East Belgian Rally 2021

Grégoire Munster, de jongste winnaar ooit in het Belgisch rallykampioenschap 

East Belgian Rally 2021


Grégoire Munster heeft in de East Belgian Rally, de vierde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, zijn allereerste overwinning behaald in het Belgisch kampioenschap. Met de officiële Hyundai i20 Rally2 domineerde de 22-jarige zoon van Bernard Munster van start tot finish de 15de editie van de East Belgian Rally in de Oostkantons. Een indrukwekkende première!

“Ik heb maar een paar seconden getwijfeld,” lachte de tweevoudige Junior-kampioen bij de finish. “Ik begon aan de slotronde met 9″6 voorsprong, maar op de proef van Bütgenbach schoof ik even rechtdoor in een gladde remzone. We verloren 4″6, waardoor onze voorsprong op Adrian Fernémont bijna halveerde. Toen ik op de volgende proef in Amel weer 2″ sneller was dan Adrian, wist ik dat ik me geen zorgen moest maken. Ik ben rustig gebleven in het donker. Dit is fantastisch,” genoot Grégoire Munster, die met 3″5 voorsprong op Adrian Fernémont won.

De Skoda-rijder had gemengde gevoelens: “Ik heb alles gegeven, maar Grégoire was de ganse dag heel sterk en ik heb deze voormiddag misschien een paar seconden laten liggen. Niet in de snelle situaties, maar in trage bochten, waar ik niet precies genoeg was. Het niveau in het Kroon-Oil BRC ligt zo hoog dat het verschil door de kleinste details wordt gemaakt.”

Ghislain de Mevius werd derde, waardoor hij wel leider blijft in het kampioenschap. Kortom, een goed resultaat na een moeilijke week. “We hebben de motor vrijdag voor de start nog gewisseld, na een breuk tijdens onze testsessie, en de afstellingen van het differentieel klopten niet, want ik had veel wielspin in de bochten. In die omstandigheden kan ik tevreden zijn met de derde plaats,” besloot Ghislain de Mevius,

Vincent Verschueren sloot de rally af op de vierde plaats, nadat hij 8 van de 12 proeven met motorstoringen moest afwerken. De Volkswagen Polo GTI werkte de slotronde in “road modus” af. Verschueren had toch voldoende marge op de Skoda van Sébastien Bedoret, die vijfde werd, nadat hij 1’45” verspeelde door een lekke band op de proef in Amel. Op die tweede proef moest Cédric Cherain overigens opgeven met een dubbele lekke band, terwijl Kris Princen bij het begin van de tweede ronde, toen hij nog volop in strijd was voor een podiumplaats, van de baan ging met de Citroën C3 Rally2.

Tobias Brüls, de 26-jarige rijder uit het plaatselijke Weywertz, was de “Best of the Rest” met de Skoda Fabia Rally2 van CRT. De rijder van het organiserende team AMC Sankt-Vith werd werd zesde, voor Romain Delhez, autoritair winnaar in de GT-categorie met zijn Porsche 997 GT3. De Top 10 werd vervolledigd door Harry Bouillon met zijn Ford Fiesta Rally2 en de twee M Cup-tenoren Loïc Pirot, die op zijn 36ste zijn eerste overwinning scoorde in de M Cup met een minieme voorsprong op Franky Boulat.

In het Historic-gedeelte stond er geen maat op Rainer Hermann, de 63-jarige veteraan uit Sankt-Vith, die een BMW M3 E30 had gehuurd. In het Junior BRC behaalde Thibault Mazuin zijn eerste overwinning, na de opgave van Jonas Dewilde.

De volgende afspraak in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship volgt binnen twee weken, op 8 en 9 oktober in Jambes met de Rally van WallonIë.

Thibaud Mazuin pakt zijn eerste Junior-zege
East Belgian Rally


Op zaterdag 25 september werd in de Oostkantons de vierde manche verreden van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. De East Belgian Rally was tevens de vierde wedstrijd voor het Junior Belgian Rally Championship. Niet alle titelkandidaten kwamen aan de start, maar op zowat het mooiste rallyparcours van het land hadden de afwezigen ongelijk. Thibaud Mazuin liet de kans niet liggen om zijn eerste overwinning te boeken in het Junior BRC.

Ook in het Junior BRC tellen in de eindafrekening enkel de 6 beste resultaten mee. Met 9 manches op de kalender, kunnen de jongeren al eens een wedstrijd missen of een minder resultaat schrappen. In Sankt-Vith verschenen twee jongeren aan de start, Thibaud Mazuin en Jonas Dewilde. Het was een ongelijke strijd, zeker op het vlak van ervaring. Jonas Dewilde is op zijn 22ste bezig aan zijn eerste seizoen in het Junior BRC, terwijl de 26-jarige Thibaud Mazuin aan zijn vierde campagne bezig is.

Van bij de start bleek Thibaud Mazuin met zijn Peugeot 208 Rally4 de snelste van het veld. Een keer kon Jonas Dewilde een scratch rijden, maar op KP 7 in Sankt-Vith, op de fameuze jump aan hoge snelheid, ging het fout voor de 22-jarige uit Staden. De Peugeot 208 ging van de baan en Dewilde moest opgeven.

Zo ging de overwinning, aangevuld met 11 bonuspunten, naar Thibaud Mazuin, die zijn eerste overwinning behaalde in het Junior BRC en die daarmee nadert tot op 1 puntje van leider Charles Munster.

“Deze eerste overwinning in het Junior BRC doet deugd, maar ik heb niet alleen naar het klassement bij de jongeren gekeken vandaag. Ik heb me vooral gemeten met Steve Fernandes, de Luxemburger die ook aan de start kwam met een Peugeot 208 Rally4. Steve heeft veel ervaring, ook met een R5. Het was een mooi duel. Ik ben blij dat ik uiteindelijk met 1’30” verschil won,” vertelt Thibaud Mazuin, die binnen twee weken aan de start staat van de Rally van Wallonië, zijn thuiswedstrijd. Maar, daar start hij misschien niet met zijn Peugeot 208 Rally4. “Deze week valt de beslissing, maar de kans bestaat effectief dat ik met een Skoda Fabia Rally2 aan de start kom…”

Stand na 4/9 manches: 
1. Ch. Munster 75 punten; 2. Th. Mazuin 74; 3. J. Dewilde 48; 4. A. Ollevier 27; 5. A. Molle 25; 6. M. Soete 18; 7. M. Kremer 15

Foto: Deculenaire / Automag

Rainer Hermann domineert voor eigen publiek

East Belgian Rally


De 4de wedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship, de East Belgian Rally, werd een afvallingswedstrijd. Op de snelle, natuurlijke proeven waren de streekrijders oppermachtig. Er stond geen maat op de lokale specialist, Rainer Hermann, die in zijn thuisbasis Sankt-Vith opnieuw de sterkste was.

Van bij de start nam Rainer Hermann de wedstrijd in handen en hij zou de leidersplaats niet meer uit handen geven. Kortom, op zijn 63ste reed Hermann een beresterke East Belgian Rally.
“Ik heb me geweldig geamuseerd. Voor de gelegenheid had ik de BMW M3 E30 van Mats Van den Brandt gehuurd, de wagen waarmee Pieter-Jan Maeyaert de Omloop van Vlaanderen reed. Wat een geweldige wagen! Deze auto is veel sneller dan mijn Opel Ascona 400. De BMW heeft meer power, een beter chassis, stuurt beter en remt geweldig,” vertelde winnaar Rainer Hermann.

Zijn belangrijkste concurrent, Dirk Deveux, moest na enkele proeven zijn Ford Sierra Cosworth al aan de kant zetten met een probleem aan de versnellingsbak. Guino Kenis vond in de openingsronde het juiste gevoel niet, nadat hij een paar rally’s op onverhard had gereden.
“We reden op het Franse onverhard met de BMW 325i, een wagen die meer koppel heeft. Ik moest me vooral terug aanpassen aan de M3 E30. In de tweede ronde ging het een stuk beter,” vertelde Guino Kenis, die in het begin van de slotronde van de baan ging. Ook Michael Küches moest zijn Opel al vroeg aan de kant zetten, net als Arthur Kerkhove. Patrick Deblauwe voelde de transmissie van zijn Escort breken.

Slechts vier Historic-deelnemers haalden de finish. De Luxemburger Yann Munhowen, die wel geen punten scoort voor het HBRC, strandde op de tweede plaats. Ook voor Munhowen was het een eerste kennismaking met zijn fonkelnieuwe BMW M3 E30, gebouwd door MATS.

Sascha Oosterlinck werd met zijn Ford Escort keurig derde, maar wel op bijna 8 minuten: “We hebben het maximum uit onze Pinto-motor gehaald, maar je mag onze tijden natuurlijk niet vergelijken met de chrono’s van de BMW’s. Ik heb het gevoel dat ik er alles uit heb gehaald, uit de wagen en uit de piloot,” lachte Sascha. De vierde plaats ging naar Luc Caprasse met een Ford Escort Mk1.
Grégoire Munster en Louis Louka winnen de East Belgian Rally en vijf Pirelli-banden

In de East Belgian Rally, de vierde wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, werd dit weekend opnieuw gestreden voor de bonus die Pirelli levert aan de snelsten. Deze keer gingen de 5 Pirelli-banden naar Grégoire Munster en Louis Louka, winnaars van de wedstrijd met hun Hyundai i20 Rally2. In deze eendagswedstrijd werd geen Pirelli Powerstage afgewerkt.

Pirelli biedt gratis banden aan de top 10 van elke manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship.

Gratis banden van Pirelli :
1. Munster-Louka (Hyundai i20 R5) 5 banden
2. Fernémont-Maillen (Skoda Fabia R5) 4 banden
3. de Mevius-Jalet (Skoda Fabia R5) 3 banden
4. Verschueren-Cuvelier (VW Polo GTI R5) 2 banden
5. Bedoret-Delorge (Skoda Fabia R5) 1 band
6. Brüls-Jacob (Skoda Fabia R5) 1 band
7. Bouillon-Antoine (Ford Fiesta R5) 1 band
8. Hommes-Hommes (Skoda Fabia R5) 1 band
9. Stampaert-Doublet (Ford Fiesta R5) 1 band
10. Schmelcher-Ombelet (Hyundai i20 R5) 1 band

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.