Voorstelling A110S

2019 – Essais presse ALPINE A110S au Portugal

De A110S als topmodel van het A110-gamma
▪ Een intense Alpine-ervaring voor elke dag
▪ Geraffineerde designelementen die het sportieve karakter van de A110S benadrukken
▪ Meer vermogen en een specifieke chassisafstelling
▪ Vanaf 66.900 € in België
“De A110S staat borg voor een intense Alpine-ervaring. Hij blijft trouw aan de tijdloze principes van het merk: lichtheid, wendbaarheid en rijplezier.”
“Met de komst van de A110S is er nu een A110 voor elke rijstijl en elke smaak.”

Patrick Marinoff, Algemeen Directeur van Alpine
Met zijn uitgesproken sportieve persoonlijkheid en zijn krachtige stijl vervoegt de A110S de A110 Pure en A110 Légende. De A110S positioneert zich helemaal aan de top van het A110-gamma als een lichte coupé met een hoger motorvermogen, een specifieke chassisafstelling en verfijnde designelementen.
Bij het ontwerp van de A110S stonden een accurate besturing en een onberispelijke stabiliteit bij hoge snelheden bovenaan het prioriteitenlijstje. Zijn uitgesproken stijl, zijn aandacht voor details en het gebruik van hoogwaardige materialen zoals koolstofvezel en Dinamica onderstrepen het compromisloze karakter van de A110S.
De A110S blijft trouw aan de tijdloze principes van het merk: compacte afmetingen, een laag gewicht en prestaties door middel van wendbaarheid. De tweezitscoupé met centraal achterin geplaatste motor ontwikkelt 292 pk voor een bescheiden gewicht van 1.114 kilogram. Hij toont zich erg gebruiksvriendelijk en eenvoudig in het dagelijkse verkeer en staat bij alle snelheden garant voor een hoogstaand rijplezier en sterke sensaties.

2019 – Essais presse ALPINE A110S au Portugal

Design en uitrusting
▪ Specifieke stijlelementen om de A110S te onderscheiden van de rest van het gamma
▪ Een exclusieve koetswerkkleur: Tonnerre Grijs met matte afwerking
▪ Een optioneel dak in koolstofvezel
▪ Een Dinamica-bekleding die zijn gespierde karakter bevestigt
“Het nauwkeurige en vastberaden temperament van de A110S komt terug in alle designelementen. De vlaggen op het koetswerk en in het interieur laten met hun afwerking in koolstofvezel en oranje geen twijfel bestaan over het karakter van de A110S, met zijn lichte constructie en intense rijervaring. ” Antony Villain, Directeur Design bij Alpine

Met zijn stijlelementen onderscheidt de A110S zich duidelijk van de andere modellen in het A110-gamma. Nieuwe koetswerkdetails zoals de vlag in koolstofvezel en oranje op de achterstijlen, het Alpine-opschrift in zwart chroom, de oranje remzadels en de specifieke “GT Race”-velgen zetten het sportieve karakter van de auto in de verf. Zijn verlaagde koetswerk en de matte kleur Tonnerre Grijs (optie, exclusief voor de A110S) bevestigen zijn sportieve inborst.
In het interieur ruimen de typische blauwe stiknaden van de andere A110-versies plaats voor oranje exemplaren. Het gebruik van zwarte Dinamica-stof voor de hemelbekleding, de zonneschermen en de deurpanelen benadrukt de persoonlijkheid van de nieuwe versie. Ook de Sabelt-zetels, die slechts 13,1 kilogram wegen, zijn bekleed met Dinamica. Het stuur is van zijn kant afgewerkt in leder en Dinamica, met een oranje nulpunt en stiknaden. De pedalen en voetsteunen zijn uitgevoerd in aluminium, de vlaggen in koolstofvezel en oranje zijn identiek aan de degene op het koetswerk en geven het interieur zijn “finishing touch”.
Kopers van de A110S kunnen tegen meerprijs opteren voor een erg sportief gelijnd dak in koolstofvezel met een glanzende afwerking, dat het totale gewicht met nog eens 1,9 kilogram reduceert. Andere opties zijn de gesmede Fuchs-velgen in lichtmetaal en de afwerking in koolstofvezel voor de Sabelt-zetels.
De standaarduitrusting omvat een audiosysteem van Focal, een telemetriesysteem van Alpine en een parkeerhulpsysteem voor- en achteraan.

Onderstel
▪ Nieuw afgestelde veren en antirolstangen voor een maximale precisie
▪ Verlaagd koetswerk voor een geoptimaliseerd zwaartepunt
▪ Bredere banden met een specifieke rubbersamenstelling en specifieke constructie
“De andere versies van de A110 leunen erg dicht aan bij de A110 uit de jaren zeventig: ze zijn leuk om te besturen en bieden heel wat rijplezier. De A110S heeft echter een heel ander karakter. Zijn specifieke chassisafstelling maakt hem tot een rasechte sportwagen.”
Jean-Pascal Dauce, Hoofdingenieur bij Alpine

Van de configuratie van de ophanging tot de afstelling van de stabiliteitsregeling, de geometrie van de wieltreinconstructie en de rubbersamenstelling van de banden: het onderstel van de A110S werd tot in de puntjes herwerkt om een intens rijplezier te verzekeren.
De A110S gebruikt dezelfde erg lichte en compacte aluminium koetswerkstructuur als de andere A110-modellen maar de unieke configuratie van zijn onderstel geeft hem een uitgesproken dynamisch karakter. De nieuwe schroefveren zijn 50 procent stijver en de schokdempers kregen een aangepaste sturing. De antirolstangen – die vanbinnen hol zijn om het gewicht te beperken – werden 100 procent stijver.

2019 – Essais presse ALPINE A110S au Portugal

Het 4 millimeter lagere koetswerk optimaliseert het zwaartepunt van de wagen en geeft de A110S een uitzonderlijke stabiliteit bij hoge snelheden, evenals een ogenblikkelijke respons op de stuurinput. De hydraulische aanslagpunten werden van hun kant afgesteld met het oog op een optimale koetswerkcontrole. De globale chassisafstelling vertaalt zich in een doorgedreven precisie en dynamische efficiëntie.
De nieuwe velgen met bredere banden (215 millimeter vooraan en 245 millimeter achteraan) dragen net als de specifieke constructie en rubbersamenstelling van de Michelin Pilot Sport 4-banden bij tot de uitstekende mechanische grip van de A110S. De combinatie van banden en onderstel geeft de A110S een apart dynamisch karakter, zowel vanuit theoretisch oogpunt als wat het stuurgevoel betreft.
Op dezelfde manier werd de elektronische stabiliteitsregeling – en de Track-modus in het bijzonder – geconfigureerd voor een optimale stabiliteit. Het ESC-systeem kan volledig worden uitgeschakeld.
De Brembo-remzadels en de 320 millimeter grote remschijven uit twee materialen zijn standaard beschikbaar op de A110S.
“De A110S zou geen echte Alpine zijn als hij te stijf of te veeleisend was voor dagelijks gebruik. Ook moet de bestuurder geen doorgewinterde piloot zijn om optimaal te genieten van deze wagen,” aldus Jean-Pascal Dauce.

Motor
▪ 1.8-turbomotor met een vermogen van 292 pk
▪ Een uitgesproken temperament dat zich onderscheidt van de andere modellen
▪ Verbeterde verhouding gewicht/vermogen
Het doel bestond erin om het karakter en de vermogensontplooiing van de motor te versterken. De A110S blinkt uit door zijn stabiliteit bij hoge snelheden en zijn accurate rijgedrag. Het was dan ook cruciaal om deze dynamische eigenschappen te laten weerspiegelen door het aandrijfgeheel.” Jean-Pascal Dauce, Hoofdingenieur bij Alpine

Met een 40 pk hoger motorvermogen dan bij de bestaande A110-modellen is de A110S de krachtigste versie in het gamma. Hij doet nog steeds een beroep op een 1,8-litermotor maar de turbodruk werd met 0,4 bar verhoogd om de prestaties naar een hoger niveau te tillen.
Het maximumvermogen van 292 pk wordt vrijgegeven bij 6.400 t/min, zo’n 400 t/min meer dan het toerental van het maximumvermogen van de andere A110-versies. Het koppel van 320 Nm staat dan weer ter beschikking van 2.000 tot 6.400 t/min, hetzij 1.400 t/min hoger dan bij de motor met 252 pk. De A110S-motor is dus niet alleen krachtiger maar ook intenser in de manier waarop het vermogen wordt gegenereerd.
“Tussen 5.000 en 7.000 t/min toont de motor zich bijzonder vinnig. Hij blijft zelfs bij erg hoge toerentallen dooraccelereren, waardoor je zin krijgt om uit elke versnelling het maximum te halen,” voegt Jean-Paul Dauce toe.
Het vermogen wordt via een Getrag-transmissie met zeven verhoudingen en nat gesmeerde dubbele koppeling naar de achterwielen gestuurd. Het elektronische differentieel dat inwerkt op de remmen (torque vectoring by braking) garandeert een zuiver rijgedrag en optimale acceleraties bij het uitkomen van bochten.
Het nieuwe motorvermogen geeft de A110S een verhouding gewicht/vermogen van 3,8 kg/pk, waardoor hij nog beter scoort dan de andere versies (4,3 kg/pk). Daarmee accelereert hij van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden.

2019 – Essais presse ALPINE A110S au Portugal


Technische gegevens
Alpine A110S
Brandstoftype : Benzine
Motortype: 1.8-viercilinder- turbomotor met 16 kleppen
Maximumvermogen: 292 pk bij 6.400 t/min
Maximumkoppel: 320 Nm tussen 2.000 en 6.400 t/min
Architectuur: Aandrijving door centraal achterin gelegen motor
Transmissietype: Zeventrapstransmissie met nat gesmeerde dubbele koppeling
Leeggewicht (VODM): 1.114 kg
Verhouding gewicht/vermogen: 3,8 kg/pk
Afmetingen 4.180/1.798/1.248 mm (L/B/H)
Wielbasis: 2.419 mm
Spoorbreedte vooraan: 1.556 mm
Spoorbreedte achteraan: 1.553 mm
Onderstel: Voor- en achterwielophanging met dubbele driehoeken
Remmen voor:
Vast remzadel met vier zuigers, schijven van 320 mm
Remmen achter:
Zwevend remzadel met enkele zuiger, schijven van 320 mm
Luchtweerstandscoëfficiënt: Cx: 0,32; SCx: 0,621 (S: 1,94 m²)
Brandstoftank: 45 liter
Volume van koffer vooraan:
96 liter
Volume van koffer achteraan:
100 liter
Velgen en banden:
215/40 R18 (V), 245/40 R18 (A)
Topsnelheid:
260 km/u
Acceleratie:
0 tot 100 km/u in 4,4 seconden
Verbruik (stad/buiten de stad/gemengde cyclus):
8,8 l 5,2 l 6,5 l
CO2-uitstoot (NEDC /BT):
146 g/km

Tags from the story
, , , , ,
Written By
More from Alain Mervilde

Porsche biedt voortaan ook twee Cayenne S-modellen als Platinum Edition aan

Cayenne S en Cayenne S Diesel als speciale serie met uitgebreide uitrusting...
Read More

Geef een reactie