Project E.V.A.

Volvo Cars deelt al 60 jaar veiligheidskennis en viert dat met een voor iedereen toegankelijk digitaal archief

Volvo Cars maakt voor het eerst zijn veiligheidskennis gemakkelijk toegankelijk in een centraal digitaal archief en spoort de automobielsector aan om er gebruik van te maken om de weg veiliger te maken voor iedereen.

De aankondiging weerspiegelt de bedrijfsfilosofie om veiligheid te bevorderen door het delen van levensreddende kennis en komt er op de zestigste verjaardag van wat mogelijk de belangrijkste uitvinding in de geschiedenis van de autoveiligheid is geweest, de driepuntsveiligheidsgordel.

Men schat dat de in 1959 geïntroduceerde driepuntsveiligheidsgordel wereldwijd al meer dan een miljoen levens heeft gered, niet alleen in Volvo’s maar ook in wagens van andere merken, en dat dankzij de beslissing van de onderneming om de uitvinding te delen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Volvo Cars is ook daarna de maatschappelijke vooruitgang boven financieel gewin blijven stellen.

Om deze mijlpaal te vieren en om te benadrukken dat zijn traditie om te delen verder gaat dan octrooien en fysieke producten lanceert Volvo Cars nu Project E.V.A. Dit initiatief belichaamt en viert de zestig jaar dat Volvo Cars intussen onderzoek naar autoveiligheid deelt met de wereld, maar beklemtoont ook een fundamenteel ongelijkheidsprobleem bij de ontwikkeling van voorzieningen voor autoveiligheid.

“We hebben gegevens over tienduizenden ongevallen om ons te helpen onze auto’s zo te ontwikkelen dat ze de inzittenden beschermen tegen incidenten in het dagelijkse verkeer”, zegt Lotta Jakobsson, Professor en Senior Technical Specialist bij het Volvo Cars Safety Centre “Dat betekent dat onze wagens worden ontwikkeld om iedereen te beschermen, ongeacht het geslacht, de grootte, de lichaamsbouw of het gewicht, en dus niet enkel de ‘gemiddelde persoon’ waarop crashtestdummy’s gebaseerd zijn.”

Project E.V.A. toont op basis van eigen onderzoek van Volvo Cars en verschillende andere studies aan dat vrouwen bij een ongeval een hoger risico lopen op bepaalde letsels. Door verschillen in de anatomie en de sterkte van de nek tussen de gemiddelde man en vrouw krijgen vrouwen sneller een whiplash.

Volvo Cars heeft op basis van die studies en zijn eigen crashgegevens virtuele crashtestdummy’s ontwikkeld om die ongevallen beter te begrijpen en veiligheidstechnologieën te ontwikkelen die mannen en vrouwen even goed beschermen. De eerste technologie die op die manier werd gecreëerd was de WHIPS-whiplashbescherming die in 1998 werd geïntroduceerd en heeft bijgedragen tot de unieke look van de stoelen en hoofdsteunen van Volvo.

Het idee om de maatschappelijke vooruitgang op de eerste plaats te zetten ligt nog steeds aan de basis van Volvo Cars’ veiligheidsontwikkelingen. Het ontwerpt niet alleen nieuwe technologieën om te voldoen aan veiligheidsnormen of te slagen voor wettelijke tests, maar ook omdat het uit eigen onderzoeksgegevens op basis van een gedetailleerde analyse van tienduizenden echt gebeurde ongevallen kan afleiden op welke vlakken de veiligheid beter kan.

In de jaren tachtig begon Volvo Cars zich te richten op zijdelingse aanrijdingen nadat uit de gegevens bleek dat er te veel gewonden vielen bij dergelijke ongevallen door de korte afstand tussen de impact en de inzittende. Daardoor introduceerde het vanaf de jaren negentig allerlei innovaties zoals het Side Impact Protection System (SIPS), zijairbags en opblaasbare gordijnairbags. Al die innovaties op basis van Volvo’s researchgegevens worden nu als standaard beschouwd in de sector.

Recentere gegevens wezen op een probleem met letsels aan de wervelkolom en onderrug bij slachtoffers ongeacht hun geslacht of grootte. Dankzij verdere analyse en onderzoek ging Volvo zich richten op de gevaren van letsels in wagens die van de weg af raakten. Dat resulteerde in de introductie van stoelkussens die energie absorberen bij een ongeval. Die werden voor het eerst gebruikt voor de XC90, zitten nu standaard in alle SPA-gebaseerde wagens en overtreffen ruimschoots de wettelijke vereisten voor autobouwers.