De laatste bocht op weg naar serieproductie: de nieuwe BMW M8.

Van het circuit naar de weg: de nieuwe BMW M8 Coupé (gecombineerd brandstofverbruik: 10,8 – 10,7 l/100 km; gecombineerde CO2 uitstoot: 246 – 243 g/km*) neemt de laatste bocht op weg naar serieproductie. BMW M GmbH voelt een prototype van het nieuwe vlaggenschip aan de tand op het circuit van Estoril in Portugal.

Van het circuit naar de openbare weg: de nieuwe BMW M8 Coupé (brandstofverbruik gecombineerd: 10,8-10,7 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 246-243 g/km*) bevindt zich in de laatste fase van het ontwikkelingsproces op weg naar serieproductie. BMW M GmbH voelt een prototype van het nieuwe vlaggenschip aan de tand op het circuit van Estoril in Portugal.

“De nieuwe BMW M8 tilt de dynamiek, wendbaarheid en precisie in zijn segment naar een compleet nieuw niveau”, zegt Markus Flasch, voorzitter van de raad van bestuur van BMW M GmbH. “Dit is in hoge mate te danken aan de uitgebreide autosportexpertise van BMW M GmbH die we optimaal benut hebben voor de ontwikkeling van de productieversie.”

The new BMW M8 Coupe (11/2018).

De blauwdruk van de BMW 8 Serie Coupé vormt de ideale basis voor de nieuwe BMW M8, voorzien van de juiste ingrediënten op het gebied van gewichtsreductie, zwaartepunt, gewichtsverdeling, wielbasislengte en stijfheid van chassis en carrosserie. Hierdoor biedt de BMW M8 kenmerkende eigenschappen zoals een superieure laterale en longitudinale rijdynamiek.

M specifieke chassisafstelling maximaliseert dynamische bravoure.
De technici van BMW M GmbH gingen tot het uiterste om de nieuwe BMW M8 op het prestatieniveau te brengen dat kenmerkend is voor een BMW M model. Dat bewijst vooral het chassisontwerp met substantiële wijzigingen voor een opperste wendbaarheid en precisie. Alle componenten die te maken hebben met kinematica en elastokinematica zijn herzien.

De elektromechanische M Servotronic besturing speelt een grote rol bij de voortreffelijke stuurprecisie van de BMW M8, ook als op de limiet gereden wordt op het circuit. De besturing staat garant voor uitzonderlijke scherpte bij het insturen van een bocht, met optimale feedback en exact de juiste hoeveelheid tegendruk in alle situaties.

The new BMW M8 Coupe (11/2018).

Behalve het lage gewicht zijn de standaard gemonteerde M compound-remmen van de BMW M8 zeer comfortabel in gebruik, met een uitstekend gevoel in het rempedaal en excellente stopkracht bij hoge belasting. De optionele, lichtgewicht M carbon-keramische remmen zijn zowaar nog krachtiger, extra bestendig tegen fading, nog hittebestendiger en minder slijtagegevoelig.

Zowel de standaard gemonteerde lichtmetalen 19-inch M wielen als de optionele 20-inch varianten zijn standaard voorzien van high-performancebanden met verschillende maten op de voor- en achteras, die bijdragen aan de uitzonderlijk hoge bochtsnelheden.

V8 met M TwinPower Turbo techniek en meer dan 440 kW (600 pk).
De nieuwste versie van de V8-motor, ontwikkeld door BMW M GmbH, maakt indruk op het gebied van vermogen. De hoogtoerige krachtbron maakt gebruik van M TwinPower Turbo techniek en levert een vermogen van meer dan 440 kW (600 pk). Het uitlaatsysteem met ingebouwd klepmechanisme staat garant voor een extra krachtig V8-geluid en wordt voor specifieke markten voorzien van een benzinepartikelfilter.

M xDrive vierwielaandrijving voor onovertroffen tractie.
De V8-motor reageert in een oogwenk op de input van de bestuurder en levert zijn kracht langs een lineaire curve tot het maximale toerenbereik via een 8-traps M Steptronic automaat. De aandrijfkrachten worden naar het wegdek gestuurd via het M xDrive systeem met de nadruk op achterwielaandrijving. Dit systeem, dat debuteerde in de BMW M5, drijft alleen de voorwielen aan als de achterwielen niet de gewenste hoeveelheid tractie kunnen bieden.

The new BMW M8 Coupe (11/2018).

Met ingeschakelde M Dynamic-modus laat M xDrive enige mate van drift toe, die eenvoudig onder controle te houden is. Ook is het mogelijk om de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) uit te schakelen en de 2WD-modus te activeren. Hiermee verandert de BMW M8 in een bloedstollende, achterwielaangedreven rijmachine, zodat de bestuurder naar hartenlust kan genieten van rijdynamiek in zijn puurste vorm.

Het Active M Differential in de achteras – dat volledig variabel werkt met de mogelijkheid van 0 tot 100 procent sperfunctie – draagt eveneens bij aan het maximaliseren van de wendbaarheid en tractie onder alle weg- en weersomstandigheden.

BMW M8 met herkenbare M designelementen; drie carrosserievarianten gepland.
Net als de aandrijflijn- en chassistechnologie bevindt ook de vormgeving van de BMW M8 zich in de laatste fase van de ontwikkeling voor serieproductie. Met zijn grote, functionele luchtinlaten aan de voorzijde, M specifieke aanpassingen voor geoptimaliseerde aerodynamica en vier uitlaatpijpen aan de achterzijde toont het gecamoufleerde prototype al enkele klassieke kenmerken van een BMW M model.

De nieuwe BMW M8 Coupé is de eerste carrosserievariant in de reeks. Later volgen de BMW M8 Cabrio en BMW M8 Gran Coupé die reeds in ontwikkeling zijn.

ARTICLE OFFLINE ATTACHMENTS.

  • Persbericht: D