Stéphane Lefebvre voor de derde keer meesterlijk in de Condroz Rally

Stéphane Lefebvre voor de derde keer meesterlijk in de Condroz Rally

Adrian Fernémont doet een gouden zaak in de Belgische titelstrijd

De 47ste editie van de Condroz Rally, de voorlaatste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, bleef razend spannend tot de allerlaatste klassementsproef in Amay-Verlaine. Uiteindelijk bleek Stéphane Lefebvre voor de derde keer op rij de beste in de Condroz Rally. De Noord-Fransman bezorgde zijn navigator Renaud Jamoul een eerste zege in zijn thuisrally. Voor het Kroon-Oil Belgian Rally Championship deed Adrian Fernémont de beste zaak, met de tweede plaats algemeen, voor Ghislain de Mevius en Grégoire Munster.

Dat het parcours er bijzonder verraderlijk bij lag in deze Condroz Rally bewees Cédric Cherain op de voorlaatste proef in Marchin. Cherain was volop in strijd voor de vijfde plaats toen hij zijn Skoda Fabia Rally2 Evo op het dak legde.
Vooraan werd de wedstrijd vanaf de derde klassementsproef gecontroleerd door Stéphane Lefebvre met een Citroën C3 Rally2 ingezet door DG Sport. De Nordist leek alles onder controle te hebben, al moest hij diep gaan op de voorlaatste proef, de 18,82 km lange proef van Marchin. “We hebben zaterdag de ganse dag aangevallen en de verschillen bleven erg klein, zoals dat al een gans jaar het geval is in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Ik volg het kampioenschap op de voet en ik weet hoe snel Adrian, Grégoire en Ghislain zijn. Vandaag probeerde ik te controleren, maar de anderen bleven pushen. Telkens wanneer ik wat wilde controleren, verloor ik weer tijd. In Marchin reed ik exact dezelfde tijd als Adrian Fernémont, tot op een tiende precies. Toen wist ik dat de zege binnen was. De Condroz Rally is al jaren mijn favoriete rally. Ik kwam hier als kind samen met mijn papa kijken. Ja, ik ben heel blij met deze zege.” Dat was ook zijn navigator Renaud Jamoul, geboren en getogen in Hoei.
Voor het Kroon-Oil Belgian Rally Championship was de Fransman transparant. Adrian Fernémont bleef de ganse rally foutloos en realiseerde de beste zaak met de tweede plaats en de punten van de derde plaats op de Pirelli Powerstage. Hij verstevigt zijn leidersplaats in het kampioenschap: “Ik heb me geen zorgen gemaakt over de tijden van Lefebvre, want ik had de indruk dat hij nog een kleine marge onder de voet had. Ik heb me vooral geconcentreerd op mijn rechtstreekse concurrenten voor de titel. Ik wist dat ik niet de snelste moest zijn op alle proeven, maar dat ik vooral foutloos moest blijven. Onze strategie werkte perfect!”
Het foutje te veel werd gemaakt door Ghislain de Mevius, zaterdag in Villers-le-Bouillet. De Skoda-rijder verloor 10″3 bij die schuiver. Met een totale achterstand van 10″6 op de leider, zat er meer in dan de derde plaats en de winst op de Pirelli Powerstage. “Dat besef ik maar al te goed,” vertelde Ghislain de Mevius. “Ik ben tevreden met mijn scratch op de Pirelli Powerstage, met de snelheid die we dit weekend hadden, maar ik had me niet mogen laten verrassen in Villers-le-Bouillet. De concurrentie maakt immers geen foutjes…”
Grégoire Munster, uiteindelijk vierde op 12″6, was niet helemaal tevreden: “Afgezien van een foutje deze ochtend, waar ik een 5-tal seconden verspeelde, heb ik niets laten liggen. Eerlijk, ik kon niet beter. Dat heeft zeker ook te maken met ervaring. In Ramelot reed ik vandaag nog de snelste tijd, maar op die proef heb ik aan 110% gereden en alle risico’s genomen. Maar, alles blijft mogelijk in Spa…”
Vincent Verschueren stuurde de Volkswagen van GoDrive naar een knappe 5de plaats op 1’00″5: “Op dit gladde parcours en met deze verraderlijke omstandigheden, zijn we zeker tevreden. We hebben goed gewerkt met de ingenieur van Gryazin om meer tractie te vinden. De Polo is heel gevoelig voor de set-up.”
Cédric De Cecco was eveneens tevreden met zijn 6de plaats, al had hij toch gemengde gevoelens: “We hadden de snelheid van bij het begin. Daar ben ik blij mee, maar op de laatste proef zaterdagavond schoven we rechtdoor en verloren we een kleine halve minuut. Zonder dat tijdverlies hadden we mee kunnen strijden voor de vierde plaats.”
De Top 10 werd verder vervolledigd door Sébastien Bedoret op 2’00″9, Kris Princen op 3’02″8, Pieter-Jan Michiel Cracco op 3’13″5 en Xavier Bouche op 3’33″5.
In de Stellantis Rally Cup ging de zege overtuigend naar Gino Büx voor Charles Munster, de winnaar voor het Junior BRC. In de Clio Rally Trophy is Gilles Pyck de eindwinnaar na een knappe zege in Hoei, terwijl Bjorn Syx de strijd in het Historic BRC won.
Afspraak tijdens het eerste weekend van december voor de ontknoping van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship in de Spa Rally.

Charles Munster overtuigend naar de leidersplaats
Condroz Rally

In de voorlaatste wedstrijd van het Junior Belgian Rally Championship, de Condroz Rally, heeft Charles Munster de verwachtingen ingelost. De jongere broer van Grégoire was van start tot finish de snelste jongere, wat hem niet enkel de 25 punten van de overwinning opleverde, maar ook nog eens 15 bonuspunten voor de snelste tijden.

Toch was het voor Charly Munster geen perfect weekend, want in de Stellantis Rally Cup moest hij met de Opel Corsa Rally4 de duimen leggen tegenover Gino Büx: “Op dat vlak heeft de ervaring van Gino het verschil gemaakt. De Condroz Rally is een heel moeilijke wedstrijd, zeker met de verraderlijke omstandigheden van dit seizoen. Ik had hier nog maar één keer gereden, in 2019, en dat was toen mijn eerste rally met een Opel Adam R2. Bij de Juniors was ik wel de ganse dag de snelste. We nemen nu de leidersplaats over en bovendien kan ik nog een vol resultaat inbrengen in Spa, terwijl Thibaud Mazuin enkel een score kan verbeteren.”

Thibaud Mazuin kon Charles een bonuspunt afnemen, na een schuiver van de Opel-rijder op KP 15 in Amay-Verlaine. De kersverse papa was tevreden met zijn tweede plaats: “Ik ben deze week papa geworden, waardoor onze voorbereiding verre van ideaal was. Maar, dat neem je er met veel plezier bij. We hebben ons geamuseerd, zonder te veel naar de tijden van Munster te kijken.”

Jonas Dewilde was onder de indruk van de moeilijke omstandigheden bij zijn debuut in de Condroz Rally. Hij eindigde wel op een mooie derde plaats, voor Lander Dhaene, die zijn eerste punten scoorde in het Junior BRC.

Stand na 7/8 manches: 
1. Ch. Munster 155 punten; 2. Th. Mazuin 138 punten; 3. J. Dewilde 77,5; 4. A. Ollevier 27; 5. A. Molle 25; 6. M. Soete 18; 7. M. Kremer 15; 8. L. Dhaene 12 punten

Bjorn Syx wint bij zijn debuut in de Condroz 

Condroz Rally


Afgelopen weekend werd met de Condroz Rally de voorlaatste manche van het Historic Belgian Rally Championship verreden. Het erg verraderlijke en veeleisende parcours zorgde voor heel wat uitvallers. Uiteindelijk werd de wedstrijd gewonnen door Bjorn Syx, die zijn debuut maakte op de proeven van de Condroz Rally. Meteen rukt de BMW-rijder uit Poperinge op naar de derde plaats in de tussenstand. Een goed resultaat in de slotwedstrijd in Spa kan hem de titel opleveren.

“Het was zeker geen makkelijke wedstrijd,” vertelde Bjorn Syx. “Het parcours is bijzonder glad en modderig. We hebben bovendien problemen gehad met het differentieel, waardoor we 30″ tijdstraf namen omdat de vervanging langer duurde dan gepland. Helaas werd de concurrentie in Historic al vroeg uitgeteld.”

Op KP 8 was het inderdaad al afgelopen voor Didier Vanwijnsberghe, die amper 3″1 achter  merkgenoot Syx stond. Vanwijnsberghe werd geveld door motorproblemen. Een proef verder zette Dirk Deveux zijn Ford Sierra RS Cosworth 4×4 aan de kant. “Het wil echt niet lukken dit seizoen,” verklaarde de titelverdediger. “We hadden een nieuwe versnellingsbak gemonteerd, maar nu liep de motor warm. De ventilator sloeg niet automatisch na, maar ook manueel kreeg de ventilator de motor niet gekoeld. Omdat de motor warm bleef lopen, zijn we gestopt. We moeten nu op zoek naar de oorzaak. Op dit moment is de ontgoocheling enorm groot. Ik weet niet of we in Spa van start gaan, maar de inschrijving is wel al betaald,” aldus Dirk Deveux.

Achter Bjorn Syx, overtuigend winnaar, ging de tweede plaats naar François Frédéric met zijn Ford Escort Mk2. “Nochtans had ik zondagmiddag zin om op te geven. We moesten zowel de proef van Marchin als die van Amay moesten we in derde versnelling afwerken, nadat de versnellingspook brak. We hebben doorgezet en het leverde ons de tweede plaats op,” aldus François Frédéric.

Patrick Deblauwe werd derde. Daar kon hij best mee leven. “Het waren extreem moeilijke omstandigheden, zeker met een achterwielaandrijver. Ik heb misschien niet de juiste bandenkeuzes gemaakt,” aldus Deblauwe.

Danny Vancoillie stuurde zijn Opel Kadett GTE naar de vierde plaats. Daar was de West-Vlaming heel tevreden mee: “Na 20 jaar in West-Vlaanderen te hebben gereden, heb ik beslist om andere rally’s en regio’s te ontdekken. De Condroz Rally is een van mijn lievelingswedstrijden. Dit was een heel moeilijke editie, met erg veel modder op de baan. Met onze 13″-velgen was het knap lastig. Voor mij is iedereen die de finish van deze rally haalt een winnaar,” lachte Danny Vancoillie.

Pierre Jamin, die met zijn DAF zeker een gooi had kunnen doen naar de leidersplaats in eigen streek, was er niet bij wegens gezondheidsredenen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *