De Porsche 911 GT3 viert zijn twintigste verjaardag.

Porsche Suisse | 20 Jahre GT3 | Juni 2019 © Dirk Michael Deckbar | +491723108973 | Mail@deckbar.de |

Woensdag 7 augustus 2019 — De onthulling van de eerste Porsche 911 GT3 in maart 1999 op het autosalon van Genève luidde een nieuw tijdperk in voor veeleisende sportwagenrijders. Als geen andere 911 belichaamt de GT3 de kernwaarden van Porsche Motorsport. De Porsche 911 GT3, die werd ontwikkeld door tweevoudig wereldkampioen rally Walter Röhrl, race-ingenieur Roland Kussmaul en de Porsche Motorsport-specialisten van Weissach, bracht de rijkwaliteiten van een circuitracer naar de openbare weg. Sindsdien werd deze straatlegale atleet bij elke generatiewissel nog sneller, nauwkeuriger en dynamischer. Met zijn atmosferische motor, handgeschakelde versnellingsbak en achterwielaandrijving blijft hij tot op heden de meest populaire Porsche 911 bij de puristen.

De raceversies van de Porsche 911 GT3 hebben autosportgeschiedenis geschreven. Naast talloze klasseoverwinningen behaalde de GT3 ook tal van algemene zeges in de belangrijkste endurancewedstrijden zoals de 24 Uur van Spa, de 24 Uur van Daytona en de 24 Uur van de Nürburgring, die hij al zeven keer won sinds het jaar 2000. Een deel van de succesformule van de Porsche 911 GT3 bestaat erin dat de ervaring en innovaties in de autosport altijd worden meegenomen in de ontwikkeling van de volgende wegversie. Het is geen wonder dat ongeveer 80 procent van alle 911 GT3’s die ooit werden gebouwd, regelmatig te vinden is op het circuit.

Opvolger van de 911 Carrera RS 2.7: de eerste GT3 debuteerde in 1999

Kort voor het begin van de nieuwe eeuw zette de Porsche 911 GT3 met zijn geavanceerde racetechnologie de traditie voort die in de jaren zeventig was begonnen met de legendarische Porsche 911 Carrera RS 2.7. Voor het eerst werd de typeaanduiding RS – voor ‘Race Sport’ – vervangen door GT3, als verwijzing naar de GT-klasse waarin de raceversies van het model moesten aantreden. De watergekoelde en 3,6 liter grote zescilinder-boxermotor van de nieuwe sportwagen leverde 265 kW (360 pk). Het was dan ook niet echt een verrassing dat de Porsche 911 GT3 nog voor zijn debuut in Genève zijn eerste huzarenstukje neerzette: met Walter Röhrl aan het stuur legde hij de 20,8 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring af in minder dan 8 minuten. Zo bepaalde hij een nieuwe benchmark voor straatlegale racewagens.

Deze uitzonderlijke prestatie was niet alleen te danken aan zijn in de racerij beproefde boxermotor, maar ook aan zijn nauwkeurig getunede totaalpakket: zo werd het onderstel ongeveer 30 millimeter verlaagd en werden de remmen opgewaardeerd. De handgeschakelde zesversnellingsbak was afkomstig van de Porsche 911 GT2. De overbrengingsverhoudingen, de asgeometrie, de stabilisatorstangen en de veren konden worden aangepast al naargelang de circuitomstandigheden. Gewichtsbesparing kreeg voorrang op comfort. Een markant teken van zijn raceroots was de vaste achterspoiler van de 911 GT3. Optioneel konden klanten hun 911 GT3 ook bestellen als een Clubsport-variant, met een vastgeschroefde rolkooi.

De eerste exemplaren van de Porsche 911 GT3 rolden in mei 1999 van de productielijn in Weissach. Als een homologatiemodel voor de autosport legde deze nieuwe 911 ook de basis voor de succesvolle 911 GT3 Cup en de hoger gepositioneerde raceversies, de 911 GT3 R en GT3 RSR, die in de jaren nadien schitterende resultaten behaalden in monomerkcompetities en de GT-racerij.  

Nieuwe generaties volgen elkaar snel op

Na het grote succes van de eerste 911 GT3 presenteerde Porsche om de drie tot vier jaar een nieuwe evolutiefase van de straatlegale sportwagen met raceroots. In 2003 werd het vermogen van de boxermotor opgevoerd tot 280 kW (381 pk) dankzij de toepassing van het continu variabele nokkenassturingssysteem VarioCam. Voortaan kon de GT3 ook besteld worden met het ultrahoogperformante PCCB-remsysteem (Porsche Ceramic Composite Brake). De volgende vermogensboost, tot 305 kW (415 pk), volgde drie jaar later. Voor het eerst kon de Porsche 911 GT3 rekenen op een actieve ophanging, met het sportieve PASM-systeem (Porsche Active Suspension Management). In 2009 vergrootten de ingenieurs de cilinderinhoud van de zescilinder-boxermotor tot 3,8 liter en steeg het vermogen tot 320 kW (435 pk). Dankzij de nagelnieuwe achtervleugel en de volledig beklede voertuigbodem verdubbelde de downforce in vergelijking met zijn voorganger.

Op de vijftigste verjaardag van de Porsche 911 in 2013 vierde de vijfde generatie van de 911 GT3 zijn wereldpremière op het autosalon van Genève. De motor, de overbrenging, het koetswerk en het onderstel waren volledig nieuw. De aandrijflijn bestond uit een 3,8 liter grote, atmosferische motor met 350 kW (475 pk), die voor het eerst werd gekoppeld aan een PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling (Porsche Doppelkupplung). Een andere primeur was de actieve achterwielsturing. Om met de deur in huis te vallen rondde de nieuwe 911 GT3 de Nordschleife van de Nürburgring in amper 7,25 minuten: meer dan een halve minuut sneller dan de recordtijd van de eerste 911 GT3 in 1999.

De jongste versie van de 911 GT3 werd gelanceerd in 2017. De focus van de ontwikkeling lag op de zescilinder-boxermotor: zijn cilinderinhoud groeide tot 4 liter en zijn vermogen steeg tot 368 kW (500 pk). Porsche had ook nog twee verrassingen voor de puristen: enerzijds werd voortaan een handgeschakelde zesversnellingsbak aangeboden als alternatief voor de PDK-bak, en anderzijds kon de 911 GT3 nu besteld worden met een discreet Touring Package. Hierin werd de vaste achtervleugel vervangen door een automatisch uitklappende spoiler: puur understatement. En zo was de cirkel rond: de aanduiding ‘Touring Package’ was een verwijzing naar de meer ingetogen versie van de legendarische Porsche 911 Carrera RS 2.7 uit de jaren zeventig.