerde tussen 1945 en 1949 aan het Carnegie Institute of Technology. Hij kende zijn eerste succes op een eigen tentoonstelling in New York in 1952. In 1956 werd zijn werk erkend met de felbegeerde “Art Director’s Club Award”. In 1962 richtte hij de legendarische ‘Factory’ op en zette hij de kunstwereld op zijn kop door traditionele artistieke ideeën in vraag te stellen en om te keren. Zijn kleurrijke portretten van beroemdheden en schilderijen van triviale objecten vormden de basis van de Pop Art.

 

 

BMW M1 Group 4

·         zescilinder lijnmotor

·         4 kleppen per cilinder

·         dubbele bovenliggende nokkenassen

·         cilinderinhoud: 3500 cm³

·         vermogen: 470 pk

·         topsnelheid: 307 km / h

 

Heritage