KRIS PRINCEN WINT RALLY VAN HASPENGOUW. GRÉGOIRE MUNSTER BESTE JUNIOR. BMA.

KRIS PRINCEN WINT RALLY VAN HASPENGOUW. GRÉGOIRE MUNSTER BESTE JUNIOR. 
Kris Princen (VW Polo R5 – BMA) heeft zaterdag de rally van Haspengouw gewonnen, de openingswedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship. Princen had bij aankomst 17.6 sec voorsprong op merkgenoot Cédric Cherain (VW Polo R5). Sébastien Bedoret (Skoda Fabia R5) eindigde op de derde plaats. Grégoire Munster (Opel Adam R2 – BMA) finishte als 14 e algemeen en won met groot overwicht de strijd bij de Junioren. Patrick Snijers (VW Polo R5 – BMA) ging vroeg in de wedstrijd in de fout en moest opgeven.

Kris Princen begon met drie snelste tijden bijzonder sterk aan zijn thuisrally. Na de eerste ronde had hij een kleine voorsprong op Cédric Cherain. Toen laatstgenoemde in de namiddag bij een schuiver 20 seconden verloor en Vincent Verschueren twee keer lek reed lag de weg naar een vijfde zege in de Haspengouw wijd open. “De testsessie van eerder deze week heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Vanaf de eerste meter voelde ik mij vertrouwd met de VW Polo. De afstelling was goed en gaandeweg hebben we ons ritme afgesteld op het wedstrijdverloop. Het ene moment moesten we aanvallen om vervolgens weer te consolideren. We hebben de ganse wedstrijd snel gereden zonder het minste risico te nemen. We sluiten de dag af met een zege. Het is mijn vijfde zege ooit in de Haspengouw, mijn vierde de afgelopen vijf jaar. Met vijf zeges evenaar ik het record van Pieter Tsjoen en Patrick Snijers. Volgend jaar kom ik terug om alleen recordhouder te worden.”

Grégoire Munster kkwam met een brede glimlach op zijn gezicht toe in de assistentiezone van BMA. Na de sterke prestatie eerder dit seizoen met de vierwiel aangedreven Skoda Fabia R5 nam hij vandaag plaats in de tweewiel aangedreven Opel Adam R2. “Dat was toch wel even aanpassen, vooral in de eerste ritten van de dag. Het grote verschil merkte is bij de acceleratie na een bocht. Met een vierwiel aangedreven R5 ben je dadelijk weg. Bij de voorwiel aangedreven R2 heb je toch wat onderstuur. Het was in het begin ook moeilijk om terug de juiste rempunten te vinden. De Adam is iets minder stabiel dan de R5. Vanaf de derde rit zaten we in het juiste ritme en vond ik de rempunten opnieuw als vanouds. We kenden een probleemloze wedstrijd. De wagen was perfect. Het team heeft hard gewerkt en Louis heeft als co-rijder mij goed over de Haspengouwse wegen gegidst. Het was voor ons gewoon een perfecte rally.”

De vroege opgave van Patrick Snijers was bijzonder jammer. “In de openingsrit gingen we iets te vroeg in de remmen. In de daaropvolgende rit heb ik gewoon té laat geremd. De wagen schoof rechtdoor tegen een verhoogde berm. Door de impact plooide het wiel en was het einde wedstrijd. Ik ben zeer ontgoocheld. Ik had hier samen met mijn co-rijder Davy Thierie zo naar uitgekeken. En dan gebeurt zoiets. Een jeugdzonde. De ontgoocheling is groot. Vooral omdat we behalve een goed resultaat ook heel wat ervaring laten liggen.”

“Ik vind het zo jammer voor Patrick” begint Bernard Munster zijn analyse van de rally van Haspengouw. “Eerder deze week hebben we met BMA zo hard gewerkt om beide rijders met vertrouwen aan de start te brengen. Bij Kris heeft dat perfect gewerkt. Bij Patrick hebben we de vruchten van dat testwerk niet kunnen plukken. Het toont aan dat, los van de massa’s ervaring die hij heeft, rijden met een R5 met niets anders te vergelijken is. Hij mag niet te streng zijn voor zichzelf en de nodige tijd nemen om gewoon te raken aan de wagen. Kris heeft vandaag nogmaals aangetoond dat hij dé snelste Belgische rijder van het moment is. Hij heeft een foutloze, intelligente en snelle wedstrijd gereden. BMA begint het seizoen met een zege. De eerste zege van de VW Polo in België is een feit. Ik ben fier op mijn team die in aanloop van het seizoen alles gegeven heeft om tot dit resultaat te komen, net zozeer ik als teambaas en als papa fier ben op mijn zoon die vandaag opnieuw de beste was bij de jongeren. De stap tussen de R5 en de R2 is bijzonder groot. Hij heeft zichzelf de tijd gegeven om opnieuw aan de Adam gewoon te worden. Nadien stond er geen maat op hem.”

De volgende wedstrijd is de Herock Spa Rally. Die rally wordt op 16 en 17 maart georganiseerd.