Condroz Rally – Hoei BMA bekroont het seizoen met een klinkende overwinning

Zoals de traditie het wil, werd het Belgian Rally Championship afgelopen weekend afgesloten met een van de populairste wedstrijden op de kalender, de Condroz Rally  in Hoei. In typische herfstomstandigheden schreef BMA, het team van Bernard Munster, deze finale op zijn naam. Kris Princen en Peter Kaspers wonnen overtuigend met hun Skoda Fabia R5 geprepareerd in de ateliers op de Zoning van Plenesses in Thimister-Clermont.

Het duo Princen-Kaspers, derde algemeen na KP 1, klom meteen daarna naar de 2de plaats, om op het einde van de 4de proef de leiding te nemen. Een leidersplaats die Kris en Peter niet meer uit handen zouden geven. Ze reden zaterdag een mooie voorsprong bij elkaar en die bonus werd zondag perfect gecontroleerd.

“Op het elan van de East Belgian Rally, hebben Kris en Peter volgens mij een van hun beste wedstrijden in onze kleuren gereden,” vertelde Bernard Munster. “Ze zaten meteen in het ritme en ze namen de leiding. In de loop van de slotdag hebben ze de overwinning veilig gesteld. De zege kwam nooit in gevaar. We zagen dit weekend een grootse Kris Princen…”

De zege volstond echter niet voor Princen en Kaspers om de Belgische titel te veroveren…

“Persoonlijk heb ik altijd meer belang gehecht aan overwinningen dan aan titels,” vertelt Kris Princen. De Condroz Rally is een referentie in België. Dat ik die wedstrijd voor de derde keer kon winnen is voor mij heel belangrijk. Het was ook de laatste rally van Peter als copiloot. Het is onze tiende overwinning samen. Onze samenwerking afronden met een overwinning, daar ben ik heel trots op…”

“Geen titel, dat klopt, maar iedereen weet waar we die lieten liggen,” vervolgt Bernard Munster. “In Spa en in Roeselare, waar Kris en Peter aan de leiding reden toen het mis ging. Maar, ik ga hen zeker niets verwijten. Foutjes, die heb ik zelf in mijn carrière ook genoeg gemaakt. Een rally rijden is geen exacte wetenschap en dat zal het ook nooit zijn. Ondertussen feliciteer ik het team van Gaby Goudezeune en de bemanning Vincent Verschueren en Veronique Hostens met hun titel. Het was een eer om het ganse seizoen tegen hen te kunnen strijden.”

Een ander opmerkelijk feit in deze 44ste Condroz Rally in Hoei: de leidersplaats was altijd in handen van een Skoda Fabia R5 van BMA! Ghislain de Mevius en Johan Jalet reden immers de eerste twee snelste tijden, waardoor ze de leiding namen. “Ghislain ging vervolgens in de fout op KP 4. Een foutje dat zwaar werd afgestraft. Ze hadden vlak ervoor een beetje tijd verloren. In de rallysport kan je verloren tijd nooit meer inhalen. Ze reden aan de leiding, wat ook voor bijkomende druk zorgde. Ghislain is redelijk ervaren, maar hij maakte een fout, zoals zoveel andere piloten. Alleen werd zijn foutje zwaar afgestraft met een koprol…”

Pech was er ook voor Guillame Dilley en André Leyh, die een goede start namen, alvorens transmissieproblemen te kennen op die KP 4. Het differentieel was geraakt, wat voor problemen met de versnellingsbak zorgde,” verduidelijkt een verantwoordelijke van BMA. “Heel ongebruikelijk, want de Fabia’s R5 zijn meestal een toonbeeld van betrouwbaarheid. Er was een ingenieur van Skoda Motorsport aanwezig. Hij was, net als wij, verrast over de oorzaak van de panne. Natuurlijk is het bijzonder jammer dat de pechduivel Guillaume en André stopte in deze slotmanche, maar rally is en blijft een mechanische sport. Dat kan gebeuren…”

 

Vincent Prégardien en Grégory Durand bereikten wel hun doel met hun Ford Escort MK2: het finishpodium van deze moeilijke Condroz Rally. Ze reden in Historic en kenden niet het minste technische probleem. Ze behaalden een knappe 7de plaats in de categorie en ze verwenden het massaal opgekomen publiek met spectaculaire passages.

Grégoire Munster werd opnieuw door Antoine Podgorny genavigeerd in de Opel Adam Cup, de wagen waarmee hij het ganse seizoen in de ADAC Opel Rallye Cup reed in Duitsland. Een auto die moest aantreden in Groep M, want hij beantwoordt niet aan de normen voor R2’s in RC4. “Afgezien van een spectaculaire schuiver rechtdoor, die uitgebreid te zien was op sociale media en die gelukkig geen zware gevolgen had, profiteerde Grégoire optimaal van de Condroz om ervaring op te doen,” vertelt Papa Bernard. De samenwerking met een nieuwe navigator ging uitstekend. Grégoire heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om zijn notasysteem te wijzigen. We weten dat de Adam Cup minstens 2 seconden trager is dan een R2. Met chrono’s op 1 of 2 seconden van de snelste R2’s, had Grégoire duidelijk het goede tempo te pakken. Het belangrijkste was de finish halen om ervaring op te doen op deze heel specifieke proeven. Opdracht volbracht.”

Na deze Condroz Rally in Hoei heeft team BMA geen tijd om uit te blazen, want de verhuis naar de nieuwe gebouwen op de Zoning van Plenesses gaat verder. Volgend weekend trekt het team naar de Rallye Terre de Vaucluse, de slotmanche van het Kampioenschap van Frankrijk op Onverhard, verreden in de buurt van Courthezon. Alain Deveza en Guy Tezenas, die we vaak aan het werk zagen met een Subaru Impreza 555 Gr.A van BMA, zullen deze keer rijden met een van de Skoda Fabia’s R5 in gravelconfiguratie. De legendarische Impreza 555 Gr.A zal toch ook van de partij zijn in handen van Julien Brechet, een wijnbouwer uit de streek die zich eens wil amuseren, en Thomas Escartefigue. Bernard Munster zal in Historic rijden met een van de BMA Porsches in Safari-configuratie, met zijn zoon Grégoire als copiloot.  Vorig jaar behaalde het duo een prachtige overwinning in het klassement voor historics, voor de Lancia Delta Integrale van Bruno Saby en de Mazda RX-7 van Philippe Gache. Knap!

Ondertussen zijn drie Porsches 911 Safari van BMA met het vliegtuig onderweg naar Kenia, waar ze aan de start komen van de East African Classic Safari. De editie 2017 wordt verreden van 23 november tot 1 december. De wagens zullen toevertrouwd worden aan de Kenianen Onkar Singh Rai, Tejveer Singh Rai en Baldev Singh Chager, allemaal in de kleuren van Kabras Sugar Racing.

Zoals je ziet, het tussenseizoen is nog niet begonnen voor BMA. Actie!

(Einde)