Zoute GP , l Etè Indien in Knokke en Ieper.

Wat een spektakel!!!  Moet gezegd  de zon van de partij, een zacht windje en zalige temperatuur. Een mens zou van minder gelukkig worden. En als er dan nog tientallen prachtige bolides en automobielen rond rijden kan de dag voor ons niet meer stuk. We waren al donderdag even langs geweest en konden daar al proeven, de editie 2018 word een “goeie”.

Dat bleek vrijdag nog meer het geval toen we s’morgens in de vroegte op de dijk rond dwaalden. De prachtige stands van de verschillende premium merken in de winkelstraten van Knokke-Zoute en de verschillende stands op de Dijk waar de showstands ieder jaar groter worden, lieten ons al het beste vermoeden. Zelfs een paar Euro primeurs die nog maar net in Parijs werden getoond op de  “Mondial” stonden er te blinken.

Ondertussen vertrokken zowel de “bolides” van de  rally als de beauties van de Balade richting binnenland en  ook hier kon de pret niet op.  Zelf heb ik vooral aandacht gehad voor de “Italiaanse” bolides binnen  het deelnemersveld.

Niet dat de andere mij niet liggen,  maar het was opvallend dat er bijvoorbeeld een meer dan interessante lijst van Lancia’s aan de start stonden.  En het komt niet veel voor dat je kunt genieten van zoveel “lekkers” uit  la Bella Italia.

In het zog van een potente XK 140 trokken we de A11 op en reden in gezwinde pas richting Ieper, waar de deelnemers werden verwacht voor de lunch.

Ongeveer gelijktijdig met de “Rijkswacht Porsche” kwamen we de prachtige markt van Ieper op gewandeld  en konden ons van dan af, te goed doen aan de mooie stoet van  Zoute Gp deelnemers.  Onder deze deelnemers nogal wat bekenden en we konden het dus ook niet nalaten even van hun impressies te proeven na de eerste rit.

Ph. Cracco, we spraken elkaar hier ook een aantal maanden geleden, toen u hier aan de start stond  van de “Rally van Ieper” dat is wel iets “anders” ?   Ph: “Juist das heelwat anders, want das werken, nu is het echt genieten, wat een route en wat een weertje. Wel al heel de route het gevoel gehad, dat ik “Vlaanderen” begin te kennen. Ah!  hier na diene rechts moet ik voorzichtig zijn en  niet “couperen” en ’t was toch wel just zeker. Dus das bijzonder leuk en onze Porsche doet het uitstekend.”

Voor Jef Neve blijkt het iets ingewikkelder als co-piloot in een glanzende E-Type. ” T’is iets moeilijker dan piano spelen (lachend) , daar zijn het alleen zwart en witte toetsen in een bepaalde volgorde en dan lukt dat prima. hier moet ik voortdurend rekenen , op letten en de route goed volgen om niet verkeerd te rijden, maar dat is bijzonder aangenaam, vooral met het gezelschap en het leuke weer.”

Ook Koen Wauters was in de wolken. In de rode Mercedes, die hij de dag nadien zou inruilen voor een Zwart  identieke “vleugeldeur”.  “ja man anders dan circuit, maar bijzonder, kunt het u voorstellen met zo een prachtige bolide mogen een onderweg zijn en die mechaniek die loopt als een horloge echt tof.”

F. Salens bekende Jaguar dealer , had zijn prachtige Dart aan de start gebracht en was ook opgetogen.Hij en zijn echtgenote blanken toen ze uit hun bolide stapten.“Bijzonder goed gereden ,mooie route , prachtig gezelschap en toffe route, meer van dat graag”.

Dat de organisatie probeert om alles top te krijgen, bleek nog eens bij de keuze van de lunchlocatie. Die ging namelijk door in de Unieke Lakenhalle. Niet nadat je als deelnemer de kans had gekregen om door het Museum “In Flanders Field” te wandelen. Als je in Ieper bent een “must see”.

Tijdens deze lunch deelden we de tafel met een bijzonder sympathiek koppel. die waarschijnlijk de prijs van “verst komende” deelnemer mogen claimen”. hun huisadres bleek zich namelijk in de Dominicaanse Republiek te bevinden.  “Ja een bijzondere uitstap. Ik ben een absoluut autoliefhebber en ik kom dan ook graag naar Europa om een rally mee te pikken. Dit evenement krijgt van mijn drie sterren. Zo mooi, toffe sfeer en uitstekende organisatie. We genieten van iedere meter in onze Corvette.”

Daarmee denken we op accurate wijze de sfeer te hebben beschreven van  deze eerste  dag die met zijn stopplaats in Ieper het grote publiek op de been kreeg.