Exclusieve nieuwe uitvoering van de Porsche 935

Clubsport-racewagen met 700 pk ter gelegenheid van 70 Jaar Porsche Sportwagens

Exclusieve nieuwe uitvoering van de Porsche 935

Donderdag 27 september 2018 — Porsche heeft de nieuwe 935 onthuld ter gelegenheid van het historische ‘Rennsport Reunion’-motorsportevenement op de Laguna Seca Raceway in Californië. De 515 kW (700 pk) sterke racewagen met een koetswerk dat doet denken aan dat van de legendarische Porsche 935/78 zal in een beperkte reeks van 77 stuks geproduceerd worden. “Deze spectaculaire auto is een verjaardagscadeau van Porsche Motorsport aan zijn fans over de hele wereld”, zegt Dr. Frank-Steffen Walliser, Vice President Motorsport en GT-wagens. “Omdat de auto niet gehomologeerd is, moesten de ingenieurs en designers zich niet aan de gebruikelijke regels houden. Ze hadden dus veel vrijheid bij zijn ontwikkeling”.

 

De technologie in deze racewagen voor Clubsport-events en private trainingen op circuits is gebaseerd op de performante sportwagen 911 GT2 RS. Net zoals bij zijn historische voorganger is een groot deel van het koetswerk vervangen door onderdelen in koolstofvezelcomposiet (CFRP). Met zijn gestroomlijnde verlengde achterkant is de 935 exact 4,87 meter lang. In de breedte meet de exclusieve Clubsport-racer 2,03 meter.

 

De spectaculaire stroomlijn is volledig nieuw ontwikkeld en vormt een eerbetoon aan de Porsche 935/78 Le Mans-racer, door de fans ‘Moby Dick’ gedoopt vanwege zijn langgerekte vorm, massieve koetswerkverbreders en witte basiskleur. De opvallende ventilatieroosters op de voorste wielkastverbreders, die we ook kennen van de Porsche 911 GT3 R-productiewagen, verhogen de neerwaartse druk op de vooras. De 1.909 millimeter brede en 400 millimeter diepe achtervleugel brengt de aerodynamica in evenwicht.

 

Veel details van het uiterlijk zijn een eerbetoon aan winnende modellen uit de racegeschiedenis van het merk: de wielen met hun gestroomlijnde wieldeksels verwijzen naar die van de 935/78, terwijl de ledachterlichten op de achtervleugel zijn overgenomen van de 919 Hybrid LMP1-racewagen. De zijspiegels zijn een knipoog naar de huidige 911 RSR, die in Le Mans won, terwijl de blootliggende titanium uitlaatpijpen zijn gevormd naar het voorbeeld van de Porsche 908 uit 1968.

 

Dergelijke verwijzingen vinden we ook terug in de cockpit. De versnellingspookknop heeft een gelamineerde houtlook en doet denken aan die van racewagens zoals de 917, de 909 Bergspyder en de supersportwagen Carrera GT. Het koolstofvezel stuurwiel en het kleurenscherm erachter zijn geleend bij het modeljaar 2019 van de 911 GT3 R. De dikke veiligheidskooi in combinatie met de racekuipstoel en het zespuntsharnas staan garant voor maximale veiligheid. Een tweede stoel voor de passagier is verkrijgbaar als optie. Airconditioning brengt optimale koeling voor het interieur.

 

De nieuwe 935 wordt aangedreven door een state-of-the-art 3,8-liter zescilinderboxermotor, die in grote lijnen identiek is aan die van de straatlegale 911 GT2 RS. Hij geeft zijn kracht door aan de achterwielen via de Porsche Doppelkupplung (PDK) met zeven versnellingen met een starre ophanging aan de 310 millimeter brede achteras. Zoals in de straatlegale GT-versies van de 911 schakelt de bestuurder via conventionele schakelhendels aan het stuurwiel. De typische gewichtsverdeling van de 911 garandeert een uitstekende trekkracht en dito remprestaties. Aluminium monoblok-raceremklauwen met zes zuigers op de vooras in combinatie met geventileerde en gegroefde stalen remschijven met een diameter van 390 millimeter bieden uitstekende vertragingen aan de vooras. De achteras is uitgerust met klauwen met vier zuigers en schijven van 355 millimeter.

 

Net zoals de straatlegale 911 GT2 RS is de 1.380 kilo zware 935 uitgerust met PSM (Porsche Stability Management), met inbegrip van tractiecontrole en een antiblokkeersysteem op de remmen (ABS). Dankzij een zogenoemde ‘map switch’ kunnen deze rijhulpsystemen afzonderlijk worden aangepast of volledig worden uitgeschakeld in functie van de rijsituatie.

 

Technische beschrijving Porsche 935 (Type 991, Gen. 2)

Concept:

  • ‘Near standard’ niet-gehomologeerde eenzitterracewagen

 

Basis:

  • Porsche 911 GT2 RS (991.2)

Gewicht & afmetingen:

  • Gewicht: ca. 1.380 kilogram
  • Lengte: 4.865 millimeter
  • Breedte: 2.034 millimeter (incl. buitenspiegels)
  • Totale hoogte: 1.359 millimeter
  • Wielbasis: 2.457 millimeter

Motor:

  • Watergekoelde aluminium 6-cilinderboxermotor met stijve ophanging achterin, twee turbo’s; 3.800 cc; slag 77,5 millimeter; boring 102 millimeter; ca. 515 kW (700 pk)
  • 4-klepstechnologie met verstelbare nokkenas en variabele kleplifthoogte Vario-Cam Plus
  • Elektronische motorsturing (Continental SDI 9)
  • DMSB-gekeurde metalen katalysator met 100 cellen
  • Centraal gemonteerde achterdemper met twee uitlaatpijpen, Heritage Design

Transmissie:

  • PDK-versnellingsbak met 7 versnellingen met stijve ophanging en korte slag
  • Dubbel vliegwiel
  • Interne oliesmering onder druk met actieve oliekoeling
  • Sperdiferentieel geoptimaliseerd voor racen

 

Koetswerk:

  • Lichtgewicht koetswerk in aluminium-staalcomposiet met koolstofvezel kevlar-onderdelen om stroomlijn en stabiliteit te verbeteren
  • Achtervleugel met lichten geïntegreerd in eindstukken
  • Vergrote luchtinlaten met geïntegreerde ledkoplampen met 4-puntsdesign
  • Uitneembaar ontsnappingsluik in dak conform FIA art. 275a
  • Aerodynamisch geoptimaliseerde buitenspiegels
  • 115 liter grote FT3-veiligheidsbrandstoftank voorin met klep om brandstoftoevoer af te snijden volgens FIA art. 253, optioneel met snelvulkoppeling
  • Gelaste veiligheidskooi
  • Recaro-racekuipstoelen met lengteverstelling en kussensysteem volgens FIA-norm 8862/2009
  • Zespunts veiligheidsharnas
  • Luchtkriksysteem (drie krikken)
  • Brandblussysteem met elektronische ontsteking

Ophanging:

  • Vooras: McPherson-veerpoot; gesmede wieldraagarmen, geoptimaliseerde stijfheid met hoogwaardige sferische lagers, centrale wielmoeren; 3-wegs racedempers, versterkte trekstang; elektromechanische stuurbekrachtiging met variabele stuuroverbrenging; platte antirolstang
  • Achteras: lichtgewicht meerarmige as met Unibal-gewrichten; gesmede wieldraagarmen, geoptimaliseerde stijfheid met hoogwaardige sferische lagers, centrale wielmoeren; elektromechanische stuurbekrachtiging met variabele stuuroverbrenging; platte antirolstang

Remmen:

  • Remsysteem: twee gescheiden remcircuits op voor- en achteras; instelbaar via rembalansverdeler
  • Vooras: aluminium monoblock-raceremklauwen met zes zuigers en anti-terugslagzuigerveren; stalen remschijven, geventileerd, 380 millimeter diameter, raceremblokjes, geoptimaliseerde koelkanalen
  • Achteras: aluminium monoblock-raceremklauwen met vier zuigers en anti-terugslagzuigerveren; stalen remschijven, geventileerd, 355 millimeter diameter, raceremblokjes, geoptimaliseerde koelkanalen

Elektrisch systeem:

  • Instrumentenbord met COSWORTH ICD met geïntegreerde datalogger, Sport Chrono-klok en boostmeter in een vintage-afwerking
  • CFK multifunctioneel stuurwiel met pitlane-snelheidsbegrenzer en snelkoppeling
  • PSM (Porsche Stability Management) met ABS, Traction Control (trekkrachtcontrole) en Electronic Stability Control (elektronische stabiliteitscontrole, kan volledig worden uitgeschakeld)
  • Middenconsole met schakelaars om ABS, ESC en TC aan te passen en om te wisselen tussen voorgeprogrammeerde bandomtrekken
  • Porsche Track Precision Race App
  • Geïntegreerde rondetimer
  • Lichtgewicht lithium-ionbatterij (Li-Fe-Po), 60 Ah, lekbestendig, geplaatst aan voeteneind passagier
  • Noodstopknop in cockpit en aan buitenkant links van voorruit
  • Bandendrukcontrole (TPMS)
  • Airconditioning

Wielen &banden:

  • Vooras: gesmede lichtmetalen velgen uit één stuk; 11,5J x 18 offset 15,3 met centrale wielmoer; Michelin-transportbanden 29/65-R18
  • Achteras: gesmede lichtmetalen velgen uit één stuk; 13J x 18 offset 10 met centrale wielmoer; Michelin-transportbanden 31/71-R18

Kleur:

  • Agaatgrijs, watergedragen lak; optioneel: Martini-uitvoering
Tags from the story
, ,
Written By
More from Alain Mervilde

Damme GT Classics 2018 Dag 1. Alain en Pauline Mervilde

Wat laat, maar we wilden de deelnemers eerst de primeur geven en...
Read More