De nieuwe Abarth 695 70° Anniversario is de onbetwiste ster van de Abarth Days 2019

De nieuwe speciale reeks Abarth 695 70° Anniversario, waarvan 1949 exemplaren zullen worden gebouwd, werd voorgesteld tijdens de Abarth Days 2019, de grootste Europese meeting voor de fans van het merk.

De nieuwe ‘Spoiler ad Assetto Variabile’, die werd getest in de windtunnel van FCA, beleeft zijn debuut op de nieuwe 695 70° Anniversario en verbetert de grip en stabiliteit van de wagen bij hoge snelheden.

Om de lancering van het nieuwe model te ondersteunen, maakte Abarth een meeslepende campagnevideo die de loftrompet steekt over de tijdloze geest van de oprichter doorheen de geschiedenis van het merk en de nieuwste innovaties in het ’70th Anniversary’-gamma.

Prijs van deze exclusieve en gelimiteerde Abarth 695 70° Anniversario is €33.990 BTWI (€32.866 BTWI in Luxemburg).

De nieuwe speciale reeks Abarth 695 70° Anniversario werd vandaag in Milaan voorgesteld als ode aan de zeventigste verjaardag van het merk Abarth & C. en aan het vernuft van zijn oprichter, Carlo Abarth (1908-1979). Hij was immers de eerste die het potentieel van tuning en technische upgrades voor standaard productiewagens begreep.
De nieuwe beperkte reeks, waarvan slechts 1949 exemplaren zullen worden gebouwd als verwijzing naar het oprichtingsjaar van de onderneming, is het belangrijkste eerbetoon dat tijdens dit feestjaar wordt voorgesteld. Het is nu de beurt aan de exclusieve 695 70° Anniversario om de dromen van duizenden fans van het Italiaanse merk in vervulling te brengen. De nieuwe beperkte reeks is gewijd aan de fans van het merk met de Schorpioen en werd voorgesteld tijdens de Abarth Days 2019, de grootste Europese bijeenkomst van Abarth-liefhebbers, die nog tot 6 oktober loopt in het futuristische MIND (Milan Innovation District). Het wordt een opwindende verrassing voor de vele deelnemers die verzamelen blazen in het nieuwe Science, Knowledge & Innovation Park om er het zeventigjarige bestaan van de autolegende te vieren.

De nieuwe Abarth 695 70° Anniversario is uitgerust met de nieuwe ‘Spoiler ad Assetto Variabile’, het resultaat van het werk dat de Abarth-ingenieurs in de windtunnel van FCA in Orbassano (Turijn) hebben uitgevoerd om de stroomlijn van de wagen te verbeteren. Hij bevordert de grip op snelle gemengde parcoursen en de stabiliteit bij hoge snelheden. Zo komt hij de prestaties ten goede. De nieuwe ‘Spoiler ad Assetto Variabile’ is dan ook een eerbetoon aan het prestatiegerichte concept van de oprichter, dat veel verder ging dan een streven naar pure kracht, topsnelheid en acceleraties. Carlo Abarth koos resoluut voor allesomvattende prestaties en spitste zijn onderzoek en ontwikkeling toe op innovatieve technische oplossingen. Het is precies dat doorgedreven onderzoek dat hem beroemd maakte als een van de pioniers en visionairs op het gebied van tuning.

Nieuwe Abarth 695 70° Anniversario

De Abarth 695 70° Anniversario, die zich zowel tot verzamelaars als tot fans van compromisloze prestaties en sportiviteit richt, maakt indruk met zijn nieuwe achterspoiler, die rechtstreeks verwijst naar de wereld van de autosport en de legendarische racegeschiedenis van het merk met de Schorpioen. De spoiler is manueel verstelbaar, net als die van racebolides waarbij mecaniciens in de pits wel vaker de hoek van de spoiler bijregelen om het rijgedrag van de auto af te stemmen op het circuit. Op de Abarth 695 70° Anniversario kan de ‘Spoiler ad Assetto Variabile’ worden geregeld in twaalf posities, met een hellingsgraad van 0 tot 60 graden. Bij de maximale hellingshoek (60°) verhoogt de spoiler de aerodynamische belasting met maar liefst 42 kilogram bij een snelheid van 200 km/u. Dat garandeert een uitstekende dynamiek en een stabieler rijgedrag bij hoge snelheden, met name op snelle gemengde parcoursen.
Een praktisch voorbeeld daarvan is de legendarische ‘Curvone’ van het circuit van Vallelunga, waar de ‘Spoiler ad Assetto Variabile’ de bestuurder in staat stelt om de stuurcorrecties met bijna 40% te verlagen. Om een dergelijk technisch niveau te behalen, werd de nieuwe Abarth 695 70° Anniversario getest in de volwaardige windtunnel van Orbassano, ten zuiden van Turijn, waar FCA zijn modellen test.
Dit centrum, dat in de jaren zeventig is gebouwd en continu werd opgewaardeerd met de nieuwste technologieën, is een van de weinige windtunnels in Europa (en de enige in Italië) waar modellen op grote schaal kunnen worden getest, en dat bij hoge luchtsnelheden die kunnen oplopen tot 210 km/u. Het doel bestond erin om de stroomlijn van elk model te optimaliseren door de bewegingen van de auto ten opzichte van de wind te simuleren, alsof ze in de echte wereld zouden rijden. Het was in dit uitmuntendheidscentrum dat de ‘Spoiler ad Assetto Variabile’ van de Abarth 695 70° Anniversario werd ontwikkeld en getest in alle mogelijke configuraties en met diverse uitvoeringen, snelheden en gierhoekomstandigheden.

De nieuwe Abarth 695 70° Anniversario werd ook getooid met enkele iconische stijlelementen uit het heden en verleden, zoals de Record Monza-uitlaat voor een onmiskenbaar geluid, de nieuwe groene kleur ‘Monza 1958’ (een eerbetoon aan de kleur van de eerste 500 Abarth die dat jaar zes internationale records vestigde in Monza), de vele details in Campovolo Grijs, waaronder de ‘Spoiler ad Assetto Variabile’, de koetswerkkit, de spoilerlip voor- en achteraan en de buitenspiegelkappen. Dezelfde kleur wordt gebruikt voor de schorpioenstickers op de motorkap en de sticker met dambordpatroon op het dak om zijn sportieve look te bevestigen. De 17″ lichtmetalen SuperSport-velgen en de befaamde rode Brembo-remklauwen zijn eveneens standaard. Het krachtige remsysteem gebruikt Brembo-remmen met aluminium remklauwen met vier zuigers en schijven van 305 millimeter vooraan en 240 millimeter achteraan, die allebei zelfventilerend zijn.

Diezelfde sportieve toets komt ook terug in de cockpit met exclusieve nieuwe ‘Sabelt Tricolore’-zetels, die speciaal voor deze beperkte reeks werden ontwikkeld. Het glorierijke raceverleden van het merk uit zich in koetswerklabels met een ouderwets lettertype en het oude schorpioenlogo, een onmiskenbaar eerbetoon aan het erfgoed van een van de meest befaamde Italiaanse merken ter wereld.
De cockpit van de 1949 exemplaren zijn ook voorzien van een genummerd plaatje, dat elke 695 70° Anniversario tot een authentiek verzamelobject maakt.

De nieuwe 695 70° Anniversario wordt aangedreven door de krachtigste motor in het gamma. De 1.4-turbomotor levert een vermogen van 180 pk en een koppel van 250 Nm bij 3.000 t/min. Hij stuwt de wagen in nauwelijks 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u en verder naar een topsnelheid van 225 km/u (met de spoiler op 0°). Kortom, de 695 70° Anniversario is de perfecte mix van motor- en stroomlijnprestaties.

Met het oog op het sportieve doelpubliek werd ook de connectiviteit tot in de puntjes verzorgd. Apple CarPlay en Google Android AutoTM* zijn standaard op het UconnectTM 7″ HD-systeem met digitale DAB-radio en navigatiesysteem. Het infotainmentsysteem bevat tevens een hogeresolutiescherm en Abarth Telemetry, een geïntegreerde app die de prestaties meet. De standaarduitrusting wordt vervolledigd door een automatische airconditioning, dagrijlichten, LED-mistlichten, Xenon-koplampen, regen- en lichtsensor, parkeersensoren achteraan en specifieke matten.

*Android Auto, Google Play en Google Maps zijn handelsmerken van Google LLC.
Apple CarPlay is een geregistreerd handelsmerk van Apple Inc.

Tuning in het DNA van Carlo Abarth

Carlo Abarth werd op 15 november 1908 geboren in Wenen. Dankzij zijn nooit aflatende toewijding aan de motorwereld en zijn onovertroffen talent, vastberadenheid en zin voor innovatie wist hij een zelden gezien palmares op te bouwen in de racerij. Scooters, fietsen, motoren en zijspannen: elk voertuig was goed voor de jongeman, als hij ze maar kon ontmantelen en herstellen of performanter kon maken. Op elfjarige leeftijd trok Carlo Abarth een lederen riem rond de wielen van zijn scooter om de wrijving met het asfalt te beperken en de grotere kinderen het nakijken te geven bij wedstrijdjes in de buurt. Negen jaar later behaalde hij zijn eerste successen op een Motor Thun. Tegen die tijd bepaalde zijn onverzadigbare passie voor motoren zijn toekomst, samen met zijn liefde voor het rijden, zijn honger naar snelheid en zijn streven naar concurrentie. Zijn racekwaliteiten gingen al snel hand in hand met een aangeboren flair voor technologie, en in 1930 produceerde hij zijn eerste motor, gepersonaliseerd door het merk Abarth.
Helaas moest hij het motorracen opgeven na een ernstig ongeval tijdens een race in Linz. Toch verloor hij niets van zijn vastberadenheid om zichzelf tot op de limiet te pushen en bleef hij racen met zijspannen, een voertuig dat hij grote faam bezorgde met exploten zoals de race tegen de Orient Express-trein in 1934, die uiteraard werd gewonnen door Abarth. Dat betekende een nieuw begin voor Carlo Abarth. In 1945 verhuisde hij naar Merano en werd hij een volwaardige Italiaanse burger. Na een korte ervaring bij Cisitalia richtte hij op 31 maart 1949 Abarth & C. op, samen met piloot Guido Scagliarini. Hun eerste auto was de 204 A, die was afgeleid van de Fiat 1100. Hij trok alle aandacht naar zich toe op 10 april 1950, toen Tazio Nuvolari er zijn laatste race mee won, Palermo-Monte Pellegrino. Sindsdien werden er onafgebroken nieuwe sportieve en industriële records, revolutionaire tuningkits en legendarische races toegevoegd aan de geschiedenis van de Schorpioen. Een voorbeeld? In 1962 besloot Carlo Abarth de Abarth 1000s te racen met de achterste motorkap open om de motorkoeling te bevorderen. Hij begreep al snel dat zijn wijziging een aanzienlijke invloed had op de stroomlijn. Daarom maakte hij in 1966 een echte spoiler uit hars. Zo werd hij een van de eerste constructeurs die zijn racewagens uitrustte met een spoiler omwille van de aerodynamische voordelen die dat bood. Het is precies dat record dat de nieuwe Abarth 695 70° Anniversario eert.

Een meeslepende campagnevideo om de tijdloze geest van Carlo Abarth te huldigen

De lancering van de nieuwe Abarth 695 70° Anniversario gaat hand in hand met een communicatiecampagne gecreëerd door Independent Ideas. Deze meeslepende videocampagne viert de zeventigste verjaardag van het merk door een blik te werpen op het leven van de oprichter, dat boordevol toewijding, adrenaline en snelheid zat, en op zijn tijdloze geest die nog steeds vervat zit in de huidige modellen. De kijkers worden ondergedompeld in een reeks beelden die de drie befaamde exploten van Carlo Abarth illustreren, afgewisseld met drie nieuwe elementen die het merk met de Schorpioen dit jaar heeft geïntroduceerd.
De video begint met het aanstormende genie, dat in 1918 zijn scooter aanpaste om zijn eerste races in de straten van Wenen te winnen. Diezelfde honger naar prestaties komt tot uiting in de nieuwe 595 Pista, een uitzonderlijk model, uitgerust met de nieuwe Record Monza-uitlaat met actieve klep en Koni-achterwielophanging met FSD-technologie, voor een onovertroffen wegligging, rijgedrag en veiligheid.
De beelden veranderen en de kijkers worden naar 1934 gekatapulteerd, toen de ambitieuze jongeman de wereldpers haalde door de Orient Express – een van de snelste treinen uit die tijd – in te halen met zijn zijspan. Opnieuw een bewijs van de vastberadenheid van de man. Het parallelverhaal gaat verder met een opwindend rijperspectief van de Abarth 595 esseesse, de nieuwe speciale reeks die hulde brengt aan de drang van de oprichter om de zwaarste uitdagingen tot een goed einde te brengen, een aspect dat diep geworteld zit in het merk-DNA. De naam ‘esseesse’ verwijst naar de befaamde tuningkits waarmee Carlo Abarth in de jaren zestig naam en faam maakte.
Na alweer een sprong in de tijd komt de kijker terecht in de Abarth-garage. We schrijven 1962 en de Abarth 1000 won zowat alles wat er te winnen viel, mede dankzij de intussen bekende open motorkap achteraan, die de motorwarmte afvoerde en een gunstige invloed had op de stroomlijn. Een van de eerste racespoilers, die in 1966 werd gecreëerd, steunde op deze vaststelling. De scène verandert opnieuw en we zien een vinnige Abarth 695 70° Anniversario op het circuit met zijn achterspoiler omhoog. Hij vormt het laatste eerbetoon aan de Schorpioen en de onnavolgbare persoonlijkheid die de Abarth onmiddellijk herkenbaar maakt op de normale wegen.
De film, die werd geregisseerd door Alessio Fava van de Haibun Production Company, sluit af met de nieuwe slagzin ‘Let’s play forever’, die in dit feestelijke jaar de nadruk legt op de tijdloze, sportieve geest van het merk.

De lange reeks van hommages voor de zeventigste verjaardag van de Schorpioen

De nieuwe Abarth 695 70° Anniversario is de laatste in de lange reeks licentie- en merchandisingproducten gecreëerd om hulde te brengen aan deze belangrijke mijlpaal, en om het merk ook buiten de autowereld meer zichtbaarheid te geven. Er werden partnerschappen afgesloten met toonaangevende partners om exclusieve producten te ontwikkelen die aan het publiek zullen worden verkocht tijdens de Abarth Days 2019. Zo bevestigen we dat de passie voor Abarth een levensstijl is die elke dag bijzonder maakt.
Een van de recentste feestproducten is de postzegelreeks met het officiële ’70th Anniversary’-logo dat werd gecreëerd door het Philatelic Numismatic Office van San Marino.
De sportieve exploten van het merk fungeerden eveneens als inspiratiebron voor de speciale Breil-chronograaf, waarvan slechts 800 exemplaren worden gemaakt. Het horloge bestaat volledig uit titanium en bulkt van de referenties naar de racewereld, zoals het Abarth-bandje en het iconische feestembleem van het merk met de Schorpioen. Ook de nieuwe kledings- en accessoirecollecties van Abarth zijn geïnspireerd op de wereld van de autosport. De racestijl put inspiratie uit diverse belangrijke onderdelen, zoals de befaamde Record Monza-uitlaat en het bandprofiel. Alle producten zijn tot slot getooid met het schorpioenlogo en ’70th Anniversary’-label. Draagbare prestaties en geschiedenis komen samen in de nieuwe capsulecollectie ‘Record’ van Luter, die de verwezenlijkingen van de eenzitter Fiat Abarth 1000 Pininfarine Record viert. Zo dragen de opvallende Record-hoodie en -T-shirt het opschrift ’12 hours of life without thinking about the past and the future’ en ‘203.656 km/h’ als verwijzing naar het snelheidsrecord dat Abarth in de jaren zestig vestigde in Monza. Een foto van de auto werd ook afgedrukt op de voorkant van de Monoposto-crewneck en -T-shirt, waarbij de naam Abarth, de technische gegevens van de auto en zijn records op de achterkant zijn afgedrukt.
Ook het vermelden waard binnen het exclusieve gamma lifestyle-producten zijn de Ixoost Kubo, het Abarth 695-soundsysteem voor thuis, dat een BluetoothTM-versterker omvat om verbinding te maken met alle toestellen die dezelfde technologie gebruiken, en het unieke soundsysteem met ‘bass reflex’-functie in de vorm van een Record Monza-uitlaat. Abarth-fietsen bevestigen het jarenlange partnerschap met de Compania Ducale. Deze fietsen belichamen het streven naar prestaties dat altijd al centraal stond in het Abarth-DNA en maken indruk met de Abarth-kleuren en -symbolen die een stevige plaats hebben verworven in het collectieve geheugen. De lange reeks van feestproducten gaat voort met de waardevolle kunstafdrukken van Editalia, een onderneming die deel uitmaakt van het Istituto Poligrafico and Zecca dello Stato (Italiaanse nationale munterij). Deze prints brengen hulde aan enkele van de meest emblematische auto’s uit de Abarth-geschiedenis.

Tags from the story
, , , ,
Written By
More from Alain Mervilde

Hans Weijs Jr doopt zijn VW Polo R5 met champagne

Steve Becaert de beste Belg in “oranje” Monteberg. Hans Weijs en Arne...
Read More