PJM Cracco scoort zijn eerste overwinning in het Kroon-Oil BRC in Ieper

“Dit overtreft mijn stoutste dromen”

De deelnemers aan het Kroon-Oil Belgian Rally Championship hebben nog maar eens bewezen hoe hoog het niveau van het Belgisch rallykampioenschap is. In de Renties Ypres Rally Belgium, de eerste Belgische rally die mocht toetreden tot het FIA Wereldkampioenschap Rally, reden ze de concurrentie zoek in hun categorie. Uiteindelijk eindigden zelfs 3 BRC-rijders in de top 10 algemeen. Ongezien.

Van bij de start van de wedstrijd vrijdagmiddag zaten de Belgen in het goede ritme en was de strijd vooraan bijzonder spannend. Davy Vanneste, een van de outsiders met zijn Citroën C3, opende met twee snelste tijden, maar even verder liet hij zich verrassen en dook de Citroën in een gracht. Sébastien Bedoret nam de leiding over, maar het verschil na de eerste ronde was amper 0″7 op Vincent Verschueren, met de Volkswagen Polo GTI R5 van GoDrive.

Sébastien Bedoret sloot de eerste dag als leider af en hij stond zelfs aan de rand van de top 10 algemeen. Toch kon hij nog niet relaxen, want hij had amper 5″2 voorsprong op de verrassende Pieter Jan-Michiel Cracco.  Ook Kris Princen kon nog zijn woordje meepraten in de BRC-debatten, op amper 12,5 seconden van Bédoret. Princen was al blij dat hij nog mee kon strijden voor winst  na een indrukwekkende schuiver op de proef van de Kemmelberg: “We zijn rondgegaan in vierde versnelling op de Kemmelberg, zonder iets te raken. Ongelofelijk dat we er nog bij zijn, want op deze smalle baantjes lig je er dan meestal definitief uit,” vertelde Princen eerlijk.

De verliezers van de eerste dag waren Maxime Potty, die de motor van zijn Ford Fiesta stuk voelde gaan, maar vooral Grégoire Munster, die met zijn Hyundai i20 R5 van de baan ging op de Kemmelberg en ruim 4 minuten verloor: “Ik had net mijn eerste scratch in het BRC gereden toen ik verrast werd door veel vuil op de baan na een sortie van Teemu Suninen. Precies in mijn remzone. Ik geraakte niet meer tijdig gestopt en we schoven in een gracht. Daarna bleek ook de band lek en moesten we het wiel nog wisselen. Een goed resultaat is verkeken…”

Zaterdag ging de strijd vooraan verder, maar al snel verloren we Pieter Tsjoen, die zijn Volkswagen Polo GTI in een huis parkeerde. Kris Princen verloor dan weer voeling met de kopgroep door een lekke band. Ghislain de Mevius voelde zich erg grieperig en had niet de energie om terug te knokken.

Sébastien Bedoret nam een mooie voorsprong van 23″3 op de verrassende Pieter-Jan Michiel Cracco. De Skoda-rijder leek op weg naar een stuntzege: “Het gaat hard, maar ik heb niet het gevoel dat ik over de limiet ga,” vertelde Bedoret, die voor de gelegenheid werd genavigeerd door Gilbert François. “We hadden ons goed voorbereid en ik rijd mijn eigen tempo, zo efficiënt mogelijk. De voorbereidingswedstrijden die we reden gaven al een goed gevoel dat hier wordt bevestigd, maar het blijft opletten, want de proeven liggen er glad bij…”

Helaas voor Bedoret, liet de mechaniek het zondagochtend afweten. De slotdag, verreden op en rond het circuit van Spa-Francorchamps, met een 40-tal km tegen de chrono, eindigde in mineur voor Bedoret, die door een gebroken transmissie enkel nog twee aangedreven wielen had. Bedoret tuimelde van de eerste naar de derde plaats, achter Vincent Verschueren.


De overwinning, zijn allereerste in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, ging naar Pieter-Jan Michiel Cracco, genavigeerd door Jasper Vermeulen. Zij waren duidelijk de revelaties van de wedstrijd.
“Dit is ongelofelijk! Nooit durven dromen. Weet je, ik was deze nacht bijzonder nerveus. Ik heb misschien twee uurtjes geslapen. Ik kreeg mijn lichaam niet tot rust door een overdosis aan adrenaline, maar het heeft me vandaag niet gestoord,” lachte Pieter-Jan Michiel Cracco. “We hebben het ganse weekend ons eigen ritme gereden, zonder veel naar de stand te kijken. ik had nooit gedacht mee te doen voor de zege. Maar, net zoals in de South Belgian Rally, draaiden we meteen mee vooraan,” aldus een ontroerde Pieter-Jan Michiel, die natuurlijk dacht aan zijn veel te vroeg overleden vader Philippe: “Hier zou papa zo trots op geweest zijn!”

De tweede plaats ging naar Vincent Verschueren, die daar ook erg tevreden mee was: “Het was een ongelofelijke ervaring om eens in eigen land tegen die grote namen te kunnen rijden. Enkel door op een hoog niveau te strijden, kan je zelf je niveau ook opkrikken. Ik ben wel tevreden, maar de Polo was net niet stabiel genoeg in de snelle situaties. Deze VW is gemaakt om op asfalt zo laag mogelijk te worden afgesteld, maar door de diepe coupures in Ieper moeten we hem hoger zetten en dan is hij minder efficiënt.”

Sébastien Bedoret werd nog derde, voor Bernd Casier, die een heel regelmatige wedstrijd bekroonde met een knappe vierde plaats. Ghislain de Mevius blijft leider in de tussenstand van het kampioenschap. Ondanks zijn lekke band, eindigde hij op de 5de plaats, maar hij was ook de tweede snelste op de Pirelli Power Stage, goed voor een bonus van vier punten. De scratch op de Pirelli Power Stage werd overigens gerealiseerd door Grégoire Munster, die met zijn Hyundai i20 R5 een 8ste tijd algemeen reed.

Cédric De Cecco stuurde zijn Skoda naar de 6de plaats, voor Grégoire Munster, die ook een knappe remonte maakte, en Kris Princen, die te veel tijd verloor door een lekke band.

We vermelden nog dat Adrian Fernémont forfait gaf, net als Niels Reynvoet, die bij een laatste test zijn wagen te fel beschadigde om deel te nemen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *