De nieuwe BMW 1 Reeks.

Voorwielaangedreven derde generatie combineert voor BMW kenmerkend rijplezier met ruimer interieur..

Met de nieuwe BMW 1 Reeks (brandstofverbruik gecombineerd: 3,8- 7,1 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 100-162 g/km) breekt een nieuw tijdperk aan. De derde generatie van dit succesvolle premium compacte model is gebaseerd op het moderne BMW platform met voorwielaandrijving. Daarmee combineert de nieuwe BMW 1 Reeks het kenmerkende rijplezier van BMW met een aanmerkelijk ruimer interieur. De nieuwe BMW 1 Reeks is sportief, veilig en hoogwaardig afgewerkt, heeft een fris design, de nieuwste connectiviteit en is een echte BMW met een sterk eigen karakter. Met een geavanceerd onderstel, innovatieve technologie en integratie van alle voor de rijdynamiek belangrijke componenten en regelsystemen is de nieuwe BMW 1 Reeks aanmerkelijk wendbaarder dan voorheen – zowel met de nieuwe voorwielaandrijving als met de intelligente vierwielaandrijving BMW xDrive. BMW heeft tijdens de vijfjarige ontwikkeling van het nieuwe model alle kennis benut die in de BMW Group is vergaard met voorwielaandrijving in andere modellen van de groep. Daarmee heeft de nieuwe BMW 1 Reeks een rijdynamiek die ongekend is bij voorwielaangedreven auto’s. De BMW 1 Reeks zet op dat vlak de nieuwe norm in de premium compacte klasse. Dankzij moderne voertuigarchitectuur biedt de BMW 1 Reeks – van de vorige generaties zijn inmiddels al meer dan 1,3 miljoen exemplaren geproduceerd – in zijn derde generatie duidelijk meer interieurruimte bij bijna gelijke buitenafmetingen. Van die extra ruimte profiteren met name de achterpassagiers, terwijl ook de bagageruimte is gegroeid. De nieuwe BMW 1 Reeks is er louter als vijfdeurs. Hij is met een lengte van 4.319 mm precies 5 mm korter dan zijn voorganger. De breedte is met 34 mm toegenomen tot 1.799 mm en de hoogte met 13 mm tot 1.434 mm. De wielbasis bedraagt nu 2.670 mm – 20 mm minder dan de vorige generatie. Nieuw gezicht, grotere BMW nierengrille. De nieuwe BMW 1 Reeks heeft letterlijk een nieuw gezicht: de karakteristieke BMW nierengrille is groter en nadrukkelijker aanwezig en voor het eerst zijn ook in dit model beide helften ervan in het midden met elkaar verbonden. Het sportieve topmodel, de BMW M135i xDrive (verbruik gecombineerd: 6,8-7,1 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 155-162 g/km) is voorzien van een markant, op de autosport geïnspireerd, driedimensionaal geweven rooster in de nierengrille, in plaats van de klassieke verticale spijlen. De koplampen zijn BMW Group Belux Corporate Communications schuin geplaatst en geven de nieuwe BMW 1 Reeks een frisse, jeugdige uitstraling. De optioneel te bestellen full-LED-koplampen – desgewenst in een adaptieve uitvoering – ogen bijzonder modern.

Geprononceerde grille en duidelijke wigvorm.

Van opzij gezien heeft de nieuwe BMW 1 Reeks een voor het merk kenmerkende, geprononceerde grille, een duidelijke wigvorm, lage zijruiten en een C-stijl met de voor BMW typerende Hofmeister-knik. Spaarzame, heldere lijnen en verfijnde oppervlakken geven de nieuwe BMW 1 Reeks een atletische uitstraling. De achterzijde oogt solide dankzij de brede taille en de schuine plaatsing van de achterste dakstijlen. De markante schouderpartij geeft de auto een stabiel aanzien. De brede, tweedelige achterlichten versterken de stabiele en solide uitstraling en ogen door hun ranke en ongekunstelde vormgeving zeer modern. De optioneel te bestellen full-LED-achterlichten vallen op door een boogvorm aan de zijkant van het vlakke deel. Het is een nieuwe interpretatie van de zogenoemde L-optiek. De opvallend vormgegeven eindpijpen van het uitlaatsysteem hebben een diameter van 90 mm (zelfs 100 mm en schuin naar onder afgesneden voor de BMW M135i xDrive) completeren het sportieve uiterlijk. BMW biedt voor de nieuwe BMW 1 Reeks keuze uit talrijke nieuwe lichtmetalen wielen, in maten vanaf 16 inch, en als optie voor het eerst ook wielen van zelfs 19 inch.

Panoramadak en van achter verlichte interieurlijsten.

Het elektrisch te bedienen panoramadak, dat voor het eerst een optie is voor de BMW 1 Reeks, laat meer licht toe in het interieur. Dat geeft ook een ruimtelijk gevoel. Het interieur is afgewerkt met hoogwaardige materialen en innovatieve details. Zoals de voor het eerst bij BMW te bestellen optionele interieurlijsten die van achter verlicht zijn. Ze zijn er in drie designs en voor de achtergrondverlichting is te kiezen uit zes kleuren. Slim gegroepeerde bedieningselementen van bijvoorbeeld de verwarming en de klimaatregeling of voor de diverse rijfuncties verhogen bedieningsgemak, zorgen voor meer functionele bergruimte en bieden extra comfort – zoals het vak vóór de versnellingshendel, dat optioneel is in combinatie met Wireless Charging voor smartphones. Twee displays in de BMW Live Cockpit Professional – elk met een schermmaat van 10,25 inch – bieden toegang tot het optionele infotainmentaanbod van het nieuwe BMW Operating System 7.0. De vormen van de schermen weerspiegelen het nieuwe design van de BMW nierengrille. Het centrale Control Display is zoals gebruikelijk in een BMW op de bestuurder gericht en optimaal in zijn blikveld geplaatst. Met de 9,2 inch grote fullcolour BMW HeadUp Display, die voor het eerst optioneel in de BMW 1 Reeks beschikbaar is, kan de bestuurder alle informatie op het scherm zien zonder dat hij zijn blik van de weg hoeft af te wenden.

Meer interieurruimte.

In de nieuwe BMW 1 Reeks hebben de inzittenden aanmerkelijk meer ruimte dan in zijn voorganger, vooral achterin. De instap is daardoor gemakkelijker en de knieruimte achterin is met 33 mm gegroeid. De hoofdruimte achterin is – indien het panorama-schuifdak aanwezig is – met 19 mm toegenomen. Daarnaast hebben de achterpassagiers 13 mm meer ruimte op ellebooghoogte, terwijl de inzittenden voorin maar liefst 42 mm meer elleboogruimte hebben. De bagageruimte meet nu 380 liter, 20 liter meer dan voorheen. Met de achterbankleuning omgeklapt bedraagt de ruimte zelfs 1.200 liter. Bovendien is de minimale breedte van de bagageruimte toegenomen met 67 mm. En voor het eerst is de BMW 1 Reeks ook te bestellen met elektrische bediening van de bagageklep.

Drie uitrustingslijnen en een topmodel.

De nieuwe BMW 1 Reeks is in drie uitrustingslijnen te bestellen, die zich zowel uiterlijk als met het interieur van elkaar onderscheiden. In het Model Luxury Line ligt de nadruk vooral op verfijning en comfort, met carrosseriedelen in Aluminium satiniert en interieurbekleding in Leder ‘Dakota’. Het Model Sport Line is voorzien van accenten in Schwarz, raamlijsten in BMW Individual Hochglanz Shadowline en sportstoelen. Het Model M Sport is voorzien van accenten in Aluminium satiniert, een voorspoiler en een onderbumper met specifiek gevormde luchtinlaten en een BMW M achterbumperinzet in hoogglanzend Schwarz. Het topmodel is de BMW M135i xDrive. Die is voorzien van onder meer het driedimensionaal geweven rooster in de BMW nierengrille, afgeschuinde eindstukken van het uitlaatsysteem in de kleur Cerium Grey en de BMW M achterspoiler in de kleur van de carrosserie.

Moderne architectuur met voorwielaandrijving en innovatieve aandrijftechniek. De derde generatie van de BMW 1 Reeks is voor het eerst gebaseerd op de moderne voertuigarchitectuur van BMW met voorwielaandrijving. Daarmee combineert de auto een rijdynamiek die in zijn segment de nieuwe norm is met aanmerkelijk meer interieurruimte. Met toepassing van alle kennis en ervaring die BMW Group heeft opgedaan met voorwielaangedreven auto’s en de technologieoverdracht van BMW i naar BMW is de nieuwe BMW 1 Reeks na een ontwikkelingstijd van vijf jaar een echte BMW met een sterk eigen karakter. Alle modelversies zowel met voorwielaandrijving als met de intelligente vierwielaandrijving blinken uit door een grotere wendbaarheid dan zijn voorganger. De snelle en precieze reacties op de stuurinput zorgen voor een nog betere rijervaring. Een belangrijke factor daarbij is de uit de BMW i3s (stroomverbruik gecombineerd: 14,0-14,6 kWh/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km) bekende ARB-technologie. Die onderdrukt het doorslippen van de voorwielen, zodat een nog preciezere en snellere tractiecontrole mogelijk is. De technologie wordt nu voor het eerst toegepast in een auto met verbrandingsmotor. Bij de gebruikelijke ARB-technologie is de doorslipregeling in het motormanagement geïntegreerd in plaats van in de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC), zoals in het systeem van BMW. Door de kortere lijnen in de regelelektronica wordt de informatie drie keer zo snel doorgegeven en verwerkt. Voor de bestuurder voelt het alsof het systeem tot wel tien keer sneller reageert. In de nauwe samenwerking met de DSC reduceert ARB voelbaar de neiging tot onderstuur bij accelereren. De ARB-technologie wordt ondersteund door het eveneens standaard aanwezige BMW Performance Control, dat onder- en overstuur reguleert. Al voordat de limiet wordt bereikt, doet het systeem gerichte, subtiele remingrepen op de wielen aan de binnenzijde van de bocht en zorgt zo voor een neutraal bochtengedrag. Behalve met het toch al dynamische, op de individuele motorisering afgestemde standaard onderstel en het M Sport onderstel dat 10 mm is verlaagd, is de nieuwe BMW 1 Reeks optioneel ook leverbaar met het onderstel met adaptieve VDC (Variable Damper Control). De bestuurder kan dan kiezen uit twee dempingskarakteristieken – Comfort en Sport. Elke motorvariant van de nieuwe BMW 1 Reeks is voorzien van de multilink-achterwielophanging.

Twee modellen met intelligente vierwielaandrijving BMW xDrive.

De ARB-technologie en BMW Performance Control behoren ook in de BMW 120d xDrive (verbruik gecombineerd: 4,5-4,7 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 117-124 g/km) en de BMW M135i xDrive tot de standaarduitrusting. Beide zijn standaard uitgerust met de intelligente vierwielaandrijving BMW xDrive. De BMW M135i xDrive is verder standaard voorzien van een nieuw ontwikkeld mechanisch Torsen-differentieelsper op de vooras en geeft de auto een nog sportiever karakter. De differentieelsper is geïntegreerd in de standaard 8-traps Steptronic Sport transmissie met Launch Control, die al in de eerste en tweede versnelling optimaal het maximumkoppel van 450 Nm aan het wegdek overbrengt. De nog directer reagerende M Sport Steering van de BMW M135i xDrive doet nog een schepje bovenop de superieure wegligging en het bochtengedrag. De M Sport remmen zorgen te allen tijde voor betrouwbaar, krachtig remvermogen. M Sport Steering en M Sport remmen zijn optioneel ook voor andere modelversies van de nieuwe BMW 1 Reeks te bestellen.

Drie dieselmotoren en twee benzinemotoren bij introductie.

Voor de nieuwe BMW 1 Reeks biedt BMW keuze uit 3- en 4-cilinder-inlijnmotoren van de nieuwste generatie van de BMW EfficientDynamics motorenfamilie. Die zijn dankzij veel kleine verbeteringen zuiniger, schoner en voor een deel sterker dan hun voorgangers. Bij de introductie zijn drie dieselmotoren en twee benzinemotoren met vermogens van 85 kW (116 pk) in de BMW 116d (verbruik gecombineerd: 3,8- 4,2 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 100-110 g/km) tot 225 kW (306 pk) in de BMW M135i xDrive leverbaar. Dit model heeft de sterkste 4-cilinder-inlijn benzinemotor van de BMW Group. De BMW M135i xDrive sprint van 0 naar 100 km/h in slechts 4,8 seconden (4,7 met M Performance Pack, te bestellen vanaf november 2019), de topsnelheid ligt op 250 km/h (begrensd). Ondanks deze indrukwekkende prestaties heeft dit model genoeg aan 6,8-7,1 l/100 km brandstof, bij een CO2-emissie van slechts 155-162 g/km. De motoren van de BMW 1 Reeks voldoen aan de strenge emissienorm Euro 6d-TEMP, maar de BMW 116d voldoet zelfs al aan de nog strengere Euro 6dnorm. De benzinemotoren zijn voorzien van een roetfilter en de dieselmotoren van een dieselpartikelfilter, een NOx-reductiekatalysator en een SCR-systeem (Selective Catalytic Reduction).

Voor het eerst keuze uit drie aandrijftechnologieën.

De BMW 116d, BMW 118d en BMW 118i zijn standaard voorzien van de verder ontwikkelde handmatig te bedienen zesversnellingsbak. Nieuw is de zeer moderne 7-traps Steptronic transmissie met dubbele koppeling, die optioneel voor de BMW 116d en de BMW 118i leverbaar is. De 8-traps Steptronic transmissie, optioneel voor de BMW 118d en standaard in de BMW 120d xDrive, en de 8-traps Steptronic Sport transmissie in de BMW M135i xDrive verhogen het schakel- en rijcomfort nog verder. Beide automatische transmissies kunnen dankzij intelligente connectie met het boordnetwerk hun schakelstrategie aanpassen aan de omstandigheden op de weg.

Assistentiesystemen uit modellen hoger in het BMW gamma.

Talrijke innovatieve rijassistentiesystemen in de BMW 1 Reeks zijn afkomstig uit modellen die hoger staan in het gamma van BMW en zijn voor het eerst beschikbaar in de premium compacte klasse. Afhankelijk van het systeem worden camerabeelden en gegevens van de radar- en ultrasone sensors gebruikt om de bestuurder te waarschuwen voor gevaar en obstakels in de directe omgeving van de auto; zo nodig kunnen de systemen op basis daarvan met de remmen of de besturing ingrijpen om het ongevalsrisico te minimaliseren. Tot de standaarduitrusting behoren Collision Warning met voetgangersherkenning en City-remfunctie, die ook fietsers signaleert. Eveneens standaard is de bij snelheden tussen 70 en 210 km/h actieve Lane Departure Warning met actieve stuurcorrectie. Optioneel zijn de tot 160 km/h actieve Active Cruise Control – in combinatie met een automatische transmissie met Stop & Go functie – en de Driving Assistant met Lane Change Warning, Rear Collision Warning en Crossing-traffic Alert.

Park Assistant met innovatieve Reversing Assistant.

De nieuwe BMW 1 Reeks is optioneel te bestellen met Park Distance Control (PDC), achteruitrijcamera of met Park Assistant, die inparkeren met automatische ondersteuning in parkeervakken parallel aan of haaks op de rijrichting mogelijk maakt, evenals uitparkeren uit parallelle vakken. Nieuw in het premium compacte segment is de innovatieve Reversing Assistant. Die slaat de stuurbewegingen van het laatste traject bij snelheden tot 36 km/h op en kan de auto over een afstand van maximaal 50 meter en een snelheid van maximaal 9 km/h automatisch over exact hetzelfde traject achteruit laten rijden. Smartphone als autosleutel. De optionele BMW Digital Key en BMW Intelligent Personal Assistant zijn twee nieuwe, slimme en tot nu toe aan modellen hoger in het BMW gamma voorbehouden voorzieningen die nu hun entree maken in de premium compacte klasse. De BMW Digital Key biedt als optie de mogelijkheid de auto via Near Field Communication (NFC) met de smartphone te ver- en ontgrendelen, waarmee de conventionele autosleutel overbodig is. De bestuurder hoeft de smartphone slechts bij de deurgreep te houden om de auto te openen – ook als de batterij van de smartphone leeg is. De motor kan worden gestart als de smartphone op de daarvoor bestemde plaats ligt of op de draadloze oplaadmogelijkheid (Wireless Charging). De bestuurder kan de digitale sleutel delen met vijf personen, maar hij kan als alternatief ook de BMW Key Card met dezelfde functies gebruiken. De BMW Digital Key is geschikt voor de topmodellen met NFC-functionaliteit van Samsung Galaxy met Android 8.0 en hoger.

BMW Intelligent Personal Assistant:

expert en gesprekspartner. Onderdeel van het bedieningsconcept van de nieuwe BMW 1 Reeks is de in de BMW 3 Reeks gelanceerde BMW Intelligent Personal Assistant, die als echte BMW expert bijna alle functies van de auto kent. Na een korte begroeting “Hey BMW” zijn de bediening van de auto en de toegang tot functies en informatie eenvoudig met Voice Control te activeren. BMW Intelligent Personal Assistant leert als zelfstandige digitale assistent de gebruiken, wensen en favoriete instellingen van de bestuurder kennen en kan die in de relevante context plaatsen. Maar hij kan ook als ontspannen gesprekspartner dienen. Uniek in vergelijking tot andere digitale assistenten is de mogelijkheid om hem een zelfgekozen naam te geven.

Ontspannen aankomen dankzij Connected Navigation.

Online diensten voor Connected Navigation integreren bij de routeplanning interne en externe informatie. De bestuurder kan vanuit diverse apps bestemmingen rechtstreeks naar het navigatiesysteem in de nieuwe BMW 1 Reeks sturen, die opslaan en met de auto synchroniseren.

Bediening met de iDrive Controller, Touch, Voice Control en gebaren.

De nieuwe BMW 1 Reeks biedt keuze uit diverse bedieningsopties. Behalve de klassieke knoppen op de middenconsole en op het stuur zijn ook de iDrive Controller – in combinatie met de BMW Live Cockpit Plus met aanraakschermen – en de standaard aanwezige 8,8 inch grote Control Display met aanraakfunctie de centrale bestanddelen. De BMW Live Cockpit Plus omvat bovendien een navigatiesysteem en de intelligente Voice Control met online spraakverwerking. De BMW Live Cockpit Professional biedt op basis van BMW Operating System 7.0 behalve het volledig digitale weergave- en bedieningssysteem met twee 10,25 inch grote displays ook een hoge mate van connectiviteit en veel mogelijkheden tot individualisering. Daartoe behoren een zelflerend navigatiesysteem en een multimediasysteem met harddisk. Optioneel is de mogelijkheid van bediening met gebaren.