De nieuwe Porsche 911: krachtiger, sneller, digitaal

De achtste generatie van een icoon: wereldpremière in Los Angeles

De nieuwe Porsche 911: krachtiger, sneller, digitaal

Woensdag 28 november 2018 — 

Sensatie in Los Angeles: onthulling van de achtste generatie Porsche 911. De nieuwe 911 viert zijn wereldpremière aan de vooravond van het autosalon van Los Angeles. Hij blijft de maatstaf uitzetten als het over exclusieve sportiviteit gaat. De nieuwe 911 kiest ondubbelzinnig voor het design-DNA van Porsche, een veel gespierdere look en een interieur voorzien van een 10,9 duim groot touchscreen: hij is tijdloos en bijdetijds. De combinatie van intelligente controle- en chassisfeatures met innovatieve rijhulpsystemen resulteert de compromisloze meesterlijke rijdynamiek waar deze sportauto met de motor achterin zo beroemd om is, terwijl hij tegelijkertijd voldoet aan de eisen van de digitale wereld.

 

De nieuwste generatie van de flat-six-turbomotoren werd nog verder doorontwikkeld en komt krachtiger dan ooit voor de dag: met 331 kW (450 pk) voor de S-modellen. De efficiëntie van de aandrijving werd verhoogd door een verbeterd injectieproces en een herziene lay-out voor de turbocompressoren en het koelsysteem voor de laadlucht. Het vermogen wordt via een nieuw ontwikkelde achtversnellingsbak met dubbele koppeling overgebracht. Bijkomende highlights zijn onder meer de nieuwe rijhulpsystemen inclusief Porsche Wet-modus waarmee het nog veiliger rijden is op natte wegen, Night Vision Assist met warmtebeeldcamera en een alomvattende connectiviteit die nu ook gebruik maakt van zwermintelligentie. De lijst met features voor de 911 wordt afgerond met de webgebaseerde Porsche Impact-uitstootberekening om uw individuele CO2-voetafdruk te neutraliseren.

 

Carrera S-modellen vanaf 450 pk

De drukgevoede zescilinderboxermotor van de 911 Carrera S* en 911 Carrera 4S produceert voortaan 331 kW (450 pk). Dat is 22 kW (30 pk) meer in vergelijking met het voorgaande model. Beide nieuwe 911-versies blijven onder de viersecondengrens voor de sprint naar 100 km/u vanuit stilstand: de achterwielaangedreven Coupé heeft hiervoor 3,7 seconden nodig, de 911 Carrera 4S met vierwielaandrijving slechts 3,6 seconden. Daarmee zijn beide modellen 0,4 seconden sneller dan hun respectieve tegenhangers van een generatie eerder. Dit verschil kan nog eens met 0,2 seconden worden uitgediept dankzij het optionele Sport Chrono-pack. De topsnelheid ligt voortaan op 308 km/u (911 Carrera S) en 306 km/u voor de vierwielaangedreven variant. Het verbruik (afgeleide NEDC-waarden) van de 911 Carrera S ligt op 8,9 l/100 km, terwijl dat voor de 911 Carrera 4 S 9,0 l/100 km bedraagt.

 

Heldere designtaal, uitgesproken persoonlijkheid

Het koetswerkdesign is volledig nieuw en beklemtoont de stap vooruit die de 911 type 992 zet op het vlak van prestaties. Aanzienlijk bredere wielkasten herbergen 20-duimswielen vooraan en 21-duimswielen achteraan. De achterpartij is voortaan ook even breed voor alle modellen in het gamma en zet het ranke middelste deel van de auto in de verf. Vooraan nam de koetswerkbreedte toe met 45 mm. De gestroomlijnd weggewerkte elektrisch uitklappende deurgrepen benadrukken het taps toelopende en naadloze profiel. Tussen de nieuwe ledkoplampen ligt een motorkap met een uitgesproken koetswerkplooi die verwijst naar het design van de eerste generaties 911. Op alle modellen wordt de achterzijde gedomineerd door de aanzienlijk bredere achterspoiler met variabele positiemogelijkheden en door de naadloos ingewerkte, elegante lichtstrip. Op het voorste en achterste gedeelte na is het koetswerk voortaan volledig opgetrokken uit aluminium.

 

Het compleet nieuwe interieur wordt gekenmerkt door het heldere en strakke lijnenspel van het dashboard met verzonken instrumenten. Hiervoor deed men inspiratie op bij de 911-modellen uit de jaren 70. Naast de centrale toerenteller – typisch Porsche – kan de bestuurder informatie aflezen van twee smalle, frameloze en configuratievrije displays. Het centrale scherm van het PCM meet voortaan 10,9 duim en kan dankzij een nieuwe lay-out snel worden bediend zonder van het verkeer te worden afgeleid. Onder dit display zit een compacte module met vijf bedieningstoetsen waarmee de belangrijkste voertuigfuncties meteen kunnen worden opgeroepen. Inzake digitalisatie zet de 911 de volgende toekomstgerichte stap met permanente connectiviteit maar ook met nieuwe functies en diensten. Het standaard-PCM omvat online navigatie gebaseerd op zwermdata en Porsche Connect Plus.

 

Nieuwe rijbijstandssystemen voor een verhoogde veiligheid en comfort

Als eerste ter wereld ontwikkelde Porsche een Wet-modus die standaard is voorzien. Deze functie detecteert een nat wegdek, stelt de controlesystemen daarop af en waarschuwt de bestuurder die vervolgens met één druk op de knop of door gebruik te maken van de schakelaar op het stuurwiel (Sport Chrono-pack) de auto kan afstellen met een nadrukkelijke focus op veiligheid. Het waarschuwings- en remhulpsysteem, eveneens standaard, detecteert het risico op aanrijding met bewegende voorwerpen en initieert zo nodig een noodstop. Night Vision Assist met warmtebeeldcamera voor het eerst optioneel beschikbaar op de 911. De optionele adaptieve snelheidsregelaar omvat automatische afstandscontrole, stop-en-go-functie, reversibele bescherming van de inzittenden en een innovatieve, autonome Emergency Assist-functie.

 

In ons land ligt de basisprijs voor de nieuwe 911 Carrera S op 123.395,85 euro. Voor de 911 Carrera 4S is dat 131.381,80 euro. Beide prijzen zijn inclusief btw en landspecifieke uitrusting. De nieuwe modellen kunnen vanaf vandaag worden besteld.

 

Digitaal toepassing: Porsche Impact

Porsche Impact berekent de uitstoot. Met Porsche Impact wordt de financiële bijdrage berekent die Porsche-klanten kunnen betalen om hun CO2-voetafdruk te neutraliseren. Ze kunnen daarbij zelf kiezen in welk internationaal gecertifieerd klimaatproject ze willen investeren. De beschikbare projecten zijn verspreid over de hele wereld en focussen op energie uit wind, water en zon en op het behoud van bossen.

 

* 911 Carrera S: gecombineerd brandstofverbruik 8,9 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot 205 g/km;
911 Carrera 4S: gecombineerd brandstofverbruik 9,0 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot 206 g/km.

 

De verbruik- en CO2-uitstootwaarden werden bepaald volgens de nieuwe Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). De hiervan afgeleide NEDC-waarden moeten momenteel nog altijd worden aangegeven. Deze waarden kunnen niet vergeleken worden met de NEDC-waarden zoals die tot nu toe werden gemeten.

Tags from the story
, , ,
Written By
More from Alain Mervilde

De gekke week van de 24 Uur van Le Mans is onderweg

Porsche mikt resoluut op een 19de zege in Le Mans Donderdag 15...
Read More