Een druk seizoenseinde voor BMA !

Rallye du Var, 6 Uren van Kortrijk en Rallye des Crêtes

Een druk seizoenseinde voor BMA !

Het doek is gevallen. Seizoen 2019 is afgelopen en bij team BMA van Bernard Munster was het laatste wedstrijdweekend erg druk, want het team was op drie verschillende fronten actief. Te beginnen met de Rallye du Var, de traditionele finale van de nationale Franse competitie op asfalt, waarvan de editie 2018 gekenmerkt werd door absoluut rotweer. Drie dagen lang werd de streek rond Sainte-Maxime geteisterd door stormweer. Dat maakte de wedstrijd extra moeilijk voor de vice-kampioen van de ADAC Opel Rallye Cup 2018, Grégoire Munster. De zoon van Bernard, genavigeerd door Louis Louka, reed met een Peugeot 208 in de erg populaire en sterk bezette 208 Rally Cup.

In zijn eerste rally in de bergen, met een parcours dat op bepaalde plaatsen doet denken aan de Rally van Monte-Carlo, besefte Grégoire Munster dat het niet simpel zou zijn om de strijd aan te gaan met concurrenten die al ervaring hadden in deze atypische wedstrijd, die door alle rijders wordt beschouwd als een van de moeilijkste rally’s van het land. “En ons leerproces werd zeker niet vergemakkelijkt door de rotslechte weersomstandigheden dit weekend,” vertelt Grégoire. “De eerste twee proeven op vrijdag verliepen goed, met tijden in de top 6 van de 208 Rally Cup. Daarna werd het lastiger. Na de annulatie van KP 3, reden we lek op KP 4. In Frankrijk is elke lekke band een groot nadeel, want je moet vooraf de… 8 banden markeren die je wil gebruiken in de rally. Omdat de weersvoorspelling minder pessimistisch was voor zondag, hadden we gemikt op 6 regenbanden en 2 banden voor droog weer. Een slechte keuze, want het was nooit droog en zaterdag hadden we nog eens pech, want ik reed een tweede keer lek! Resultaat: we moesten de ganse rally rijden met vier regenbanden, waarvan de twee voorbanden tot op de draad versleten waren. We hebben ze zelfs uiteindelijk gewisseld voor slicks, de enige banden die we nog konden gebruiken! In dergelijke omstandigheden moesten we niet hopen op een goed resultaat. In totaal verloren we daardoor meer dan 10 minuten en alle hoop op een goed klassement, maar net als de Barum Rally eerder dit jaar, was deze Rallye du Var een interessante ervaring om in dergelijke omstandigheden te rijden. We hebben voortdurend onze nota’s moeten aanpassen. Afgezien van het tegenvallende resultaat, heb ik dus zeker geen spijt dat we de verplaatsing gemaakt hebben…”

Andrée Hansen, de vriendin van Bernard Munster, navigeerde opnieuw in de prachtige Renault 5 Turbo Gr.4 van de Fransman Paul Chieusse in de historic wedstrijd. Ondanks hier en daar een foute bandenkeuze en een lichtbak die los kwam, kende het Frans-Belgische duo geen grote problemen. De mooie geel-zwarte Franse bolide eindigde in de top 5 van de historic nevenwedstrijd. Veelbelovend voor het vervolg, met onder andere de Legend Boucles @ Bastogne in februari, die ook op het programma staat van Chieusse.

Dichtste ereplaats voor Patrick Snijers met de Fabia R5

Na het veroveren van de titel van Kampioen van België in R-GT met de bekende Porsche 997 GT3 van BMA, sloeg Patrick Snijers de Condroz Rally over. De Limburger sloot het seizoen vorig weekend op feestelijke wijze af in de 6 Uren van Kortrijk aan het stuur van een Skoda Fabia R5 van het team uit Thimister-Clermont. Het minste dat we kunnen schrijven is dat de ex-Europese kampioen snel zijn draai vond aan het stuur van de Skoda in de kleuren van zijn partner Maes Containers. Hij verloor veel tijd op de eerste proef, waar hij gehinderd werd door een andere deelnemer die de Skoda van BMA niet had zien naderen en die een laag modder op de voorruit en de koplampen van de BMA Skoda Fabia R5 gooide.  Resultaat: meteen 30 seconden verloren nog voor de wedstrijd goed begonnen was! Daarna deed Snijers wat hij moest doen: hij reed een aantal toptijden en zelfs een snelste tijd, waardoor hij logischerwijze op de tweede plaats eindigde in het spoor van Vincent Verschueren, die het volledige Belgian Rally Championship afwerkte met zijn Fabia R5. Opdracht meer dan volbracht voor Patrick Snijers, die een heel positieve balans mag opmaken van het voorbije seizoen.

In Kortrijk ging ook Damien Strobbe, niemand minder dan de neef van Bernard Munster, zijn kans met een Opel Adam Cup, de wagen die in Duitsland dit seizoen bestuurd werd door Grégoire Munster. Samen met Patrick Fleurackers was zijn enige ambitie om zich eens te amuseren. Ook die ambitie werd gerealiseerd…

Vincent Prégardien ook met een Fabia R5 in de Rallye des Crêtes

Het derde hoofdstuk van het afgelopen weekend van BMA werd geschreven in de buurt van Bellevaux, op het grondgebied van Malmedy, waar de Rallye des Crêtes verreden werd. Ook deze populaire wedstrijd werd in slechte weersomstandigheden verreden. Vincent Prégardien, dit seizoen vaak aan het stuur van zijn Ford Escort Mk2, reed er voor de tweede keer met een Skoda Fabia R5 van BMA, met Grégory Durand als navigator. De rijder liet zich nooit meeslepen door zijn enthousiasme, want hij besefte dat hij zich niet moest meten met rijders die vaak met een krachtige bolide in Divisie 4 rijden. Zijn 4de plaats algemeen, ongeveer een minuut van het podium, is dan ook een logisch en bevredigend resultaat… zeker gelet op de weersomstandigheden van zondag in Bellevaux, toen het belangrijk was om niet in de fout te gaan! We zulen Prégardien in de toekomst vaker aan het werk zien met een Tsjechische wagen.

Bij BMA kan men nu even op adem komen na een opwindend en druk seizoen, bekroond met de Belgische titel van Kris Princen, de kampioenstitel van Grégoire Munster in het Junior BRC en de titel van vice-kampioen in de ADAC Opel Rallye Cup, naast de Belgische titel van Patrick Snijers in klasse R-GT. Zoals eerder al aangekondigd, arriveren binnenkort twee exemplaren van de nieuwe Volkswagen Polo GTI R5 in de ateliers van het team in Thimister-Clermont. Het wordt tijd om de plannen voor 2019 te bespreken en te finaliseren. Daarover binnenkort meer…

(Einde)

 

Written By
More from Alain Mervilde

Hyundai maakt prijzen nieuwe Kona bekend

1.0 T-GDi of 1.6 T-GDi met 7-DCT en vierwielaandrijving Het staat nu...
Read More