De Spa Six Hours 2018. foto’s: Wilfried Geerts

Nico Verdonck wint de Spa Six Hours !

 

In de marge van zijn carrière in de modern autosport, is Nico Verdonck in de loop der jaren ook  uitgegroeid tot een gevestigde en gewaardeerde coureur in het Historic-wereldje. Sinds zijn eerste race in Daytona in 2014 met een indrukwekkende Porsche 935 K1, heeft de Brusselaar stelselmatig naam gemaakt in dit wereldje. De overwinning van afgelopen zaterdag in de Spa Six Hours is een eerste groot succes… Dat smaakt naar meer!

 

Net zoals in 2017, kwam Nico Verdonck aan de start van deze prestigieuze historische race met een Ford GT40 van Gotcha Historic Racing met Marcus Graf von Oeynhausen als teamgenoot. “Marcus lijkt mijn snelheid te waarderen, maar ook de manier waarop ik de wagen voor hem afstel en de tips die ik hem geef voor het besturen van de wagen,” vertelt hij. “Het is heel aangenaam samen te werken met iemand die gepassioneerd is en die ook luistert. Zijn progressie is trouwens opmerkelijk!”

 

Na de Top 5 van vorig jaar, deed het Belgisch-Duitse team dit jaar nog veel beter. “We reden de tweede tijd in de kwalificaties op een fractie van een seconde van de pole position,” vertelt Nico. “Ik nam de start voor mijn rekening en al snel kon ik de leiding nemen, met een kleine voorsprong. De race was heel geanimeerd, met heel wat neutralisaties, waardoor teams uiteenlopende strategieën hadden. Wij hebben een pitstop meer gemaakt dan onze rivalen. Toen ik in het slot van de race het stuur nam, zakten we terug naar de 3de plaats. Bovendien konden we de 4de versnelling niet meer gebruiken. We moesten van 3 naar 5 schakelen en omgekeerd… Toch kon ik eerst oprukken naar de 2de plaats. Ik bleef voluit aanvallen, zeker omdat het team me telkens het bord “Push” toonde.”

 

Nadat de Safety-Car een laatste keer was uitgerukt, trok Nico in de aanval om uiteindelijk de 6 uren te winnen met een verschil van amper 2,4 seconden! “Het is de eerste keer sinds 1994 dat een Belg deze race op zijn naam kan schrijven,” lacht Nico. “24 jaar geleden wonnen Pierre Dieudonné en Willy Braillard deze wedstrijd. Ik ken Pierre goed, maar Willy nog beter, want hij is een vriend. Het is plezant om hen op te volgen op de lijst van Belgische winnaars!”

 

Naast de sentimentele waarde, beseft Nico ook dat het echt een mooie overwinning is. “Met 114 wagens aan de start – waaronder maar liefst 17 Ford GT40’s – bestuurd door uitstekende piloten, zijn deze historische races… echte races!,” bevestigt de Brusselaar. “Mijn snelste ronde van het weekend, 2’42″470, tevens de snelste rondetijd van het volledige veld, bewijst dat deze racewagens van vroeger echte competitiewagens zijn. Ik heb enorm genoten aan het stuur van deze Ford GT40 en van het passeren door het drukke verkeer. Dat is altijd een belangrijk element in deze wedstrijd. Dit scherpt mijn motivatie aan om me nog meer te engageren in Historic naast mijn carrière in GT!”