Laatste aflevering van “Porsche Moments” met de 919 Hybrid en Fritz Enzinger, Vice President Motorsport

Hattrick na achtervolging om bij te praten: het Porsche-succesverhaal in Le Mans in 2017

In Stuttgart. De derde Le Mans eindoverwinning op rij was voor Porsche in 2017 bijna niet te geloven. Vroeg op de zaterdagavond moest de 919 Hybrid met startnummer 2 ruim een uur gerepareerd worden voordat hij de race kon voortzetten. Na het vervangen van de elektrische machine stond het voertuig op de 56e plaats en een finish in de leidende posities leek op dat moment ondenkbaar. Maar opgeven was geen optie. Uren later haalde de sportwagenfabrikant het podium en kon hij terugkijken op 108 klasseoverwinningen en 19 overwinningen in Le Mans.
70 jaar na de overwinning in de eerste klasse besteedt de afdeling Porsche Heritage and Museum haar aandacht aan “The Porsche success story in Le Mans”.
In zes afleveringen blikt de “Porsche Moments”-serie terug op ’s werelds meest prestigieuze endurancerace met fascinerende hedendaagse getuigen en anekdotes.
In de eerste en zesde aflevering ontmoet Le Mans-winnaar Timo Bernhard Fritz Enzinger, die het merk naar drie overwinningen in Le Mans leidde als Vice President
Motorsport. Walter Röhrl, Hans-Joachim Stuck en Norbert Singer geven in vier andere afleveringen inzicht in wat er achter de schermen is gebeurd. De laatste aflevering gaat over de spannende achtervolging om in te halen in Le Mans in 2017. “De 919 Hybrid staat als geen ander voor de Porsche-legende in Le Mans in de moderne tijd. Porsche behaalde drie overwinningen met deze hybride raceauto in de jaren 2015, 2016 en 2017. De derde world endurance championship titel volgde een paar maanden na de eindoverwinning, net als de hattrick in het Wereldkampioenschap Coureurs. Meer dan dat is niet te bereiken”, vat Achim Stejskal, hoofd van Porsche Heritage and Museum, samen.
Gastheer Timo Bernhard introduceert de grote finale van “Porsche Moments” op de testsite van het Weissach Development

Centre. Daar ontmoet hij het voertuig waarvan hij zegt dat het “veel herinneringen oproept aan een ongelooflijk geweldige tijd” en achter het stuur stapt om een paar ronden te rijden – vier jaar na de onvergetelijke overwinning in Frankrijk met zijn teamgenoten Earl Bamber en Brendon Hartley. “Hij rijdt zoals voorheen en de motregen is ook zoals in Le Mans”, zegt Fritz Enzinger.
De twee mannen zijn verbonden door gezamenlijke overwinningen en ook door de spannende ontwikkelingsperiode van het
voertuig. “De 919 Hybrid is de meest complexe en innovatieve raceauto die Porsche ooit heeft gebouwd”, vat Timo Bernhard samen. Enzinger kwam in november 2011 naar Weissach om het merk drie jaar later terug te brengen naar de topcategorie van Le Mans-prototypes. “Tien jaar geleden had ik alleen het spreekwoordelijke blanco vel papier”, legt de 65-jarige Oostenrijker uit. Voor hem was de eerste stap om de juiste mensen aan te nemen en een team op te bouwen. “De ontwikkeling van de 919 Hybrid begon pas na de aankondiging van de regelgeving in juni 2012. Dat was een geweldige kans voor mij. De structuur en het concept zaten al heel lang in ons hoofd, dus we hadden alleen de juiste medewerkers nodig om de juiste teamspirit te ontwikkelen”, zegt Enzinger, die uiteindelijk een team van specialisten uit 21 landen samenstelde. “De noodzakelijke geest is samen geschapen. Ons grote gemeenschappelijke doel was een plek op het podium.” Timo Bernhard kijkt ook met veel plezier terug op deze tijd: “Als coureur was het vanaf het begin heel bijzonder om betrokken te zijn. Zo’n kans heb je maar één keer in je leven. Ik voelde je vastberadenheid al en vertrouwde je meteen toen we elkaar voor het eerst ontmoetten, Fritz. Hij herinnert zich ook de 16 winnende posters van Le Mans die de muren sierden op weg naar het kantoor van Enzinger. Aan het einde lag er een leeg vel papier in een frame. Een symbool voor het gemeenschappelijke doel van het team.
Op 18 juni 2017 kwam de auto met de nummer 2 over de finish na een dramatische race voor bijna 260.000
fans. Dit bezegelde de 19e overwinning van het merk in Le Mans. Het record van de 919 Hybrid, dat in de periode van 2014 tot 2017 fundamenteel werd vernieuwd: 20 polepositions, 17 overwinningen, 13 snelste raceronden en zes wk-titels. “De auto is zo complex, de achteras wordt aangedreven door een tweeliter V4 verbrandingsmotor die bijna 500 PK produceert. De elektromotor kan bovendien op aanvraag meer dan 400 PK aan de vooras leveren”, legt Enzinger uit. De 919 Hybrid werd beschouwd als het snelste testlaboratorium en de meest innovatieve raceauto die Porsche tot nu toe had opgebouwd.
“Onze meest dominante overwinning met de 919 Hybrid was in 2015.
De hele Raad van Bestuur was erbij, net als de Porsche-familie, en iedereen zat samen in de pits – er kan geen beter teambeeld zijn dan dat”, zegt Enzinger en kijkt naar foto’s die Timo Bernhard heeft verspreid in de historische motorsportwerkplaats van het Weissach Development Centre. “De meest zenuwslopende overwinning was in het seizoen 2017”, voegt hij eraan toe. Porsche concurreerde toen met een aanzienlijk verbeterd voertuig. Na de reparatiewerkzaamheden op zaterdagavond stond de leidende auto 18 ronden vooraan – Porsche begon de achtervolging om in te halen. Het team herwon de leiding in ronde 347 en werd uiteindelijk beloond met de 19e eindoverwinning. “In de laatste ronde dacht ik aan de vele stappen die dit succes voor mij mogelijk maakten”, vertelt Timo Bernhard, die altijd al had gedroomd van een triomf met Porsche in Le Mans. Het was de eerste keer dat hij huilde na het winnen van een race.
Het Porsche Museum plaatst alle afleveringen van “Porsche Moments” met gasten Fritz Enzinger, Walter Röhrl, Hans-Joachim Stuck en Norbert Singer op zijn Instagram-kanaal @porsche.museum en op Facebook @porsche.museum.stuttgart en op YouTube.
Op 25 augustus zendt het Museum de laatste aflevering uit van Weissach met Fritz Enzinger.
Naast “Porsche Moments” zal de sportwagenfabrikant ook een internationale roadshow houden om het Succesverhaal van Porsche in Le Mans wereldwijd te
vieren. Dit loopt tot het voorjaar van 2022 en is gepland om 14 haltes te nemen in 10 landen, waaronder Frankrijk, Groot-Brittannië, de VS, China, de Verenigde Arabische Emiraten en Duitsland. Porsche-liefhebbers kunnen zich verheugen op statische en dynamische verschijningen van meer dan 20 originele auto’s uit de historische collectie die klasse- of algehele overwinningen behaalden. In de Porsche Experience Centres in Le Mans, Atlanta, Franciacorta, Silverstone, Shanghai en Hockenheim zijn er al “Heritage Corners” die zijn gewijd aan een diepgaande verkenning van het succesverhaal van Porsche in Le Mans. Optredens op internationale evenementen zijn ook gepland, zoals onlangs het geval was bij het kick-off evenement als onderdeel van de Monterey Car Week in Californië van 10 tot 15 augustus, waar de Porsche 917 KH overall winnaar uit 1971 zijn jubileum vierde samen met tal van andere 917’s op het Pebble Beach Concours d’Elegance. Afhankelijk van de pandemie kunnen coureurs mogelijk ook deelnemen om Porsche-fans en motorsportliefhebbers hun inzicht te geven in spannende ervaringen van Le Mans.
De social media kanalen van het Porsche Museum en de Porsche Newsroom geven inzicht in de roadshow.
In Zuffenhausen kunnen geïnteresseerde fans ook meer te weten komen over “Het Porsche-succesverhaal in Le Mans” langs de glazen scheidingswand die uitzicht biedt op de werkplaats in het Porsche Museum. Een selectie van indrukwekkende Le Mans raceauto’s zal daar te zien zijn tijdens de hele periode van de roadshow. Het Edition Porsche Museum zal ook een eerbetoon brengen aan porsche’s jarenlange succesverhaal in Le Mans met een uitgebreide geschiedenis van de periode van 1951 tot 2021.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait