Viering van 60 jaar Italiaanse invloed op Mazda-design

Een nieuwe Mazda-documentaire, ‘The Shape of Time’, kan nu in heel Europa op YouTube worden bekeken. In opdracht van Mazda Italia en geproduceerd door Lungta Film, vertelt de 13 minuten durende documentaire het verhaal van de futuristische MX-81, Mazda’s eerste conceptauto, 40 jaar na zijn onthulling op de Tokyo Motor Show in 1981.

Een kleine, wigvormige coupé ontworpen door Marc Dechamps voor de in Turijn gevestigde carrosseriebouwer Bertone. gebonden aan de conventie, ongeacht het voertuigtype.

De meeste prototypes worden vernietigd zodra ze tentoongesteld zijn, maar in 2019 ontdekte Nobuhiro Yamamoto – rotatiemotorontwikkelaar en MX-5-programmamanager voor meer dan 40 jaar – de MX-81 in een magazijn op het hoofdkantoor van Mazda in Hiroshima. De concept-car werd verscheept naar Mazda Italia, waar hij nauwgezet werd gerestaureerd in SuperStile in Turijn onder de coördinatie van Flavio Gallizio. De voltooiing van de restauratie werd terecht gevierd met een re-enactment van de beroemde fotoshoot van dezelfde MX-81 voor de Dom van Milaan, ongeveer 40 jaar geleden.

De restauratie ging vergezeld van de nieuwe documentaire, die de achtergrond van de MX-81 en zijn plaats in de groeiende relatie tussen Italiaanse designflair en Japans technisch vakmanschap onderzoekt; een samenwerking die bijna bij toeval begon, zo’n 20 jaar voor de geboorte van Mazda’s eerste concept car …

Italiaans design ontmoet Japanse technologie

In 1960 reisde Hideyuki Miyakawa, een jonge autoschrijver, naar Italië en ontmoette Giorgetto Giugiaro – die al hoofd design bij Bertone was – op de Autosalon van Turijn. Hij ontmoette ook zijn toekomstige vrouw, Marisa Bassano, een Japans-Italiaanse tolk met een passie voor auto’s. Tijdens Marisa’s studiereis in Hiroshima ontmoette Miyakawa daar in 1961 Mazda-voorzitter Tsuneji Matsuda, en de twee bespraken het belang van design in de Japanse auto-industrie.

Terug in Turijn begonnen Hideyuki en Marisa te werken als tussenpersonen tussen de legendarische Italiaanse ontwerpstudio’s van Bertone, Ghia en Pinifarina en de Japanse autofabrikanten. De samenwerking tussen Mazda en Bertone creëerde in de jaren zestig zowel de door Giugiaro ontworpen Mazda Familia als de Luce en ging door, zelfs nadat Giugiaro voor Ghia ging werken, vandaar de creatie van de MX-81 in 1981.

De MX-badge – veertig jaar jong

De MX-badge is sindsdien meer dan een dozijn keer gebruikt voor een breed scala aan Mazda-series, concept- en racewagens. Toen, in 2010, Ikuo Maeda, hoofd ontwerp bij Mazda (en zoon van ontwerper Matasaburo Maeda, die met de Italianen had samengewerkt in het Luce-modeltijdperk), de leiding nam over het project om het ontwerp van het merk te heroverwegen en te standaardiseren. de samenwerkingen met Giugiaro en Bertone stonden in de voorhoede van zijn geest.

Daarom is het tegenwoordig niet meer dan passend dat de MX-30 ¹ , de eerste in massa geproduceerde elektrische auto van het bedrijf, de kracht van de 60 jaar oude band tussen Mazda en Italiaans design erkent door het iconische MX-acroniem te dragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait